Posavinanajokoira

Asiaa ja jutustelua muista ajokoiraroduista.

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja jänes päivämäärä La Tammi 29, 2011 4:13 pm

Karkeesti voi sanoa, että pienrodun edustajan pitää olla kaksinverroin parempi kuin valtarodun koiran, että harrastajisto sen edes jotenkin noteeraisi. En tiiä, onko pelko persiissä, että pienrodut tulee ja vie tulevia suomenajokoiran ajattajia. Sitten, kun suokkien elinikä jää viiteen kuuteen vuoteen terveyden takia, niin uusia posavinan harrastajia saattaa tulla lisää :wink:
jänes
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja hippuli päivämäärä La Tammi 29, 2011 5:25 pm

jänes kirjoitti:Karkeesti voi sanoa, että pienrodun edustajan pitää olla kaksinverroin parempi kuin valtarodun koiran, että harrastajisto sen edes jotenkin noteeraisi. En tiiä, onko pelko persiissä, että pienrodut tulee ja vie tulevia suomenajokoiran ajattajia. Sitten, kun suokkien elinikä jää viiteen kuuteen vuoteen terveyden takia, niin uusia posavinan harrastajia saattaa tulla lisää :wink:

Eihän nuista muista roduista tiijä eläväkkö sen kauemmin. Onhan se hyvä että tulee muitakin rotuja, mutta niitä ei kannata verrata SUOMEN AJOKOIRAAN.
Ennenkuin niillä on käytetty vähintään kymmenen vuotta kokeissa ja yritetty muutenkin jalostaa ajavana rotuna.
hippuli
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja KomiA päivämäärä La Tammi 29, 2011 5:43 pm

J.A kirjoitti:Kritiikki kuuluu keskustelupalstoille ja joskus kommentit aika hyökkääviä mutta ei niistä kannata hermostua. Pyyntimiehelle,tämä on minun ensimmäinen ajokoira ja mulla on hirvikoiria 3kpl -harrastusta koirien kans 11v koe/näyttely/metsästyskäyttöön. 2kpl KVA 1kpl KVA&MVA. Posavinankoirasta sen verran että jos se ajaa jänistä 7kk ikäsenä jo yli 2h ni ei se ny ihan huonosti ole,minä ainakin olen tyytyväinen :roll:

Käsitinkö oikein, jos "hermostuminen" alkoi kommentistani "Kroatialaisen käpälät ei kyllä ole kovin kestävän näköiset kuvissa" jolla tarkoitin ylempänä olevan Atoksen kuvia. Edelleen olen sitä mieltä, että ei ole kestävän näköiset !
Sen jälkeen rikumansikka ja Jani oli sitä mieltä että "ei oo paljoo suokkeja näkyny mettässä kun niin "tappokelit" että tassut aukeaa" ja
"kyllä tääläkylällä suomi-ajokin jalat näytti olevan lujilla ja verta oli tullu paljon"
Ei ainakaan kohdalleni ole sattunut moisia ongelmia. Useammalla suomenajokoiralla on käyty ulkoilemassa pari kertaa viikossa ja ainut ongelma on suuri lumimäärä. Koirien eteneminen on vaikeaa; ketunajossa ei osaa olla tuloksellisessa passissa ja jänisajon kuunteleminen ei ole kovin nautittavaa (vähäisestä kannasta ei raaski ampua). Tällä hetkellä kyllä näyttää siltä (+2 ja vettä tihuttaa), että kunhan pakastaa, niin pahaksi menee kelit.
Posavinanajokoira on mielenkiintoinen ikivanha kroatialainen (piirroksia 1400-luvulta) rotu ja varmasti siinä on paljon hienoja ominaisuuksia. Rotumääritelmässä lukee: Oppivainen, hyvin kiintynyt omistajaansa... Poikkeaako käyttäytyminen paljon esim. suomenajokoirasta, vai pystyisikö ajokokeiden säännöillä arvostelemaan "työpäivää" koiralle oikeutta tehden ? Tarkoitan lähinnä, pitääkö paljon yhteyttä isäntään j.n.e..
P.S. Jani, Onnittelut Eesaun hienosta menestyksestä kokeissa !
KomiA
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja rikumansikka päivämäärä La Tammi 29, 2011 9:11 pm

toi hippulin kommentti vähän nauratti "ennen ku käytetty 10v kokeissa ja yritetty jalostaa ajavana koirana" sillä tämähän on maailman vanhin ajokoirarotu ja kyllä se meidän kotimainen koira on jalostettu muutamasta erilaisesta ajokoirasta... Bosniassa metsästetty tällä rodulla jo silloin kun suomessa on vasta mietitty, että mitä koiria risteytetään jotta saadaan kotimaahan oma rotunsa. Mutta ei tästä taas sen enempää :D
Oltiin tänään taas metsällä Atoksen kanssa ja lunta on kyllä niin pirusti! kevyttä pentua se nyt jotenkin piti pinnalla. Rusakkokin löyty ja näinkin, mutta se oli tarkempi eikä tullut ampuma hollille :x
rikumansikka
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja J.A päivämäärä Ma Tammi 31, 2011 4:03 pm

KomiA kirjoitti:
J.A kirjoitti:Kritiikki kuuluu keskustelupalstoille ja joskus kommentit aika hyökkääviä mutta ei niistä kannata hermostua. Pyyntimiehelle,tämä on minun ensimmäinen ajokoira ja mulla on hirvikoiria 3kpl -harrastusta koirien kans 11v koe/näyttely/metsästyskäyttöön. 2kpl KVA 1kpl KVA&MVA. Posavinankoirasta sen verran että jos se ajaa jänistä 7kk ikäsenä jo yli 2h ni ei se ny ihan huonosti ole,minä ainakin olen tyytyväinen :roll:

Käsitinkö oikein, jos "hermostuminen" alkoi kommentistani "Kroatialaisen käpälät ei kyllä ole kovin kestävän näköiset kuvissa" jolla tarkoitin ylempänä olevan Atoksen kuvia. Edelleen olen sitä mieltä, että ei ole kestävän näköiset !
Sen jälkeen rikumansikka ja Jani oli sitä mieltä että "ei oo paljoo suokkeja näkyny mettässä kun niin "tappokelit" että tassut aukeaa" ja
"kyllä tääläkylällä suomi-ajokin jalat näytti olevan lujilla ja verta oli tullu paljon"
Ei ainakaan kohdalleni ole sattunut moisia ongelmia. Useammalla suomenajokoiralla on käyty ulkoilemassa pari kertaa viikossa ja ainut ongelma on suuri lumimäärä. Koirien eteneminen on vaikeaa; ketunajossa ei osaa olla tuloksellisessa passissa ja jänisajon kuunteleminen ei ole kovin nautittavaa (vähäisestä kannasta ei raaski ampua). Tällä hetkellä kyllä näyttää siltä (+2 ja vettä tihuttaa), että kunhan pakastaa, niin pahaksi menee kelit.
Posavinanajokoira on mielenkiintoinen ikivanha kroatialainen (piirroksia 1400-luvulta) rotu ja varmasti siinä on paljon hienoja ominaisuuksia. Rotumääritelmässä lukee: Oppivainen, hyvin kiintynyt omistajaansa... Poikkeaako käyttäytyminen paljon esim. suomenajokoirasta, vai pystyisikö ajokokeiden säännöillä arvostelemaan "työpäivää" koiralle oikeutta tehden ? Tarkoitan lähinnä, pitääkö paljon yhteyttä isäntään j.n.e..
P.S. Jani, Onnittelut Eesaun hienosta menestyksestä kokeissa !
Kiitos vaan :lol: Tuskimpa täälä kukaan on hermostunu mistään ku ei ole mitään syytä :roll: Totesin vaan että omalta Posavinalta aukes jalat ja vertasin vaan että kyllä ne on auki suokiltakin vaikka mulla ei sellasta ole mut kylällä on muutama. Kenenkään jalat kestä ku tollanen hanki.
J.A
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja rikumansikka päivämäärä Ma Tammi 31, 2011 10:56 pm

Uusimmas ajokoiramies lehdes oli voittaja 2010 näyttelyssä olleet kaksi posavinanajokoiraa. ROP Kraftwerk tana ja VSP Lord (meitin koirien vaari). Komeita koiria ovat 8)
rikumansikka
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja rikumansikka päivämäärä Su Helmi 06, 2011 12:47 am

Atos oli tänään näyttelyssä mukana, kun emäntä vei beagleä parrasvaloihin 8) kyllä oli hienosti ja ihmiset ihmeissään arvuutteli rotua ja kehuivat :) Täytyy varmaan tohon tampereen kv:een viedä molemmat koirat toukokuussa :wink:
rikumansikka
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja tkmtuke päivämäärä Ma Helmi 07, 2011 12:03 am

Rikumansikka: taisit olla Parkanossa näyttelyssä, komia koira:D!
tkmtuke
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja rikumansikka päivämäärä Ma Helmi 07, 2011 2:03 am

Kiitoksia! parkanossa oltiin emännän kanssa :). Emäntähän beaglen sielä esitteli. Kaksi vain uskalsi tulla juttelemaan :shock:. Ihmiset tutki näyttelylistaa ja yritti etsiä aatokseen sopivaa rotua, mutta eipä sitä löytynyt ;) Olitko itse oman koiran kanssa parkanossa tkmtuke? :wink:
rikumansikka
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja rikumansikka päivämäärä Ma Helmi 07, 2011 2:07 am

Aateltiin mennä tonne jalasjärven ryhmänäyttelyyn molemmilla koirilla, jos olet tulossa paikalle niin tule vaihtamaan muutama sana ;)
rikumansikka
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja J.A päivämäärä Ma Helmi 07, 2011 10:29 pm

Arbolle nuppasin rusakon tänä-aamuna ja sit jänis-ajoa mut se ei tullu ampumahollille :oops: Täytyy kans keväällä käydä näyttelyssä jossainpäin.
J.A
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja tkmtuke päivämäärä Ti Helmi 08, 2011 3:35 am

En ollut, en viittiny viä viedä.
Piti seuran hyväksi olla siellä töissä, tosin en silloin lauantaina.
Istuttiin teidän edessä kaverin kans kun viimeset kisat alko:D
tkmtuke
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja rikumansikka päivämäärä Ti Helmi 08, 2011 5:07 pm

hm.. viimeset kisat? BIS kehä vai rotunsa paras kehä? :D en nyt saa millään päähäni et minkänäkönen ukko olit :D
rikumansikka
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja tkmtuke päivämäärä Ti Helmi 08, 2011 9:59 pm

BIS muistaakseni
tkmtuke
 

Re: Posavinanajokoira

ViestiKirjoittaja J.A päivämäärä To Elo 25, 2011 6:54 pm

Joko Atos ensajot ottanu tällesyksyä? Mie en oo löytäny mitää ajettavaa,tai siis Arbo ei oo löytäny :twisted:
J.A
 

EdellinenSeuraava

Paluu MUUT RODUT

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa