Esittäminen

Asiaa näyttelyistä, koiran esittämisestä ja muuta näyttelyihin liittyvää porinaa

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja Ewei päivämäärä To Huhti 09, 2009 8:18 pm

Joo, on se ikävän tuttu näky, että koirat menee siellä laahustaen ja pää alhaalla vailla minkäänlaista intoa, eivät seiso hetkeäkään paikallaan tai näytä hampaita. Kyllä se esiintyminen aina plussaa on, ihan oikeasti.
Tiedän, että oma koira olisi kauhusta kankea, jos sitä ei olisi treenattu ollenkaan vaan viety suoraan kehään, mutta me ollaan treenattu, seitsemät mätsärit takana, käydään ohjatuissa tokotreeneissä kentällä jossa on paljon häiriötä, vieraita koiria ja ihmisiä, sekä kavereiden kanssa lähikentällä keskenämme. Kahdissa ekoissa mätsäreissä koiraa pelotti, ei antanut asetella ja tärisi. Sit me treenattiin niihin kolmansiin tosi paljon häiriössä ja vieraat ihmiset käsitteli sitä paljon, niin se oli kuin toinen koira siellä mätsäreissä ja sijoituskin tuli.
Vähän treenaamalla voi parantaa koiran menestymismahdollisuuksia näyttelyissä, ainakin sen verran että tuomari saa koiran kunnolla arvosteltua, vaikka ei koira ihan järkähtämättömänä seisoisikaan.
Suosittelen treeniä kaikille, kerron kokemuksen syvällä rintaäänellä ja entisen aran koiran omistajana :D
Ewei
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja Opla päivämäärä Ma Huhti 20, 2009 6:19 pm

Kyllä nykyään koiran esittämisellä on iso merkitys olen harjoittanu koiriani näyttely harjoituksissa
ja menny aivan hyvin vaan pyhänä Pyhäjärvellä oli tulla paha tälli ennen kehää juoksetin koiraani
hallin perällä joka oli aika liukas ja niimpä liukastuin itse ja kompuroin koiran niskaan, sitä vuosikas
koirani säikähti mennen aivan lukkoon ei juossu mulle ollenkaan panin jo koiran poksiin kun Händlerini
Laura ei meinannu juotua kehästä hätiin mut tulihan se ja sanoi koira tänne juotuin ja menoksi
Eka lenkki meni koiran ehdoilla vaan sitte rupes pelittämään ja koira kulki kuin ennenkin kiitos Lauran
Ja tulos Jun Eri/1 PN 1 Sert ja Vsp toisilla sitä on vaan koiran kanssa kemiat kohdilla,kuten sulla Laura, KIITOS !
Viimeksi muokannut Opla päivämäärä To Huhti 23, 2009 8:48 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Opla
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja Heppu päivämäärä Ke Huhti 22, 2009 11:03 am

Kyllä asia on näin kuin Opla kirjoitit .Kun tunnen miehen ja kyseisen hantlerisikin niin onhan siinä vissi ero kyllä sitä Lauraa ja koiraa ennen katsoon . Harmaa päinen ukko ruhveltaa ja koira vetää ukkoa jälesään niin on naurussa pitämistä :D Kyllä Laura on monet sertit juoksuttanut , myös sinun koirille . Onnittelut Pyhäjärven tuloksista ! :lol:
Heppu
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja Opla päivämäärä To Huhti 23, 2009 5:11 pm

Harmaapää ukko tosiaan oikasen nyt että tulee selväksi kaikille kiinnostuneille
Koirieni juoksuttajat serttejä on tullu puolentoista vuoden sisällä yhteensä kahdeksan niitä kolmella
eri koiralla ja kolmella eri juoksettajalla itse juoksettanu kolme samoin Väätäisen Soile ja Laura kaksi
että on se joku kerta tullu itsekin vapistua kehissä.
Opla
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja Ewei päivämäärä Pe Huhti 24, 2009 6:33 pm

Itse handlasin tämän kuun alussa suomenajokoirauroksen, mutta eipä siitä mitään tullut kun koiraa pelotti niin paljon, että sai pitää mahan alta kiinni että seisoi edes neljällä jalalla. Omaan silmään handlaamani uros oli komeampi kuin oma koirani, mutta handlattavani sai H:n ja oma koira EH:n, koska oma koira esiintyi huomattavasti paremmin. Että kyllä se esiintyminen vaikuttaa, ja tuomari saa paljon rehellisemmin ja nopeammin koiran arvosteltua.

Olin katsomassa viime viikonloppuna ryhmänäyttelyitä Jämsässä, ja eipä siellä ollut muitan hyvin esiintyviä koiria kuin kaverini koira. Tuomarilla meni iäisyys yhden koiran arvostelemiseen, yksikin uros lyyhistyi kehään makuulleen ja sai hysteerisen kohtauksen kun tuomari lähestyi mittakepin kanssa. Kaveri sai kovasti kehuja tuomarilta esiintymisestä ja pääsi pian pois kehästä, koska tuomari oli pystynyt esteettä koiran arvostelemaan.
Ewei
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja Hönä päivämäärä Ti Syys 15, 2009 1:16 am

Luin muutamia tämän aiheen viestejä ja siellä tulikin hyvin puheeksi se kuinka koiraa ei saa hirttää ja kiskoa väkisin juoksemaan. Jokaisella on oma tyylinsä esittää koiria, eikä voi sanoa että on vain yksi oikea tapa esittää koiria. Tietenkin on plussaa, jos koira osaisi seistä ja juosta todella mallikkaasti ja vapaasti. En kumminkaan tarkoita sitä, että niitä pitäisi alkaa esittämään kuin mitäkin puudeleita, mutta siten että se helpottaa tuomarin työtä. Ei kukaan ajokokeisiinkaan mene kokeilemaan josko se koira ajaisi, ellei tiedä että se toimii.

Mielestäni ajokoirien esittämiseen ei panosteta tarpeeksi. Vaikka rotu ei olekkaan ns. näyttelyrotu, se esiintyminen jo helpottaa tuomarinkin arviointia ja hyvällä esittämisellä ja koiran esiintymisellä saa koiran parhaat puolet näkyviin ja huonot peitettyä. Taitava handleri osaa lukea koiraa ja toimia sen mukaisesti. Jo se millaisen ensivaikutelman tuomari koirasta saa vaikuttaa joissakin määrin myös loppu tulokseen. Jos koira vain "kaahaa", hyppii, repii... on tuomarin mahdotonta arvioida sitä ja tuloksena EVA. Tämäkin ongelma hoituu helposti sillä kun vain jaksaisi muutaman kerran juosta rinkiä kotipihassa ja muutamassa vieraassa paikassa. Se, että saa koiran kulkemaan nätisti näyttelyissä, ei vie mahdottomasti aikaa ja vaivaa. Ottaa vaikka sen ajan koiralle omasta telkkarin katsomis ajasta.

Nykyään olen kehissä nähnyt valtavasti arkoja ajokoiria. Suosittelen näyttelyihin meneviä sosiaalistamaan koiriaan jo hyvissä ajoin pentuna käymällä sen kanssa kaupungilla tai kylällä, kaikkialla missä on paljon ihmisiä ja uusia asioita. Valitettavan useat ajokoirapentueet kasvavat tarhaoloissa eivätkä siellä pääse näkemään kuin omaa väkeä ja mahdollisia pennun katsojia. On ehdottoman tärkeää ja pennun sosiaaliselle kehitykselle nähdä elämää. Tälläiset "tarha pennut" ovat aikuisiässä vaikeampi opettaa olemaan ihmisten kanssa. Tällä yritän tuoda esille sosiaalistamisen merkitystä koirien käyttäytymisessä. Tottakai koirat ovat arkoja, jos ne eivät osaa olla suurten ihmis määrien keskellä. Varmasti moni arvostelussa oleva luonteen hylkääminenkin olisi korjattavissa hyvällä sosiaalistamisella. Olen varma siitä, että suurin osa ajokoirien arkuudesta tulee vain siitä etteivät ne näe pentuina maailmaa.

Itselläni on kaksi suomenajokoiraa. Toinen "tarha pentu" (tullut minulle n. 10 kk ikäisenä) ja toinen oma kasvatti, joka on syntynyt ja elänyt sisällä kuullen jokapäiväisiä kodinääniä ja tavannut paljon vieraita. Kummatkin ovat opetettu juoksemaan ja seisomaan nätisti näyttelyhihnassa, mutta silti huomaa kuinka tällä tarhassa eläneellä koiralla on vaikeuksia keskittymään näyttelyissä joissa on vähänkin enemmän ihmisiä. Myös tätä vanhempaa koiraa on yritetty sosiaalistaa silloin nuorena kun se tuli, mutta se ei enään onnistu niin hyvin kuin pentuna.

Sori tää loppu meni vähän OT:ksi.
Hönä
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja zador päivämäärä Ti Syys 15, 2009 4:47 pm

Susihukkanen kirjoitti: Omat koirani varmaan pyörtyisivät järkytyksestä jos joutuisivat jokaisen vastaantulijan kanssa kosketuksiin, hyh-hyh

Tarkoitit kai tällä ihmisä? Ehkä tuo oli huumoria, mutta silti. Tuli vain meileen, että kyllä koirat ovat aika pidättyväisiä, jos eivät kestä vastaan tulioiden jutusteluja (toki ei ole soveliasta antaa koiran mennä jokaisen luo. Kaikki ei pidä koirista). Ei koiran luonne voi olla niin sanotusti avoin, jos karttaa ihmisiä. Ennemmin kai terveen luonteen omaava koira pyrkii vieraiden luo.
Ei kai koira tressaannu sellaisesta, päin vastoin. Ainakin minä pidän siitä, että koiriani puhutellaan. Näin ne oppivat luottamaan tuntemattomiinkin ihmisiin ja niin ollen tuomareihin. Ja kerkeää se oleskella ihan tarpeeksi yksikseenkin.

PS. Koira puistoja en suosittele kellekään. Saa siinä laitella sitten kaiken sorttisia punkkipiikkejä, ku jokaisen koiran kanssa pitää kasvotusten olla. Totuttaa terveiksitodettujen koirien kanssa, jos on ongelmaa.
zador
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja zador päivämäärä Ke Syys 16, 2009 10:10 am

Susihukkanen kirjoitti:Tarkoitin kaikkia vastaantulevia koiria. Koira ei luonnossakaan haistelisi jokaista vastaantulijaa.

No nyt asia kuulostaa ihan hyväsyttävältä. :D

Mulla uros kyllä menee muiden koirien luo ja jopa pyrkii sinne. Pikkusen luonteen karskiutta havaittavissa, myös samaisessa yksilössä.
zador
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja zador päivämäärä Ke Syys 16, 2009 6:13 pm

Susihukkanen kirjoitti:Mulla on vissiin ihan neuroottinen kammo vieraiden koirien kanssa kosketuksiin joutumisesta, ei ole kiva antaa jotain loishäätöä yhtäaikaa kahdeksalle koiralle ihan vaan sen takia kun jonkun naapurin piskin on "ihan pakko" päästä remmin päässä nuuskimaan. Yök. Näinollen omat koiranikin ovat tottuneet olemaan piittaamatta ohikulkijoista.

Hyvähän se olisi jos koira ei piittais toisista koirista ollenkaan, mutta tahtoopi olla aika harvassa sellaiset yksilöt jotka eivät piittaa.
Tuosta toisten koirien haistelusta olen samaamieltä.

Oma neurootti suuteni on eläin lääkärin lattiat. Kun vien rokotukseen penikan, pidän sen sylissä enkä päästä lattialle ollenkaan. On nimittäin aika tautinen paikka. Vaikka lattiat desifioidaan, niin silti sieltä tarttuu taudit.
zador
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja Hönä päivämäärä La Syys 26, 2009 9:23 pm

Susihukkanen: Koiran sosiaalistaminen tarkoittaa pennusta asti totuttamista kaikkeen. Pikku pennulle pitäisi saada positiivistä stressiä sekä niiden on elettävä äänien, pintojen ja tapahtumien maailmassa.
Hönä
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja Hönä päivämäärä Ma Syys 28, 2009 8:17 pm

^ Joo, jokainen saa käsittää ja määrittää vaikka sanan ajokoira miten haluaa. Ja jokainen sosiaalistakoot koiransa miten tahtoo. Helpompi vaan puhua asioista käsitteillä kun niillä semmoset ovat.
Hönä
 

EdellinenSeuraava

Paluu KEHÄNLAIDALTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron