Rusakkoa koiralle?

Koiran ruokintaan ja terveyteen liittyviä juttuja.

Rusakkoa koiralle?

ViestiKirjoittaja Mehtäjänis päivämäärä Su Joulu 13, 2009 1:37 pm

Voiko rusakkoa syöttää koiralle luineen päivineen? Koiralle kelpaisi hyvin raakapaloinakin. Onko luitten kanssa joitakin riskejä? Pisteleehän kettukin jäniksen makoisiin suihinsa.
Mehtäjänis
 

Re: Rusakkoa koiralle?

ViestiKirjoittaja olli76 päivämäärä Su Joulu 13, 2009 4:15 pm

Voi syöttää. Minun koirille on syötetty satojen jänisten luut, eikä ikinä ole ilmennyt mitään ongelmia. Joskus olen katkaissut terävät etuhampaat pois, mutta todennäköisesti turhaan.
olli76
 

Re: Rusakkoa koiralle?

ViestiKirjoittaja Hylsysoppa päivämäärä Ma Joulu 14, 2009 12:36 pm

Suurin riski lienee jalkojen luissa jotka ovat ontot, samankaltaiset kuin linnuilla. Sellainen luu sirpaloituu teräviksi siruiksi jos koira syö hotkimalla. Keittämällä asia vielä pahenee koska luun koostumus muuttuu vähemmän sulavaksi.
Itse olen syöttänyt koirille vain selkärangat riskien minimoiseksi.
Hylsysoppa
 

Re: Rusakkoa koiralle?

ViestiKirjoittaja miinustaja... päivämäärä Ma Joulu 14, 2009 1:02 pm

Mitenkäs työ kun/jos koira ottaa rusakon/jäniksen kiinni niin oletteko työ siellä keittämässä/paloittelemassa sitä jänistä....Ite olen joskus jos koiralle olen jäniksen antanut niin kirveellä lyöny hiukan pienemmiks että kuppiin soppii,jos luihin kuolee niin minusta nähen joutaa kuolla.Jäniksen päät annan aina koirille karvooinen päivineen.
miinustaja...
 

Re: Rusakkoa koiralle?

ViestiKirjoittaja olli76 päivämäärä Ma Joulu 14, 2009 1:11 pm

PeeJii kirjoitti:Ollilla ja sen koiralla Riesalla on sopimus. Joka toinen pupu koiralle ja joka toinen miehelle. Jos seitkyt pupua menee kaudessa, niin se on melkoinen määrä luuta, karvaa ja lihaa. Ja koira kyllä pelaa. Ollin mukaan keitetyt luut on liian kovia.

Annan itsekin usein pupun luita, paitsi en silloin kun molemmat koirat ovat kahdestaan. Menee hotkimiseksi, eikä näytä oikein terveelliseltä puuhalta.


No, tuo nykynen koira on kyllä melkonen riesa, kun ei taho hakea niitä pupuja ammuttavaksi, mutta ei sen nimi Riesa ole. Koira, jolle syötin paljon pupun luita, aina raakana, oli riesa lähinnä jäniskannalle. Tällekään koiralle ei ammuttu parhaana kautena kuin 50 pupua rovaniemen jänisrikkaista maastoista, vuosituhannen vaihteen molemmin puolin.
olli76
 


Paluu KOIRAN RUOKINTA & TERVEYS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa