Esittäminen

Asiaa näyttelyistä, koiran esittämisestä ja muuta näyttelyihin liittyvää porinaa

ViestiKirjoittaja Annie päivämäärä Pe Tammi 19, 2007 2:27 pm

Susihukkanen kirjoitti:...oikea pään asento näkyy alhaalla vasemmalla, kuonolinja selkälinjan myötäisesti.

Pään asento on ihan ok, mutta kaulakulma on edelleen liian jyrkkä. Koiran kuono on reilusti selkälinjan yläpuolella. Kuvakulma ei tosin ole paras mahdollinen tuon asian tutkiskeluun.
Rotumääritelmässä haetaan optimaalisena sellaista asentoa, jossa kaulakulma olisi selkälinjaan nähden niin vähäinen, että koiran kuono asettuu osapuilleen selkälinjan tasolla tai hieman sen yläpuolella.
Eli suomenajokoira ei esiinny rodunomaisesti, jos sen kaula osoittaa kohti taivasta kuin beaglen häntä.
Annie
 

ViestiKirjoittaja tiinamo päivämäärä Pe Tammi 19, 2007 2:56 pm

Kepponen kirjoitti:Asiahan on edelleen niin, että jos on kaksi samanryhtistä/näköistä koiraa ja toinen seisoo vapaasti ja toisen asettelee asiansa osaava ihminen niin tämä jälkimmäinen voittaa niukasti mutta varmasti. Lopussa pienet lähes huomaamattomat asiat ratkaisevat pelin. Elikkäs kannattaa harjoitella kotona tai missä hyvänsä. Kylmiltään käy kylmät.


Tuomari sanoi kilpailukehässä meille (kaksi EH:n koiraa, yksi ERI:n), että nyt saa peitellä koiran virheitä niin hyvin kuin osaa. En osannut peittää niitä, joten jäätiin kolmanneksi. :D
ps. En siis osannut peittää koiran liian tehottomia takapään liikkeitä :wink:
tiinamo
 

ViestiKirjoittaja Annie päivämäärä Pe Tammi 19, 2007 3:04 pm

Kepponen kirjoitti:Asiahan on edelleen niin, että jos on kaksi samanryhtistä/näköistä koiraa ja toinen seisoo vapaasti ja toisen asettelee asiansa osaava ihminen niin tämä jälkimmäinen voittaa niukasti mutta varmasti.

Riippuu paljon arvostelevasta tuomarista. Kokeneimmat (ja osaavimmat) ulkoluototuomarimme osaavat erottaa jyvät akanoista jo siinä vaiheessa kun handleri astuu koirineen kehään. Esittäminen onkin sitten jo makuasia. Johonkin vetoaa hyvän itsetunnon omaava luonnollinen ja naturelli tyyppi, toiset antaa isomman painoarvon esillelaittoon. Molempi parempi kunhan vain paras tulee sijoitetuksi ykköspaikalle.

Kepponen kirjoitti: Elikkäs kannattaa harjoitella kotona tai missä hyvänsä. Kylmiltään käy kylmät.

Osuit asian ytimeen. Minulla oli aikaisemmin kohtuullisesti näyttelyissä menestynyt fiksu ja luonnonkaunis narttu. Sen kanssa tuli veivattua harjoituksia kotonakin vaikka millä mitalla. Koiran viimeisessä kehässä (11,5-vuotiaana) tuli eteen sellainen tilanne, että en voinut esittää sitä itse. Neljästä viemästäni koirasta kolme oli BIS-kehässä :wink:
Olin reissussa yksin, joten apuja ei ollut saatavilla kuin muulta näyttelyväeltä. Hetken mietittyäni otin omaan ohjaukseen ROP suomenajokoiran, englantilais-venäläisen vei kehään omistajan rouva joka oli ensikertalainen esittäjänä ja oman vanhan narttuni annoin tutulle nokisutarille joka ei myöskään ollut koskaan käynyt kehässä. Kun tuo mies kyseli neuvoja niin sanoin että pidä vitjasta kiinni ja anna koiran hoitaa loput, kuuntele lisäksi tuomarin ohjeita kulkusuunnasta ja nopeudesta.
Päivä oli lämmin, suorastaan kuuma. Tuomari juoksutti porukkaa hetken ja sijoitti e-v ajokoiran kolmanneksi. Sitten alkoi armoton kilpailu. Itse tein kaikkeni sak uroksen eteen ja perässä narttuni suoritti omaa tehtäväänsä ilman pienintäkään apua.
Paikkaa vaihdettiin monta kertaa ja vertailuja tehtiin joka suunnasta.
Noin varttitunnin-parinkymmenen minuutin päästä tuomari sitten sanoi että ei kyennyt tekemään koirien välille laadullista eroa, mutta kun kahta ei voida BIS-pokaalilla palkita on hänen helpompi ratkaista asia nuoremman koiran hyväksi. Tämän jälkeen lisäten, että hän uskoo tuon vanhan nartun voittaneen jo niin paljon urallaan, ettei se enää voittoa tarvitse.
No olisihan se tietty ollut kiva päätös sille touhulle, mutta BIS 2 on ihan yhtä hieno juttu kun koira oli koko loppukehän ajan 100%:n omillaan.
Hieno reissu ja kaikilla oli kivaa, myös yleisöllä - kiitos sujuvasanaisen ja huumoritajuisen ulkomuototuomarin.
Annie
 

ViestiKirjoittaja waldo päivämäärä Pe Tammi 19, 2007 4:19 pm

Mukavasti alkanut keskustelu,paljon asiallista tietoa ja mukava,kun on kuviakin laitettu ja niistä keskustelua tullut. Joillakin näyttää olevan oma händlerikin,onko tämä kyseinen henkilö joku sukulainen/tuttu? Vai mistä olette tuollaisen hommannut? Kiinnostaisi kans tietää et, miksette itse esitä koiraa?
Kotona harjoitellaan,mut on se kuitenkin iso muutos koiralle,kun sen vie näyttely paikalle.Paljon ihmisiä,muita koiria ja hälinää. Viettekö koiria hyvissä ajoin näyttelypaikalle, niin kerkee rauhoittumaan ja tottumaan paikan touhuun? Varmaankin kokeneitten konkareiden,ei tarvitse mennä yhtään aikasemmin kun on pakko.
Koskas teidän mielestänne kannattaa viimeistään opettaa koiraa näyttelyyn? Onko jo 3 vuotis liian vanha tottumaan?
waldo
 

ViestiKirjoittaja waldo päivämäärä Pe Tammi 19, 2007 6:17 pm

Onse hieno huomata,että joiltakin kasvattajilta saa apua näyttely touhuihin. Todella upea asia! Mun koiran kasvattajalta ei ole apua herunut, joka mua harmittaa kovin. Sitten kun se aika koittaa,että uutta pentua ostettaisiin,täytyy paremmin selvitellä asioita. Itelle iski vasta hiljan kipinä koittaa kyseistä touhua,ihan omaksi iloksi. Onhan se mukava vaihtaa siellä kuulumisiakin saman henkisten ja rodun omaavien ihmisten kanssa. Kotipihassa olen harjoitellut ja täältä lisä vinkkejä lähdin kyselemään. Tiedän kyllä,et pennusta asti se olisi pitänyt alkaa touhuun totuttamaan,mut ei silloin vaan ollut kiinnostusta. Mieli vaan on muuttunut ajan kanssa,kyseiseen asiaan.
waldo
 

ViestiKirjoittaja Seppo K. päivämäärä Pe Tammi 19, 2007 9:59 pm

waldolle sanoisin, että mene nyt heti vaan Tampereelle, ota mukaasi se näyttelyyn ajateltu koirasi. Ensin keskustorille ja sitten vaan pitkin Hämppiä parhaina ruuhka-aikoina ja edes takaisin. Tämän homman uusit silloin tällöin, niin johan koira oppi ruuhkiin ja hälinään. Oppii jopa kulkemaan sivulla nätisti.
Sitten ei muuta kuin kotona hiukka harjoittelua ja heti Pirkka hallin näyttelyyn. Ai miksikö? Siksi, että siellä ei yleensä ole hääppöisiä ajokoiria, joten mahkuja on.
Siis sekaan vaan, ja onnea.
Seppo K.
 

ViestiKirjoittaja waldo päivämäärä Pe Tammi 19, 2007 10:43 pm

Kiitos paljon kannustuksesta!
waldo
 

ViestiKirjoittaja waldo päivämäärä Su Tammi 21, 2007 2:56 pm

Kuva
Moikka, te näyttelyiden konkarit. Pistin oman koiran harjoittelu seisonnasta kuvan. Pitäiskö noita takatassuja vetää hiukka taaemmaksi? Pitäiskö johonkin muuhun vielä kiinnittää huomiota? Neuvoja otettaisiin vastaan.
waldo
 

ViestiKirjoittaja miccis päivämäärä Su Tammi 21, 2007 4:51 pm

Kuvakulma voi hämätä, mutta pari kommenttia nyt kuitenkin...

Heti särähti korvaan vetää takajalkoja taaksepäin. Kannattaisi ennemmin ottaa koiraa vähän eteenpäin, jolloin ei tulisi asettelun makua ja koira seisoisi sen jälkeen luonnollisesti. No teki miten teki, mutta ei näytä tuossa hyvältä.

Ja sitten kaula on pystyssä kuin kirahvilla. Syy ei ole koirassa vaan namipalan heiluttelijassa! Näyttää luonnottomalta ajokoiraksi seisoessaan noin. Nami pois naaman edestä niin voisi olla parempi lopputulos.

Muuten koira on jalkavan oloinen, eli mahtaa maisema vaihtua jänistä ajatettaessa. :wink: Ehkä hieman lisää lihasta niin paketti alkaa olla koossa. Minkä ikäinen koira?
miccis
 

ViestiKirjoittaja waldo päivämäärä Su Tammi 21, 2007 5:00 pm

Kiitos miccis kommentista,sillä kuvan laitoin,et tiedän mitä pitäisi korjata,kun itse olen aivan harjoittelu asteella tässä touhussa. Kyllä koiruudessa vauhtia piisaa metillä,välillä liian kanssa. Koira on nyt 3v.
waldo
 

Esittäminen

ViestiKirjoittaja Arrianus päivämäärä Su Tammi 21, 2007 7:03 pm

Susihukkasen kuvat 18.01.07
Re:"...kun kaikki naksahtaa paikalleen koiran ja ihmisen välillä"!
Suuresti arvostamani nimimerkin mielipiteet osoittavat, että kukaan meistä ei voi olla kaikessa hyvä. Seuraavassa muutama korjaava kommentti.
Koiran erinomaiset korvat (max. pituiset muuten) vetäytyvät suppuun, koska esittäjä pitää muuten vapaasti esiintyvän koiran päätä liian pystyssä. Kuvitelkaa pään kauneutta kokonaisuutena, jos juuri tämän koiran korvat riipuisivat vapaasti poskenmyötäisinä.
Kuvassa ravaavalla koiralla on rodulle ominainen askelrytmi (-kuvio) täysin sekaisin. Koira selvästi peitsaa (slangitermi; vrt. raviurheilu). Tarkoittaa, että koiran ravatessa saman puolen raajat ovat yhtä aikaa maassa. Liikkeitä tasapainottava kaula on esittäjästä johtuen luonnottomassa asennossa, eikä koira pysty liikkumaan haluamallaan/oikealla tavalla. Peitsausta voi ilmetä myös silloin, kun kehä on liian pieni tietyn koiran askelpituudelle. Havainnollistaminen: Käydään itse lattialle nelinkontin ja yritetään edetä konttaamalla niin, että saman puolen kämmen ja polvi ovat yhtä aikaa lattiassa. Miltä tuntuu? Hauskalta! Onnistuu pomppimalla, mutta eteneminen on hidasta ja kroppa tekee kummallisia liikkeitä puolelta toiselle. Olen nähnyt tapauksen, jossa tuomari antoi koiralle mielestäni oikeutetun EVA:n maininnalla:"Koira peitsaa. Liikkeitä ei voida arvostella".
Nämä kommentit on tarkoitettu aloitteleville koiranesittäjille - niille, jotka niitä aidosti tarvitsevat.
Hyvä Waldo! Alusta alkaen itse treenattu ja esitetty koira antaa omistajalle kaiken sen mieli mielihyvän, jota tästä harrastuksesta haemme.
Arrianus
 

ViestiKirjoittaja miccis päivämäärä Su Tammi 21, 2007 7:50 pm

Arrianus sanoi aika pirun hyvin nuo kommentit! Mukava lukea asiapitoisia perusteluja mietteilleen.
miccis
 

Esittäminen

ViestiKirjoittaja Arrianus päivämäärä Su Tammi 21, 2007 8:54 pm

Re. Peitsaaminen

Ko. hevonen ottaa raviin lähtiessään ensimmäiset askeleet peitsarille ominaisella tavalla. Tällä hepalla ne rajoittuvat vain yhteen tai kahteen askelsarjaan ja sen jälkeen alkaa varsinainen peitsaaminen.
Jos samanpuoleiset raajat ovat maassa yhtä aikaa, niin missä on silloin toisen puolen jalkapari - no liikkuvalla koiralla ilmassa tietenkin. Vai löytyykö koiria, jotka liikkuvat kokonaan ilmassa. Kiitos kommentista kuitenkin.
Arrianus
 

EdellinenSeuraava

Paluu KEHÄNLAIDALTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa