Jänistä Pataan

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

Jänistä Pataan

ViestiKirjoittaja Pauli Sornikoski päivämäärä To Heinä 17, 2014 7:10 pm

kohta on taas syksy ja saa ruveta hommaamaan junnun lihaa, aattelin ampua tulevana syksynä reilusti yli 100 junnua että soahaan lihhoa purkkiin talaveks, ei tartte ampua ku yks päivässä niin tavote toteutuu reilusti, kalustokin sellainen että pitäs onnistua heleposti, mulla ei oo passimiehiä ku minä ite mutta yksin onnistuu kyllä hyvin.
Pauli Sornikoski
 
Viestit: 1144
Liittynyt: To Elo 23, 2012 3:37 pm

Re: Jänistä Pataan

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä To Heinä 17, 2014 7:56 pm

Vähäänpä meinaat tyytyä :roll:
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Jänistä Pataan

ViestiKirjoittaja Ismo mäkelä päivämäärä To Heinä 17, 2014 9:44 pm

teiläpä on tosihyvin jussukkaa pauli ku 100 meinaat ampua?? meillä tänään kesäkokouksessa tuli 5 jäniksen kiintiö ja rusakolle ei ollenkaan..
Ismo mäkelä
 
Viestit: 84
Liittynyt: La Elo 25, 2012 10:27 am

Re: Jänistä Pataan

ViestiKirjoittaja Terho Keränen päivämäärä Pe Heinä 18, 2014 7:03 am

Kymmeniä vuosia sitten lähiseudulla asui kova jäniksenmetsästäjä, joka kertoi ampuneensa edellisenä metsästyskautena 180 jänistä.
Terho Keränen
 
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Elo 28, 2012 9:32 am

Re: Jänistä Pataan

ViestiKirjoittaja Pauli Sornikoski päivämäärä Pe Heinä 18, 2014 6:56 pm

oon huomannu että niillä alueilla missä ammutaan paljon jäniksiä on kovin kanta, ei jänikset ampumalla lopu, tauteihin ne viimein kuolee ku niitä ei ammuta.
Pauli Sornikoski
 
Viestit: 1144
Liittynyt: To Elo 23, 2012 3:37 pm

Re: Jänistä Pataan

ViestiKirjoittaja aimo koskinen päivämäärä Pe Heinä 18, 2014 9:36 pm

Pauli Sornikoski kirjoitti:oon huomannu että niillä alueilla missä ammutaan paljon jäniksiä on kovin kanta, ei jänikset ampumalla lopu, tauteihin ne viimein kuolee ku niitä ei ammuta.

Pikku hiljaa minäkin olen kääntymässä Paulin kanssa samoille linjoille:
Himangalla oli 80-luvulla erittäin kova jäniskanta. Tarkemmin olen seurannut paikkakunnan jäniskantaa reilut 20v. 2000-luvulla alkoi jäniskanta heiketä, tehtiin seuroissa saaliskiintiöitä, istuttiin vain tulilla ja kuunneltiin ajoja jotka entistä useammin jatkui teitä pitkin kunnes hukkui kokonaan. Juhannuskesällä pörräsi huvilateillä ja pihoilla kohtuullisesti poikajäniksiä. Oltiin iloisia jotta nyt se kanta lähtee nousuun. Paskan marjat ! Joulunaikaan oli vain 2-3 vanhaa jänistä/ niemennokka. Ammuttu ei juuri mitään (kiintiökin on vuosikausia ollut 3 kpl/jahtaaja). Havukat ja huuhkajat vie osansa, mutta ei niidenkään saalisjälkiä ole paljon näkyvissä, joku tauti ne vie :evil:
Vanha erämieskaveri sanoo aina, että tappakaa yhettömiin niin tulee kauempaa (=meren saarista) terveet yksilöt tilalle. Saarissa saattaa olla runsas merikotkakanta osasyyllisenä siihen, että sielläkin on kanta kuihtunut muutamaan yksilöön. Joten apuja ei tule sieltäkään.
Ei riitä että tähtää tarkasti,..täytyy myös osua
aimo koskinen
 
Viestit: 314
Liittynyt: To Elo 23, 2012 12:40 pm

Re: Jänistä Pataan

ViestiKirjoittaja Esa Hanhela päivämäärä La Heinä 19, 2014 3:54 pm

Ampukaahan siemenetkin harvasta kannasta niin tiiättä että on täysin tyhjiä laajoja alueta puhtaana pupuista. Muutamat alueet Nivala - Haapavesi alueella kestää kovan kurituksen vain siksi ettei siellä oo ruttoa. Rutto on suuri vitsaus oulujoki varren läheisyydessä. Sitten on tämä saate joka vaikuttaa varmasti johonkin. Ketut o yhettömissä eikä verota juurikaan kantaa. -06 vuonna Ylikiiminki koki kunnon ruton, eikä jäniskanta ole vieläkään siitä kunnolla toipunut. Paikka paikoin on jäniksiä, mutta jos näitä ois ruton jälkeen lahdattu niin eikai se kanta olisi vahvempi?
TULINUOLEN KENNEL jalostamme ajavia koiria.
Esa Hanhela
 
Viestit: 292
Liittynyt: To Elo 23, 2012 4:38 pm

Re: Jänistä Pataan

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Su Heinä 20, 2014 7:52 am

On juuri näin kun Esa edellisessä kirjoitti tällä alueella,jos kanta on vielä viime kauden tasolla,niin ampua ei kestä 4 enempää ja kettua niin harvassa,että vain Hexi saa ylös :? , näin huono kanta viimeksi oli jossain 70-luvun paikkeilla ja myös 90-luvun alussa oli myös heikohko.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Jänistä Pataan

ViestiKirjoittaja Pentti Alhosaari päivämäärä Su Heinä 20, 2014 9:34 am

Onko se nyt pakko ampua yhtään jänistä..lintukantakin todennäköisesti tulee olemaan erittäin heikko, näyttäisi siltä, että poikueet erittäin pieniä. Olen nähnyt muutaman koppelonpoikueen, kaikissa emo ja yksi poikanen.
Pentti Alhosaari
 
Viestit: 661
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:06 pm

Re: Jänistä Pataan

ViestiKirjoittaja Tuomo Korri päivämäärä Su Heinä 20, 2014 9:42 am

ei ole hyötyä pitää koiraa jos laita junnuja nurin.
Tuomo Korri
 
Viestit: 20
Liittynyt: Su Tammi 27, 2013 7:58 am

Re: Jänistä Pataan

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Su Heinä 20, 2014 6:11 pm

Kyllähän jokainen ajoiraharrastaja tietää, nuorelle koiralla on muutama hyvä ampua,varsinkin sellaiselle jolle ei ole ammuttu yhtään,leimaamisen vuoksi .kyllä sen verran pitää ampua.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Jänistä Pataan

ViestiKirjoittaja Tuomo Korri päivämäärä Su Heinä 20, 2014 7:03 pm

jos koira päivän ajaa nii on se ny väärin jättää ampumatta.
Tuomo Korri
 
Viestit: 20
Liittynyt: Su Tammi 27, 2013 7:58 am

Re: Jänistä Pataan

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Su Heinä 20, 2014 7:17 pm

Aikalailla näin Tupe,ja pakkoko on ampua niitä 4 neljääkään omalta alueelta jos kanta on heikko,käy posauttamassa vaikka valtion mailta jostain kauempaa,tai sellaiselta alueelta jossa tavaraa on, jos saa luvan.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Jänistä Pataan

ViestiKirjoittaja Pauli Sornikoski päivämäärä Su Heinä 20, 2014 8:33 pm

joka junnu vaan nurin mitä koira ajaa, niin sitä ammuttiin ennenkin ennen kuin oltiin koehommissa, ei kait se siitä soa miksikään muuttua jos kokeissa käyvään, muistan joskus 60 luvulla kun oli vähän jänistä niin saattoi mennä monta päivää ettei löytyny jälkiä vaikka koirat haki laajalti, sitten joskus kun sai ajon niin sekin junnu kyllä pantiin nurin vaikka piti olla viimenen ja niin vaan kanta nousi pikkuhiljaa ja oli 70-80 lukujen vaihteessa valtava eikä pystytty pitämään ampumalla kurissa niin rutto vei muutamaksi vuojeksi mutta niin vaan taas kanta nousi ja taas yritetty ampua mahollisimman paljon ja onnistuttu pitämään tauvit pois, pyhäjärvellä, kiuruveellä ja pielaveellä kuulemma tosi kova kanta tällä hetkellä.
Pauli Sornikoski
 
Viestit: 1144
Liittynyt: To Elo 23, 2012 3:37 pm

Re: Jänistä Pataan

ViestiKirjoittaja Pentti Alhosaari päivämäärä Su Heinä 20, 2014 9:36 pm

Tuomo Korri kirjoitti:ei ole hyötyä pitää koiraa jos laita junnuja nurin.


Minä olen Tuomon kanssa samaa mieltä
Pentti Alhosaari
 
Viestit: 661
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:06 pm

Seuraava

Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa