Kirjoittaja ES päivämäärä Ti Elo 08, 2006 8:44 am
Ruotsin koemuotoa ollaan kovaa vauhtia muokkaamassa vieläkin helpompaan suuntaan, viimeisessä järjestön kokouksessa on ollut esitys, että koemuoto muutettaisiin siten, että neljällä yhden päivän pitkän kokeen avo ykkösellä saisi käyttövalioksi, ainoastaan arvokilpailut olisi jäänyt kahden päivän yhden erän kilpailuksi, äänestys mennyt niin tasan, että puheenjohtajan ääni ratkaissut vanhan koemuodon puolesta, elikkä se on niin, että kaksi yhden päivän avo ykköstä vaaditaan ensin, mikä tekee yhteensä kaksi 120min ajoerää, yksi kumpanakin päivänä viiden tunnin koeaikana! Sen jälkeen koira menee kahden päivän voittajaluokkaan, missä vaaditaan ykkönen ensimmäisenä päivänä, ja vähintään kakkonen toisena päivänä. Siis taas vain yksi max 120min ajo kumpanakin päivänä viiden tunnin aikana, minkä saa kerätä pikku pätkistä viiden tunnin koeaikana! Siis kokonaisuudessaan vaaditaan yhteensä neljä max 120min ajoerää neljänä eri koepäivänä, mistä vähintään kolmesta erästä pitää saada ykkönen, ja kahdenpäivän voittajakokeesta toisena päivänä vähintään kakkonen= 2avo ykköstä+1voittaja ykkönen + 1voittaja 2.
Vaihtoehtoisesti yhden avo ykkösen saa kuitattua hyväksytyllä RR kokeella= kaurisvapaa kokeella, siis ei tarvitse ajaa mitään silloin, kunhan on ajamatta kaurista puoli tuntia!
Jokainen ajokoe kestää yhteensä 5t, minä aikana koiralla on mahdollisuus hakea, ja ajaa jänistä tuo max 120min yhteensä, minkä jälkeen se pitää saada kiinni, ja jos aikaa tuosta 5t koeajasta on 120min kokonaisajomäärän jälkeen jäljellä, se pitää saada kiinni, ja päästää uudelleen välittömästi uudessa paikassa irti, missä seurataan metsästysintoa, tottelevaisuutta ja kaurisvapautta sun muita edesottamuksia kunnes koira on ollut irti viisi tuntia täyteen, ja koe on valmis silloin. Ykköseen kyllä riittää jonkin verran alle 120 min yhteinen, vaan ei välttämättä yhtenäinen ajoaikakin, mikäli muut ominaisuuspisteet ovat vastaavasti korkeat, taikka toisaalla ei riitäkään, mikäli koiran ominaisuuspisteet ovat tosi huonot!
Meillä Suomessa vaaditaan sentään yhteensä vähintään kahdeksan 120 min ajoerää, mikä pitää tulla putkeen, mikäli saa 120 min paperille! Ruotsissa sen saa viiden tunnin aikana kerätä pikku pätkistä täyteen...On meinaan iso ero...kokeissa...