Laikkuja karvapeitteessä

Koiran ruokintaan ja terveyteen liittyviä juttuja.

Laikkuja karvapeitteessä

ViestiKirjoittaja erkallen päivämäärä Ti Touko 17, 2011 2:10 am

Olen ihmetellyt, joillekkin ajokoirille karvoitukseen ilmestyviä lähes kaljuja laikkuja, joskus vain sormenpään kokoisia. Eläinlääk. oletti syyksi mahdollisesti stressiäkin, mitään ulkoisesti näkyvää syytä ei löydy, onko tämä periytyvää vaiko ulkoisista tekijöistä aiheutuvaa ? Keskusteluissa on esitetty vaivaa esiintyvän määrätyissä suvuissa. Ensimmäiset tapaukset olen nähnyt vuoden 2000 jälkeen ja aivan erisukuisilla ajokoirilla. En muista tällaista vaivaa aikaisemmin nähneeni. Vai onkohan syynä teollisten koiranruokien lisääntynyt käyttö ?
erkallen
 

Re: Laikkuja karvapeitteessä

ViestiKirjoittaja aapa päivämäärä Ti Touko 17, 2011 1:00 pm

Lueppa saman otsikon alla sivulla 2 aihe; "Oudot karvattomat alueet" ja nelossivulla aihe:"Milainen on mustan karvan kasvuhäiriö?". Saattaa jotain selvetä. Itse veikkaan jälkimmäistä mutta näytepalatutkimuksella se selviää.
aapa
 

Re: Laikkuja karvapeitteessä

ViestiKirjoittaja hääty päivämäärä Ti Touko 17, 2011 3:19 pm

Joskus saattaa kilpirauhasen vajaatoiminta olla tähän syynä..
hääty
 

Re: Laikkuja karvapeitteessä

ViestiKirjoittaja levender päivämäärä Ke Touko 18, 2011 9:17 am

kyllähän se on sukuvika ku suksi ei luista, ainakin suurimmalla osalla joilla tälläistä esiintyy, voisin luetella muutaman koiran joitten suvussa varmasti esiintyy mutta ei viitti ku vetävät heti herneen nenään kuitenkin.
levender
 

Re: Laikkuja karvapeitteessä

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ke Touko 18, 2011 10:25 pm

Miksikäs tuo kilpparisairaus on nyt vasta tullut kuvioihin? Vai onko ollut ennenkin, mut ei oo tutkittu/huomioitu? Onkos karvapeitteen muuttuminen lantiolla ainut selvä (jos se nyt on kilpirauhasesta johtuva)? merkki kilpparista, vai näkyykö se koirasta muuten?
Ruippa
 

Re: Laikkuja karvapeitteessä

ViestiKirjoittaja aapa päivämäärä To Touko 19, 2011 8:57 am

Sitä ei kait ole ennen niin paljon tutkittu kuten muitakaan koirien sairauksia nykyjään, ennen vain niin pintapuolisesti. Oman kokemuksen mukaan sen kilpirauhasen vajaatoiminnan kyllä huomaa metsästysaikaan koiran kunnosta/innosta, aineenvaihdunta heikkenee, väsymystä, karvanlähtöä eli rasituksen aikaan eron huomaa selvemmin kun normaali ns. joutoaikana.
Samat oireet kun ihmiselläkin, nimimerkillä henkilökohtainen kokemus. Mulla vain ei ole sitä karvapeitettä kovin paljoa :)
aapa
 


Paluu KOIRAN RUOKINTA & TERVEYS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa