missä on vastuu

Koiran ruokintaan ja terveyteen liittyviä juttuja.

missä on vastuu

ViestiKirjoittaja pettynyt päivämäärä Ke Loka 25, 2006 9:45 pm

Olen todella pettynyt ostamaani pentuun.. :( ostin tämän koiran haapajärveltä tunnetulta kasvattajalta, joka vannoi että koirasta tulee ajava koira... kuinka ollakkaan aikaa on kulunut noin 4 vuotta ja olen edelleen koiraton mies... olen koittanut soitaa ja kertoa tälle kasvattajalle että en ole saanut koiraa haukkumaan mutta kasvattaja ei ole ottanut mitään kantaa asiaan... metsästys virtaa on.. mutta haukkua ei piisaa...??onko kellään samanlaista tapausta? samalta tai eri kasvattajalta...

nim:pettynyt
pettynyt
 

ViestiKirjoittaja Reporetku päivämäärä To Loka 26, 2006 6:42 am

Ei voi muuta sanoa, kuin että otan osaa. Sen pitäisi kyllä jokaisen metsästyskoiran pentua hankkivan ymmärtää, että epäonnistumisen mahdollisuus on aina olemassa. Vaikka suvut tai kasvattajan maine olisivat minkälaiset, niin aina sattuu joukkoon noita mitääntekemättömiä yksilöitä. Itselleni on kasvattajana käynyt myös noin ja voin vakuuttaa, ettei ole kasvattajastakaan järin mukavaa kuultavaa, jos kasvatti on "monttutavaraa".

Toinen asia on sitten, mikä on kasvattajan vastuu. Kaupantekohetkellä olisi hyvä sopia, esim kaupan purkuun liittyvistä ehdoista. Jos pentuja myydään ajotakuulla, sekin olisi hyvä määritellä. Se, että pentu jonkun mielestä ajaa, ei toiselle riitäkkään.

Aikuisen koiran kauppa on tässä suhteessa helpomi toteuttaa. Itse en ainakaan ostaisi tässä tapauksessa "sikaa säkissä". Aina kannattaa aikuinen ajokoira ostaa palautusoikeudella, ellei sitten entuudestaan tai koetulosten perusteella tiedä koiran kykyjä. Esim. pari viikkoa-kuukausi riittänee kokeiluun. Siinä ajassa pitäisi jo huomata, onko koira myyjän kertomuksen mukainen.
Reporetku
 

missä on vastuu

ViestiKirjoittaja jysky päivämäärä To Loka 26, 2006 12:16 pm

eikös se koira aja se ei vain hauku, oon kyllä itekkin ostanu monta pentua josta ei ole tullut ajavaa koiraa ei niistä kaikista tule 10 pentua kymmenen erilaista koiraa, ei niistä taida pentuna vielä tietää tuleeko ajavia, kasvattajat kyllä joutuisivat vaihtamaan paljon koiria jos kaikki pennut mistä ei tule keskivertoa parempaa vaihdettaisiin uuteen, paljon on kiinni kenelle pentu menee miten koulutetaan.
jysky
 

missä on vastuu

ViestiKirjoittaja saikka päivämäärä To Loka 26, 2006 12:23 pm

kyllä niitä sekaan mahtuu monenlaisia koiria on niitä jotka haukkuu liikaa, ja niitä jotka haukkuu liian vähän, ei kait niille kaikille kasvattajat voi mitään, luulisin että kasvattajat kyllä pyrkivät saamaan hyviä koiria, mutta ei niissä aina voi onnistua, pitää vain kokeilla uutta pentua.
saikka
 

ViestiKirjoittaja vipukinttu päivämäärä To Loka 26, 2006 12:26 pm

:arrow:
Viimeksi muokannut vipukinttu päivämäärä To Maalis 18, 2010 7:06 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
vipukinttu
 

missä on vsastuu

ViestiKirjoittaja töppä päivämäärä To Loka 26, 2006 5:23 pm

sitten se vasta tympäsee kun on maksanut pennusta sen 800 eikä siltikään tule koiraa, näinkin voi käydä ja usein käykin , itse ostin kerran takaisin koiran jonka omistaja sanoi että koira ei anna ajaessaan ääntä, en tiedä mikä oli syynä mutta mulla haukkui hyvin ja tuli vähillä koekäynneillä valioksi
töppä
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä To Loka 26, 2006 6:16 pm

Tiedän minäkin erään kasvattajan joka vuosien saatossa on ostanut takaisin muutaman virattomaksi sanotun kasvattinsa ja kuinka ollakaan näistä on tullut valiokoiria helposti. eikä mitään huonojakaan.
Itse en koskaan anna kasvateilleni ajotakuuta. Enhän tiedä kuinka koiria kasvatetaan ja opetetaan. Jokainen koirahan ajaa ,raja ajotakuun kohdalta on mahdoton .
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä To Loka 26, 2006 6:18 pm

Ei se koiran hinta ratkaise, vaan sukuperimä minkälainen ajuri tulee. Ne semmoiset ajotakuut on sama, kuin lehmä veteen p.......... .
Vieras
 

ViestiKirjoittaja tiinamo päivämäärä Pe Loka 27, 2006 11:42 am

Vastuu on kyllä valitettavsti pennunostajalla. Mistäs se kasvattaja voi seitsemän viikon ikäisestä pennusta vielä tietää, mikä siitä isona tulee.
tiinamo
 

missä on vastuu

ViestiKirjoittaja ykä päivämäärä Pe Loka 27, 2006 7:16 pm

olen ostanut varmaan elämäni aikana ainakin 30 ajokkia osa on mennyt monttuun kun eivät ole ruvenneet ajamaan kunnolla tai niistä on tullut löysiä tai innottomia osasta on tullut huippukoiria, osan huippualuista olen pilannut ite kun maltti ei ole riittänyt kun on ollut hyvä alku, en kuitenkaan ole kasvattajille ikään soitellut että annappas uus pentu tilalle kun ei tämä ole ruvennut pelaamaan olempa jopa ostanut uudenkin koiran kasvattajalta jolta ostin edellisen joka ei ruvennut toimimaan ja uudesta ostoksesta tuli käyttövalio ei huippusuvut läheskään aina takaa huippukoiraa, parhaat koirat olen ostanut metsämiehiltä pilkkahintaan, ja papereissa ei ole välttämättä ollut yhtään valiokoiraa, mutta niin on vain kilvankävijöitä tullut.
ykä
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ma Loka 30, 2006 12:29 pm

tiinamo kirjoitti:Vastuu on kyllä valitettavsti pennunostajalla. Mistäs se kasvattaja voi seitsemän viikon ikäisestä pennusta vielä tietää, mikä siitä isona tulee.

Kannattaisi tiinan ja ansan käydä lukemassa http://www.sensuroitu.net/pentuinfo/per ... /takuu.php myös siellä sivun alareunassa on katsomisen arvoinen linkki ''erään pentueen takuukirja'' on kylläkin esimerkki, mutta voisi pennun ottajat vaatia vastaavan jokaisessa pentukaupassa :roll:
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Lilo päivämäärä Ma Loka 30, 2006 12:59 pm

Mun mielestä pennulle on tosi vaikea antaa ajotakuuta. Hyvät suvutkaan ei voi taata, että pennusta tulee ajava. Pennun voi itse pilata niin monella tapaa. Mutta eihän se takuu mahdoton ajatus ole. Luottamus kasvattajan ja ostajan välillä on oltava hyvä, jotta kasvattaja voi todeta, että kaikki tehtiin ja silti ei toimi...

Minä en pennulle ajotakuuta vaadi. Parhaani teen ja pennusta tulee mikä tulee. Mutta kasvattajan kanssa on kiva pysyä yhteydessä ja vaihdella kuulumisia puolin jos toisin.
Lilo
 

hyvä suku on varmin tae hyvästä koirasta!

ViestiKirjoittaja jviljanen päivämäärä Ma Loka 30, 2006 4:46 pm

Kaikista pennuista ei tule valioita vaikka mitä tekisi. Olisipa vaikka kenen reenaama ja kenen tuomaroima.

Mutta hyväsukuinen pentue on todennäköisemmin valiosorttia kuin ns. omasta nartusta, naapurin uroksen vahinkoastoma pentue. Toki siitäkin voi tulla vaikka Ajokuningas...

Silloin kun Sinulla on periyttämistilastoissa osoitetuista huippusuvuista pentu, voi sanoa, ettei suvusta jää kiinni menestyminen. Säkää ja taitoa tarvitaan niillekin ja paljon, eikä silti tule kuin tavallisia, kolmosen metsästysinnon omaavia ajureita. Mutta onnistumisen edellytykset suvun osalta on olemassa.

Reenata pitää ja paljon!
jviljanen
 

Seuraava

Paluu KOIRAN RUOKINTA & TERVEYS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa