Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

Asiaa ja jutustelua muista ajokoiraroduista.

Minkä ajokoiran valitsen jänisjahtiin?

Venäjänajokoira
10
13%
Dreeveri
13
17%
Beagle
9
11%
Istrianajokoira
0
Ei ääniä
Posavinanajokoira
3
3%
Eestinajokoira
5
6%
Italianajokoira
0
Ei ääniä
Hamiltoninajokoira
0
Ei ääniä
Kreikanajokoira
1
1%
Petit basset griffon vendéen
3
3%
Schillerinajokoira
0
Ei ääniä
Plotthound
0
Ei ääniä
Luzerninajokoira
1
1%
Mäyräkoira
3
3%
Smoolanninajokoira
0
Ei ääniä
Serbianajokoira
0
Ei ääniä
Sveitsinajokoira
1
1%
Sekarotuinen, mikä?
0
Ei ääniä
Joku muu, mikä?
27
35%
 
Ääniä yhteensä : 76

Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja Tukivarsi päivämäärä Ma Joulu 26, 2011 9:31 pm

Nyt pari kappaletta sairasta suomenajokoiraa kokeilleena on alkanut hieman kyllästyttämään nämä sairastavat suomalaiset, jos kokeilisi jotain muuta. Onko ne muut rodut yhtään sen terveempiä? Onko suomenajokoira oikeasti pilalle jalostettu vai onko mulla käynyt vain huono tuuri? Mitäs kansa on mieltä, mihin sitä uskaltaisi taas pari vuotta kuluttaa? Mistä saisi varman hyvän ajurin metsästyskäyttöön jolla olisi mahdollisimman pitkä käyttöikä? Lisäksi osaako joku sanoa mikä on ruotsissa suosituin ajokoirarotu, onko dreeveri? Mitä siellä käytetään yleensä? Tai norjassa?
Jos jollain on kokemuksia toisista roduista niin tänne voisi laittaa kokemuksensa ja mieltymyksensä, ei menisi noi muut ketjut ihan sekaisin.
Tukivarsi
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja mauni päivämäärä Ma Joulu 26, 2011 10:48 pm

Mun mielestä venäjäajokoira.perustelu 25 vuotta mulla ollu venakoita ja rinnalla muitakin.Säänkestävä kelillä kuin kelillä turkki kestää,eläinlääkäreissä en ole käyttäny kun rokotuksissa.Koiran ohjattavuus millenkä riistalajille vaan.Ajohaukkusta tulet varmasti pitämään,kuuluupi pikkasen paremmin kun suokin vinkuma.Riistavietti kova,Sisä oloisakin mahtava kaveri ,rauhallinen,lapsiystävällinen...Ennenkaikkea terverotu ja mahtava mehtäkoira.Luo lisää venäjänajokoira sivuilta.Esim,bravon kennelikin siirtyi kokonaan venakoihin jo ajat sitten.Jonka omistaa viljanmaan rami joka on saanu kasvatus työstään esim.vuolasvirtapalkinnon suokin ja venakoitten kasvatuksesta.eli kaks kertaa! jotain mies koirista on pakko tietää.Siksi varmaankin valitsi venakon.PS mene ja lukase venakko sivuja niin tiedät enempi.ps ps Tämä ei ollut Bravo kennelin mainospuhe vaan esimerkki kuinka kokeneetkin koira miehet on jo vähitellen vaihtana parempaan...
mauni
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja mikko.terri päivämäärä Ma Joulu 26, 2011 11:32 pm

Tuo venäjän ajokoiran luonne on kyllä yliarvostettu,ensimmäinen venakko hyvä kettukoira haukkukynnys n.1min.ketut reikiiin hyvin äkkiä,täysin paukku arka ei tullut koskaan
kaadolle,pelkäs kaikkea,lentokoneita jopa sulkapallon pelin ääntä,seuraava ns.takuu pentu,josta kuitenkin jouduin maksamaan sen 300 euroa.Vie kettua ja jänistä aika ajoin hyvinkin railakkaasti ja haukku on sellaista jota ei parhailta suokeiltakaan koskaan kuule,mutta löysäilee sillon täillöin,edelleen kuitenkin tarhassa,taitaa kuiten olla tukivarsi että suokeista saat sen parhaan jänis ajurin.
mikko.terri
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ti Joulu 27, 2011 12:27 am

Nyt pari kappaletta sairasta suomenajokoiraa kokeilleena on alkanut hieman kyllästyttämään nämä sairastavat suomalaiset, jos kokeilisi jotain muuta. Onko ne muut rodut yhtään sen terveempiä? Onko suomenajokoira oikeasti pilalle jalostettu vai onko mulla käynyt vain huono tuuri? Mitäs kansa on mieltä, mihin sitä uskaltaisi taas pari vuotta kuluttaa? Mistä saisi varman hyvän ajurin metsästyskäyttöön jolla olisi mahdollisimman pitkä käyttöikä?

Tuosta listasta kun aloitat alusta ja kahden vuoden välein vaihdat seuraavaan niin 40 vuoden jälkeen oot paljon viisaampi :lol:
Jokaisella meistä on varmaan omat mieltymykset/kokemukset eri roduista. Osa noista listan roduista on meillä melko tuoreita, niistä ei taida kellään olla kovasti kokemuksia. Vanhemmista taitaa venäjänajokoiran, beaglen ja dreeverin kanssa olla kokemuksia yhtä pitkältä ajalta.
Itse olen seurannut myös näitä. Beaglelta on hävinnyt lähes kokonaan se ulvova haukku, joka minua miellyttäis. Metsästysinto niillä on parempi (tasalaatuisempi, vähemmän seurakoiria), kuin esim. 60-luvun lopulla, kun eka kerran niihin tutustuin.Joukossa kyllä edelleenkin "jaloissa pyöriöitä". Dreevereistä vähänlaisesti kokemuksia... niissä kokemuksissa mieleen jäi melko voimakas haku-/ajolöysyys. Nykyisin tuokin ominaisuus kuulemma kovasti korjaantunut. Haukku ja metsästysinto niillä ollut aina hyvä.
Venakoita oon saanut kuulla täällä kokeissa ja metsällä, muualla Suomessa metsällä.
Niissäkin näyttää olevan laidasta laitaan, vähän mitä "sattuu saamaan". Kovin on epävarmaa jänispaistin saaminen osalla venakoita, ei aina tiijä menikö vai tuliko jänis sieltä, minne venakko juoksee.
Haukku niillä useimmilla on erinomainen, mutta, mutta... tiijä onko ajanut ilmasta ekakierroksen ja "parsii"
jäleltä samaa kierrosta. Miten lie, jos haluaa olla metsässä täyspitkiä päiviä ( 5 - 8 h) riittääkö "paukut" :shock:
Mie en suokista vaihda, lie niisäkin vikoja, (luonteessa vähempi) toistaiseksi oon lopettanut omat lähes kaikki yli 10 v. - terveenä.
Ruippa
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja Vasta päivämäärä Ti Joulu 27, 2011 8:07 am

Niinpä, Suomessa on monta ajavaa koirarotua. Varmasti jokaisessa rodussa on hyviä yksilöitä, mutta ne heikommatkin kannattaa huomata. Jokainen metsästäköön sillä rodulla, josta pitää tai mikä hänellä sattuu olemaan. Kyllä se kuitenkin on niin, että jos haluat itsellesi hyvän ajokoiran, osta suomenajokoiran pentu. Silloin Sinulla on suurin mahdollisuus saada hyvä ajokoira.
Vasta
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja mauni päivämäärä Ti Joulu 27, 2011 9:50 am

Tukivarsi.Sun on aika mahdotonta saada täältä puolueetonta mieli pidettä.Tämän pitäisi olla mun käsittääkseni ajokoiraharrastajien palsta,mut kaikki on näitä suokkimiehiä tiällä.Me muut kuolevaiset ollaan aika vähemmistössä.Ei täällä voi jutella jos sä et kannata suokkia.SEn sanon vaan et tälläkin hetkellä mulla tarhassa kva suokki ja venakoita,niin sanon sen et ei suokki piäse edes kyytipojaksi venakoille.Tässä kun joku mainitsi et kestääkö venakon paukut olla jänön perässä 8 tuntia.Mä sanon ,et kyllä kestää ja pitempäänkin ja silti mennään niin pirun kovasti.Ja joku tos sano et venakon luonne on arka.Miks sitten mulle ei ole sattuna 25 vuoteen yhtään,tais vaan mies puhua propagandaa.Tukivarsi ota mikä ajokoira vaan kuhan et suokkia tai ota jos haluat käydä usein eläintohtorissa.Kuten jo mainitsinkin mulla kaveri eläinlääkäri joka totes miten sairas yksilö suokeista on tullut.Se on vaan asia josta vaijetaan liian usein.Tai jos mainitsset asian niin siitähän haloo nousee.PS kyllä ne tärisiät ja kintuille kusiat on enempi suokki rotuun kuuluvia.Käykää suokkimiehet kattoo keminsuunmetsästys seuran sivuilta miten venakko oli ajanu ilvestä joita oli sen edellä menny 4 kpl.SE SIITÄ ARKUUDESTA
mauni
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja Marko päivämäärä Ti Joulu 27, 2011 11:11 am

mauni kirjoitti:Käykää suokkimiehet kattoo keminsuunmetsästys seuran sivuilta miten venakko oli ajanu ilvestä joita oli sen edellä menny 4 kpl.SE SIITÄ ARKUUDESTA

Tuo nyt ei pakosta kerro rohkeudesta :) Voi olla vaikka tyhmyydestä tai huonosta nokasta :wink: :lol:
Marko
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja Antti päivämäärä Ti Joulu 27, 2011 11:21 am

itelläni on ollut kaikkia edellä mainitsiani rotuja ja kyllä suomenajokki on niistä ollu huonoin.Rupeaa meinaan olemaan aika huolestuttavaa toi suomenajokin terveystilanne,aika sairaita yksilöitä rupee olemaan.


Kyllä se on teidän puolella enempi roturasisteja ehkä...Usein kuulee sanottavan että ainut oikea on suomenajokki


Viime talvenakin kun oli yli metri lunta niin moni kva suomenajokki miehet tuli metästä pois koska tessusta ei kuulema näkyny enää kun korvan piät.Meitä se lumi ei pahemmin haitanna.Loppuun haluan sanoa että kaikissa koiraroduissa on mahtavia koiria ja myöskin ei niin mahtavia.Että ei tarvii taas haukkua roturasistiksi.


aika harvassa on tiällä pohjosessa monikäyttösuokit


Säkun mietit posavinanajokoiran koe hommia,niin vasta ikään yks tommonen ajo savossa yuloksen 89.5 ja pesi kaikki suomenajokit.Itse en omista kyseistä rotua ja siksi en rupea arvostelemaan.Olen kuitenkin huomannut että monella on tässä maassa yks ajatus ja se on suokki ainut ja oikee.Roturasismia on paljon.Muista roduista tehdään heti päätelmiä jos on tavannut vain pari koiraa.Taitaa niitä huonoja yksilöitä olla suokeissakin ja aika paljon


Ja sanompa sen että kun venakko ajaa tunnin se vastaa matkassa suokin kahta tuntia matkan pituudessa


Ajohaukkusta tulet varmasti pitämään,kuuluupi pikkasen paremmin kun suokin vinkuma.


Sun on aika mahdotonta saada täältä puolueetonta mieli pidettä.Tämän pitäisi olla mun käsittääkseni ajokoiraharrastajien palsta,mut kaikki on näitä suokkimiehiä tiällä.Me muut kuolevaiset ollaan aika vähemmistössä.Ei täällä voi jutella jos sä et kannata suokkia.


Mietipä hetki omia kirjoituksia, voiko niitä sanoa kovinkaan asiallisiksi? Eiköhän me "suokkimiehet" keskustelua kestetä, mutta tuollainen pataluhiksi kirjoittaminen hyökkäävään sävyyn ei hyödytä ketään, se on yhtä valitettavaa tuli se miltä tahansa rodulta mitä tahansa rotua kohtaan. Koirarodut ovat (tarkoituksella) erilaisia, eikä erottelukeinoista paras ole aina suora vertaaminen tai mollaaminen verrattuna toiseen rotuun. Muutenkaan en lähtisi mutulla arvioimaan eri rotujen terveystilanteita, näitä varten pitäisi kerätä rodun yksilöihin nähden laajalti tutkimusmateriaalia, joka ei sekään keräänny ilman avoimuutta ja hyvin laadittujen vastauslomakkeiden suhteellisen suoraa markkinointia harrastajille.
Antti
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja Aarne päivämäärä Ti Joulu 27, 2011 12:05 pm

Kauanko Mauni arvelet että venakkojen terveystilanne pysyy hyvänä noilla sukusiitoksilla? Noin pieni rotu tarttis paljon HYVÄÄ tuontimateriaalia. En tiedä kuinka paljon heitä tuodaan, ja kuinka kontrolloituja tuonnit ovat, mutta huolestuttavaan suuntaan rotu varmasti menee kun alkaa järkijään olla kertoimet kymmenen luokkaa. Jokaisella noista roduista on varmaan omat ongelmansa, kuten suokillakin. Se vaan on siitä tuurista sitten vielä kiinni saako hyvän yksilön. Hyvän tai huono kun voi saada joka rodusta.
Aarne
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja jahimees päivämäärä Ti Joulu 27, 2011 12:12 pm

Mauni,,onko se sun kaipaama puolueeton mielipide se,että kaikki kehuis sun koiria.Lopeta tuo meuhkaaminen täällä ja tuo roturasismista jauhaminen.Ota vuosikirja 2010 käteen,jos olet sen tilannut,,ja lue sitä ajatuksen kanssa.Jokainen voi ajattaa sillä millä itse haluaa ja paras isäntä on tyytyväinen isäntä.
jahimees
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja macy päivämäärä Ti Joulu 27, 2011 12:29 pm

Itselläni on suokki ja eestiläinen. Eestiläisen luonne täydellinen, vaatii ehkä enemmän sosiaalisia olotiloja kuin suokki. Mutta kaikki rodut on toisaalta hyvä olla ihmisten kanssa tekemisissä ja myös sisällä. Eestiläinen on kokonsa puolesta hyvä sisäkoira esim. pienissä asunnoissa. Eestiläinen on luonteensa puolesta aivan erilainen, esim. suokki on touhuaja mutta eestiläinen itse rauhallisuus ja hyvin vaatimaton.

Minulla kumpikin vielä nuoria koiria, mutta metsästykselliseti eestiläinen löytää melkein joka kerta jäniksen ehkä ilmavainun vuoksi, olkoon mikä aika päivästä tahansa tai keli. Eestiläisen hakulaajuus 100-700 metriä keskimäärin. Hyvä ajamaan, mutta ajovauhti on paljon hitaampaa kuin suokilla. Eestiläinen ei painosta niin paljon kuin suokki. Voi toki ajo mennä joskus kerralla 4 km:n päähän. Jänistä ehtii hyvin nähdä ja ampumatilanteita on runsaasti. Jänis etenee edessä rauhallisesti.

Omalla Eestiläisellä haukku on tiheä, mutta harvenee tietenkin kun jää jälkeen. En ole huomannu että olis olisi kiinnostunut sorkka eläimistä. Linnuille on paukutellu pari kertaa ku väkevälle haissut. Eestiläinen käy joskus kuittaamassa. Hukatessa sillä palaa taulu. Hukkatyöskentely on parempaa nyt parin vuoden iässä, sekä tieajo parempaa.

Eestiläinen ajaa pienemmällä alueella jänistä kuin suokki, jonka vuoksi helppo ampua jäniksiä. Eestiläinen on rodunsa mukaan jänistä, kettua ja ilvestä ajava. En vielä ole huomannu kettua ajavan, mutten ihmettele jos joskus se olis edessä.

Metsästysinto normaali, ei hevillä tule metästä. Ei kuitenkaan niin hyvä metsästysinto kuin hyvillä suokeilla. Kunnosta pitää piettää huolta.

Toinen eestiläinen oli vihainen, lopetin sen 3-vuotiaana. Siitä pentueesta on kolme lopetettu vihaisuuden takia. Suvusta löytyi 2 periyttäjää jotka vihaisuutta periyttää. En koskaan tule pitämään vihaista koiraa, olkoon se suokki tms. Hankala sellainen sosiaalisessa ympäristössä. Ehkä sen takia olen pitänyt koiria paljon sisällä ihmisten kanssa ja käydään kaupungissa kävelemässä paljon.

Eestiläinen on herkempi luonne kuin suokki joka hyvinkin itsenäinen luonne eikä ehkä pidä koskettelusta yhtä paljon.

Tassut hyvin kestäneet eestiläisellä, karpalla en ajata kumpaakaan. Terveys tähän asti hyvä, ei ongelmia. Kilpailukoirana ehkäpä hyvä suokki parempi. Hyvin erilaiset rodut, ei voi verrata kovin paljoa.
Luulen että koiran treenaus on se perusta saadaanko koira hyväksi vai pilataanko se jo alkuvaiheessa ja kuinka pitkälle riittää koiran luontaiset kyvyt.

Itse pidän kummastakin rodusta. Eestiläinen on vielä pieni rotu määräältään ja uutta verta olisi hyvä saada.
Viimeksi muokannut macy päivämäärä Ti Joulu 27, 2011 1:02 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
macy
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja risteytys päivämäärä Ti Joulu 27, 2011 12:52 pm

Kysyjälle helpoin ja vaivattomin vaihto ehto on aikuinen koira joita saa ilmaisesta hintaviin haarukalla ja aina voi testata mielyttääkö.Jänis koiria on erittäin paljon tarjolla.Pennun kun otat aina arvalla mennää ja pettymyksiä ja iloja mahtuu matkaa rotuun kattomatta.
risteytys
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ti Joulu 27, 2011 4:26 pm

Kysyjä ois voivut hiukan "valottaa", miten kovasta jänisjahdista on kyse, sunnuntaiharrastuksesta lasten kanssa >-< himometsästys (7 pva x 8 h). Kaikilla noilla luettelon koirilla varmasti saa jänispaistin. Osalle pittää ehkä olla "mestariampuja", ovat vauhdikkaita ajureita, tilanteet tulevat ja menevät nopeasti, osa on jäljittäjiä, pitää olla kärsivällinen passissa. Loput siltä väliltä. Osa näyttää koetulosten valossa olevan "suurpiirteisiä" ääntä tulee, kunhan hajuja on. Jos itse valitsisin ajavaa koiraa, sopeuttaisin koiran koon, näön, luonteen ja ajo-ominaisuudet vallitsevan elämäntilanteeni mukaan. Esimerkkinä mainitsen, että airedalen terrierikin on erinomainen "jäniskoira", löytää hyvin ja "merkkaa", missä riistaa on(saattaa olla muukin, kuin jänis :-)). Sen puute vaan on haukkumattomuus ajolla. Pitää ampua lähtöön :wink:
Eli ei ollut tarkoitus mollata mitään luettelon rotua, kerroin vain niistä, joista itselläni kokemuksia. Minä anna "kaikkien kukkien kukkia" - kokemukset vaan kovin erillaiset, kuin "maunilla". Senkin voin kertoa, että suomenajokoirassakin on paljon sekundaa, mutta myös huippuja, myös terveydeltään.
Ihan mielenkiinnolla seuraan "muut rodut" palstaa, mukava lukea, kirjoitukset ilmeisesti totuudenmukaisia.
Ruippa
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja metsässä päivämäärä Ti Joulu 27, 2011 6:10 pm

mauni kirjoitti:Mun mielestä venäjäajokoira.perustelu 25 vuotta mulla ollu venakoita ja rinnalla muitakin.Säänkestävä kelillä kuin kelillä turkki kestää,eläinlääkäreissä en ole käyttäny kun rokotuksissa.Koiran ohjattavuus millenkä riistalajille vaan.Ajohaukkusta tulet varmasti pitämään,kuuluupi pikkasen paremmin kun suokin vinkuma.Riistavietti kova,Sisä oloisakin mahtava kaveri ,rauhallinen,lapsiystävällinen...Ennenkaikkea terverotu ja mahtava mehtäkoira.

Tullut serattua muutamaa venäläistä.
Sairauksia on ollut pahojakin.
Sukusiitosasteet on monella 10%.
Alkusyksyllä kärsii enemmän lämpimistä keleistä.
Haukku on ollut kuuluvaa,mutta osalla harvaa.
Luonteet on olleet näillä hyvät.
Joillekkin on kelvannut hirvi liian hyvin.
Ei ole olleet kovin sitkeitä.
Yksi sitkistyi 6 vuotiaana.
metsässä
 

Re: Mikä ajokoira jänisjahtiin? Mielipiteitä kaivataan.

ViestiKirjoittaja Hojo Hojo päivämäärä Ti Joulu 27, 2011 7:34 pm

Tukivarsi! Ota ainakin kaksi eri rotuista. Ensimmäinen vähän jalkavampi, toinen hitaammin ajava. Itse olen haikaillut lyhytjalkaisen perään kun aina ei ehdi kaukametsään ja kaupungin laitamailla on nopea koiruus kohtsillään maantiellä. Paksun lumen aikaan ja väljemmillä mailla pelittää sitten pitempi koipinen.
Hojo Hojo
 

Seuraava

Paluu MUUT RODUT

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa