Pennun ruokinta

Koiran ruokintaan ja terveyteen liittyviä juttuja.

Pennun ruokinta

ViestiKirjoittaja Ajukki päivämäärä Ti Maalis 24, 2009 5:40 pm

Aiheesta oli jotain vanhempiakin keskusteluja, mutta kysynpä kommenttia. Eli miten ruokitte pentua luovutusiästä eteenpäin?
Riittääkö jos antaa pennuille tarkoitettua kuivamuonaa? Sisältääkö ne kaikki tarvittavat aineet vai pitääkö jotain lisätä?
Aikaisemmille koirille muistelen syöttäneeni kalkkia ruuan sekaan (erityisesti jos oli lihaa).

Entä kuinka usein ruokitte koiraa? Kuinka pian riittää 2 kertaa päivässä ja milloin voi siirtyä kerta päivässä kuten aikuisille koirille?
Ajukki
 

Re: Pennun ruokinta

ViestiKirjoittaja olli76 päivämäärä Ti Maalis 24, 2009 6:55 pm

Varminta pennun kanssa on tyytyä laadukkaaseen kuivamuonaan. Itse olen antanut pennuille pääosin jahtivahti pentua. Ruokinta kerrat luovutusikäisestä n. 5-kuiseksi 3-kertaa päivässä ja siitä eteenpäin 2-kertaa. 8-9-kuiselle yksi kerta päivässä. Olen opettanut pennut alusta asti pureskelemaan/syömään myös raakaravintoa, kuten rustoja ja jauhelihaa, kuitenkin niin että varsinainen ravinto tulee mokkuloista. Täysikasvuisella lisään ruokaan lihaa, mahaa, rustoja, kotiruokaa öljyjä, jne ja jätän mokkulat joillekin yksittäisille päiville ja reissujen varalle.
olli76
 

Re: Pennun ruokinta

ViestiKirjoittaja veera päivämäärä To Maalis 26, 2009 7:04 pm

Meillä pennut ovat saaneet luovutuksen jälkeen jauhelihaa, yrjölän puuroa, kermaviiliä tai piimää ja näitä on sotkettu sinne nappuloiden sekaan. Nappulana on ollut viimeiset viisi vuotta Bento Kronen ja ajokki söi penturuokaa tonne 8-9kk asti ja rotikat ovat syöneet reilu vuotiaaksi (koska ovat raskaan rodun edustajia ja kehittyvät luustollisesti valmiiksi hitaammin).
Meillä ei ole juurikaan nappuloita turvotettu, korkeintaan vähän aikaa piimässä.
Ruokintakerrat on tainneet olla tonne 4-5kk asto 3 kertaa päivässä ja siitä eteen päin 2 kertaa päivässä. Meillä kun aikuiset koiratkin saavat sen aterian kaksi kertaa päivässä.
veera
 

Re: Pennun ruokinta

ViestiKirjoittaja jeemeli päivämäärä To Maalis 26, 2009 7:20 pm

Itse hankin (sain) pussillisen hillssin pentu nappuloita. puolvuotta on riittäny ja vieläki on jälellä, eli muutaki on syöty ku nappulaa. Hyvin pärjäis ilman nappuloitaki mut jonkuverran oon antanu, ku on sattunu olemaan. Ihan tasapainoselta ja sopusuhtaselta koiruus näyttää eli ilmeiseti sapuska kohallaan (pääasiassa lihaa ja puuroa). Aina on ollu elukalla evästä tarjolla sen verran ku on huvittanu syödä. puolesta vuodesta lähtien oon antanu sapuskan kerran päivässa ku tympäännyin tarjottelemaan turhaan. Nytki jättää melkein aina tähettä.
jeemeli
 

Re: Pennun ruokinta

ViestiKirjoittaja waldo päivämäärä To Huhti 16, 2009 8:44 am

Alkaa olemaan meidänkin perheessä ajankohtaista pennun ruokinta. Olen sitten alkanut pohtimaan mikä olisi se hyvä nappula merkki kasvavalle pennulle? Mitä seikkoja pitää pussin kyljestä katsoa, että tietää sen olevan hyvää ja laadukasta ruokaa?
waldo
 

Re: Pennun ruokinta

ViestiKirjoittaja veera päivämäärä To Huhti 16, 2009 3:39 pm

No kasvavan koiran ruokaa joka tapauksessa kannattaa syöttää niin ei tarvitse noiden lisäkalkkien kanssa ryhtyä pelleilemään.
Pussin kyjestä kannattaa lähinnä katsoa se hehkutusjäännöksen osa (tulisi olla alle 10 hyvä laatuisella ruualla). Ja raakavalkuaistakin olisi hyvä löytyä yli 25, jotta lihakset ja luusto saisi jotain mistä kasvaa ja kehittyä.
Itse tulevalle pentueelle aion syöttää Booster Pyppya ja sitä tulen antamaan myös pennun ostajille mukaan. Siinä arvot ovat seuraavan laisia:
Raakavalkuainen 28,4%, raakarasva 18,4%, raakakuitu 2,5%, hehkutusjäännös 8,4%, kalsium 1,7%.
Aikaisemmin olen omille koirille syöttänyt pentuaikana Bento kronen medium/maxi growthia, jossa arvot ovat olleet seuraavan laisia:
Raakavalkuiainen 29/26%, raakarasva 18/14%, raakakuitu 2,5/2,5%, hehkutusjäännös 7,5/6,5%, kalsium 1,25/1,10%.

Mut hyvän ruuan yleensä tunnistaa myös hinnasta. Ihan parilla kympillä ei laadukas 15kg:n penturuokasäkki irtoa. Mut voihan sitä sertiä ja luppaa aina syöttää... :wink:
veera
 

Re: Pennun ruokinta

ViestiKirjoittaja olli76 päivämäärä To Huhti 16, 2009 4:01 pm

Itse olen syöttänyt pääosin JahtiVahti pentua. Ihan hyvin ovat kehittyneet. Hinta reilut pari kymppiä / 10kg
olli76
 

Re: Pennun ruokinta

ViestiKirjoittaja waldo päivämäärä To Huhti 16, 2009 5:56 pm

Kiitos Veera paljon vastauksesta.
waldo
 

Re: Pennun ruokinta

ViestiKirjoittaja waldo päivämäärä To Touko 14, 2009 1:50 pm

Onkohan mitään väliä, antaako pennulle aikuisille koirille tarkoitettua jauheliaa vai tarviiko olla nimenomaan pennuille tarkoitettua jauhelihaa?Katselin Kennelrehun tuotteita ja siellä on pennuille omansa jauhelihansa ja kalliimpi hinta. Alkoi vain mietityttämään,että onkohan tuo ihan rahastusta vai kannattava ostos pennun ruokintaan..Mielipiteitä kaivataan..
waldo
 

Re: Pennun ruokinta

ViestiKirjoittaja miinustaja... päivämäärä To Touko 14, 2009 5:44 pm

waldo kirjoitti:Onkohan mitään väliä, antaako pennulle aikuisille koirille tarkoitettua jauheliaa vai tarviiko olla nimenomaan pennuille tarkoitettua jauhelihaa?Katselin Kennelrehun tuotteita ja siellä on pennuille omansa jauhelihansa ja kalliimpi hinta. Alkoi vain mietityttämään,että onkohan tuo ihan rahastusta vai kannattava ostos pennun ruokintaan..Mielipiteitä kaivataan..


Ihan rahastusta.Ite syöttnyt ihan normikoiralle tarkoitettua lihaa.Sekä antanut ihmisille kelpaamatonta lihaa mitä olen saanut..Enkä ole ollut niin tarkka jos on "pikkuisen" tuoksahtaneet.
Antaako kukaan kalaa järvestä,miten koiran masu kestää,työkaveri väitti että allergiaa yleisesti koirilla kalalle,ite arvelin kuitenkin kokeilla,kuinka käy,pittääpä tästä lähtee ehtimään halapoo katiskoo,jotta piäsöö särkiä keittelemään.
miinustaja...
 

Re: Pennun ruokinta

ViestiKirjoittaja jeemeli päivämäärä To Touko 14, 2009 8:05 pm

ajokki syö meillä kalaa sillon ku ukko sattuu saamaan yli omantarpeen. Keittelen kalat yleensä puuron joukossa mössöksi ruotoineen. joskus olen keittäny ja jauhanu särkiä isomman satsin kerralla ja pussittanu pakkaseen. Ei oo ees tullu mieleen et ois vaarallista/ allergisoivaa. Koiran masu kestää aivan hyvin ainaki meillä. kyllä karva kiiltää ja kynnet kasvaa jos syöttää paljo kalaa.
jeemeli
 

Re: Pennun ruokinta

ViestiKirjoittaja olli76 päivämäärä To Touko 14, 2009 8:27 pm

kala on hyvää luppoajan ruokaa. Pitää vain keittää, ettei tule nuita matoja.
olli76
 

Re: Pennun ruokinta

ViestiKirjoittaja waldo päivämäärä Ke Touko 27, 2009 5:57 pm

Minkähän ikäiselle pennulle uskaltaa antaa palan rustoluuta pureseltavaksi?
waldo
 

Re: Pennun ruokinta

ViestiKirjoittaja olli76 päivämäärä Ke Touko 27, 2009 6:37 pm

Anna niin iso pala ettei se saa sitä nielastua niin voit pitää rustoluita jo pentulaatikossa. Meillä alkavat saada jo purtua niistä palasia, pennut 6-viikkoisia
olli76
 

Seuraava

Paluu KOIRAN RUOKINTA & TERVEYS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 1 vierailijaa