Sveitsinajokoira

Asiaa ja jutustelua muista ajokoiraroduista.

ViestiKirjoittaja saajo päivämäärä Ti Maalis 27, 2007 11:31 am

Kerros millanen tuollainen koira on hakemaan ja ajamaan. Entä mieten sitkeys. Ääni. Mites riista. Mitkä lajit on sen mieleen?
saajo
 

ViestiKirjoittaja zuvi90 päivämäärä Ti Helmi 26, 2008 12:06 pm

Todella nätin näköinen rotu... Ja ihanan pieni :) Mie ite tykkään kaikista harvinaisemmista roduista :D
zuvi90
 

Re: Sveitsinajokoira

ViestiKirjoittaja Iitapiru! päivämäärä Pe Helmi 13, 2009 4:12 pm

Tuosta rodusta häätys saaha tietoa. Saisko?
Iitapiru!
 

Re: Sveitsinajokoira

ViestiKirjoittaja Arrianus päivämäärä Pe Helmi 13, 2009 6:13 pm

Enpä nyt kummempia osaa kertoa Sveitsareista, mutta muutama kokemus on jäänyt mieleen. Olen sitä mieltä, että Norjassa on käytössä paremmat käyttölinjat kuin Ruotsissa. Rodusta löytyy vuosien saatossa mm. useampia Norjan Kilvan mestareita.Tenolla kalassa käydessäni, olen välipäivinä saanut tilaisuuksia käydä mehtuulla sveitsinajokoirien kanssa. Ainakin näillä koirilla asiat olivat kohdallaan. Pitkänauhaista, kantavaa haukkua, jossa 20-30 sekunnin välein pari äkkiä putoavaa bassoa. Riittävästi intoa. Muistaakseni rotumääritelmän yleisosassa on seuraavanlainen maininta: "...isäntäänsä kiintynyt..." Juuri tästä kohdasta olin kiinostunut saamaan tietoa - mitäsillä tarkoitetaan. Itse luin sitä kohtaa kuin piru raamattua - totta kai! Käytännössä kävi selville, että tällä sanonnalla halutaan ilmaista vain koiran tottelevaisuutta ja yhteistyökykyä. Koirien omistajan mukaan näillä koirilla saa helpommin kaatoja kuin muilla roduilla. Ja kyllähän sitä saalista kohtuullisesti riippuikin tuntumajan räystään alla.
Arrianus
 

Re: Sveitsinajokoira

ViestiKirjoittaja tta päivämäärä Su Helmi 15, 2009 12:12 am

Sveitsinajokoiria on neljää eri rotua/muunnosta :wink:
Toivottavasti yleistyis täällä "suomenajokoirien maassakin" nämä koirat. Miellyttävän värikäs ajotapa ja haukku näillä. Ääntä tulee tuntumassa reilusti ja monenlaista... :wink: Enimmäkseen jälkitarkkoja ja keskinopeita ajureita ovat.
Meille tuli viime keväänä hankittua Ruotsista yksi tuollainen, Luzerni. On ollut mielenkiintoista seurata ja kouluttaa itselle täysin uutta rotua. :D

Rotumääritelmä:
http://www.kennelliitto.fi/NR/rdonlyres ... set217.pdf
tta
 


Paluu MUUT RODUT

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa