Ruokinta kovan rasituksen jälkeen?

Koiran ruokintaan ja terveyteen liittyviä juttuja.

Ruokinta kovan rasituksen jälkeen?

ViestiKirjoittaja villepa päivämäärä Su Maalis 15, 2009 10:44 am

Moi.
Miten huomioitte koiranne ruokinnassa palautumisen kovasta rasituksesta?

Aikapaljon on mettäkoiria jotka tekevät rankkoja päiviä useampia viikon aikana, voiko palautumista joteknin nopeuttaa tai helpottaa ruokinnalla? Käsittääkseni ainakin hiilihydraattipitoisen juoman pitäisi nopeuttaa palautumisen alkamista?

Tuolla ison rapakon takana ainakin tietyillä roduilla tuo kilpailu on jo niin totista touhua että siellä kuulostaa olevan ainakin palauttavat juomat jo arkipäivää, onko niistä kenelläkään kokemuksia?

Takuulla täällä kotosuomessakin kilvat sun muut kokeet otetaan niin vakavasti että asiaan perehtyneitä harrastajia ajokoirapiireistäkin löytyy? (Jos vaan joku uskaltaa tunnustaa tällasiin höpötyksiin sortuneensa!! :D )

Ainakin Susihukkasen luulisin osaavan asiaa jotenkin kommentoivan?? Muitakin viisaita varmasti löytyy??
villepa
 

Re: Ruokinta kovan rasituksen jälkeen?

ViestiKirjoittaja villepa päivämäärä Su Maalis 15, 2009 9:23 pm

Minkälainen tuote tuo Dextro on ja missä sitä myydään?

Kirjallisuus varoittelee kuitenkin ihmisille suunniteltujen energiajuomajauheiden käytöstä niiden runsaan suolasisällön takia,
koska koira ei hukkaa hikoiluun suoloja kuten ihminen. Ilmeisesti ei ole kysymys kuitenkaan urheilujuomasta?

Mikä puoltaa hiilihydraattien syöttämistä sen sijaan että antaisi normaalia ruokaa?
villepa
 

Re: Ruokinta kovan rasituksen jälkeen?

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Su Maalis 15, 2009 10:44 pm

Minä annan puoli annosta nappuloita veteensekoitettuna ja siihen teelusikallinen malto 6:sta. Maltoa oon ostanut prisman urheilutavarahyllystä. Illalla ruokaa normaaliannos.
Ruippa
 

Re: Ruokinta kovan rasituksen jälkeen?

ViestiKirjoittaja Seppo K. päivämäärä Su Maalis 15, 2009 10:51 pm

Joku viisas - tutkija - jo vuosia sitten suositteli Malto 6, sitä olen käyttänyt. Mikäli juoma on unohtunut tai loppunut, niin vaikkapa ranskapullaa, vaalea leipä ajaa kuulemma vähän saman asian.
Joillakin on juomaan aluksi jounut puristamaan vähän Kallen kaviaaria tai lirauttamaan tonnikalapurkin nestettä, kyllä maistuu.
Mielestäni koirani kestää erinomaisesti todella kovaakin rasitusta, ja palautuu nopeasti. Tutkittua tietoa tästä ei ainakaan minulla ole, mutta eikös vahva usko aja saman asian.
Seppo K.
 

Re: Ruokinta kovan rasituksen jälkeen?

ViestiKirjoittaja KomiA päivämäärä Su Maalis 15, 2009 11:02 pm

Ruippa kirjoitti:Minä annan puoli annosta nappuloita veteensekoitettuna ja siihen teelusikallinen malto 6:sta. Maltoa oon ostanut prisman urheilutavarahyllystä. Illalla ruokaa normaaliannos.

Malto 6:sta (taitaa olla niitä pitkäketjuisia hiilareita) olen minäkin kokeillut. Varsinkin alkusyksystä on ollut mehukattipullo vettä+1-2 ruokalusikallista Malto 6:sta auton perässä. Illalla kiinnipyydystyksen jälkeen koira juo mielellään juoman janoihinsa. Kotona hiilaritankattu koira loikkaa vetreänä sisälle ja hetken loikomisen jälkeen alkaa kärttää ruokaa. Jos Malto on unohtunut reissulta, on koira selvästi kankea ja flegmaattisen oloinen eikä ruokakuppikaan paljon innosta.
KomiA
 

Re: Ruokinta kovan rasituksen jälkeen?

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Su Maalis 15, 2009 11:25 pm

Samat havainnot :lol:
Ruippa
 

Re: Ruokinta kovan rasituksen jälkeen?

ViestiKirjoittaja kalkkis päivämäärä Ma Maalis 16, 2009 7:51 am

Vai Malto 6:sella loppuu vötkyily.
kalkkis
 

Re: Ruokinta kovan rasituksen jälkeen?

ViestiKirjoittaja ramaus päivämäärä Ma Maalis 16, 2009 8:12 am

Vahva usko vuoria siirtää. Koiran ikä, perusterveys, pohjakunnon pitävyys ja se miten se on palautunut edellisistä rasituksista vaikuttanevat asiaan kaiken muun ohella.
ramaus
 

Re: Ruokinta kovan rasituksen jälkeen?

ViestiKirjoittaja Annie päivämäärä Ma Maalis 16, 2009 10:35 am

Susihukkanen kirjoitti:Malto6 on pitkäketjuinen, dextro lyhytketjuinen, - osaako kukaan verrata mikä ero vaikutuksella?

Pitkäketjuista hiilaria käytettäessä verensokeri ei laske yhtä nopeasti kun lyhytketjuisella.
Lyhytketjuisella imeytymisnopeus on erittäin suuri, mutta vaikutusaika lyhyt -> verensokeri laskee huimaa vauhtia -> voi aiheuttaa pahanolon tunnetta, huimausta ja/tai vapinaa.

Kun käyttää molempia esille tulleita valmisteita yhdessä sekoitussuhteella 50/50 saavutetaan nopea imeytymisnopeus ja pitempi vaikutusaika.
Tätä en ole suinkaan keksinyt itse, vaan sain vinkin joitakin vuosia sitten laajasti ympäri maailmaakin tunneltulta suomalaiselta rekikoiraharastajalta.
Annie
 

Re: Ruokinta kovan rasituksen jälkeen?

ViestiKirjoittaja Seppo K. päivämäärä Ma Maalis 16, 2009 12:24 pm

Annie, samalta rekikoiraharrastajalta minäkin aikanaan sain reseptit, ja niillä olen mennyt, uskon koirienkin olleen suht. hyvin ravittuja.
Toisaalla susihukkanen kirjoittaa siitä, että täysravinnon sekaan ei esim. lihaa kannattaisi sekoittaa, koska ruoan sulamisprosessi on eri. Kunpahan tämäkin ymmärrettäisiin, hyvä tarkoitus, mutta vaikutus ei välttämättä ole se mihin pyrittiin.
Sen sijaan eräs tutkija väitti, että ajokoirallekin riittä aivan hyvin hyvät "nappulat", semminkin, jos Sesse saa pari keitettyä kananmunaa viikossa, ja runsasti vettä tietty.
No meni vähän ohi, mutta haitanneeko mittää.
Seppo K.
 

Re: Ruokinta kovan rasituksen jälkeen?

ViestiKirjoittaja Arrianus päivämäärä Ma Maalis 16, 2009 12:35 pm

Joo, Annie on mielestäni oikeilla jäljillä. Itse aloin käyttämään yhdessä sekä lyhyt-,että ptkäkestoisia hiilihydraatteja muutama vuosi sitten. Viime syksynä siirryin pelkästään pitkäketjuiseen maltodekstriiniin. Maltoa toki käytetään muissakin koirille tarkoitetuissa palautumisvalmisteissa. Sen lisäksi lisään vesilitraan vielä sentin verran mätitahnaa "mausteeksi". Susihukkanen käyttää kädenlämpimää vettä, varmaankin ihan oikein sekin. Itse uskon kylmän veden aiheuttamaan nopeampaan imeytymiseen. No, tämä nyt jo on ehkä pilkun viilaamista. Liekö oikeaa tai väärää tapaa tässä tapauksessa. Tärkeintä on, että koira saa juotavaa vaikka se ei itse nestevajauttaan osoittaisikaan. Asiaa koskevaa tutkittua tietoa löytyy esim. A. Reynolds´in julkaisuista vuosilta 1995 ja 97.
Arrianus
 

Seuraava

Paluu KOIRAN RUOKINTA & TERVEYS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa