Kynnet!

Koiran ruokintaan ja terveyteen liittyviä juttuja.

Re: Kynnet!

ViestiKirjoittaja kalkkis päivämäärä Su Maalis 08, 2009 6:28 pm

Kuka leikkaa supikoirilta, ketuilta, susilta ym. muilta luonnon eläjiltä kynnet?
kalkkis
 

Re: Kynnet!

ViestiKirjoittaja Annie päivämäärä Su Maalis 08, 2009 7:28 pm

kalkkis kirjoitti:Kuka leikkaa supikoirilta, ketuilta, susilta ym. muilta luonnon eläjiltä kynnet?


Kuva

Olishan se hyvä jos joku viitsisi sen tehdä :shock: :lol:
Annie
 

Re: Kynnet!

ViestiKirjoittaja Annie päivämäärä Su Maalis 08, 2009 7:57 pm

Susihukkanen kirjoitti:Luonnonelukat elää luonnossa, kotieläimet elää keinotekoisessa ympäristössä. Eipä supinkaan ikeniä paljon naurattaisi kun noilla rotsikkailla juoksentelisi parkettilattialla...


Kuva
Annie
 

Re: Kynnet!

ViestiKirjoittaja Kari Kalkkinen päivämäärä Ma Maalis 09, 2009 10:48 am

Nimimerkille "kyröö"ym.:Vaikka olen jo pitkästi yli 70-vuotias, en ole vielä kalkkis enkä myöskään kätkeydy samannimisen nimimerkin taakse.Mikäli haluan keskustelupalstoille kirjoitella, teen sen reilusti omalla nimelläni, mitä tapaa suosittelen muillekin.
Nimimerkki "kyröö"ym. on hyvä ja ryhtyy hakemaan nimimerkki "kalkkis": ta muista ilmansuunnista, meiltäpäin sellaista on turha etsiskellä.

Kari Kalkkinen Rovaniemi
Kari Kalkkinen
 

Re: Kynnet!

ViestiKirjoittaja kalkkis päivämäärä Ti Maalis 10, 2009 8:38 pm

Minä olen vielä paljon alle 70 kympin. Mutta tuntuu että tässä SAJ:n nuorennusleikkauksessa mitä esim. sääntöuudistuksella on haettu, niin kyllä me Kari taidamme olla kalkkiksia. Vaikka olemme yhtä läheltä muutosta seuranneetkin.
kalkkis
 

Re: Kynnet!

ViestiKirjoittaja Ewei päivämäärä To Maalis 12, 2009 5:13 pm

Ruippa kirjoitti:Kuva

Siinä kynnet, joita ei tod. näköisesti oo koskaan leikattu :twisted:


uh :/
Ewei
 

Re: Kynnet!

ViestiKirjoittaja Ewei päivämäärä To Maalis 12, 2009 5:18 pm

Susihukkanen kirjoitti:Luonnonelukat elää luonnossa, kotieläimet elää keinotekoisessa ympäristössä. Eipä supinkaan ikeniä paljon naurattaisi kun noilla rotsikkailla juoksentelisi parkettilattialla...


komppailen. varsinkin jos koiralla on taipumus hyppiä vasten tai huitoa käpälällä, niin ei tule kaunista jälkeä jos on pitkät kynnet. Koirat eivät tarvitse pitkiä kynsiä, koska ne elävät keinotekoisissa oloissa, niin kuin Susihukka tuossa jo tuli sanoneeksi. Syksyllä metässähän ne sitten kuluu, mutta muuten kyllä leikkaan koirien kynnet aina kun ne pääsee kasvamaan turhan pitkiksi. Minä en kehtaisi viedä koiraa minnekään, jos sillä olisi noin järkyttävässä kunnossa kynnet :shock: parempi vaan, kun ne pitää siistinä. Siistit ja oikeanpituiset kynnet kertovat siitä, että koirasta huolehditaan.
Ewei
 

Re: Kynnet!

ViestiKirjoittaja villepa päivämäärä To Maalis 12, 2009 9:36 pm

kalkkis kirjoitti:Koiran kynsiä ei pitäisi leikata koskaan, kun sen pentuna aloittaa niin kynnet paksunevat ja epämuodostuvat, ja kynnen leikkuuta piisaa. Kokeilkaapa olla leikkaamatta ja seuratkaa tilannetta. Kasvattaja joutuu leikkaamaan kynnet, etteivät pennut raavi emän tissejä verille.


Minkälaista hoitoa/käsittelyä kalkkiksen koira tarvii...
ei tarvi kynsien leikkuuta, ei tarvi..... ???

Tarviiko se mitään huolenpitoa? kai ruokaa sentään??
:wink:
villepa
 

Re: Kynnet!

ViestiKirjoittaja kalkkis päivämäärä Pe Maalis 13, 2009 1:29 pm

Hyvää ruokaa ja metsää niin terve koira pysyy huippu kunnossa, ja kynnet kurissa.
kalkkis
 

Re: Kynnet!

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä La Maalis 14, 2009 8:55 pm

Mie oon niin inhottava, että syötän matokuurin kaksi kertaa vuodessa - ennen jahtikauden alkua ja jahtikauden päätteeksi. Samoin leikkaan kynnet kerran kuukaudessa lumen aikaan, sulalla ne pysyy lyhyinä, on sen muotoinen käpälä. En oo kokeillut olla leikkaamatta, vaikka kaikilla koirilla on joko ns "kissankäpälä" tai ovaalin muotoinen. Yhtään pitkä/hajavarpaista ei oo tarhassa.
Ruippa
 

Re: Kynnet!

ViestiKirjoittaja Ewei päivämäärä La Maalis 14, 2009 9:55 pm

Ruippa kirjoitti:Mie oon niin inhottava, että syötän matokuurin kaksi kertaa vuodessa - ennen jahtikauden alkua ja jahtikauden päätteeksi. Samoin leikkaan kynnet kerran kuukaudessa lumen aikaan, sulalla ne pysyy lyhyinä, on sen muotoinen käpälä. En oo kokeillut olla leikkaamatta, vaikka kaikilla koirilla on joko ns "kissankäpälä" tai ovaalin muotoinen. Yhtään pitkä/hajavarpaista ei oo tarhassa.


Hyvä että teillä on madotukset noin hyvässä kondiksessa. Mä en ole edes varma kuinka pitkillä väliajoilla meidän koiria madotetaan :shock: pitää kysyä asiasta pikimmiten isältä.
Ewei
 

Re: Kynnet!

ViestiKirjoittaja villepa päivämäärä Su Maalis 15, 2009 10:37 am

kalkkis kirjoitti:Hyvää ruokaa ja metsää niin terve koira pysyy huippu kunnossa, ja kynnet kurissa.



Minulla ei oo vielä koskaan ollu koiraa jonka kynnet ois talviaikaan pysyny lyhyinä pelkällä liikunnalla.
Eikä etukäpälän peukalonkynsi oo pysyny kesälläkään vaikka kuin ois juoksuttanu! :D
villepa
 

Re: Kynnet!

ViestiKirjoittaja Montecarlo päivämäärä La Maalis 26, 2011 3:06 pm

Moro!

Minulla on 7kk ikäinen suomenajokoiranarttu. Tänään pyörälenkillä huomasin, että oikean etutassun kynnen kuori oli haljennut, "ydin" näyttäisi olevan ehjä.

Onko neuvoja tähän vaivaan muuta kun eläinlääkärille.

Puhdistin kynttä puhdistusaineella, eikä koira näyttänyt olevan moksiskaan. Paraneeko kynsi "luonto hoitaa"- periaatteella vai pitäisikö kuoret leikata pois.
Montecarlo
 

EdellinenSeuraava

Paluu KOIRAN RUOKINTA & TERVEYS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa