Esa Hanhela kirjoitti:Se on Pentti niin ettei se sertin haku oo minun juttu. Se on paljon kun yhesti käytän näytillä.

Kertokaahan mitä lisä arvoa se tämänkin koiran osalta tuopi? Näkkeehän tuon että on riittävän komia. Se riittää aivan hyvin jalostusta silmällä pitäe.
Minä taas ajattelen, että näyttelyt ja ulkomuodon vaaliminen on osa harrastusta, on koiria ja on yleisöä. Ei sotketa joka asiaan jalostusta, minä en ainakaan harrasta jalostuksen takia..vaan enempi kilpailuvietin ohjaamana..jalostakoon kasvattajat, jotka sitä todellisuudessa tekevät.
"Reppurit" hyväksyvät kokeissa ramppaamisen..ei kaikki sitäkään..mutta näyttelyt ovat täysin aliarvostettava juttu. Voisi kuitenkin kysyä, että mitä merkitystä jalostuksellisesti on sitten kva-arvolla, jos sen saavuttamiseen on käyty kokeissa 20-40 kertaa. No ehkä se merkitys jalostuksellisesti, että koira on todistanut ajotaidottomuutensa. Mutta, jos asia on palvellut kilpailuvietin tyydyttämistä, koereissut eivät ole menneet hukkaan, ja asia on ihan ok.
Kaleville taas täytyy todeta, että voisit joskus vähän positiivisemmin arvioida toistenkin koiria, hakemalla haet vikoja, jotka eivät ehkä aina ole todellisia, vaan pikemminkin kuvasta ja kuvaustilanteesta johtuvia. Viittasit takakulmauksiin, koska muuta et löytänyt, ei suomenajokoiran tarvitse olla saksanpaimenkoira takakulmauksiltaan. Hyvä, että vielä on hyvällä lantionasennolla varustettuja koiria, kuten tämä Sulo, nykyään kun kaiken maailman "viistoperseille" jaellaan serttejä näyttelyissä.