Esittäminen

Asiaa näyttelyistä, koiran esittämisestä ja muuta näyttelyihin liittyvää porinaa

Esittäminen

ViestiKirjoittaja waldo päivämäärä To Tammi 18, 2007 6:35 pm

Olisi mukava saada keskustelua aikaiseksi ajokoiran esittämisestä. Miten se kannattaa esittää,vinkkejä kaivataan. Esitetäänkö remmikireällä,jolloin helpompi koiraa kuljettaa,vai löysällä?
Sitten tuosta arvostelusta,jolloin koiran pitää seistä paikallaan. asetellaanko tassut tietyllä tapaa vai voiko vapaasti seisottaa? Sitten tuo koiran häntä,kun se näyttää useasti menevän koirilla jalkojen väliin,joillakin enemmän,kun toisilla. Niin kuuluuko se asettaa koiran takajalan päälle? Vai annetaanko sen olla sie koipien välis? Kun olen nähnyt kummallakin tyylillä. Et tämmösiä tietoja alkajaisiksi kaipailisin kokeneilta konkareilta avuksi. Kuviakin olis kiva nähdä. Kaikki muukin aiheeseen liittyvä olisi tervetullutta.
waldo
 

ViestiKirjoittaja waldo päivämäärä To Tammi 18, 2007 9:29 pm

Elikkä remmiä ei pidetä suorana ylös päin ja ohjata sil koiraa? Niin olen nähnyt useasti. Tuosta seisottamisesta,niin voiko siinä käyttää makupalaa kädessä nenän edessä,vai onko tuo kädellä tukeminen paras keino saada koira pysyyn aloillaan? Entäs tuo häntä,jos se pakkaa menemään koipien väliin,annetaanko olla vai laitetaanko jalan sivulle?
Kuvassa oleva koira seisoo kyl hienosti!
Kiitos paljon susihukkanen noista kuvista ja kertomuksesta. Oletko käynyt jollakin näyttely harjoittelu kurssilla vai itse vaan opetellut? Itse olen pari kertaa koiruutta vienyt näyttelyyn(ryhmä),Paljon on varmasti opittavaa,mut kyselemällä viisastuu ja harjoittelemalla,toivottavasti.
waldo
 

ViestiKirjoittaja miccis päivämäärä To Tammi 18, 2007 10:45 pm

waldo kirjoitti:Elikkä remmiä ei pidetä suorana ylös päin ja ohjata sil koiraa? Niin olen nähnyt useasti.

Se on niinku viimisen päälle typerän näköistä! Koira liikkuu tasan luontevimmin silloin, kun se saa tehdä sen vapaasti eli remmi löysällä.

waldo kirjoitti:Tuosta seisottamisesta,niin voiko siinä käyttää makupalaa kädessä nenän edessä,vai onko tuo kädellä tukeminen paras keino saada koira pysyyn aloillaan?

Makupalaa saa pitää, ei kielletä missään. Kädellä tukeminen ei ole paras keino saada koira aloilleen, paras keino on koira itse. Eli hyvää koiraa ei tarvi pidellä/tukea/asetella vaan se osaa olla rauhallisesti hölkyilemättä ihan itse.
Ihan yleisesti mun mielestä pitäisi kieltää kaikki käsin tapahtuva koiran asettelu ja vääntely sitä esitettäessä! Naurettavuuden rajamailla, kun näkee notkoselkäisiä tms koiria KÄSIN pideltävän, jotta ne olisivat paremman näköisiä.

waldo kirjoitti:Entäs tuo häntä,jos se pakkaa menemään koipien väliin,annetaanko olla vai laitetaanko jalan sivulle?.

Ei sitä häntää paljon arvostella. Lähinnä koipien välissä tököttävä häntä kertoo koiran luonteesta. Ei sillä ole paljon väliä onko häntä jalkojen välissä vai sivulla kippurassa. Jos se taas asettuu rennosti jalkojen väliin niin mitä sitten, sehän on luonteva paikka hännälle.

Kaiken kaikkiaan koirien hierominen, asetteleminen ja säätäminen saa ainakin minulta tuomion! Onneksi osaavat tuomarit eivät anna tällaisen hämätä, vaan tuomarointi tulee liikkeen, karvapeitteen, rakenteen ja luonteen perusteella. Ja mikä parasta, he eivät tarvitse tuota asettelua ja koiran tarkastelua sen jälkeen vaan tekevät arvioinnin liikkumisen aikana, jolloin vippaskonsteille ei jää sijaa!
miccis
 

ViestiKirjoittaja helka päivämäärä Pe Tammi 19, 2007 7:33 am

Kyllä koiran tulee liikkua löysällä remmillä. Näin liikket ovat rennot ja vapaat. Tämä "hirttämis" tyyli, jossa koira nostetaan remmillä ylös, niin että etujalat kauhovat ilmassa, on kertakaikkiaan karmean näköistä. Ja varmasti on tuomarin vaikea arvostella liikkeitä.
Hyvärakenteinen koira asettuu tasapainoisesti seisomaan suoraan liikkeestä pysähtyessä. Toki tätä kannattaa vähän harjoitella. Jalkoja voi hieman korjata, mutta mahdollisemman vähän ja eleettömästi.
Jos koiraa seisottaa niin, että on itse kyykyssä koiran takana, kannattaa asettua niin, että on keskellä koiraa, että koiran etuääriviiva on selvä.
Häntä saa myötäillä takajalkoja, jos koira kuitenkin vetää häntää mahanalle, parempi nostaa se reiden päälle. Olenpa kerran nähnyt ajokoiraa seisotettavan kuin noutajaa, häntä nostettiin kädellä selän tasolle, olipahan ruman näköistä, eikä istunut kyllä ajokoiralle ollenkaan.
Jos päätä tukee leuan alta, ei sormet saa näkyä esitettävälle puolelle.
Esittämistä kannattaa kyllä harjoitella etukäteen. Se on vain pari minuuttia minkä koira on esillä ja siinä ajassa pitäis parhaat puolet tuoda esille. Ensivaikutelmalla on suuri merkitys.
helka
 

ViestiKirjoittaja waldo päivämäärä Pe Tammi 19, 2007 8:17 am

Kiitos miccis sinulle kans,hyvistä ohjeista ja helkalle myös. Oletteko itse opetellut ja harjotellut koiran esittämistä,vai käyneet jollakin kurssilla? Meilläpäin ei ole mitään koulutus tilaisuuksia,että itse olen yrittänyt opetella.
waldo
 

ViestiKirjoittaja -Tara- päivämäärä Pe Tammi 19, 2007 8:29 am

On tietysti koirastakin riippuvainen miten kannattaa esittää.
Kumpikin koira on pennusta asti opetettu (ruokakipolla/herkkupalalla) seisomaan nätisti ennenkuin syötävän saa.
Ensimmäisen kuvan narttu ei tykkää jos rupeaa asettelemaan, menee vähän ''lukkoon'' jos raajoja rupee asettelee(menee se häntä sinne vatsan alle ja ei enää esitä parasta itseään) Monesta tervepäisestä koirasta huomaa ettei tykkää tuosta kun kiskotaan kehässä, niin loppuajasta huomaa hännän asennosta ettei tykkää enää tilanteesta :(
Parempi opettaa se oikea asento jo sillä namipalalla, ettei asentoa tarvitse enää korjailla.
Kuva Kuva
Tässä kuva vauhdikkaasta menosta ja kummallakin se erilainen juoksutustyyli(kuva epäselvä siksi kun vauhti on kovaa) oikealla se lyhyt hihna ja vasemmalla pidemmällä hihnalla esitetty. Uroksilla oon huomannut että kehässä tahtoo se löysällä kuletettava vetää sen nokan sinne maahan ja ei enää ole edustavan näköisestä menosta kyse :?
Kuva
Näillekkin sai muutamaan minuuttiin opetettua tuon paikallaolon :wink: Paikalla oli se sana jota tottelivat
Kuva Kuva
Tuossa muutama kuva koirista jotka esiintyy ''vapaasti'' ja on se esiintyminen sellaista luontevaa, kun on pennusta asti opeteltu.
Nuorempi on sellainen pikkuherra, joka nautti jo esiintymisestä 5 viikkoisena(jolloin on kuva otettu). Olikin ainut pentu, josta sai huteralla pikkupöydällä otettua edustavan kuvan. Ei ole työlästä kun yhdistää sen ruokakipon jo pentuna tuohon paikalla oloon ja nätisti seisomiseen. Iskostuu sinne päänuppiin jo pennusta asti :) Pakko oli oikeestaan koulia pennut ja vähän vanhemmatkin tuohon paikkallaoloon, kun ei niitä valokuvia tahtonut kunnollisia saada, jos yksinään oli kuvaamassa. Tahto tulla kuvat siitä kuonosta tai hännänpäästä, kun ei kamera mukaan kerennyt ja onnistunutta valokuvaa varten tartte ottaa vähintään se 50 jotta joku edes onnistu :?
EDIT:
POISTETTU muutama kuva....
Viimeksi muokannut -Tara- päivämäärä Pe Tammi 19, 2007 11:12 am, muokattu yhteensä 1 kerran
-Tara-
 

Esittäminen

ViestiKirjoittaja Arrianus päivämäärä Pe Tammi 19, 2007 10:19 am

Älkää hyvät ystävät antako koiralle namupaloja arvostelun aikana. Kokeessakin koira palkitaan vasta koettelun päätyttyä - myös namupalalla. Nämä "namupalakoirat" ovat näköjään valloittaneet myös ajokoirakehän. Mielestäni koira ei liiku luonnollisella tavalla, kun se koko ajan odottaa namupalaa. Koiran liikkuessa kaula yläviistoisessa asennossa jää eturaajojen liikerata töksähtävän lyhyeksi ja korkeaksi. Kannattaa jo kotioloissa totuttaa koira siihen, että namupala tulee vasta harjoituksen jälkeen.
Arrianus
 

ViestiKirjoittaja -Tara- päivämäärä Pe Tammi 19, 2007 10:50 am

Älkää hyvät ystävät antako koiralle namupaloja arvostelun aikana. Kokeessakin koira palkitaan vasta koettelun päätyttyä - myös namupalalla. Nämä "namupalakoirat" ovat näköjään valloittaneet myös ajokoirakehän

Ei noille kehässä (mitkä harvat on siellä käyneet) olekkaan tuputettu tai annettu niitä herkkupaloja. Menee koiralla automaattiseksi tuo toiminto, kun tarpeeksi harjoittelee ja kyllä sille sillointällöin pelkkä kehuminen riittää, mutta harjoittelun alkuvaiheessa kannattaa aina palkita sillä herkulla. Alussa on se oikeassa paikassa annettu palkinto tärkeä(eikä suinkaan sen suorituksen jälkeen)Ei nuo vanmemmat enää edes odota jokaisesta paikallaolosta sitä herkkupalaa. Herkkua käytetään opetusvaiheessa, jotta saadaan koira ymmärtämään mukavalla ja kivalla tavalla, mitä sen odotetaan tekevän :P
Huvittavin tapaus oli meillä ollut uros, joka vaikka toisella puolen huonetta oli ja jos käden ojensi sivulle, seisoi vaikkei edes paikka sanalla käsketty. Iskostui niin koiralle päähän tuo toiminto. Jatko sitten kesken jäänyttä hommaansa, kun käden laski alas, eikä tullut kerjäämään sitä palkintoa. Kyllä se paikallaanoleva koira on helpompi tuomarin arvostella, kuin remmissä hötkyilevä. Tuolle meidän uusimmalle(ollut muutaman kuukauden) ei tullut opetettua paikallaoloa ja sen kyllä kehässä huomasi. Sai tuomarilta maininnan tottumattomasti esiintyvä :roll: Paikallaan ei pysynyt ja häntä heilui niin kovasti että koko peräpää pyöri ja olisi mielellään jokaisen luoksetulevan syliin ängennyt :oops: Eipä tuon koiran ulkomuoto riitäkkään serti kehiin, joten tulos riittää ja siihen pitää olla tyytyväinen (enempi laitan painoa tuolle luonteelle ja muulle, kuin ulkomuodolle.. ainoat erittäinhyvän vaatimukset näyttelyssä ovat karva ja tassut)

Paikalla olon opettelu on tärkeää muutenkin kuin tuota näyttelyä varten. Esm. kun takakontin aukaisee autosta ja koira seisoo siellä (valmiina ulos hyppämään), sanoo sen paikka sanan, niin odottaa kiltisti kun tutka tai hihna laitetaan paikoilleen. Vanhin malttaa odottaa nykyään pitkiäkin aikoja siellä kontissa (jos nuorempi otetaan ensin), eikä hypi pois sieltä ilman lupaa, vaikka takakontti olisikin auki. Helpottaa huomattavasti jos edes hiukan tapoja opettaa koirallensa.
-Tara-
 

ViestiKirjoittaja Annie päivämäärä Pe Tammi 19, 2007 12:17 pm

Täältä löytyy sitten tällainen "välimaan" kannattaja. Mielestäni koiran päätä voidaan kevyesti pitää, mutta siten, että koiran asento pysyisi mahdollisimman normaalina. Suomenajokoira ei ole tyypiltään pystypäinen. Koiran kaulan tulisi olla koholla max 45 astetta selkälinjaan verrattuna.
Rotumääritelmän mukaan koiran seisoessa sen kuononkärki on selkälinjan tasossa tai hieman ylempänä.
Pään nostamisessa mennään usein todella pahasti yli kuten Susihukan suurimmassa seisottamiskuvassa. Luonnollisuus on melko kaukana tuosta.
Siitä kärsii koko koiran olemus, erityisesti selkälinja.

http://www.ajokoirajarjesto.fi/kuvat/uros1.jpg
Tämän jo muuallakin esiintynyt uros on loistava esimerkki vapaasti esiintyvästä oikea-asentoisesta koirasta. Eikö olekin todella levollisen näköinen yksilö?

Parasta on mielestäni silloin, kun koira on niin hyvin ohjaajansa hanskassa, että sen voidaan antaa esiintyä ihan omana itsenään asettelemattomasti tai kuten joku tuolla jo mainitsi, vain hieman huomaamattomasti fiksattuna.
Hyvärakenteinen koira seisoo yleensä automaattisesti hyvällä tukipinnalla ja vähintään kohtuulisen hyväryhtisenä. Tästä tietenkin on poikkeuksena ne, joilla on vikaa luonteessa tai ovat tilanteeseen tottumattomia.

Hyvänä esimerkkinä näkemistäni luonnollisesta ja koiraa hyvin esiintuovasta esittämisestä voisin mainita koirakon Karo + Jukka Voutilainen.
http://www.leppisnayttelyt.fi/karelia05/pics/la6.jpg
http://www.koirauutiset.com/nayttelyt20 ... ta06/6.jpg
Näitä kuvia voisi laittaa vaikka tusinan ja aina tilanne on yhtä hyvä. Ylilyömätöntä ja laadukasta esittämistä.
Annie
 

ViestiKirjoittaja -Tara- päivämäärä Pe Tammi 19, 2007 12:44 pm

Hyviä kuvia Annien laittamissa linkeissä.
Vaikka kuvan koira(meidän vanhus) ei olekkaan sertin koira, niin kyllä vaikutelma on huomattavasti paljon parempi kun koira tietää ja osaa seisoa ''nätisti''
Kuva
-Tara-
 

ViestiKirjoittaja miinustaja... päivämäärä Pe Tammi 19, 2007 1:33 pm

kyllä koiran pitää liikkua löysällä hihnalla ja seistä paikoillaan ilman sitä nakki palaa.siinä paljastuu koiran todellinen luonne.. hirveetä katottavaa kun omistajat vetää tiukalla hihnalla ei ota koiralla etuset maahan.
miinustaja...
 

ViestiKirjoittaja -Tara- päivämäärä Pe Tammi 19, 2007 1:52 pm

Susihukkanen kirjoitti: kun taas itse rehellisesti nostan kerran rinnan alta
Tuomari käski näin tehdä jollekkin koiralle ja kun ei omistaja oikein osannut, kävi itse sen koiran nostamassa(taisi olla just Ilomantsissa, jos en väärin muista)
-Tara-
 

Seuraava

Paluu KEHÄNLAIDALTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa