Millainen on mustan karvan kasvuhäiriö?

Koiran ruokintaan ja terveyteen liittyviä juttuja.

Millainen on mustan karvan kasvuhäiriö?

ViestiKirjoittaja Musti päivämäärä La Loka 14, 2006 4:52 pm

Kertokaa kokemuksistanne mustan karvan kasvuhäiriöstä? Miten se ilmenee? Onko sille tehtävissä mitään? Onko se vahvasti periytyvää?
Musti
 

ViestiKirjoittaja turunen päivämäärä Ma Loka 16, 2006 12:15 pm

Entisellä koirallani oli tuo mustankarvan karvatupen kasvuhäiriö eli follikulaarinen dysplasia, sairaus todettiin ottamalla koiralta kolme näytepalaa selästä. Sairaus alkoi noin kahden vuoden iässä, jolloin koiralle alkoi tulla karvattomia laikkuja selkään mustankarvan alueelle. Aluksi ne olivat pieniä 2-3 cm mutta vähitellen ne laajenivat 5-10 cm. Välillä laikut pienenivät ja osa katosi syksyllä kokonaan, mutta keväällä laikut alkoivat taas kasvaa. Itse laikut eivät millään tavalla haitanneet koiraa, iho oli paksuuntunut karvattomilta kohdilta, mutta ei kutissut. Koiralla oli myös ruoka-aine allergioita ja lopulta koira lopetettiin ihokasvaimien takia. Koiran kolmella täyssisarella on myös todettu ko. sairaus. Kasvattajan mukaan kumpikin vanhempi oli terve, mutta onhan ne voineet sairastaa sitä piilevästi. Jos haluat tarkempia tietoja sairaudesta kysy ell. Esko Suhoselta, joka tutkii ko. sairautta.
turunen
 

ViestiKirjoittaja aapa päivämäärä Ma Loka 16, 2006 12:59 pm

Yhden tapauksen tiedän, jonka kanssa olen ollut tekemisessä. Kasvuhäiriö, miten minä sen käsitän ja kuten nimikin osakseen kertoo, on häiriö mustan karvan kasvussa; jonkin tietyn alueen mustat karvat kasvavat muita huonommin. Kun koira on juuri vaihtanut esim kesäkarvan, eron näkee huonommin, tai joskus eroa ei edes huomaa. Mutta karvan kasvun loppuvaiheessa on selvästi nähtävissä ns. ohuempia karva-alueita, jotka näkyvät kaempaa katsottuna laikkuina, joko kokonaan paljaina tai selvästi ohuempana karvana. Jalostukseen ei pidä missään nimessä käyttää, kotikoirana voi pitää, kuka vain kehtaa kattoa. Pakkasen kestävyys kärsii varmasti talvella. Minusta se ensinnäkin rajoittaa metsästystä kylmillä keleillä ja toiseksi, on kurja katsella "kaljua koiraa", vaikkakin se koira ei siitä välttämättä yhtään kärsi. Koira oli 4v. Ikähaitari 2-4v sopii minun mielestäni hyvin taudin puhkeamiselle. Onhan se ennen tätäkin ikää ollut jo olemassa, mutta ei näkyvänä.
aapa
 

ViestiKirjoittaja turunen päivämäärä Ma Loka 16, 2006 6:51 pm

Tutkimukset tuosta perinnöllisyydestä taitaa vielä olla kesken, mutta toden näköisesti se on periytyvää. Tietääkseni saj suosittelee että tällaisia koiria ei käytettäisi jalostukseen.
turunen
 


Paluu KOIRAN RUOKINTA & TERVEYS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa