Posavinanajokoira

Asiaa ja jutustelua muista ajokoiraroduista.

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja neutral päivämäärä To Joulu 22, 2011 6:21 pm

mauni kirjoitti:Jänönsurma.Säkun mietit posavinanajokoiran koe hommia,niin vasta ikään yks tommonen ajo savossa yuloksen 89.5 ja pesi kaikki suomenajokit.Itse en omista kyseistä rotua ja siksi en rupea arvostelemaan.Olen kuitenkin huomannut että monella on tässä maassa yks ajatus ja se on suokki ainut ja oikee.Roturasismia on paljon.Muista roduista tehdään heti päätelmiä jos on tavannut vain pari koiraa.Taitaa niitä huonoja yksilöitä olla suokeissakin ja aika paljon


Mikä lie ollut nimeltään tuo koira?
neutral
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja mauni päivämäärä To Joulu 22, 2011 7:06 pm

koiran nmeä ei mainittu vaan rotu pisteet 87.24 om aila manninen ja jarmo thuresson.Koe oli käyty rautavaaralla 5-18 päivä.Pohjois savon ajokoirayhdiksen sivuilla lukeepi tämä
mauni
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja rikumansikka päivämäärä To Joulu 22, 2011 7:18 pm

"KRAFTWERK USVA" on myös ajanut ykköstuloksen 2010 vuonna.
rikumansikka
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja jänönsurma päivämäärä Pe Joulu 23, 2011 2:05 pm

En minä ainakaan väitä, ettei suomalaisistakin löytyisi huonoja koiria, mutta jos pennunvalinnassaan vähänkään harkitsee, niin on siitä rodusta kyllä melko hyvä todennäköisyys saada kohtalaisen hyvinajava ja terve koira. Posavinan kohdalla ottaa tällä hetkellä sian säkissä ihan sama minkä pennun valitsee, kun minkäänlaisia koetuloksia (edes nollia :roll: ) on vain muutamalla hassulla koiralla kaikista rodun edustajista Suomessa.

Niitä rotuepäluuloisia tulee varmasti löytymään jatkossakin, jollei koekäynneissä aktivoiduta ja reippaasti. Mustaa valkoiselle niin alkaahan kehut kuulostaa uskottavammilta! Ja jos ei nykyisillä koesäännöillä saa hyväksyttävää tulosta sanotaan nyt kolmella käyntikerralla (huonon tuurin yms. minimoimiseksi), niin minusta ainakaan ei silloin ole kysymys enää hyvästä ajokoirasta oli rotu mikä hyvänsä. Kolmonen ei ole vielä mikään hurja saavutus, mutta on se hitosti enemmän kuin ei koekäyntiä lainkaan.
jänönsurma
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja neutral päivämäärä Pe Joulu 23, 2011 10:40 pm

No eipä se kyllä mitään satavarmaa ole suomalaistenkaan kanssa. Tässä samalla kylällä kuoli äskettäin kova ajokoiramies. Ei ikään saanut kunnollista koiraa vaikka kriteerit
loppupuolella uraa oli pennun otossa kovat. Emän piti olla KVA ja sillä piti olla ykkösen ajanut jälkeläinen. Muutaman kerran starttasi koirillaan ja yksi AVO2 jäi plakkariin.

Kävipä pentuja vipulan ja muurivuorenkin kennelistä ainakin kerran. Yhden kerran jutteli että nyt tärppäsi, 5kk pentu ajeli lupaavasti jo alkusyksystä. Vaan siihenpä tuli
joku ihotauti ja seuraavana kesänä lopettivat sen. Venäjänajokoiran otti kerran kun suomalaisiin tympääntyi mutta senkin kanssa oli huonoa tuuria ja se metsästysinnottomin
kpl jäi käsiin. Että liekö ollut harvinaisen huonoa tuuria vai mitä. Metsää koirat kyllä sai kun rouvakin niitä kuljetti eli kaksi käyttäjää oli treenaamassa..

Eilen juttelin yhden harrastajan kanssa. Aika työliintynyt oli, sanoi että alkaa tympiä kun maksaa pennusta melkein tonnin ja koirat on 2v sellaisia että ei niitä
huvita metsään mennä..

Mulla on ollut muutama hyvä suomalainen. Kaksi hyvää koiraa parhaasta päästä on menny 4 ja 5v sairauksiin. Sitten luonteissa, käpälissä ja innoissa on ollut
sanomista aika monessa koirassa.
neutral
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja vipukinttu päivämäärä Pe Joulu 23, 2011 10:54 pm

-eipä se kenneli mitään takaa,vaikka olisi "ajokoirien äitiä" paperit täynnä niin ei pitkiäkokeita kummoisemmista välttämättä tarvii etes uneksia,ajotaitoa voi olla mutta into puuttuu tai sitten toisinpäin :idea: ,tuuria pitää olla näin se vain on .Eipä siinä auta paljon entiset valiot jollei peli vedä :idea:
-siittä huolimatta täähän onkin vain harrastus ettei se maailmaa kaada :!:
vipukinttu
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja neutral päivämäärä Pe Joulu 23, 2011 11:01 pm

Juu ei. Mut syö se vähän miestä jos on tonnin pennusta maksanut ja kengänkiillottaja tulee :lol: Mulla oli kerran suht hyvä narttu ja kaverit tinki pennuttamaan että heillekin kelpais pentu tuosta.
No pennutin ja halavalla myin kahdelle kaverille pennun. Kummastakin tuli semmonen toisaikainen toljanteri että joskus (harvoin) pelasi mut yleensä ei.... Sitten kahdesta pennusta tuli oikein hyvä
mut toinen jäi auton alle ja toiselle tuli joku ihmeen veritauti ja lopetettiin.. Et tuossa oli meillä kaikilla huono mäyhä, emäkin meni sit syöpään vähän vanhempana.
neutral
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja KomiA päivämäärä Pe Joulu 23, 2011 11:17 pm

neutral kirjoitti:Juu ei. Mut syö se vähän miestä jos on tonnin pennusta maksanut ja kengänkiillottaja tulee :lol: Mulla oli kerran suht hyvä narttu ja kaverit tinki pennuttamaan että heillekin kelpais pentu tuosta.
No pennutin ja halavalla myin kahdelle kaverille pennun. Kummastakin tuli semmonen toisaikainen toljanteri että joskus (harvoin) pelasi mut yleensä ei.... Sitten kahdesta pennusta tuli oikein hyvä
mut toinen jäi auton alle ja toiselle tuli joku ihmeen veritauti ja lopetettiin.. Et tuossa oli meillä kaikilla huono mäyhä, emäkin meni sit syöpään vähän vanhempana.

Joo... Lueskelin tuossa hämärissä Envallin Matin kirjaa "Suomenajokoira&Ajokoirametsästys". Paljon on sellaisia ajokoiramiehiä, jotka ei koskaan saa toimivaa koiraa. Matti oli sitä mieltä ja minulla on samansuuntaisia kokemuksia kaveripiiristä. Varmasti rodun vaihto auttaa ongelmaan 8)
KomiA
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja rikumansikka päivämäärä Pe Joulu 23, 2011 11:50 pm

Moni ei saa saa hyvää koiraa ikinä. Tiedän itsekkin muutaman ihmisen joka on laittanut ajokoiria urakalla monttuun, eikä ole saanut yhtään kva koiraa. Kyllä se on miehessä vika jos toistakymmentä koiraa paiskoo monttuun, eikä saa edes keskenkertais koiraa! Itse en ole yhtään koiraa laittanu monttuu enkä laita, ihan periaatteesta!
rikumansikka
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja suurivalkoinen päivämäärä La Joulu 24, 2011 12:43 am

jotenki tuntuu että kaikki kunnia kummiski suomenajokoiralle , siitä sen varmimmin toimivan jäniskoiran taitaa kuitenki saaha :!: mitä ite on kuullu ja nähny niin tuntuma on tuo . mutta toki pitää tojeta , että hyvä tuurikim käyny itellä vissiin ku toinen suokki on ny menosa ja molemmista tullu pellaavia! enemmän oisin huolissani esim beaglesta ja mäyräkoirasta , tahtovat olla menny rotuna näyttelysuuntaan. se , että tulis uusia hyviä käyttörotuja ois myös suomenajokoiran etu lopulta .
suurivalkoinen
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja mauni päivämäärä La Joulu 24, 2011 9:09 pm

Suurivalkoinen,Kyllä niitä on ainakin pari rotua jotka ovat suanu tosi hyvin jalansijaa viime aikoina esim venakot ja jenkit.45v olen ollut ajokoiraharrastaja ja viimeset 25v venakoita ollu ja pettynä en ole.Varmasti sattuu venakoissakin paska kohdalle mut taitaa suokeissakin sattua.Ystäväni on eläinlääkäri ja hän sanoi miten on muuttuna suokki sairaaksi roduksi viime vuosikymmenellä.Ihmekkö tuo kun jalostetaan ihan hulluna niitä,esim muurivuoren urjallakin on melkein sata astutusta takana ja monella viel enempi.Kyllä se luonto tulee vielä vastaan näille pentu tehtailioille..Ps ja posavinanajokoirista olen kuullut vain hyvää
mauni
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja metsässä päivämäärä La Joulu 24, 2011 10:42 pm

mauni kirjoitti:Suurivalkoinen,Kyllä niitä on ainakin pari rotua jotka ovat suanu tosi hyvin jalansijaa viime aikoina esim venakot ja jenkit.45v olen ollut ajokoiraharrastaja ja viimeset 25v venakoita ollu ja pettynä en ole.Varmasti sattuu venakoissakin paska kohdalle mut taitaa suokeissakin sattua.Ystäväni on eläinlääkäri ja hän sanoi miten on muuttuna suokki sairaaksi roduksi viime vuosikymmenellä.Ihmekkö tuo kun jalostetaan ihan hulluna niitä,esim muurivuoren urjallakin on melkein sata astutusta takana ja monella viel enempi.Kyllä se luonto tulee vielä vastaan näille pentu tehtailioille..Ps ja posavinanajokoirista olen kuullut vain hyvää

Eikö tässä rodussa ole vahvoja linjasiitoksia.
Epäilen olevan.
metsässä
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja mauni päivämäärä Ma Joulu 26, 2011 3:55 am

mettässä.katoppa vain eräitten suku taustoja...ja täällä saj forumilla on vielä semmonenkin juttu kun siitostykit aika naurettavaa ,et kehutaan kuinka monta astutusta joku siitos uros on tehnä -&%¤#&£#- sanon miä
mauni
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja metsässä päivämäärä Ma Joulu 26, 2011 7:36 am

mauni kirjoitti:mettässä.katoppa vain eräitten suku taustoja...ja täällä saj forumilla on vielä semmonenkin juttu kun siitostykit aika naurettavaa ,et kehutaan kuinka monta astutusta joku siitos uros on tehnä -&%¤#&£#- sanon miä

Tuossa on vertailun vuoksi Posavinanajokoiran sukutaulu.
http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.aspx?RekNo=FIN11117%2F07&R=154
metsässä
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja neutral päivämäärä Ma Joulu 26, 2011 7:05 pm

Huh hei ja rommia pullo. Liekö posavinalaiset kotimaassaan niinkään ahtautuneet linjoiltaan kun täällä suomenajokoira?

Löytyy näitä esimerkkejä suomenajokoirastakin, vaikkapa;

http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoir ... %2F03&R=51
neutral
 

EdellinenSeuraava

Paluu MUUT RODUT

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa