Hakulöysyys ja Ajolöysyys

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

Hakulöysyys ja Ajolöysyys

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Ke Huhti 16, 2014 8:28 am

Lukekaa sinisest kirjast koska koiraa epäillään hakulöysyydest ja koska ajolöysyydest ja hukkapaikalt toisel jäniksel
siirtymisest kun hukan alust on kulunu 40 min .
Siirtymises tarttis olla selvät ohjeet käytetäänkö pillii kun koira tahdotaan hukalt pois ,vai tahdotaanko et koira
juoksee hukal ohjaajan peräs.
Koirat ei osaa sääntökirjaa lukee siks niil voi haku ja ajolöysyydet mennä sekaisin jos ne vaan hajuaistinsa mukaan
Garminin tapaisii tutkii tarttis tehdä mis haukkuu ei kuulu mut ohutta riipu tulee livenä just eikä melkein.
Tutkan tarttis olla niin yksinkertanen et jokainen osais sitä käyttää.
Meil on mettäs koiratarha siin ei ole verkkoo ympäril mut jänis käy siel yöl.
Koiran kun päästää noin 500 m pääst se menee siihen tarhaan ja jää puurtamaan sinne.
Jos vie koiran suoraa sinne sama juttu siel on ja pysyy jollei osaa sielt pois lähtee.
Tää ei koske yht koiraa vaan useampi löytää syöntipaikan mut harvempi jänist.
Tarkoitan et koirat olis aamuses haus hyvä viedä jäniksen syöntipaikal silloin näkee
parhaiten koiran hakutaidon ja tuurin osuus pienenee.
Puurtava koira on niinku tarhas kun se viedään jäniksen syöntipaikal ,kokeilkaa niil koiril mitkä löytävät aamul
pian ne voivat laukata pitkin mettää ja nähdä liikkeel olevan jäniksen ,mut syöntipaikkaan keskittymäl ne voivat
jäädä sinne.
Silloinkun koira viedään syöntipaikal aluetten erot vähenee ,kaikil on lankakerä valmiina .
Puurtavat koirat saa helpommin karsittuu pois hyvien hakijoitten joukost kun ne laitetaan suoraa syöntipaikal.
Viimeksi muokannut vilajoki jouni päivämäärä Ke Huhti 16, 2014 8:45 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Hakulöysyys ja Ajolöysyys

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Ke Huhti 16, 2014 8:57 am

Senkun tietäs mitä Jouni koettaa kertoa :) ,mutta jos pistäs näin semmoinen oikea koira vähät välittää mistään muusta kuin siitä missä jussi makaa ,ja saa sen kohtuudella ylös,vaikka olisi jälkiä sellaset sata miljoonaa,koira jonka nenä on kunnossa ja varsinkin pää,ei jälkivyyhdessä kauaa tuuskaa,vaan sieltä pian ajo rallattaa,tämä on minun käsitys,kun muutamia kertoja olen sen nähnyt joillakin koirilla.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Hakulöysyys ja Ajolöysyys

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Ke Huhti 16, 2014 9:18 am

Eino Niemelä kirjoitti:Senkun tietäs mitä Jouni koettaa kertoa :) ,mutta jos pistäs näin semmoinen oikea koira vähät välittää mistään muusta kuin siitä missä jussi makaa ,ja saa sen kohtuudella ylös,vaikka olisi jälkiä sellaset sata miljoonaa,koira jonka nenä on kunnossa ja varsinkin pää,ei jälkivyyhdessä kauaa tuuskaa,vaan sieltä pian ajo rallattaa,tämä on minun käsitys,kun muutamia kertoja olen sen nähnyt joillakin koirilla.


Sitävarten juur laitoin et pitäis syöntipaikal koirat pistää Et Sun ja Mun koira eroottuis niist jotka jäävät syöntipaikal
kun kaikil ei ole yhtähyvii koirii kun sul ja mul.
Täytyy meijän niilki antaa pisteit haust edes 5 mitkä hakevat mutteivät löydä ne olis niit pää kunnos olevii pisteit.
Oikeaa koiraa ei tartte edes epäillä ajaak se kun kattoo näköhavaintoo ja havaintoo herkkyydest jo 3 voi olla et koira
puhuu paskaa jos se on esim yli 20 min peräs ajettavast mut 3 voi tarkoittaa ettei silloin viel paskaa puhu jos on 11 min
peräs ja haukkuu.
Eikös oikea koira ole melkein ain sijoittunu ensimmäisel kolmanneksel kun harva huonol kokeis menee.
Viimeksi muokannut vilajoki jouni päivämäärä Ke Huhti 16, 2014 9:44 am, muokattu yhteensä 1 kerran
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Hakulöysyys ja Ajolöysyys

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Ke Huhti 16, 2014 9:38 am

Liekkö mulla edes hyvää koiraa tällä hetkellä :) Mutta joskus on ollut.Ja sen minä vielä sanon,että vaikka on jäljessä ,sen sanotaanko yli 20min ajolla,sellainen voi olla maailman rehellisin koira jos se sitä on :wink: Mutta ensin se pitää katsoa,ja toisaalta tiukka voi olla reilusti ajolöysä,sellaisiakin on nähty,kumma kyllä,mutta minkä voi jos sen kerran näkee,ja muutaman sellaisenkin olen nähnyt
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Hakulöysyys ja Ajolöysyys

ViestiKirjoittaja matti jaakola päivämäärä Ke Huhti 16, 2014 1:39 pm

tarviiko aina aamuhämärässä laskea koira irti, voihan sen jättää treenissä myöhemmälle jolloinka koira oppii hakemaan heikommilta hajuilta,
eikait sellaista koiraa ole joka ei aamuyön tuoreilta jäljiltä nosta ajettavaa ylös.
pentukoiran kanssa asia erikseen.
ennen sitä kuuluisaa sianpierua liikkeellä olon tietty paremmin ymmärtää lämpimän alku kauden aikaan ja alkutalvesta lyhyen valoisan takia.

ps. ja vielä kun muistaa käydä kelillä kuin kelillä antamassa koiralle mahdollisuuden treenautua...
matti jaakola
 
Viestit: 410
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 9:52 pm

Re: Hakulöysyys ja Ajolöysyys

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Ke Huhti 16, 2014 2:25 pm

Vaikka toisaalta,on niitä näkynyt sellaisiakin koiria ,jotka tuuskaa,vaikka jänestä runsaasti,ja pantu senjälkeen metsään,että jussit nyt kuitenkin sentään juuri makuulle laittautuneet,mutta ei irtoa,ei irtoa.aikuisiakin koiria,pennut ja nuoret nyt aina ihan eri asia.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm


Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa