AJOVOITTAJA 2013

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

Re: AJOVOITTAJA 2013

ViestiKirjoittaja Tarmo Leinonen päivämäärä Ma Marras 18, 2013 9:38 pm

teppo tuomola kirjoitti:
Tarmo Leinonen kirjoitti:Kovia tuloksia biikelit ajoivat, jos vertaa suomen ajokoirien vastaavaan kilpaan
Kolmanneksi olis tainnu paras ajokki selvitä.
Eikä yhtään luopumista!
Kettu puolella taidetaan olla kuitenkin vielä ykkösiä.
Tuohinokka miehenkin luulis huolestuvan jo tästä.
( Ellei kaikki voimat ole jo menneet kettukoirien morkkaamiseen.) :lol:

joo kaikki jäniskoirat kuoppaan vaan.kyllä kettukoiramiehet huolehtii ajokoiran tulevaisuudesta kun niillä on kaikki koirat niin täydellisiä 8)

Kuoppaa mitä kuoppaat Teppo.
Tutkippa näitä kirjoituksia, vaikka vuosi pari taaksepäin, ja ota sitten kantaa uudelleen.
Meitä kettukoira harrastajia on syytetty jopa rodun pilaamisesta. Aina kun on jotain keskustelua kettukoirista yritetty aloittaa, niin se "renkutus" on alkanut, eikä ole mitään asiallista keskustelua syntynyt.
Ylläpidonkin olisi pitänyt tämä ymmärtää.
Tarmo Leinonen
 
Viestit: 325
Liittynyt: Pe Elo 31, 2012 4:30 pm

Re: AJOVOITTAJA 2013

ViestiKirjoittaja Pekka Juntti päivämäärä Ke Marras 20, 2013 10:22 am

Voisi kuvitella, että täällä keskustelevilla olisi ajokokeista tullut jo sellainen havainto, että eri aikana eri paikassa käytyjä kokeita ei voi verrata.
Voisi kuvitella.
Vaikka erirotuiset testattaisiin samoissa maastoissa samoilla jäniksillä, vertailu on mahdotonta, jos keli ja päivä muuttuvat. Jo tuulenvire tai ilmanpaine voivat muuttaa kelin koiralle aivan toiseksi.
Pekka Juntti
 
Viestit: 170
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 7:03 am

Re: AJOVOITTAJA 2013

ViestiKirjoittaja Jari Fors päivämäärä Ke Marras 20, 2013 11:47 am

Juntin Pekan kanssa liikuttavan samaa mieltä !
Jari Fors
 
Viestit: 238
Liittynyt: Ti Elo 28, 2012 2:11 pm

Re: AJOVOITTAJA 2013

ViestiKirjoittaja Hannu Hämäläinen päivämäärä Ke Marras 20, 2013 1:46 pm

Niinno.näinpä.
Se pitäs vaan sitte muistaa ettei Kannuksen ja Keminmaan tuloksia saa verrata toisiinsa.
Tai verrata tietysti voi, mutta millä kaavalla.
Ja nämähän ei oo keskusteluja.vaan kirjoituksia.
Keskustelut käydään "naamasta naamaan" :wink:
"Moon oikiasa..soot vääräsä.... muilta ei tarvihte kysyäkkään...non kuitenki mehtäsä"
Hannu Hämäläinen
 
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 23, 2012 6:33 pm

Re: AJOVOITTAJA 2013

ViestiKirjoittaja Seppo Laitinen päivämäärä Ke Marras 20, 2013 10:35 pm

Juntin Pekka ja Forssin Jari!
Beaglet ajoi kovia tuloksia, kuten minä ja Leinosen Tarmo aiemmin jo todettiin. Olosuhteet olivat kuulemani mukaan olleet vaativat, joten eiköhän meidän ajokoiramiesten kuulu nostaa hattua hyvistä tuloksista, vaikka se kovasti "syvämmestä" ajokoiramiestä riipookin! Ei aleta mollaamaan/keksimään selityksiä tulosten vertailukelpoisuudesta keskenään!
Hyvä koira on hyvä, olipa se rotua mitä hyvänsä! Vaikka se olis sitten beagle!
Seppo Laitinen
 
Viestit: 91
Liittynyt: To Marras 29, 2012 3:32 pm

Re: AJOVOITTAJA 2013

ViestiKirjoittaja esamäki päivämäärä Ke Marras 20, 2013 10:54 pm

Juuri näin. Erittäin hyvä kannaotto
Viimeksi muokannut esamäki päivämäärä Su Tammi 05, 2014 9:32 am, muokattu yhteensä 1 kerran
esamäki
 
Viestit: 156
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2013 5:20 pm

Re: AJOVOITTAJA 2013

ViestiKirjoittaja Sanna Sutela päivämäärä To Marras 21, 2013 10:31 am

Anteeksi, jos heitän omankin lusikkani soppaan :)

Miksi tämä ajokoiraporukka (suurin osa toista sukupuolta kuin itse olen) on niin h*lvetin kateellinen/katkera niille, joilla on ajava koira, oli se minkä korkuinen tahansa?!

Itse olen ollut tuomaroimassa niin lyhyt- kuin pitkäjalkaisiakin ja minusta jokainen koira toimii omalla persoonallisella tavallaan ja tavalla, johon se on joko opetettu tai sen luontaiset kyvyt/resurssit ohjaa.
Minusta kaiken suola on erilaiset koirat ja niiden ohjaajat!
Meidän tulee malttaa mielemme, vaikkei aina olekaan se "kympin" koira metsässä.... saamme jokaisesta kerrasta oppia itsellemme, koiraa on turha opettaa, ei se siitä perusta!

No, tässä tällä kertaa.... Mukavia hetkiä kaikille metsään :)


ps. oon joutunut sulkemaan useamman koiran.... mutta hyviäkin koiria olen saanut olla tuomaroimassa ja parhaan haukun olen kuullut tähän mennessä beaglenartulta :D
ja lennokkaimman ajon ajokkiurokselta, että sillee!
Sanna Sutela
 
Viestit: 10
Liittynyt: Su Syys 09, 2012 8:50 am

Re: AJOVOITTAJA 2013

ViestiKirjoittaja Pekka Juntti päivämäärä To Marras 21, 2013 11:32 am

Minun kohdalla ei ole kyse kateudesta, mutta kauhean älykästä rotujen vertailu ei tällä tavalla ole. Hienoa, että beaglet onnistuivat. Luulen, silti, että näissä haastaviksi kutsutuissa oloissa olisivat pärjänneet muutkin rodut. En ole nähnyt beagleissa sen suurempaa voitokkuutta silloin, kun eri rodut ovat samalla viivalla.

Enkä ole fanaattinen ajokoirafani. Mielelläni näkisin, kuinka suokin pyhä veri sotketaan johonkin toiseen rotuun.

Ja paikoissa on eroja, ei kai kukaan muuta väitä. Mutta sekään ei ole oikein, että kaikki Tornion tulokset oli "Tornion tuloksia" monta vuotta. Siis jotakin höpöhöpöä, jota ei tarvitse ottaa huomioon, koska olosuhteet ovat aina niin ihania.

Se on ikävä kyllä niin, että koirat jotka pätkii yli 90 pistettä, on aivan saakelin hyviä ajoipa ne tulokset minkälaisessa kanitarhassa tahansa. Ja jostakin syystä Torniosta hiihtää suurin piirtein joka vuosi koira kilpaan. Varmaan silkalla tuurilla.

Hauskaa talven alkua itse kullekin. Saisi sataa lunta, että pehmenisi kelit.
Pekka Juntti
 
Viestit: 170
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 7:03 am

Re: AJOVOITTAJA 2013

ViestiKirjoittaja Jouni Remes päivämäärä To Marras 21, 2013 9:30 pm

Kainuussa on nyt tosi hyvä jäniskanta, siitä ei pääse mihinkään! Se ei liene koirien vika, rotuun ja karvaan katsomatta? Olin viikonlopun Ajovoittajassa tuomarina, molempina päivivä sain kuulla hyvin ajavia koiria! Ei se ole varmaankaan minulta tai keltään muultakaan pois jos kaverin tai jos jonkun ventovieraan koira pelaa? Oli mukava kuunnella esim. toisena päivänä hieno ja pyöreä erä! Mutta ei se sitä tarkoita että minä nyt ruepaisin rotua vaihtamaan..
Jouni Remes
 
Viestit: 301
Liittynyt: Pe Syys 07, 2012 4:01 pm

Re: AJOVOITTAJA 2013

ViestiKirjoittaja Kalevi Vänskä päivämäärä To Marras 21, 2013 9:55 pm

Kainuun hyvän jäniskannan sain todeta Pässikokeessa. Haut oli lyhyitä ja niin oli ajotkin niillä koirilla joita minä pääsin arvostelemaan :lol:
Maastot aiheutti minulle kateutta, ei ollut risukoita, eikä juuri kynnettyjä hakkuuaukeita. Oli tosi mahtavat ajomaastot, vanhoja puustoja ja vanhoja taimettuneita hakkuuaukioita, metsäautoteitä sopivin välein.
Viime viikonloppuna olin tuomarina Eestiläisten Ajomestari-ottelussa. Niissäkin oli erinomaisia koiria kaikki. Keliolosuhteet vaan olivat heikot, miehen kantava leikkaava hanki. Koirat olivat erinomaisia, intoa riitti, luonteet erinomaisia ja olivat eestiläisten parhaimmistoa (lähes kaikki valmiita MVA:ta). Tulostaso vaan jäi heikoksi, mikä suurimmalta osalta johtui keliolosuhteista.
Loppupäätelmänä sanoisin, ajavia rotuja on kymmeniä, tässäkin pätee sanonta "sellainen koira kuin isäntäkin", jokainen "isäntä" on valinnut itselleen ajankäyttöön ja perheolosuhteisiin sopivan koiran. Annetaan kaikkien kukkien kukkia tässäkin asiassa.
Kalevi Vänskä
 
Viestit: 729
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 4:23 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: AJOVOITTAJA 2013

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Pe Marras 22, 2013 7:55 am

Eikös se tiedä sitä kun haut on lyhyit ja ajot lyhyit et koira yrittää ajaa samaa minkä on löytäny ,siel mis jäniksii on
vähän siel haut voi olla pitempii .
Kokeis mis koiral on pitkä haku ja pitkä ajo on melkein varmaa et koira ajaa samaa jänist koko erän ajan tuuril kun
ei toista löydy jollei sitä hakemalka löydy.
Jos koira löytää pian ja ajos on suurempii katkoi pudottaisin ajotaitonumeroo reilummin ei ajo sais tuuril kulkee.
Mä antaisin ajotaidost 10 jos koira sujuvast ajaa edes kolmasosan alust on niin monta kertaa ollu et ajo voi loppuu
vaikkei se johdu koiran huonoudest.
Munmielestäni sujuvaa ajoo tarttis enemmän arvostaa kun pitkää sujumatont.
Koira joka ajaa 98 pistet sen täytyy ajaa sujuvast pitkät ajot samas kokees 75 p ajavan ajot saa sujuvuudeltaan olla
paljon huonompii.
Eri kokeis näkee ettei sen 98 pisteen saavan koiran ajot ei ain kestä 120 min vaik voivat muuten olla sujuvii.
Voi olla et 75 p ajavan ajotki ovat sujuvii mut lopullinen hukka voi olla pienestä kiinni.
Lähdöst reipast ajo 40 min ja lopullinen hukka antaisin ajotaidost 10 en nelost.
Lähdöst reipast ajoo 40 min ja ajon muuttues huonommaks pudottaisin ajotaitonumeroo kun huonost ajotaidost
huolimat koira kerää ajominuuteillaan niit pistei jopa 4 min hukast saa jo yhden pisteen eli koiral voi ajo olla huonooki
pätkimist mut pisteit juoksee ,huonoil pätkimisel ei tiedä mist niit pisteit on kerätty.
Siihen alkupätkän 10 kaikil olis mahdollisuus mut ykkönen on jo menetetty.
Sellanen koira mikä ei sitkeest samaa jänist koko erän aikana aja voi kerätä niit minuuttei muillaki jäniksil ja löytää
helpomman ajettavan mil ajotaitopisteitään nostaa.
Onhan se tietyst koiran huonout jos ajaa liian kovaa vauhtii ei sellasel koiral välttämät pitkii ajoi saa.
Olkoon niinkun Garmin tutka mä antaisin siit 10 p se päivittää 5 sek väleil eikä vaan luvata.
Yks mis Garmini oli hyvä oli kun koira ajoi alle kilometrin etäisyydel näin riipun ja kuulin haukun koko ajan .
Sit loppus haukku ja loppus riipuntulo ja sinne jäi kysymysmerkki menin ihan lähel ja siin oli n10 kertaa 5 m kesämökki
koira vitisi siel ja kaivoi sel ei ollu hukkaa eikä tullu pois sielt kaivoi siel ainakin yli 30 min sit jänis tuli mökinpääst
ulos se tuli ihan mun vierest kunnen yrittäny jänist sielt liikkel saada.
Olin siel mökinvieres varmaan ittekin 20-30 min .
Mökin alusta oli niin matala et koira oli kyljellää kun se kaivoi .
Jos tutka olis päivittäny niin reipast ajoo 2 min välil ja sateliitit hävii talonalla koira olis ollu kokoajan hukas kun
rakennuksen alla oli .
Parikertaa aikasemmin toises kohtaa noin kilometrinpääs ajo loppus muutamaks minuutiks mut jakui sama koira ajoi.
Ehkä ilvekset ovat jäniksist sellasii tehny kun jäniksii vähän on on mentävä paikkaan mist niit ei löydy tai ajos eivät
pysy kun menevät alle.
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: AJOVOITTAJA 2013

ViestiKirjoittaja Kari Syrjälä päivämäärä La Marras 23, 2013 7:20 pm

Itse olin niin hyvässä asemassa, että sain toimia tuomarina kilvassa ja ajovoittajassa. Molemmissa oli vaativat olosuhteet, huippu maastot ja huippu koirat. Aivan turha on verrata näitä kahta kisaa. Mikä tahansa näissä kisoissa olleista koirista kelpais omaan tarhaan ja ajais paremmin kuin nykyiset.
Kari Syrjälä
 
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Elo 28, 2012 9:43 pm

Re: AJOVOITTAJA 2013

ViestiKirjoittaja jari huttunen päivämäärä La Marras 23, 2013 10:00 pm

Timo Apilisto kirjoitti:
jari huttunen kirjoitti:Onneksi kuitenkin vielä nykyään tuomarit arvostelevat koiran metsässä.Toivottavasti myös vielä tulevaisuudessa.



Mitä koiran arvostelu vaikuttaa kotisohvalta ottelun etenemisen katseluun? Onko joku sanonut ettei metässä tuomareita tarvita?

Mitä vaikuttaa? Juurihan tuolla alussa heitit kilpaan osallistuneiden niskaan epärehellisyyden "varjon" sieltä kotisohvalta.
jari huttunen
 
Viestit: 283
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 9:32 pm

Re: AJOVOITTAJA 2013

ViestiKirjoittaja Timo Apilisto päivämäärä Ti Joulu 03, 2013 10:18 pm

jari huttunen kirjoitti:
Timo Apilisto kirjoitti:
jari huttunen kirjoitti:Onneksi kuitenkin vielä nykyään tuomarit arvostelevat koiran metsässä.Toivottavasti myös vielä tulevaisuudessa.



Mitä koiran arvostelu vaikuttaa kotisohvalta ottelun etenemisen katseluun? Onko joku sanonut ettei metässä tuomareita tarvita?

Mitä vaikuttaa? Juurihan tuolla alussa heitit kilpaan osallistuneiden niskaan epärehellisyyden "varjon" sieltä kotisohvalta.


Niin, mitä vaikuttaa? Et vastannut. Minä mitään varjoja ole heitellyt, täyttä asiaa. Olen sentään tätä teatteria 40 vuotta seurannut. Entä sinä?

Kilpa on katselmus, missä katsotaan parhaiden koirien jalostusominaisuudet. Nykyaika avittaa tätä katselua suuremmalle
katsojajoukolle, minkä onnistunut Ajovoittaja ottelu tänä vuonna todisti. Sen tähden pitäisi ehdottomasti muuttaa Kilvan järjestämissääntöjä tältä osin.
Kilvan järjestäjille valtuudet valita seurantalaite ja velvoite Kilpaan osallistuvalle koiralle ottaa seurantalaite vastaan.

Pitääkin tehdä tästä esitys seuraavaan vuosikokoukseen.
Timo Apilisto
 
Viestit: 237
Liittynyt: To Elo 23, 2012 10:22 pm
Paikkakunta: Seikkapuun kennel HUITTINEN timo.apilisto@gmail.com 0505580806

Re: AJOVOITTAJA 2013

ViestiKirjoittaja Tero Honkanen päivämäärä Ke Joulu 04, 2013 7:31 am

Sen haluan vielä tähän laittaa, että Ajovoittajassa ei ole mitään pakotetta pannan ottamiselle, ehkäpä enemmän harras toivomus järjestäjän puolelta. Siellä ei oo puristavia kenkiä eikä pipoja koiranohjaajilla niin näinkin vapaaehtoisesti saadaan koiria näytille.

Ilmeisesti halukkaat saivat pannan etukäteen kotiinsa tutustuttavaksi. Lisäksi kisapaikalla luonnollisesti perjantaina opastusta ns. "loppuun saakka".
Tero Honkanen
 
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Maalis 04, 2013 9:35 pm

Edellinen

Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa