Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

Asiaa ja jutustelua muista ajokoiraroduista.

Minkä ajokoiran valitsen jänisjahtiin?

Venäjänajokoira
10
13%
Dreeveri
13
17%
Beagle
9
11%
Istrianajokoira
0
Ei ääniä
Posavinanajokoira
3
3%
Eestinajokoira
5
6%
Italianajokoira
0
Ei ääniä
Hamiltoninajokoira
0
Ei ääniä
Kreikanajokoira
1
1%
Petit basset griffon vendéen
3
3%
Schillerinajokoira
0
Ei ääniä
Plotthound
0
Ei ääniä
Luzerninajokoira
1
1%
Mäyräkoira
3
3%
Smoolanninajokoira
0
Ei ääniä
Serbianajokoira
0
Ei ääniä
Sveitsinajokoira
1
1%
Sekarotuinen, mikä?
0
Ei ääniä
Joku muu, mikä?
27
35%
 
Ääniä yhteensä : 76

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja tosimies päivämäärä Ti Joulu 27, 2011 7:55 pm

Hojo Hojo kirjoitti:Paksun lumen aikaan ja väljemmillä mailla pelittää sitten pitempi koipinen.

Kyllähän tämä vähä hullulta kuulostaa, mutta dreeveri toimi paljon paremmin kun ajokoira. Lunta oli kahtena edellistalvena paljon eikä suojannut ollenkaan. Nopeus ja ajetut kilometrit ei kyllä päätähuimannut. sitkeys kyllä riitti.
tosimies
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja Tukivarsi päivämäärä Ti Joulu 27, 2011 9:15 pm

Ensiksi kiitos asiallisista kunnon vastauksista, ajattelin että tämä menee siihen että "ota suokki siksi koska se on paras". Yksi suokki on tällä hetkellä tarhassa, pirun allerginen ja siitä johtuen koira on luultavasti menny pilalle kun saatiin allergia kuriin. Veikkaan että on tottunut työskentelemään "tukkoisella" nenällä ja nyt kun on saatu allergia taltutettua niin on löystynyt pirusti, varsinkin lumella. Haistaako nyt paremmin tai sitten on vaan arvostelukyvyn puutetta, en tiedä mutta näin olen päätellyt. Eestiläinen tai venakko kiinnostaisi. Venakko siksi että kettuakin ja ilvestäkin voisi ajattaa. Eestiläinen kiinnostaa siksi että maastot ovat hyvin repaleiset ja suht pienet. 5km kun pyyhkäisee niin on rajoista ulkona, venakko ehkä siksi huono valinta. Suomalaisella pärjää kun kattoo mihin menee ajattamaan. Beagleä pelkään siksi koska olen kuullut että hyvät ovat harvassa, enempi näyttelyhommia. Dreeveriä en halua löysyyksien takia. Noi etelän ihmeet ovat aika villejä valitoja, ehkä kannattaa pysyä näissä suosituimmissa roduissa. Täytyy myöntää että suomenajokoiran ottaminen on vieläkin mielessä aika vahvasti. Olen "nuori" ja innostunut, kokeisiin lähden ehdottomasti jos vain koiralla voi rehellisesti kilpailla, kettupuolen tuomarikortti löytyy mutta se homma on nähty. Metsästys mulla on pääsääntöisesti sitä että n. 2kertaa viikossa metsään, n. 6-8h per päivä. Eli käytännössä jumalaton halu olisi saada hyvä koira jolla voi metsästää pitkään, ampua jäniksiä ja tarvittaessa kilpailla. Alkanut vaan masentamaan nämä pari viimeisintä koiraa ja siksi kyselen viisaammilta mielipiteitä.
Tukivarsi
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja neutral päivämäärä Ti Joulu 27, 2011 10:20 pm

No laitan minäkin lusikkani soppaan. Mulla on koiria ollut 80-luvulta asti ja kaikkia dreeveristä/beaglestä isompiin. Venakoista on paljon virheellisiä
käsityksiä. Ne "ohjattavuus" halutulle riistalle voit unohtaa ainakin 50%:sti. Mulla on pääasiassa ajaneet mieluiten jänistä ja osa sitten kettua jos on
aivan aamulliselle jäljelle sattunut. Vain yksi otti ketun vanhemmasta jäljestä ylös. Monet jopa lopettivat tykkänään ketun ajon (ajoivat nuorena)
kun ammuttiin jäniksiä. Ilvestä koetin parilla jänisverisellä, kovasti yllyttämällä seurasivat hetken ja ryhtyivät sitten jänistä etsimään. Käpälät
olivat valtaosin hyvät mutta eivät nekään teräksestä olleet. Tausta venäläisillä on vaatimattomampi metsästysinnon kohdalla kotimaassa kun täällä
suomalaisilla. Eli siellä koiran pitää olla nopea löytäjä mutta taas sitkeyttä ei vaadita kuten täällä.

Pienistä jos valkkaat niin katsele huippusukuinen beagle. Ne kilpailee samoilla säännöillä kun suomalainen. Dreeveriporukka katsoo löysyyksiä
läpi sormien, tolkuton huuto yöjäljellä on "herättelyä" , ajolöysyyttä myös ja innon puute alkaa olla yleistä.

Eestiläinen vois olla hyvä mutta koiria on vähän ja suvut suppeita. Näissäkin haitari on laidasta laitaan.. Posavinalaisesta on kuulunut hyvää.
Oma nuori posavinalainen on kovaintoinen ja itsenäinen työskentelijä mutta ajo on ollut toistaiseksi etupäässä huonoa. Hukkaa helposti ja palaa helposti ajetulle
jäljelle uudelleen. Haku on itsenäistä, istun autossa ja odotan koska lähtee. Ei kaipaa miestä myöskään hukalla muutamaan tuntiin.

Itse olen päättänyt toistaiseksi pysyä suomenajokoirasta erillään. Viimeinen hyvä suomalainen kuoli liian nuorena sairauteen ja sen jälkeen kaksi kpl
jotka ei juuri ilon päivää näyttäneet :shock:
neutral
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja macy päivämäärä Ti Joulu 27, 2011 10:42 pm

Laitan tuossa yhden linkin oman koirani ajosta, valitettavasti tuuli häirisee kuvausta jonkin verran. Näkkyy siinä ainaski jänistä näin aluksi.
http://tanjas.kuvat.fi/kuvat/Macyn+koir ... ovideo.avi
macy
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja tkmtuke päivämäärä Ke Joulu 28, 2011 10:30 pm

Luzerninajokoira/smoolanniajokoira onko kellään minkään moisia kokemuksia?
Ittee alko kiinnostaan vähä erikoisemmat rodut ettei aina olis se suokki..Lähinnä kettua tulevaisuudessa tarttis ajattaa..
tkmtuke
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja Reporetku päivämäärä Pe Joulu 30, 2011 6:16 pm

Itse aikoinani tuumin, että kyllä sen jäniksen metsästä saa vaikka kissalla. Kovin kummoista koiraa siihen ei tarvita. Riippuu ihan siitä, minkälaisesta jahdista tykkää ja minkälaisissa maastoissa jahtailee. Eniten jäniksiä ampuisi hyvin hakevalla pystärillä, joka pienen matkaa vaan jänistä saattelisi.
Pikku koiralla pärjää pikku puskissa ja isojenkin teiden lähellä ja jänikset pyörii aivan kintuissa. Tästä esimerkkinä vaikka yhdessä mäykkykokeessa tänä syksynä tapaamani tappijalka, joka kahden erän ja puolentoista tunnin aikana toi jänön näkyville 9 kertaa.
Mutta eihän noilla mäykyillä pehmeässä hangessa mitään tee. Dreeverikin on jo niissä oloissa aivan eri peli.
Sitten kun nautitaan sinfoniasta, niin kannattaa ottaa isompi jahtikaveri. Paljon on suomenajokoiraa moitittu, mutta kummasti se vaan on ottanut yleisimmän ajokoirarodun paikan myös länsinaapurissamme, jossa sentään on omasta takaa montakin rotua ja tuontirodut päälle. Ryssänkoirallakin on etunsa, mutta kyllä on osa niistä aivan mitääntekemättömiä vätyksiä, joille ei ainakaan paksussa hangessa työskentely maita. Hyväturkkisia kyllä ovat, joten niillä voi mennä jahtiin kovallakin pakkasella, mutta se sitkeys :( Mukavia kyllä siinä mielessä, että pääsee metsästä pois, silloin kun haluaa :roll:
Reporetku
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja mauni päivämäärä Pe Joulu 30, 2011 7:40 pm

reporetku,Kyllä tuo miun venakko on vieläkin metässä ja ajaa.kello nyt 19.30.Mua syytetään yleistämisestä tällä palstalla,mut taitaa ne muutkin..Jos ihminen on nähny muutaman huonon koiran niin ne on kaikki sun mielestä.AI NIIN TÄLLÄ PALSTALLAHAN EI SAANU OLLA ERIMIELTÄ.KYLLÄ NE SUOKIT ON PARHAITA JA ENNENKAIKKEA TERVEITÄ:AJAMAAN NE RUPEAVAT JO 2KK IÄSSÄ JA EKA-AJOTKIN NIILLÄ KUULEMA 100MIN JÄRESTÄÄN,NE ON AIVAN YLIVOIMASIA ,ÄLKÄÄ EDES HARKITKO MUUTA ROTUA
mauni
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja KomiA päivämäärä Pe Joulu 30, 2011 10:45 pm

mauni kirjoitti:reporetku,Kyllä tuo miun venakko on vieläkin metässä ja ajaa.kello nyt 19.30.Mua syytetään yleistämisestä tällä palstalla,mut taitaa ne muutkin..Jos ihminen on nähny muutaman huonon koiran niin ne on kaikki sun mielestä.AI NIIN TÄLLÄ PALSTALLAHAN EI SAANU OLLA ERIMIELTÄ.KYLLÄ NE SUOKIT ON PARHAITA JA ENNENKAIKKEA TERVEITÄ:AJAMAAN NE RUPEAVAT JO 2KK IÄSSÄ JA EKA-AJOTKIN NIILLÄ KUULEMA 100MIN JÄRESTÄÄN,NE ON AIVAN YLIVOIMASIA ,ÄLKÄÄ EDES HARKITKO MUUTA ROTUA

Erimieltähän saa olla, mutta pistäppä edes vähän koetuloksia (=oikeata näyttöä). Jos vertailen aikuisia venakoita ja suokkeja, niin:
-Suokkeja on syntynyt v. 2001-2006 n. 10.000kpl, joista on tullut jänispuolen käyttövalioita n. 600 (kettuvalioita 103)
-Venäjänajokoiria on vastaavana aikana rekisteröity 570 kpl, joista on valioitunut 7 kpl (kettuvalioita 1 kpl)
Mikäli venakot olisivat suhteessa "ylivoimaisia" (=yhtä hyviä), niin jänisvalioita pitäisi olla kyseiseltä aikajaksolta 34 ja kettupuolella 6 8)
Venakot on hienoluonteisia ja säänkestäviä koiria, mutta tilastot ei vielä mitenkään osoita niiden erottuvan rotuna mitenkään "tavan ajureista".
KomiA
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja Herkules päivämäärä Pe Joulu 30, 2011 11:05 pm

suomenajokoira ja beagle on mun mieli pide jänisjahtiin ja ketun pyyntiin suomenajokoira 8) :wink: muita morkkaamatta 8)
Herkules
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja Tukivarsi päivämäärä Pe Joulu 30, 2011 11:32 pm

Herkules kirjoitti:suomenajokoira ja beagle on mun mieli pide jänisjahtiin ja ketun pyyntiin suomenajokoira 8) :wink: muita morkkaamatta 8)


Nämä itsellänikin on nyt viivalla, suokki ja piikeli.
Tukivarsi
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja mauni päivämäärä Pe Joulu 30, 2011 11:50 pm

Tukivarsi,valitset minkä rodun vaan,niin onnea mehtä hommiin.Beagle on hyvä valinta jos teillä päin ei ole paljon ilveksiä.Kolmelta tutulta on ilves vieny mehtäkaverin. Komialle sen verran ,en ole väittäny venakoita mikskään ylivoimaiseksi roduksi.Kuten olen sanonut tiedän huonoja venakoita ja myös huonoja suokkeja,mut sillä erolla et ainakiin venakot on ollu terveitä.
mauni
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja KomiA päivämäärä La Joulu 31, 2011 12:42 pm

Saattaa olla, että venakot on rotuna terveempiä. Hyvin läheltä en rotua tunne, mutta ainakin tuntemani Kalajoenseudun venakot on esiityneet kokeissa ja näyttelyissä vielä veteraani-iässäkin. Rakenne, luonne, karvapeite.. ainakin "tukee" pitkää käyttöikää,-toivottavasti jalostuspohja pysyy tarpeeksi laajana.
KomiA
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja hannele päivämäärä Ma Tammi 02, 2012 10:03 am

Sitä toivoa sopii, että jalostuspohja pysyy tarpeeksi laajana, koska kyllä venakoilla on jo omat ongelmansa terveyspuolella.
Mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä, kasvattajien valinnat ovat tärkeässä asemassa.

Itsellä tuo veteraani-iässä oleva venakon into ja sitkeys on sitä luokkaa edelleen, että tuollaisen kun joskus saisi toisen.
hannele
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja Tia päivämäärä Ma Tammi 02, 2012 6:45 pm

Dreeveri ehdottomasti ja kyllä Plottikin pupulle vauhtia antaa :D
Tia
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja kirpa päivämäärä Ti Tammi 03, 2012 8:20 am

Tiian kans samaa mieltä. Plotti tuntuu olevan raivostuttavan kiinnostunut pupuista.
kirpa
 

EdellinenSeuraava

Paluu MUUT RODUT

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron