Lantio

Asiaa näyttelyistä, koiran esittämisestä ja muuta näyttelyihin liittyvää porinaa

Lantio

ViestiKirjoittaja 1larius päivämäärä To Maalis 10, 2011 7:12 pm

Tämä lantioasia ei sitten avaudu meikäläiselle.On luisua,jyrkkää,lyhyttä,pitkää,suoraa.Mikä näistä on se mikä on hyvä ja mikä huono ja jos se ei ole mikään näistä niin millainen se hyvä sitten on?Kun olen katsellut kuvia ja arvosteluja niin esimerkiksi jossain kuvassa on sanottu että koiralla on luisu lantio ja sitten kun olen verrannut toisesta koirasta otettua kuvaa jolla on silmääni täysin samanlainen lantio niin kuvan alla lukee,että jyrkkä lantio.Voisiko joku asiantuntija tai vaikka amatöörikin laittaa kuvia ja selostuksen että mikä on minkäkinlainen ja miksi.
1larius
 

Re: Lantio

ViestiKirjoittaja Ida päivämäärä Ti Maalis 15, 2011 7:50 pm

Ihmettelen suuresti miksi kukaan ei ole vastannut tähän alkuperäiseen viestiin. Joku kokenut voisi kertoa ja laittaa vaikka muutaman kuvan erilaisista lantioista selityksineen.
Ida
 

Re: Lantio

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ti Maalis 15, 2011 8:52 pm

Kuva

Tuossa on eriteltynä koiran osat. Minusta lantio on kylkiluun ha lonkkaluun välinen alue ja se, mitä tuomaritpuhuu jyrkästä, luisusta tai jstn muusta lantiosta on oikeesti risti. Muutaman tuomarin oon kuullut vielä joskus näin arvostelevan. Jos lie väärin, niin oikaiskaa :)
KuvaKuva

Uploaded with ImageShack.us

Kuvat P Lyytikäisen kirjasta Ajokoirat ja niiden harrastajat.
Lyytikäisen kuvassa lantio tarkoittaa eri asiaa, kuin tuossa ensiksi laittamassani kuvassa. Kumpihan lie lopulta se oikea tulkinta :shock:
Siinä luurangosta samat asiat.
Viimeksi muokannut Ruippa päivämäärä Pe Maalis 18, 2011 10:49 am, muokattu yhteensä 2 kertaa
Ruippa
 

Re: Lantio

ViestiKirjoittaja -Tara- päivämäärä Ti Maalis 15, 2011 9:22 pm

Miehän en mittää ymmärrä, mutta ton kuvan perusteella lantio ja lanne ois eri asia, jospa vaan menee ''senat sakaste'' niillä tuomareilla :shock:
Muutaman tuomarin oon kuullut vielä joskus näin arvostelevan.
-Tara-
 

Re: Lantio

ViestiKirjoittaja metsässä päivämäärä Ke Maalis 16, 2011 6:29 am

Jos lantio laskee voimakkaasti se on luisu.
Lantion tulee kaareutua selän jatkeena,
mutta jos se lanteen ja lantion liittymäkohdassa tekee jyrkän mutkan lantio on silloin jyrkkä.
metsässä
 

Re: Lantio

ViestiKirjoittaja levender päivämäärä Ke Maalis 16, 2011 2:49 pm

ei se mikään lantio ole tuo mitä ruippa esittellöö, se on lanne, lantio näkkyy kuvassa selevästi, numero 47
levender
 

Re: Lantio

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ke Maalis 16, 2011 3:41 pm

Niinpä näkkyy olevan... :lol:
Ruippa
 

Re: Lantio

ViestiKirjoittaja 1larius päivämäärä Ke Maalis 16, 2011 6:10 pm

Kiitoksia vastauksista.Vielä kun joku laittais oikein valokuvia niin olisin kiitollinen.Laittaisin omista koirista kuvia mutta ei näppäilytaidot riitä
1larius
 

Re: Lantio

ViestiKirjoittaja ramaus päivämäärä To Maalis 17, 2011 8:51 am

-Tara- kirjoitti:Miehän en mittää ymmärrä, mutta ton kuvan perusteella lantio ja lanne ois eri asia, jospa vaan menee ''senat sakaste'' niillä tuomareilla :shock:
Muutaman tuomarin oon kuullut vielä joskus näin arvostelevan.

Jonkin verran näkyy tulevan tuomarilipsahduksia lantion ja lanteen kohdilla kuin myös olkavarsien ja lapojen kanssa.
ramaus
 

Re: Lantio

ViestiKirjoittaja Ryövärin tytär päivämäärä To Maalis 17, 2011 1:39 pm

Hyvä ja selventävä kuva Ruipalla. Vieläkö jostai löytys matskua kulmauksista ja mittasuhteista kuvien kera. Mistä kirjasta tuo Ruipan kuva on, vois käyvä kirjaston tätiä jututtamassa et löytyskö tuommosta hyllystä..
Ryövärin tytär
 

Re: Lantio

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä To Maalis 17, 2011 1:51 pm

Muistaakseni jostain Ajokoiramies -lehdestä kopsattu, Antti laittoi joskus kuvan minun kotisivuille, jospa Antti vastais :)
Ruippa
 

Re: Lantio

ViestiKirjoittaja jänes päivämäärä To Maalis 17, 2011 2:47 pm

Kuva
Kuva

Tässä yksi versio ruumiinosista. Kuvat on kirjasta: Maailman koirarodut, painettu 1960
jänes
 

Re: Lantio

ViestiKirjoittaja -Tara- päivämäärä To Maalis 17, 2011 3:07 pm

Pitäskös toi nyt mietiin sittenkin silleen, että toi ''lanne'' on se selkäviivan ''alue'' ja lantio oisi vähän määritelty isommaksi alueeksi, johon kuuluu myös lonkkien/reiden yläosan alue... niinkuin itse kirjoitin jossain viestissä , eli käsittäisi paljon laajemman alueen kuin pelkän selän alueen, vai meniköhän mullakin puurot ja vellit sekaste :roll:
-Tara- kirjoitti: Pennun lantio on lähes pelkästään rustoa syntymän jälkeen(en puhuisi edes vielä luustosta)
-Tara-
 

Re: Lantio

ViestiKirjoittaja levender päivämäärä To Maalis 17, 2011 6:24 pm

eihän se selekä oo mikkään lantio, paina sormi siihen mistä takajalaka alakaa niin siitä alakaa lantion ossuus häntään päin, joillakin koirilla se on lyhyt, joillakin jyrkkä tai luisu, jos on huono lantio niin pilloa kyllä koko koiran ulukonäön.
levender
 

Re: Lantio

ViestiKirjoittaja metsässä päivämäärä Pe Maalis 18, 2011 1:13 am

Lanne on lonkan,ja takaa ensimmäisten kylkiluiden välinen alue.
Lonkka on lonkkaluun alue.
Lonkka alkaa ennen takajalkojen kiinnityskohtaa.
metsässä
 

Seuraava

Paluu KEHÄNLAIDALTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa