Gps:n käyttö arvosteluvälineenä ajokokeessa

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

Re: Gps:n käyttö arvosteluvälineenä ajokokeessa

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä La Tammi 18, 2014 7:07 am

kalevi rytky kirjoitti:Silmillä ne näköhavainnot tehdään, eikä tutkilla :roll:


Tottakai silmil näköhavainnot tehdään ,mut tutkan riipuist olis mukava kattoo niit yli 95 p haku ja ajoriipui.
Haukust kun usein jää heti pois 2 -3 p jos koiral on haukku 7 tai 8 ,haustakin vois 2 pistet pois ottaa kun
kattoo huonol kelil koira ei välttämät kymppii saa.
Eli muilt kuin haukunosalt melkein täydellisen puhdast riipuu olis mukava kattoo kunnei niit tahdo usein kuulla.
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Gps:n käyttö arvosteluvälineenä ajokokeessa

ViestiKirjoittaja Pasi Kontkanen päivämäärä La Tammi 18, 2014 6:01 pm

Aina kun lukkoo noita vilskarin tekstejä,tulee päällimäisenä vaan mieleen,että oonko minä oikeesti tyhmä kun en ymmärrä oikeastasn yhtään mittään, mitä luen. Oon yrittänyt lukea tarkkaan ja harkiten mutta ei,ei ne aukee.
Pasi Kontkanen
 
Viestit: 280
Liittynyt: To Elo 23, 2012 11:14 am

Re: Gps:n käyttö arvosteluvälineenä ajokokeessa

ViestiKirjoittaja teppo tuomola päivämäärä La Tammi 18, 2014 6:36 pm

Pasi Kontkanen kirjoitti:Aina kun lukkoo noita vilskarin tekstejä,tulee päällimäisenä vaan mieleen,että oonko minä oikeesti tyhmä kun en ymmärrä oikeastasn yhtään mittään, mitä luen. Oon yrittänyt lukea tarkkaan ja harkiten mutta ei,ei ne aukee.

:lol: sama vika :oops:
teppo tuomola
 
Viestit: 1219
Liittynyt: To Elo 23, 2012 12:26 pm

Re: Gps:n käyttö arvosteluvälineenä ajokokeessa

ViestiKirjoittaja Toni Krouvi päivämäärä La Tammi 18, 2014 7:51 pm

Pasi Kontkanen kirjoitti:Aina kun lukkoo noita vilskarin tekstejä,tulee päällimäisenä vaan mieleen,että oonko minä oikeesti tyhmä kun en ymmärrä oikeastasn yhtään mittään, mitä luen. Oon yrittänyt lukea tarkkaan ja harkiten mutta ei,ei ne aukee.

Olen jo monta vuotta jättänyt ne lukematta... ;-)
Toni Krouvi
 
Viestit: 134
Liittynyt: To Elo 23, 2012 5:03 pm

Re: Gps:n käyttö arvosteluvälineenä ajokokeessa

ViestiKirjoittaja matti jaakola päivämäärä La Tammi 18, 2014 8:10 pm

kirjoitti:Aina kun lukkoo noita vilskarin tekstejä,tulee päällimäisenä vaan mieleen,että oonko minä oikeesti tyhmä kun en ymmärrä oikeastasn yhtään mittään, mitä luen. Oon yrittänyt lukea tarkkaan ja harkiten mutta ei,ei ne aukee.

kyllä sieltä mielestäni asiaa löytyy usein enempi kuin monelta muulta.
matti jaakola
 
Viestit: 410
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 9:52 pm

Re: Gps:n käyttö arvosteluvälineenä ajokokeessa

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä La Tammi 18, 2014 8:28 pm

matti jaakola kirjoitti:
kirjoitti:Aina kun lukkoo noita vilskarin tekstejä,tulee päällimäisenä vaan mieleen,että oonko minä oikeesti tyhmä kun en ymmärrä oikeastasn yhtään mittään, mitä luen. Oon yrittänyt lukea tarkkaan ja harkiten mutta ei,ei ne aukee.

kyllä sieltä mielestäni asiaa löytyy usein enempi kuin monelta muulta.


Kyllä siellä asiaa on ja vieläpä oikein hyvääkin,mutta pirun vaikeaa se on kyllä tuo "suomentaminen" minun kohadalla myös ei taho aueta kuin hyvin niukasti,mutta joitain helmiä niissä kyllä sitten on :)
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Gps:n käyttö arvosteluvälineenä ajokokeessa

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Su Tammi 19, 2014 8:27 am

Pasi Kontkanen kirjoitti:Aina kun lukkoo noita vilskarin tekstejä,tulee päällimäisenä vaan mieleen,että oonko minä oikeesti tyhmä kun en ymmärrä oikeastasn yhtään mittään, mitä luen. Oon yrittänyt lukea tarkkaan ja harkiten mutta ei,ei ne aukee.


Jos mä olisin sun koiral tuomarina ja se hakis 130 min + 40 min mä antaisin sil kummatakin haust 10 .
Sanoisin et muista se kun seuraaval kerral kun olet mun koiral tuomarina.

Kattoin et ykskin koira oli 2 min ja 238 min haust saanu 4 eli 2 min haku ei ollu mitään muuta kun 6 miinust
siit mitä kympin hakuun vaaditaan ,minuutti pari lisää tai toiset tuomarit niin 2 min haust sais 10.

Säännöis tarttis selväst olla mikä lasketaan hauks mikä tuuriks.

Silloinjos kaikil olis 10 lähdös vois pudottaa hakunumeroo miinuksil 240 min tyhjä haku on joko 3 + tai 7 -
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Gps:n käyttö arvosteluvälineenä ajokokeessa

ViestiKirjoittaja TeemuKristo päivämäärä Su Tammi 19, 2014 9:59 am

Ooksä Jouni ikää aukaassu sääntökirjaa?
Pitkäkikn haku voi olla ansiokas eli 230min hausta voi saada 10p olitiin Jurvassa taikko Aurassa :)
TeemuKristo
 
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Marras 30, 2012 3:47 pm

Re: Gps:n käyttö arvosteluvälineenä ajokokeessa

ViestiKirjoittaja matti jaakola päivämäärä Su Tammi 19, 2014 10:46 am

TeemuKristo kirjoitti:Ooksä Jouni ikää aukaassu sääntökirjaa?
Pitkäkikn haku voi olla ansiokas eli 230min hausta voi saada 10p olitiin Jurvassa taikko Aurassa :)

eioo mahdollista kuin kettukokeessa :mrgreen:
jos koira on niin lähihakuinen/ei irtoa ryhmästä, löytämättä yöjälkeä niin eikait sen tarvi saada täysiä pisteitä kylmähaun osalta.
ehkä sen takia täyttä 5:sta ei usein uskalleta antaa tyhjästä hausta eli jotain mahdollisesti puuttuu koiralta (ehkä juuri tämä gps-seuranta) :roll:
hakunumerossa on puolet tätä kylmähakua ja toinen puoli ylösottokykyä eli 5+5=10 jolloin koiran tulee hakea tehokkaasti myös jäljettömässä mehtässä.
gps on tässäkin arvostelussa pettämätön apuväline. :wink:

ps. kanitarhassa koiran ei tarvinnu hakea eikä laskettaessa yöjäljille mutta tuurille emme voi mitään
matti jaakola
 
Viestit: 410
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 9:52 pm

Re: Gps:n käyttö arvosteluvälineenä ajokokeessa

ViestiKirjoittaja TeemuKristo päivämäärä Su Tammi 19, 2014 12:24 pm

matti jaakola kirjoitti:
TeemuKristo kirjoitti:Ooksä Jouni ikää aukaassu sääntökirjaa?
Pitkäkikn haku voi olla ansiokas eli 230min hausta voi saada 10p olitiin Jurvassa taikko Aurassa :)

eioo mahdollista kuin kettukokeessa :mrgreen:
jos koira on niin lähihakuinen/ei irtoa ryhmästä, löytämättä yöjälkeä niin eikait sen tarvi saada täysiä pisteitä kylmähaun osalta.
ehkä sen takia täyttä 5:sta ei usein uskalleta antaa tyhjästä hausta eli jotain mahdollisesti puuttuu koiralta (ehkä juuri tämä gps-seuranta) :roll:
hakunumerossa on puolet tätä kylmähakua ja toinen puoli ylösottokykyä eli 5+5=10 jolloin koiran tulee hakea tehokkaasti myös jäljettömässä mehtässä.
gps on tässäkin arvostelussa pettämätön apuväline. :wink:

ps. kanitarhassa koiran ei tarvinnu hakea eikä laskettaessa yöjäljille mutta tuurille emme voi mitään


Jos todetaan että koira hakee laajasti 400-1000m irtilaskupaikalta ja yöjälkeä ei ole ja aikaa kulunu 200min ja kun koira löytää yöjäljen ja nostaa sen 10min ajolle nii kuinka ei voida koiralle antaa kiitettävää hakunumeroa? Olettaen toki että kaikki on todettu
TeemuKristo
 
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Marras 30, 2012 3:47 pm

Re: Gps:n käyttö arvosteluvälineenä ajokokeessa

ViestiKirjoittaja Jukka Ojanen päivämäärä Su Tammi 19, 2014 12:47 pm

Tuomarihukassa koira menettää sille kuuluvaa jalostusarvoa. Taas toisaalta, jos tulevaisuudessa koiraa seurataan yhä enempi autolta puhelimen välityksellä, niin kuinka paljon koira saa mahdollisesti sille kuulumatonta jalostusarvoa? (jalostusarvo, hieno sana ja ihan oikein, mutta harvoin päällimmäisenä mielessä kun virkku löysätään auki.)
En muista, että koskaan koirilleni tai arvostelemilleni koirille olisi sattunut 2 tai useampaa tuomarihukkaa samassa erässä.

Uskosin, että ainakin osittain tämäsuuntaisten ajatusten pohjalta sääntöesitys on syntynyt.

Mielestäni meidän pitää luoda säännöt harrastuksemme luonteen mukaisiksi. Esim hirvi/jänisjahti poikkeavat oleellisesti toisistaan, joten ei nyt ainakaan liikaa oteta mallia hirvipuolelta.
Jukka Ojanen
 
Viestit: 106
Liittynyt: La Elo 25, 2012 8:59 pm

Re: Gps:n käyttö arvosteluvälineenä ajokokeessa

ViestiKirjoittaja heikki sikilä päivämäärä Su Tammi 19, 2014 1:01 pm

TeemuKristo kirjoitti:
matti jaakola kirjoitti:
TeemuKristo kirjoitti:Ooksä Jouni ikää aukaassu sääntökirjaa?
Pitkäkikn haku voi olla ansiokas eli 230min hausta voi saada 10p olitiin Jurvassa taikko Aurassa :)

eioo mahdollista kuin kettukokeessa :mrgreen:
jos koira on niin lähihakuinen/ei irtoa ryhmästä, löytämättä yöjälkeä niin eikait sen tarvi saada täysiä pisteitä kylmähaun osalta.
ehkä sen takia täyttä 5:sta ei usein uskalleta antaa tyhjästä hausta eli jotain mahdollisesti puuttuu koiralta (ehkä juuri tämä gps-seuranta) :roll:
hakunumerossa on puolet tätä kylmähakua ja toinen puoli ylösottokykyä eli 5+5=10 jolloin koiran tulee hakea tehokkaasti myös jäljettömässä mehtässä.
gps on tässäkin arvostelussa pettämätön apuväline. :wink:

ps. kanitarhassa koiran ei tarvinnu hakea eikä laskettaessa yöjäljille mutta tuurille emme voi mitään


Jos todetaan että koira hakee laajasti 400-1000m irtilaskupaikalta ja yöjälkeä ei ole ja aikaa kulunu 200min ja kun koira löytää yöjäljen ja nostaa sen 10min ajolle nii kuinka ei voida koiralle antaa kiitettävää hakunumeroa? Olettaen toki että kaikki on todettu


Ei hyvältä hakijalta kulu 200 min yöjäljen löytymiseen 400-1000m sektorin hakuun ryhmän ympäriltä.Tuossa esimerkissähän koira on hakenut 4 neliökilometrin alueen.noin isoa tyhjää maastoa ei taida löytyä edes lounaisesta suomesta
heikki sikilä
 
Viestit: 376
Liittynyt: Ti Syys 04, 2012 2:41 pm

Re: Gps:n käyttö arvosteluvälineenä ajokokeessa

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Su Tammi 19, 2014 1:58 pm

Tuurin osuus pienenee kun laskee vaan ajominuutit vaik vaan 180 min saakka.
Koiril on yhteisajoaikaa 120 + 120 min .
Jos koira ajaa ensimmäises eräs 60 min toises 120 sel on yhteisajoaikaa 180 min + 60 min hukka.
Jos koira ajaa ensimmäises eräs 120 ja ennenkun sen kiinni saa viel 60 min se on ajanu 180 min ilman hukkaa.
Kokeilkaa täyttää se hukkapaikka toisen erän minuuteil ja kattokaa mitä toiseen erään jää ajominuuttei.
Tuloksenperäs olis ain hyvä olla onko se tullu yhdel vai kahdel ajol.
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Gps:n käyttö arvosteluvälineenä ajokokeessa

ViestiKirjoittaja teppo tuomola päivämäärä Su Tammi 19, 2014 2:17 pm

TeemuKristo kirjoitti:Ooksä Jouni ikää aukaassu sääntökirjaa?
Pitkäkikn haku voi olla ansiokas eli 230min hausta voi saada 10p olitiin Jurvassa taikko Aurassa :)

ei aurassa ainakaan saa eikä kuulu saada muuallakaan.jos koira hakee 200 min ennen kuin saa yöjäljen niin kylmähausta ei saa mitenkään 5sta.5 saa jos on tehokas ja nopea yöjäljen löytyminen,eikä 200min ole kyllä mikään tehokas.
teppo tuomola
 
Viestit: 1219
Liittynyt: To Elo 23, 2012 12:26 pm

Re: Gps:n käyttö arvosteluvälineenä ajokokeessa

ViestiKirjoittaja TeemuKristo päivämäärä Su Tammi 19, 2014 4:41 pm

teppo tuomola kirjoitti:
TeemuKristo kirjoitti:Ooksä Jouni ikää aukaassu sääntökirjaa?
Pitkäkikn haku voi olla ansiokas eli 230min hausta voi saada 10p olitiin Jurvassa taikko Aurassa :)

ei aurassa ainakaan saa eikä kuulu saada muuallakaan.jos koira hakee 200 min ennen kuin saa yöjäljen niin kylmähausta ei saa mitenkään 5sta.5 saa jos on tehokas ja nopea yöjäljen löytyminen,eikä 200min ole kyllä mikään tehokas.


Lueppas Teppo huvikses sininen kirja haun arvostelun osalta 8)

Ehkäpä 200min liioiteltua, mutta ylipäätään pitkähkö haku voi olla ansiokas, jos haku voidaan arvostellla joka osaalueelta ja todettu yöjäljen löytymisen jälkee että koira nosti nopeasti jäniksen ajolle.

Sanookas ny viisaammat onko näkemykseni sinisen kirjan osalta pahasti hakoteillä :wink:
TeemuKristo
 
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Marras 30, 2012 3:47 pm

EdellinenSeuraava

Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa