Suomenajokoiran luonne

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja einniem päivämäärä Su Huhti 29, 2012 4:57 pm

Siinä se tuli,eihän se ramaanin koira ollut luonnevikainen,sillä taitaa olla normaalia suurempi "ego" ja näitähän niitä tarvitaan,ettei ala koirat "vapisemaan" kuijn haavan lehdet.
einniem
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja metsässä päivämäärä Su Huhti 29, 2012 5:18 pm

Todella vahvaluontoinen uros ei lotkauta korvaansa toisten murinoille. :wink:
metsässä
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja ramaani päivämäärä Su Huhti 29, 2012 5:23 pm

näkökanta se on tuokin :mrgreen:
ramaani
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja einniem päivämäärä Su Huhti 29, 2012 6:35 pm

Mitähän se sitten lotkauttaja tekee kun toinen alkaa hampailla ahistaan,kestääkö ennään viilipyttynä seisomaan ,vaan pitäkö jo jotain alkaa tekemään,vai kääntääkö toisenkin posken ja korvan :)
einniem
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja risteytys päivämäärä Su Huhti 29, 2012 7:52 pm

Aina voi keksiä teko syitä aralle koiralle(luonne vikaselle).Samalla omistajalla samalla lailla pitänneet koiria ja eroa koirien luonteissa.Pennuttamisen lähtö kohta pitäis edes olla,että vanhemmilla pää terve.Joku ajttelee ny,että ajokokeilla ja näyttelyillähän se on testattu.Onko nää nykyajan piiskat terve päisiä?
risteytys
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja ramaani päivämäärä Su Huhti 29, 2012 8:09 pm

kyllähän nuo koirat nykyään on aika hyvä luonteisia..
ramaani
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja erkallen päivämäärä Su Huhti 29, 2012 8:27 pm

Vähän surettaa katsella näyttelyissä, kun kuristava panta ylös kurkulle nostettuna, vuovataan koiraa ympäri kehää, ei meinaa etujalat maahan ylettyä. Vika ei useinkaan ole koiran, vaan meillä ihmisillä on niin kauhea kiire, ei ole aikaa harjoitella koirien käsittelyä. Tuomarinkin asema on hankala, vaikka hän voisi vaikuttaa arvostelullaan, koirien luonnollisempaan esittämiseen. Jos koiria ei esitetä luonnollisesti pakottamatta, tulisi sen näkyä arvostelua alentavana, samoin kuin arkuus tai vihaisuus.
erkallen
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja mikko.terri päivämäärä Su Huhti 29, 2012 8:31 pm

Iitapiru! kirjoitti:Luontheshen vaikutethan aika palijon silläki, onko koira vaan häkkikoira vai saapiko se olla tekemisisä ihimisten kansa muullonki ku kaajola. Ympäristötekijät määrää loppujellopuksi aika palijon koiran luonthen kehityksesä.

Tottahan se on tuokin,mutta jos luonne on koiralla täysin vapaa niin ei sitä tarvitse pentu aikanakaan jatkuvasti ihmisten ilmoilla kuljettaa.
Hyvä esimerkki on kahdella sekarotuisella pennulla mitkä otin n.14v sitten,kasvoivat navetan pahnoilla,ilman sen ihmeempää ihmis kontaktia kuin että isäntä
kävi pari kertaa päivässä.Omaan tarhaan kun ne hain,vieraat kävivät morjestamassa mitkä kävivät,mutta en koskaan niitä sen ihmeemmin ihmisten ilmoilla käyttänyt.Missään vaiheessa ei tullut koirissa esiin arkuutta,vaikka tuli vastaan mitä.Metsästys koirina voin laskea ne aivan parhaimpiin mitä itsellä on ollut.
Tuo näyttely hössötys pilaa monet metsästys koira rodut :x
mikko.terri
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja pms päivämäärä Su Huhti 29, 2012 9:59 pm

Erkallen kanssa samoilla linjoilla!
pms
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja forester55 päivämäärä Su Huhti 29, 2012 10:00 pm

Kyllähän näissä tämän päivän näyttelykoirissa on aika paljon oman kokemani ja näkemäni mukaan ollut sellaisia, että kovasti ovat tarvinneet taustatukea esittäjältä, jotta kehäkierros on saatu kunnialla läpi, näin on ollut ennenkin. Eli vapaalla hihnalla esittämisestä ei tulisi mitään. Paljon koirissa on pieniä jännittäjiä eli häntä tahtoo hiema hakeutua jalkojen väliin ehkä lievän tutinan kera, tällöin on kysymys enempi tottumuksen puutteesta kuin luonneviasta.

Egolla minä ymmärrän sellaista ominaisuutta koiran luonteessa, että koira ei hyväksy "simputusta", ääritapauksessa jopa uhmaa isäntäänsä, jos kokee kärsivänsä vääryyttä. Minun mielestä tämäntapainen itsetunto on arvokas ominaisuus suomenajokoiran luonteessa, tällaisten yksilöiden kanssa ei ole ongelmia kun liikutaan kylillä. Yhdyn "Kalkkiksen" toteamukseen, että luonnevikaiset yksilöt käyttäytyvät agressiivisesti näyttelypaikoilla ja oikea ego on tipotiessään.
forester55
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja ramaani päivämäärä Ma Huhti 30, 2012 7:19 am

toi uros mikä minulla oli,oli just sellanen suuren"egon"omaava,joka kauan aikaa uhmas minuakin,mutta viimein hyväksy sen että minä määrään :wink: eikä se koskaan alottanut rähinää,mutta suuttu aivan silmittömästi kun sille"pullisteltiin" :mrgreen:
ramaani
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja kalkkis päivämäärä Ma Huhti 30, 2012 9:19 am

ramaani kirjoitti:toi uros mikä minulla oli,oli just sellanen suuren"egon"omaava,joka kauan aikaa uhmas minuakin,mutta viimein hyväksy sen että minä määrään :wink: eikä se koskaan alottanut rähinää,mutta suuttu aivan silmittömästi kun sille"pullisteltiin" :mrgreen:


Varautunut koira kun kokee itsensä uhatuksi, niin alkaa pienessä pelossaan räyhäämään. :lol: Todella luja luontoinen ja hyvä hermoinen koira ei rähise eikä rehentele.
kalkkis
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja ramaani päivämäärä Ma Huhti 30, 2012 11:17 am

mutta voi se olla toisinkin päin :mrgreen: ainakin tuossa mun koiran tapauksessa :wink: vai näyttikö se sun mielestä lappeenrannan päänäyttelyssä varautuneelta...
ramaani
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja kalkkis päivämäärä Ma Huhti 30, 2012 12:10 pm

[quote="ramaani"]mutta voi se olla toisinkin päin :mrgreen: ainakin tuossa mun koiran tapauksessa :wink: vai näyttikö se sun mielestä lappeenrannan päänäyttelyssä varautuneelta...[/quote

En arvostele Sinun koiraasi kirjoittaessani. Koiran ei tarvitse olla arka tai varautunut; ihmisille "arkuutta" voi olla monen sorttista. Minä olen nähnyt koiran, joka oli miellyttävä luonteinen kaikissa tilanteissa ihmisten seurassa, mutta kärsi valtavasta metsäpelosta esim. pienistäkin äänistä säikkyen ja latoi häntä koipien välissä kotia. Sama koira eksyi miehestä herkästi ja laukkoi paniikissa huutaen ympäri metsiä. On vanha sanonta, jotta haukkuva koira ei pure :lol: Mutta kun kohtaa koiran, joka hiljaa hiukan kangistuen katsoo tuimasti, on parempi vieraan ottaa etäisyyttä.
kalkkis
 

Re: Suomenajokoiran luonne

ViestiKirjoittaja ramaani päivämäärä Ma Huhti 30, 2012 3:10 pm

juu kyllä vain :wink: toin vain esille esim yhden omistamani uroksen joka oli "positiivisella"lailla meleko erikoinen kaveri :mrgreen:
ramaani
 

EdellinenSeuraava

Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa