Esittäminen

Asiaa näyttelyistä, koiran esittämisestä ja muuta näyttelyihin liittyvää porinaa

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja Hönä päivämäärä Ti Syys 21, 2010 7:14 pm

Ehkä kaikkein kätevintä asettelua treenatessa on antaa pennun imeskellä samalla namia, joka on pennun pään korkeudella, kun asettelee jalkoja. Sitten kun kaikki jalat on aseteltu oikeille paikoille, annetaan pennulle loput namista ja kehutaan oikein kunnolla. Pikkuhiljaa pentu oppii saamaan namin jalkojen asettelun jälkeen.

Kun tätä on tehty paljon, voidaan namin antamista myöhentää jalkojen asettelun jälkeen. Sitten kun pentu on kokonaan hoksannut jalkojen asettelun ja namin yhteyden, voidaan nami antaa paljon myöhemmän ajan päästä jalkoihin koskemisen jälkeen. Kannattaa kuitenkin välillä aina palata alkuun ja palkata koira nopeastikin.
Hönä
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja nimsaJ päivämäärä Ti Syys 21, 2010 7:23 pm

Olenkin suunnilleen juuri noin tehnyt. Välillä se onnistuu hyvin, välillä ei. Usein se tekee sitä, että rupeaa istumaan tai sitten laittaa etukäpälän minun kädelle ja koittaa saada namin itselleen. Mutta kiitos jokatapauksessa tuosta vinkistä, harjoitellaan ahkerasti joka päivä pieni hetki. Ehkä se tästä vielä lähtee :D
nimsaJ
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja kalkkis päivämäärä Ke Syys 22, 2010 9:59 am

Makupalojen syöttäminen ja jalkojen asettelu ei kuulu näyttely kehään. Koira kuuluu liikkua ja esiintyä ilman makupaloja ja seisoa omilla jaloillaan ilman raraajojen asettelua kehässä.
kalkkis
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja jänes päivämäärä Ke Syys 22, 2010 11:04 am

nimsaJ kirjoitti:Kertokaahan hyviä vinkkejä miten opettaa pentua seisomaan ja myöskin asettelemaan?


Eiköhän tässä ollut kyse PENNUN opettamisesta. Kehässä ei sitten enää tarvitse kuin seisottaa koira ja kaunis seisonta tulee "luonnostaan". Itse ainakin kadehdin esittäjiä, jotka viitsivät esittämiseen perehtyä ja saavat koiransa näyttämään edustavalta.
jänes
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja nimsaJ päivämäärä Ke Syys 22, 2010 11:55 am

kalkkis kirjoitti:Makupalojen syöttäminen ja jalkojen asettelu ei kuulu näyttely kehään. Koira kuuluu liikkua ja esiintyä ilman makupaloja ja seisoa omilla jaloillaan ilman raraajojen asettelua kehässä.


Ja tämähän on vain sinun mielipiteesi. Kuka nyt koiraa makupalan avulla liikuttaa? Itse käytän sitä vain asettelussa ja seisomisessa tuomarin edessä. Koiran saa motivoitua helposti makupalojen avulla. Kun muistelen viimeisintä näyttelyä jota olin katsomassa, se oli kyllä täysi katastrofi. Ukot eivät saaneet koiriaan seisomaan eikä liikkumaan mitenkään. Ja mitä seisottamiseen tulee, jos koiran jalat menevät miten sattuu vapaana seisottaessa, kyllä niitä saa ja kannattaakin korjata.
nimsaJ
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja kalkkis päivämäärä Ke Syys 22, 2010 4:43 pm

On yleistä, että koirien rakennevikoja yritetään peitellä kaikenlaisilla vippaskonsteilla notkoselkäsiä rapsutetaan mahanalta, länkisäärien jalkoja ruuvataan jos mihin suuntaan hieman luonnevikaisia, tai muuten letmaattisia koiria motivoidaan makupaloilla, löysää kaulanahkaa kiskotaan leuvanallle. Oikea luonteinen ja terverakenteinen koira ei kaipaa makupaloja eikä jalkojen kääntelyä, ne liikkuu hyvin ja kulkee sinne minne talutushihnasta ohjataan.
Viimeksi muokannut kalkkis päivämäärä Ke Syys 22, 2010 6:45 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
kalkkis
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja Hönä päivämäärä Ke Syys 22, 2010 6:23 pm

Juu, no kyllä niitä tervepäisiä ja hyvin rakentuneitakin koiria voi esittää ja tuoda ne esille vielä paremmassa valossa :wink: Miettikää asiaa tuomarin näkökulmasta. Mielummin tuomarikin arvostelee nätisti aseteltua koiraa kuin sellaista, joka on siihen vaan ryntätty. Harva koira oikeasti ilman kouluttamista seisoo ryhdikkäästi ja hyvätpuolensa esiintuovasti. Hyvä handleri osaa peittää virheet, mutta vielä taitavampi osaa näyttää koiran parhaat puolet.
Hönä
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja nimsaJ päivämäärä Ke Syys 22, 2010 6:54 pm

Kalkkis: Notkoselkä tulee kyllä ennemmin tai myöhemmin ilmi, esimerkiksi koiran liikkeessä. Hyvin esiintyvä koira ei tule valmiiksi, onhan se koulutettava. Itse ainakin tulen seisottamaan oman koirani herkkupalan avulla kehässä. Sinun tapasi on ehkä mennä ilman niitä, mutta tämä on minun tapani johon olen tottunut. Ja kun koira laitetaan seisomaan, takajalan kulmauksen on oltava 90 astetta. Jos koira menee miten sattuu seisomaan, et siis aijo korjata sitä ja annat sen vain olla? Itse esitin tänä vuonna yhden koiran täysin vapaasti seisottamalla, arvosteluun tuli että takaraajat ovat ulkokierteiset. Koiralla on 11 näyttelyä takana eikä ulkokierteisyydestä ole koskaan aikaisemmin mainittu. Vilkaisehan tätä kuvaa http://www.kilpa2010.fi/kuvat/galleria/10.jpg VSP narttu seisotetaan herkun avulla, ei se koiran seisomisesta sen kummemman näköisempää tee.
nimsaJ
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja eveliinaj päivämäärä Ke Syys 22, 2010 7:41 pm

Kalkkis:Minun mielestä Koira näyttää paljon hienommalta jos sitä asettelee,Jotkut Tuomaritkin sanovat että asetelkaa koiranne..monet asettelijat antavat myös Namuja kehässä,Ainakin koira kyttää sitä namua eikä kato muita koiria..Ryhmänäyttelyissä näkyy aika paljon ihmisiä jotka ei asettele koiriaan, mutta jossain isoissa näyttelyissä esimerkiksi Voittajassa ainakin viime vuonna kaikki asetteli koiransa! :D
eveliinaj
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja -Tara- päivämäärä Ke Syys 22, 2010 7:51 pm

eveliinaj kirjoitti:Kalkkis:Minun mielestä Koira näyttää paljon hienommalta jos sitä asettelee,Jotkut Tuomaritkin sanovat että asetelkaa koiranne.. :D

Muutamassa näyttelyssä itse tuomari kävi korjaamassa koiran asentoa (nosti etupäätä). Ei kait se silloin kovin suuri virhe oo jos itse tekee saman :wink:
-Tara-
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja nimsaJ päivämäärä Ke Syys 22, 2010 8:07 pm

Minä en muutenkaan tajua mitä väärää koiran asettelemisessa on. Koira halutaan vain saada näyttämään hyvältä ja ryhdikkäältä. Toki on koiria, jotka vapaasti seisotettuna menevät yhtä hyvään asentoon, mutta silloinhan se on aivan sama asetteleeko vai ei, riippuu siis täysin asennosta ;) Toki silloin en hyväksy jos jotenkin seisotuksen avulla koiran virheitä yritetään piilottaa.
nimsaJ
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja Heppu päivämäärä To Syys 23, 2010 12:19 pm

Kyllähän se esittäminen on puolet näyttelyn tuloksesta Soi... näytti olevan Kellolan koiraa näyttämässä tässä kuvassa ja olen hänelle monesti sen sanonut nämä naiset näyttävät koiran yleensä paremmin kuin miehet , on tietysti asiaansa vihkiytyneitä kuten Ramaani ja kumppanit mutta oletteko Nevalaista nähneet esittämässä koiriaaan lähes aina on Soile tai Laura keräneet palkinnot Oivan kaapiin terveisiä vaan Nurmekseen :lol:
Heppu
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja levender päivämäärä To Syys 23, 2010 6:40 pm

kyllä se kalakkiskin koulaa koiransa näyttelyitä varten ja näkkyy tuo samallalaiila nuita kehässä tälleävan ku muutki, tai sitte seisottaa 4 cm remmissä että ei siinä koiruus kyllä paljon peäse hötkyilemään, eikä siinä esim luonnetta pysty arvostelemaan ollenkaan kun koiraa ei esitetä vappaalla hihnalla, seäntöihin sellainen kohta että kun tuomari arvostelee luonteen niin silloin pitää olla hihnaa löysällä väh. metri, sama kait se vaikka niitä muuten tälleäkin mutta luonteen arvostelu vappaalla hihnalla.
levender
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja ramaani päivämäärä To Syys 23, 2010 7:31 pm

levenderin kans samoilla linjoilla :wink: paljon on näyttelyissä koiria jotka väistäs tuomaria jos esittäjä antas narussa "löysää"...
ramaani
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja nimsaJ päivämäärä To Syys 30, 2010 5:45 pm

Kuva

Poistin aikaisemman kuvan jonka tänne laitoin, tässä nimittäin vähän parempi kuva. Ainut huono puoli tässä seisotuksessa on se, että koiralla on etujalat turhan edessä, mutta ikäisekseen malttaa jo hyvin seistä. Ei tuo hassummalta aseteltuna näytä ;)
nimsaJ
 

EdellinenSeuraava

Paluu KEHÄNLAIDALTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa