KEAJ säännöistä

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

Re: KEAJ säännöistä

ViestiKirjoittaja esamäki päivämäärä To Joulu 19, 2013 10:44 am

kalevi rytky kirjoitti:Elkee poijat lämekö, kuha saan noi säännöt rukattua kohaleen, niin kyllä minä sitten :shock:


no jos paukut riittää niin sävellä se sulan koe alulle. vaikka keskustelua herättääkin. ei tartte kysellä kumminpäin lähti jäljelle kun ajo kajahtaa. oli sitten haaska tai ei.
esamäki
 
Viestit: 156
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2013 5:20 pm

Re: KEAJ säännöistä

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä To Joulu 19, 2013 12:43 pm

Pitääkö sokeille ja sulalle kelille olla omat säännöt, kun jälkiä ei näy eikä silmillä pysty seuraan haun ja ajon aikana jälkiä :roll:
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: KEAJ säännöistä

ViestiKirjoittaja Harri Hintikka päivämäärä To Joulu 19, 2013 3:03 pm

Eino Niemelä kirjoitti:Paljon löytyy Suomenajokoiran rotumääritelmästä,mutta ei läheskään kaikkea,nehän ajaa kaurista,poroa,näätää,lammasta,ilvestä,karhua,sutta,hirveä,lintuja,mahtaa olla lähes loputon lista,mutta ainakin näitä kaikkea edellämainittuja :D


mulla juoksi kerran nuorena hevosenkin perässä, ku ajo rattailla tietä pitkin..En muista haukkuko ja tiä vaikka hevosmies olis ollu makkaralastia viemässä, että
pitäskö listaan lisätä makkara vai hevonen..? Leikki leikkinä...
Harri Hintikka
 
Viestit: 169
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 9:35 am

Re: KEAJ säännöistä

ViestiKirjoittaja esamäki päivämäärä To Joulu 19, 2013 8:13 pm

kalevi rytky kirjoitti:Pitääkö sokeille ja sulalle kelille olla omat säännöt, kun jälkiä ei näy eikä silmillä pysty seuraan haun ja ajon aikana jälkiä :roll:


Lähinnä tarkoitin sulan ykkösen liittämistä KKVA-arvoon. S.Paavolaa lainatakseni, joka oli kuitenkin uranuurtaja sekä pioneeri tällä saralla. Näin tulisi esille jotain konkreettista, jos vaan on työnsä osaavat tuomarit asialla. Nämä muut pilkun viilaamiset ovat suureksi osaksi puhdasta paskantärkeyttä ja kosmetiikkaa. Taitaa olla parempi että sääntösarka jää ammattimiesten käännettäväksi. Ei siis rytkyn eikä kyllä meikäläisenkään.
esamäki
 
Viestit: 156
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2013 5:20 pm

Re: KEAJ säännöistä

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä To Joulu 19, 2013 8:55 pm

Olin mukana sääntötoimikunassa, kun toisia virallisia ketunajokokeen sääntöjä väännettiin. Kyllä paljaanmaan kokeita ja jäljettömän maaston hakua vaativat eteläsuomen miehet jossa ei juuri koskaan lunta ole. Minä olin vastaan koko jäljettömän maaston vöyhötyksestä, mielestäni ei sellaista koiraa olekkaan, joka lapin, kainuun ja pohjois-pohjanmaan saloilta ketun löytää jos jälkiä ei etukäteen kartoiteta missä ketut on liikkuneet. On koiria jotka ajavat kettua, kun liikkeeellä olevaan elukkaan törmäävät jäljetöntä maastoa hakiessa, tai paljaalla maalla, eivätkä silti lähde kettua hakeen olenkaan vanhemmalta jäljeltä. Nämäkin koirat menestyy paljaanmaan kokeissa alueilla missä on runsas kettukanta ja vähän jäniksiä ajettavaksi. Lumikelin koe KVA:n arvoon tulisi olla pakollinen joloin voidaan varmuudella testata hakeeko koira todella yöjljeltä kettua. Ensimmäiset viralliset ketunajokokeet on pidetty 1984 ja olen siittä asti ollut mukana useat kokeet olen järjestänyt ja koirat arvostellut. yhde kettukilvan järjestely vastuussa toiminut koetoimikunnan puheejohtajana ominaisuudessa viimmeaikoina jäähdytellen ja suuta soitellen ja teitä ns. kettumiehiä härnäillen. jotain tiedän minäkin kyseisistä kekkereistä.
Viimeksi muokannut kalevi rytky päivämäärä To Joulu 19, 2013 8:58 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: KEAJ säännöistä

ViestiKirjoittaja teppo tuomola päivämäärä To Joulu 19, 2013 8:57 pm

anteeksi nyt hölmöyteni mutta olenko niin ymmärtänyt ettei nyt vaadita sulan kelin 1 k-kva arvoon?
teppo tuomola
 
Viestit: 1219
Liittynyt: To Elo 23, 2012 12:26 pm

Re: KEAJ säännöistä

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä To Joulu 19, 2013 9:12 pm

teppo tuomola kirjoitti:anteeksi nyt hölmöyteni mutta olenko niin ymmärtänyt ettei nyt vaadita sulan kelin 1 k-kva arvoon?


4 kertaa KEAJ ajok 1 yksi saa olla kahdenviikon kokeesta ykköset tulee olla ajettuna kahdelta eri kilpailukaudelta lumi tai paljaanmaan vaatimuksia kelin suhteen ei ole.
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: KEAJ säännöistä

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä To Joulu 19, 2013 9:30 pm

Vaikka aloitus oli sääntö asiasta,eikä tämä juuri siihen liity,mutta sellaisia todellisia kettukoiria olen päässyt kuunteleen,sekä sulalla,että paljaalla,niin eräskin todellinen kettukoira jonka sai laskea paljaalla tai jälettömään maastoon lumella,niin enemmin min tai myöhemmin se ketun jalkeille väänsi vaikka kettukanta ei suuren suuri silläkään alueella ollut,erittäin varma KYLMÄ HAKU.Ja varsin kova intoinen.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: KEAJ säännöistä

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä To Joulu 19, 2013 9:36 pm

Tuli vähän pirut mieleen,sekä sulalla,että paljaalla :)
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: KEAJ säännöistä

ViestiKirjoittaja teppo tuomola päivämäärä To Joulu 19, 2013 9:44 pm

kalevi rytky kirjoitti:
teppo tuomola kirjoitti:anteeksi nyt hölmöyteni mutta olenko niin ymmärtänyt ettei nyt vaadita sulan kelin 1 k-kva arvoon?


4 kertaa KEAJ ajok 1 yksi saa olla kahdenviikon kokeesta ykköset tulee olla ajettuna kahdelta eri kilpailukaudelta lumi tai paljaanmaan vaatimuksia kelin suhteen ei ole.

selvä.nyt tajusi jopa meikäläinenkin.no me tairetaan joutua sit ajattamaan kaikki paljaalla kun lunta ei ole.no onneksi täällä pääsee kyllä näköhavaintoihin haulikonkiskoa pitkin :D
teppo tuomola
 
Viestit: 1219
Liittynyt: To Elo 23, 2012 12:26 pm

Re: KEAJ säännöistä

ViestiKirjoittaja esamäki päivämäärä To Joulu 19, 2013 9:47 pm

kalevi rytky kirjoitti:Olin mukana sääntötoimikunassa, kun toisia virallisia ketunajokokeen sääntöjä väännettiin. Kyllä paljaanmaan kokeita ja jäljettömän maaston hakua vaativat eteläsuomen miehet jossa ei juuri koskaan lunta ole. Minä olin vastaan koko jäljettömän maaston vöyhötyksestä, mielestäni ei sellaista koiraa olekkaan, joka lapin, kainuun ja pohjois-pohjanmaan saloilta ketun löytää jos jälkiä ei etukäteen kartoiteta missä ketut on liikkuneet. On koiria jotka ajavat kettua, kun liikkeeellä olevaan elukkaan törmäävät jäljetöntä maastoa hakiessa, tai paljaalla maalla, eivätkä silti lähde kettua hakeen olenkaan vanhemmalta jäljeltä. Nämäkin koirat menestyy paljaanmaan kokeissa alueilla missä on runsas kettukanta ja vähän jäniksiä ajettavaksi. Lumikelin koe KVA:n arvoon tulisi olla pakollinen joloin voidaan varmuudella testata hakeeko koira todella yöjljeltä kettua. Ensimmäiset viralliset ketunajokokeet on pidetty 1984 ja olen siittä asti ollut mukana useat kokeet olen järjestänyt ja koirat arvostellut. yhde kettukilvan järjestely vastuussa toiminut koetoimikunnan puheejohtajana ominaisuudessa viimmeaikoina jäähdytellen ja suuta soitellen ja teitä ns. kettumiehiä härnäillen. jotain tiedän minäkin kyseisistä kekkereistä.


niin, sinulta puuttuu se kettukoira ja meikäläiseltä ylituomarikortti. Totta on kuitenkin se että suurin osa kkva.vanhempien pennuista menee reppumiehille, jotka osaltaan tätä lystiä kustantavat. Reppumieskin osaa hieman katsella mistä tarhan täytettä lähtee hakemaan. Ja suurin osa näistä ei hae sekakoiria, vaan puhdasta ketunajuria, sulalle ja lumelle. Jää jahtikausi lyhyeksi jos vaan lumella jahtaa... Ja lumella kun jahdataan niin jäljelle lasketaan. Näinhän se menee, Jos koira ryssii, niin kyllä se ryssiin jo siinä matkan varrella. Pitkällä yöjäjellä on monta estettä joita tässä ei kannata edes luetella. Höpötykset irtilaskusta 100 vai 200 m. jäljestä ovat amatöörien soosausta. Toki kylmähaulla on merkitystä mutta enemmän mustalla kelillä. Ja senpä takia sitä sulankoetta on viisaat jo aikoja sitten ehdottaneet. Käytännönläheisyyttä siis kaivataan eikä "varmoja lakanavalioita". Taitaa vaan lumi(lakana)kelillä ne ykköset suurelta osin tulla. Tietty innon mittaukseen esim. 70 cm uppoa/ -17 keli olisi oiva myös. Löytyiskön sellaisia koiria jostakin ? mitäpä rytky luulet? :wink:
esamäki
 
Viestit: 156
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2013 5:20 pm

Re: KEAJ säännöistä

ViestiKirjoittaja Tarmo Leinonen päivämäärä To Joulu 19, 2013 10:08 pm

kalevi rytky kirjoitti:Olin mukana sääntötoimikunassa, kun toisia virallisia ketunajokokeen sääntöjä väännettiin. Kyllä paljaanmaan kokeita ja jäljettömän maaston hakua vaativat eteläsuomen miehet jossa ei juuri koskaan lunta ole. Minä olin vastaan koko jäljettömän maaston vöyhötyksestä, mielestäni ei sellaista koiraa olekkaan, joka lapin, kainuun ja pohjois-pohjanmaan saloilta ketun löytää jos jälkiä ei etukäteen kartoiteta missä ketut on liikkuneet. On koiria jotka ajavat kettua, kun liikkeeellä olevaan elukkaan törmäävät jäljetöntä maastoa hakiessa, tai paljaalla maalla, eivätkä silti lähde kettua hakeen olenkaan vanhemmalta jäljeltä. Nämäkin koirat menestyy paljaanmaan kokeissa alueilla missä on runsas kettukanta ja vähän jäniksiä ajettavaksi. Lumikelin koe KVA:n arvoon tulisi olla pakollinen joloin voidaan varmuudella testata hakeeko koira todella yöjljeltä kettua. Ensimmäiset viralliset ketunajokokeet on pidetty 1984 ja olen siittä asti ollut mukana useat kokeet olen järjestänyt ja koirat arvostellut. yhde kettukilvan järjestely vastuussa toiminut koetoimikunnan puheejohtajana ominaisuudessa viimmeaikoina jäähdytellen ja suuta soitellen ja teitä ns. kettumiehiä härnäillen. jotain tiedän minäkin kyseisistä kekkereistä.


Tuleehan sieltä asiaakin. :shock:
Tarmo Leinonen
 
Viestit: 325
Liittynyt: Pe Elo 31, 2012 4:30 pm

Re: KEAJ säännöistä

ViestiKirjoittaja Tarmo Leinonen päivämäärä To Joulu 19, 2013 10:18 pm

Paljaan maan kokeissa tulee arvostelun kannalta paljon enemmän arvailuja , verrattuna lumikokeisiin. lumella koira pystytään arvostelemaan varmemmin.
Tämä nykyinen vaatimustaso on hyvä. Toiset käyvät lumella ja toiset paljaalla, sitten vielä molemmilla.
Mitä etelämpään mennään niin enempi on sulaa. Tämähän on jalostuksellisesti vain hyvä . Näitten perusteella jokainen valitsee pentunsa, niin helppoa se on.
Tarmo Leinonen
 
Viestit: 325
Liittynyt: Pe Elo 31, 2012 4:30 pm

Re: KEAJ säännöistä

ViestiKirjoittaja Kalle Kelkka päivämäärä To Joulu 19, 2013 10:29 pm

Sääntöjä jos joku alkaa rustaamaan, ensimmäinen olisi varmaan siirtyä 2000 -luvulle ja perustaa arvostelu pitkälti sateliittipaikannukseen, jota tuomarin havainnot tukevat. Gepsistä pystyy hakua seuraamaan, oli sula tai lumi jos asiasta jotain ymmärtää. Ei jää epäselväksi jäljittääkö koira vai juokseeko joutoa. Käytetäänhän sitä toki nytkin, mutta silti jää liikaa arvoa huru-ukkojen tulkinnoille. HIRV -puolelta olisi paljon opittavaa.

Valionarvoon ykkösvaatimus olisi hyvä, tosin ymmärrän, että eripuolilla Suomea oltaisiin aika eriarvoisessa asemassa tämän suhteen. Ei se vaan täällä etelässä paljon lämmitä kun välillä reilusti 2/3 pyyntikaudesta on sulaa maata. Sellaisella koiralla, joka ei syystä tai toisesta saa tyhjään hakuun laskettaessa kettua liikkeelle pyynti on todella ankeaa. Jäniksiäkin on joka puskassa + sorkat päälle, jos ne kiinnostaa. Valionarvodiplomin arvo on lähes nolla, jos koiralla ei todellisuudessa pysty metsästämään täyspainoisesti koko metsästyskautta. Onneksi voi seuloa niitä sulan ykkösiä joissa kohta 78 = 2.
Kalle Kelkka
 
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Elo 29, 2012 10:06 pm
Paikkakunta: Kouvola

Re: KEAJ säännöistä

ViestiKirjoittaja esamäki päivämäärä Pe Joulu 20, 2013 8:53 am

kalevi rytky kirjoitti:Olin mukana sääntötoimikunassa, kun toisia virallisia ketunajokokeen sääntöjä väännettiin. Kyllä paljaanmaan kokeita ja jäljettömän maaston hakua vaativat eteläsuomen miehet jossa ei juuri koskaan lunta ole. Minä olin vastaan koko jäljettömän maaston vöyhötyksestä, mielestäni ei sellaista koiraa olekkaan, joka lapin, kainuun ja pohjois-pohjanmaan saloilta ketun löytää jos jälkiä ei etukäteen kartoiteta missä ketut on liikkuneet. On koiria jotka ajavat kettua, kun liikkeeellä olevaan elukkaan törmäävät jäljetöntä maastoa hakiessa, tai paljaalla maalla, eivätkä silti lähde kettua hakeen olenkaan vanhemmalta jäljeltä. Nämäkin koirat menestyy paljaanmaan kokeissa alueilla missä on runsas kettukanta ja vähän jäniksiä ajettavaksi. Lumikelin koe KVA:n arvoon tulisi olla pakollinen joloin voidaan varmuudella testata hakeeko koira todella yöjljeltä kettua. Ensimmäiset viralliset ketunajokokeet on pidetty 1984 ja olen siittä asti ollut mukana useat kokeet olen järjestänyt ja koirat arvostellut. yhde kettukilvan järjestely vastuussa toiminut koetoimikunnan puheejohtajana ominaisuudessa viimmeaikoina jäähdytellen ja suuta soitellen ja teitä ns. kettumiehiä härnäillen. jotain tiedän minäkin kyseisistä kekkereistä.

Tämä teksti EI OLE LINJASSA sen kanssa mitä kirjoitit 2013 kettukilvan järjestäjän sivuille. " Kyllä ne tuohinokka kettukoirat nyt ajon saa kun uudella lumella, jäljelle laitetaan ja vielä oikeinpäin". Jotenkin näin kuului sunnuntaiaamun epistola koko kansan kuultavaksi. Eli pientä elämistä näissä kannanotoissa on.
esamäki
 
Viestit: 156
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2013 5:20 pm

EdellinenSeuraava

Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa