Päänäyttely Tampere

Ilmoita tänne näyttelytulokset.

Päänäyttely Tampere

ViestiKirjoittaja väiski päivämäärä Ma Kesä 08, 2009 8:21 pm

Uudessa ajokoiramieslehdessä ihmeteltiin,että miksi koiria oli niin vähän päänäyttelyssä? Yhtä asiaa jäi kyllä kaipaamaan lehdessä? Missä oli päänäyttelyn tulokset? Voisi tällainen käytännönmetsästäjäkin katsoa,että miten se naapurin moppe siellä oikein pärjäs.Voittajien kuvat oli hyvin esillä,kiitos siitä.Mutta muiden tuloksiä ei lehteen ollut laitettu..!!?? Ja olis ihan suotavaa,että paras uros/narttu kehästä olis kuvakin lehdessä. Onhan Ajokoiramieslehti suomenajokoiramiesten/naisten "pää-äänenkannattaja"!
väiski
 

Re: Päänäyttely Tampere

ViestiKirjoittaja sihteeri päivämäärä Ke Kesä 10, 2009 7:26 am

Väiski kirjoittaa asiaa. Olen samaa mieltä; kyllä päänäyttely ansaitsee kattavan jutun Ajokoiramiehessä. Kunnon kuvat esim. PU/PN -kehistä ja tulokset olisivat mainiota katseltavaa ja luettavaa lehdessämme. Kajaanin näyttely viime vuonna jäi myös vaille palstatilaa. Vain voittajat olivat esillä.
Jos päänäyttely halutaan korottaa sille kuuluvaan arvoon, on varmasti syytä miettiä myös näyttelypaikkaa. Kurainen, osaksi jäinen parkkialue vailla mitään yleisöpalveluja (Kajaani) tai huonosti valaistu ratsastusmaneesi (Tampere) eivät suuremmin houkuttele sen enempää kilpailijoita kuin katsojiakaan.
sihteeri
 

Re: Päänäyttely Tampere

ViestiKirjoittaja Opla päivämäärä Ma Kesä 15, 2009 7:45 pm

Kannattaisi ajokoiraväenkin vähän edes yrittää... Vähiin alkaa käydä väki tällä menolla, vaikka itse näyttelyissä ei saa pääpaino harrastuksessa ollakaan...[/quote]
Juuri näin Susihukkanen tällä menolla ajokoirat loppuu kehistä muutenkin monesti luokassaan on vaan yksi koira
Kyllä näyttelyjä pitäis arvostaa jalostuksellisesti korkeammalle kuin on yleinen drenti,mut kun näyteille asettajatkin
puheissaan on sitä mieltä että ajokoiria jalostetaan muualla kuin näyttelyissä,niin vie sinne vekkusi haukuttavaksi.
Vaan olen aivan varma että jos itse saisivat joskus sertin koiran niin olis isot kuvat kotisivuilla ja hyvä niin.
Tampereen näyttelystä olen kommentoinu aiemmin,Kajaani on ymmärettävä kun se kuplahalli romahti eikä saaneet sitä kuntoon.
Tampereella vielä häiritsi joukko Alkon mainos miehet on varmaan itsestä kiva olla tönössä mutta ei ole kiva katella kun maan
johto Ajokoira(miehet) on aivan ns räkäposkella,näyttelyt on myös kuva meidän harrastuksesta ulospäin :evil:
Opla
 

Re: Päänäyttely Tampere

ViestiKirjoittaja Antti päivämäärä Ma Kesä 15, 2009 8:41 pm

Opla kirjoitti:Kyllä näyttelyjä pitäis arvostaa jalostuksellisesti korkeammalle kuin on yleinen drenti


Huvikseenko, vai sen vuoksi, että niistä olisi jotain todellista hyötyä? Mistä on esimerkiksi kehittynyt oletusarvo, että näyttelyissä paremmin menestyneet periyttäisivät "paremman" näköisiä jälkeläisiä kuin näyttelyissä heikommin menestyneet? :arrow:

- missä on todettu, että näyttelyissä esim. 1 keskiarvon (0=eri, 1=eh, 2=h, 3= t jne.) saaneet koirat periyttävät rotumääritelmän mukaisempaa ulkonäköä kuin esim. 2 keskiarvon saaneet koirat?

- jos eroja löytyy, ovatko ne niin merkittäviä, että niiden kustannuksella kannattaa heikentää esim. käyttöominaisuuksia?

Toistaiseksi näen näyttelyissä ainona rodunjalostuksellisena hyötynä sen, että niissä pyritään erittelemään nollaavan vian omaavat ja arat "priimasta" (tässäkin asiassa kyllä onnutaan)

Muistaakseni Envall ja kaverinsa tekivät periyttämistilaston (ajokoiramiehessä esitetty, joku kertokoon tarkemmin lähteen), jossa todettiin kaksoisvaliourosten periyttävän vain merkityksettömän verran parempaa ulkomuotoa kuin käyttövaliourosten. Sen sijaan käyttöominaisuuksien puolella eri valioiden jälkeläisarvot olivat merkittävän erilaiset, käyttövaliot olivat selvästi parempia.

Tietysti tähänkin tilastointiin liittyy lukuisia ongelmakohtia. Muistelisin, että esimerkiksi vertailtavilla valiotyypeillä paritettujen narttujen osuutta periyttämiseen ei oltu huomioitu juuri mitenkään; missään ei kerrottu, kummille valioille sattui "paremmat" puolisot.

Toisekseen näyttely-, ja totuuden nimissä myös käyttökoetulosten, arviointikin on aina yhtä diipadaapaa. Lyhyesti ilmaistuna: kun moni asia arvostelukäytännössä vuotaa, niin tilastokaan ei voi olla pitävä. Koira on vain pieni tekijä paremmuutensa osoituksessa, kun vierelle sysätään kaikki mahdolliset ulkoiset muuttujat. Tietysti äärihyvät ja äärihuonot erottuvat aina, mutta kuten olen todennut aikaisemmissa keskusteluissa: suurin osa koirista on niin hyviä kuin ympäristö antaa myöten.

Keskittykää viiteen ekaan jakeeseen, loput lähtevät vähän rönsyilemään tarkoittamastani keskusteluaiheesta.
Antti
 

Re: Päänäyttely Tampere

ViestiKirjoittaja ramaani päivämäärä Ma Kesä 15, 2009 8:58 pm

sehän tässä kaiken hulluinta on kun siitokseen käytettävä uros pitäs olla kaksoisvalio,pennun ottajat kyselee emän ulkonäköä ja ovat tarkkoja tietysti ite pennun ulkonäöstä,ja tästä kaikesta huolimatta näyttely käynnit laskee kokoajan,veisivät niitä koiriaan näyttelyyn kun vaativat komeaa ulkonäköä :wink:
ramaani
 

Re: Päänäyttely Tampere

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ma Kesä 15, 2009 9:56 pm

Antti:
kohdat 1.ja 2. näin se kuitenkin käytännössä on, että periyttävät. Tähän(kin) vois laittaa saman esimerkin,kuin ajopuolellekin, että puolet pentueista joutaisi monttuu heti synnyttyään, jos osattais katsoa se parempi puoli.

kohta3. -jos eroja..., "helpoista" muotovalioista usein "tehdään" myös käyttövalioita ja sen jälkeen niillä ei juurikaan kilpailla.
Kokeneet kasvattajat kyllä huomioivat tämän seikan...tai ainakin selvittävät, mikä osa-alue teki tiukkaa saavuttaa käyttövalion arvo (haku, ajotaito,vai mets.into).
Meillä on kyllä niitäkin kasvattajia, jotka "viis veisaavat" käyttöpuolen ominaisuuksista, pääasia, että koirat ovat kauniita ja menevät kaupaksi.

kohta 4. täysin samaa mieltä...

kohta 5. 6/86 on varmaan se Ajokoiramies-lehden numero, jota Antti tarkoittaa.
Kuva Kuvatuossa kai se oleellinen Nikanderin&Envallin silloisista päätelmistä.

ramaani: tähän ei tuu muutosta, niinkauan, kun näyttelysäännöt ovat nykyisen mukaiset.
esim. Tampereen näyttelyssä (ei SAJn päänäyttely) annettiin urosten sertti 13 kk vanhalle urokselle. Varmaan koira ulkonäöllisesti on sertin arvoinen, mutta mitä tehdään kaikilla muilla luokilla: avo, käy, vet, jne. jos näyttelyarvosteluissa
on menty siihen, että yli kolmevuotiaalla käyttöluokan erin arvoisella koiralla ei oo mitään jakoa näyttelykehissä?

Tämä on joko ns hyväveli-peliä, tai ulkomuototuomareilla on korttipakka kovin sekaisin.
Oon kiertänyt muutaman näyttelyn "turistina" ihan vaan siksi, kun totesin asioiden näin olevan.
Sertit pitäis jakaa käyttöluokan koirille, monia koiria menee monttuun kolmella sertillä ja 10 min yhtäjaksoisella ajolla - ilman mva:n arvoa (edes pitkä koe ei niitä pelasta).
Viimeksi muokannut Ruippa päivämäärä Ma Kesä 15, 2009 10:19 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Ruippa
 

Re: Päänäyttely Tampere

ViestiKirjoittaja Ajukki päivämäärä Ma Kesä 15, 2009 9:58 pm

Mun mielestä taas esim. jalostusnartun näyttelytulos ei ole hirveän tärkeä. Jos käyttöpuoli on iskussa ja suku periyttää ajokoiria, niin koittaa päästä alkupäähän pentuetta et pääsis valkkaamaan. Eihän se auta paljoakaan, jos on sertin narttu ja uros ja sun pentu on korkeintaan kakkosen koira. Kunhan narttu ei periytä mitään isoja rakennevirheitä. Värityshän on aina vähän tuurissaan, miten sattuu millekin pennulle tulemaan. Toki näyttelymenestys on plussaa, mutta vaan hyvää plussaa eikä korvaa sitä oleellista.

Toisaalta ulkomuotokriteereillä ei kyllä taida saada pentueestakaan välttämättä ollenkaan parasta. Mun mielestä pentu pitäisi valita enemmänkin älykkyyden piirteiden mukaan. Luulenpa, että 7-viikon iässä näkee jo paljon. Ainakin mitä kokeneempia kuuntelee ja seuraa. Tietysti jos koko pentue on huippu älyisiä ja terävänoloisia, niin ottaa sitten parhaalla värillä ja rakenteella olevan...

No helppo sanoa ja vähän vaikeempi toteuttaa. :D
Mä luulen, että kasvattajat saa sen takia pentueen parhaat, että ne osaa valkata pentueesta seittemän viikon aikana ne joilla on paras pääkoppa.
Ja toisaalta ne yleensä osaa kouluttaakin koiria. No ei taida pysyä enää näyttelytopikin alla. Kuka tietää, vaikka joskus itekin hurahtaa tähän näyttelyhommaan ja menee ajatus erilailla :shock:
Ajukki
 

Re: Päänäyttely Tampere

ViestiKirjoittaja Kasperi päivämäärä Ti Kesä 16, 2009 6:37 am

Ajukki, siihen hurahtamiseen ei tarvita kuin yksi sertti ja muuttuu ääni kellossa :wink: Sitten ollaan jo niin asiantuntijaa, että. Olen kokenut nuo jutut joten ymmärrän, että näin voi käydä. Tosin tuosta taudista paranee kyllä kun omistaa H.n koiran. :wink:
Kasperi
 

Re: Päänäyttely Tampere

ViestiKirjoittaja sihteeri päivämäärä Ti Kesä 16, 2009 8:01 am

Väiskin aloittama ketju on nyt tainnut eksyä pääasiastaan sivuraiteelle. Aiheena oli Tampereen päänäyttelyn vähäinen koiramäärä sekä tulosten niukkuus Ajokoiramiehessä. Nyt kirjoitellaan periyttämisistä yms. asioista, jotka tietenkin ovat erittäin tärkeitä myös, mutta enpä usko niiden suoranaisesti vaikuttavan päänäyttelyyn ja sen asemaan.
Ja mitä tulee Kajaanin kuplahallin romahtamiseen, niin se ei todellakaan tapahtunut näyttelyä edeltävänä yönä, ei edes edeltävällä viikolla, joten eiköhän Kajaanista (mukava kaupunki sinänsä) olisi löytynyt kunnollinenkin näyttelypaikka.
sihteeri
 

Re: Päänäyttely Tampere

ViestiKirjoittaja Antti päivämäärä Ti Kesä 16, 2009 8:26 am

Kasperi kirjoitti:Ajukki, siihen hurahtamiseen ei tarvita kuin yksi sertti ja muuttuu ääni kellossa :wink:


Itse taas olen päättänyt omalla kohdallani, että yksi näyttely per koira tästedespäin, tai niin kauan, että tulee se H. Sama menettely, vaikka ensimmäisestä näytöstä saisi koira mitkä tahansa sertit ja ropit tililleen. Saa nähä pitääkö päätös. :lol:

sihteeri kirjoitti:Väiskin aloittama ketju on nyt tainnut eksyä pääasiastaan sivuraiteelle. Aiheena oli Tampereen päänäyttelyn vähäinen koiramäärä sekä tulosten niukkuus Ajokoiramiehessä.


Sen asian osalta tuli jo niin täyttävät kommentit, että otsikonaihe saa luvan vaihdella. :)
Antti
 

Re: Päänäyttely Tampere

ViestiKirjoittaja miinustaja... päivämäärä Ti Kesä 16, 2009 11:35 am

Eikö metsästäjä ole tekijämies.
Eikös näitä rukkasnahkoja yritetä jalostaa paremmiksi metsästys koiriksi, vai olenko ymmärtänyt homman jotensakin väärin.Sääntöjä kun voidaan aina muuttaa mieleisiksi.
miinustaja...
 

Re: Päänäyttely Tampere

ViestiKirjoittaja metsässä päivämäärä Ti Kesä 16, 2009 4:41 pm

Näyttelykäynteihin vaikuttaa varmasti se,että näyttelyissä ei ole edustettuna ajokoirapopulaation keskimääräinen
ulkomuoto.
Tämä johtuu siitä,että parhaan ulkomuodon omaavia käytetään huomattavasti useammassa näyttelyssä,kuin vähän
vaatimattomamman näköistä.
Tämä vääristää koiranomistajien,ja tuomarien käsitystä keskimääräisestä suomenajokoiran ulkomuodosta.
Jos pelkästään arvostelun seulaa vähän höllennettäisiin,olisi siitä pelkkää hyötyä ajokoiraharrastukselle.
metsässä
 

Seuraava

Paluu NÄYTTELYT

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa