Suomenajokoiran luonne

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja Leka päivämäärä Ke Marras 12, 2008 9:40 pm

Mihin suuntaan suomenajokoiran luonne on menossa? Katselin tuossa Kilvan 2008 osallistuvia koiria ja lähes kaikilla häntä koipien välissä :cry:. ei hyvältä näytä. Ja tämä ei ole lohdun hakemista kilvan pettymykseen vaan ihan uusi aihe. Tähän olisi mukava saada kommenttia niiltä jotka ajokoirien kanssa pelanneet jo -70 luvulta asti. Mihin on tullut muutosta ajokoirien luonteessa? Jos yläkerta on 100 % kunnossa ei häntä mene koipien väliin missään tilantessa, itse olen sitä mieltä!
Leka
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja Antti päivämäärä Ke Marras 12, 2008 9:45 pm

Leka kirjoitti:Jos yläkerta on 100 % kunnossa ei häntä mene koipien väliin missään tilantessa, itse olen sitä mieltä!


Ei se hännän osoitussuunta ole täysin luotettava mittari luonnetta arvioitaessa. Itse arvostelen koiran luonteen sen yleisen käyttäytymisen, enkä vain hännänasennon perusteella. Olen tavannut täysin levollisia ja hyväluonteisia (tyypiltään "tuntemattomien naamoille innoissaan hyppiviä") koiria, joilla häntä taipuu joskus ilman mitään näennäistä syytä, voisi sanoa "huvin vuoksi", koipien väliin. Ja vastaavasti olen nähnyt myös säikkyjä murisijoita, semmoista kahden kolmen metrin kaulaa ihmiseen pitäviä ja koppiin ryntääviä turjakkeita, joilla häntä ei mene jalkojen väliin, vaan jopa heiluu kun jotain pelottavaa näkyy.
Antti
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja haaaki päivämäärä Ke Marras 12, 2008 11:00 pm

eipä se yläpää sitä kyllä suoraan kerro koira jota vain kerran pari käytetty pienessä näyttelyssä ja ei sen kummemmin missään isommissa tapahtumissa niin varmasti menee tuommoisessa oudossa paikassa/ tilanteesa. mieti esim. joku koira ei ole välttämättä käynyt juuri ollenkaan pentu kuukausien jälkeen sisällä. jos esim perheessä on yksinkertaisesti niin paha allergia yms. että miettiä vähän juttuihin... ja sen sisätilan lisäksi ei varmaan varovaisuutta vähennä se että ihmisiä ympärillä paljon ?? vai vähän puheen sorinaa yms. esim tuolla meijä koirallaki veti häntää jos käyt kuvaa kattoo...

sille sattuneet tuomarit voi varmasti sanoa että koirassa ei ole mitään varaituneisuutta, hyvä jos puoliksi seisomaan nousee ja vähän haistelee että kuka se takapenkille viereen tuli ja jatkaa siitä unia... eräs tuomari kerran jopa kysyi aamulla onko tämä koira näin väsynyt...
haaaki
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja Kasperi päivämäärä To Marras 13, 2008 5:18 pm

Minun edesmennyt xxx urokseni veteli unta palloon matollaan Kolin erämessuilla vaikka ihmisvirta kulki puolen metrin päästä. Sitä ihmetteli muuten Viljanmaan Raimokin vaikka hän lienee pari koiraa nähnyt aiemminkin. Semmonen pitää koiran luonne olla, että se pystyy sitten myös keskittymään pääasialliseen tehtäväänsä.
Kasperi
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja Jns päivämäärä To Marras 13, 2008 5:35 pm

Suomenajokoiran luonne on menossa huonoon suuntaan, valitettavasti. Näyttelyissä koitetaan saada korkeus mitattua vaikka milläkonstilla. Nartuissa vielä enempi suoranaista arkuutta, joka periytyy. Selityksiä arkuuteen on vaikka minkälaisia, mitä on sattunut metsässä jne. Ajokoiran arkuuteen olis syytä tarttua nyt kun vielä on tervepäisiäkin koiria. Pitäsin arkuutta(varautuneisuutta) tulevaisuuden ongelmana, joka ei tarviis lisääntyä enää yhtään. Tästä ei tarvii kenenkään vetää hernettä nenään, vaan huoli on ihan oikeesti olemassa. Olen ottanut aroista nartuista pentuja, ja millään opilla niistä ei oo saanut arkuutta pois. Pidetään Suomen ajokoira terveluonteisena, iloisena hännänheiluttajana kaikille sitä tervehtiville. Silloin ei tuu siellä metsässä yksin ajaessa heti isäntä mieleen, vaikeankaan esteen sattuessa.
Jns
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja Seppo K. päivämäärä To Marras 13, 2008 5:45 pm

Miten se nyt olikaan Tuntemattomassa? Se soppakuski, joka hevosella muonaa toi, ja kertoi naapuriomppaniassa ammutun ajoomiehen, johon Lahtinen? "Miksi se sieltä ammuttiin?" Tässä hyvä aasin silta, kun kehumme ajokoiran luonnetta ja esiintymistä. Olin siis minäkin koirani kanssa messuilla.

Olin omaani testaamassa ELMA-messuilla. En tiedä montako kymmentätuhatta ihmistä vaelsi ajokoirien editse jokaisena kolmena päivänä, pirusti niitä oli. Suomenajokoirat esiintyivät viilipyttymäisen rauhallisesti. Omani panin kyllä nopeasti häkkiin, sillä, jos ne kakaralaumat kaikki olisivat koiraani "paijanneet" olisi se nyt kyllä varmasti karvaton.

Maantaina taas oltiin metsässä, ja saatiin ajokin aikaan. Ei siis minkäänlaisia traumoja, ja häntäkin oli juuri kuten määritelmä sanoo.
On meillä hieno rotu, niin ne ihmiset sanoivat. Vanhemmat muistelivat, että heillä oli lapsena ollessaan ajokoira kotona, ja nuoremmat kertoivat, että vaarilla oli tai on ajokoira. Kukaan ei keronut omistavansa ajokkia - murheellista.
Seppo K.
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja Kasperi päivämäärä Ti Tammi 13, 2009 12:12 pm

Haloo! Mihin mennään kun täällä foorumillakin lähes jumalaiseksi kehutaan tiettyjä koiria ja sitten kun nämä "periyttäjät" tuodaan ihmisten ilmoille niin esittäjä saa raahata vapisevaa koiraa pitkin lattioita ja saaliina on EVA!!! Kyllä pitäisi katsoa muutakin kuin niitä 99 tuloksia. No jokainen päättää tietenkin mitä haluaa mutta suomenajokoiran pitää olla vapaa luonteeltaan.
Kasperi
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja Iitapiru! päivämäärä Ti Tammi 13, 2009 3:02 pm

Luontheshen vaikutethan aika palijon silläki, onko koira vaan häkkikoira vai saapiko se olla tekemisisä ihimisten kansa muullonki ku kaajola. Ympäristötekijät määrää loppujellopuksi aika palijon koiran luonthen kehityksesä.
Iitapiru!
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja Hojo Hojo päivämäärä Ke Tammi 14, 2009 10:35 pm

Aika paljon selityksiä....Siis onko ongelma todellinen vai ei ? Oma vastaus: Kyllä on !
Hojo Hojo
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja ramaani päivämäärä Su Huhti 29, 2012 3:20 pm

tänään esitin yhen uroksen tuolla kaustisen näyttelyssä,oli kyllä arvonsa tunteva kehän ulkopuolella :mrgreen: mutta tosiaan sillä tuli muutaman uroksen kanssa "suukopua",ni ne kyllä vastas samalla mitalla,ei mennyt hännät koipien väliin,vaan päin vastoin, ois kyllä veri lentäny pariin otteeseen jos ois vetäneet narun poikki..oli oikein mukava katella kun "raivosivat"ihan tosissaan..
ramaani
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja einniem päivämäärä Su Huhti 29, 2012 3:39 pm

ramaanilla tuntuisi olevan AJOKOIRA :) ,no mutta kuitenkin on koiria joilla esiintyy vieraskoreutta ihan ensinnä,mutta jonkun aikaa katseltuaa kohdetta ,se jopa hyppää vasten sitä jota se ensinäkemältä karsasti,tietysti aran koiran näkee jo silmistä pelokas katse ja häntä tiiviisti mahaa vasten,eikä se siitä kummene vaikka kuinka yrittää,tokihan koira joka EI asu ihmisten ilmoilla ,eikä sitä käytetä missään pentuajoista lähtien,voi joutuessaan yllättävään sille outoon tilanteeseen jotenkin reagoida,sentään koirat on yksilöidä,mutta 99 tulos ajokokeissa ,no tuota kyllä luonne on silloin kunnossa vaikka miten olisi,ei siihen luonnevialla pystytä.
einniem
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja kalkkis päivämäärä Su Huhti 29, 2012 3:45 pm

Esitän kysymyksen teille viisaille. Missä määrin Suomenajokoira on kesy koira, vai onko kyseessä puolikesy koira. Väitän, että pentueen kasvaessa isossa tarhassa erillään ihmisistä ja asiallisesta käsittelystä 7-8 kuukauden ikään ette saa yhtään pentua kiinni -sama minkä tasoisista vanhemmista pennut ovat. Koiriemme luonteisiin vaikuttavat suuresti ympäristötekijät. Suomenajokoiran tottelevaisuus on koulutettavissa samalla lailla kun esim. seisojilla ja noutajilla. Valitettavast ajokoirien paikka on suurimman osan elämästä siellä tarhassa; myös sen koulutus ja käsittely liian usein laiminlyödään. Näistä tekijöistä johtuen näkee liian paljon varautuneita koiria, kun ne tuodaan outoon ympärustöön. Kaikki koirat ovat yksilöitä ja vaativat myös sen mukaisen käsittelyn ja kohtelun. Vain luonteeltaan varautuneet koirat esiintyvät agressiivisesti näyttelypaikalla.
kalkkis
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja ramaani päivämäärä Su Huhti 29, 2012 4:04 pm

tuosta kalkkisen loppu tekstistä olen kyllä jyrkästi erimieltä!omassa tarhassakin on ollut yksi semmonen suomenajokoira uros joka oli toisia uroksia kohtaan todella agressiivinen :mrgreen: ja silti luonne enemmän kuin 100%,aivan sama minne sen vei,aina heilutti häntäänsä ilosesti,helvetin viisas ja rauhallinen joka paikassa,ystävällinen vieraita ihmisiä kohtaan jne,mutta ihan hullu jos toinen uros pikkasenkin erehty murraamaan...
ramaani
 

Seuraava

Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron