Haettava ja Ajettava

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

Haettava ja Ajettava

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Ma Marras 10, 2014 8:24 am

Kortil tarttis olla paikka mihin sais laittaa miten vaikea haettava tai ajettava on .
1-5 haettava.
1-2 yöl on satanu lunta koira ei löydä yöjälkee .
1-2 Syksyl pieni jänis.
1-5 ajettava .
1-2 Pieni jänis paljon tietä käyttävä.
Tieajo kohta 52 (koira 1 jänis 4) koira 4 jänis 1)
Kaikki ajot eivät mene tielle siks vaan Koiraa ja jänist voi verrata keskenään kumpi on parempi tiel.
Munmieletäni sellasis kokeis mis kaikki eivät löydä yhtäkään ajettavaa olis hyvä jos kohtuuttoman häiriön sattuessa
otetaan toinen erä normaalist ,eikä katkaista toista 120 min ajoo itte .
Ensimmäist ajoo voi paikata kolmannel haul ,nyt jos kolmas haku jää tyhjäks hakunumero taitaa vaan pudota.
Kun kattoo koirii mitkä kokeis epäonnistuvat näyttäi et haettava ja ajettava olisivat 1 - 2 vaikeus-asteisii miksei
sitä vois kortil laittaa niinku maaston numeronki .
Omistajan mieliks kun laittaa 1 - 2 kun koira epäonnistuu ,kyllä ajankans näkee ettei ain välttämät ole jänikses vika.

Annetaan pisteitä myös jäniksel .
Usein jänis on parempi kun koira.
Hyväl kelil on paljon koirii mitkä ovat toisten koirin ja jänstenkans tasaväkisii.
Huonol kelil tulee eroi jänisten ja koirien välil.

Moni lopettaa kokeiskäynnin kun koirist kytätään pelkkii virheit.
Mä lopetin kirjoittelemiset kun tuntus ettei mun kirjoituksist haettu muuta kun virheit.
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Haettava ja Ajettava

ViestiKirjoittaja erkki allen päivämäärä Ma Marras 10, 2014 1:40 pm

Eipä kaikesta tartte murheita ottaa, väliaikaista ja hupia enempi.
erkki allen
 
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 6:30 am

Re: Haettava ja Ajettava

ViestiKirjoittaja Pasi Kontkanen päivämäärä Ma Marras 10, 2014 3:32 pm

Minun mielestä pitäis antaa hakkee niin pitkään kun vaan valoisa antaa myöten, että ajut saa valosassa.Kyse kuitenkin ajokokeesta. Annetaan vaikka 0pistettä yli 120min hausta mutta jos isäntä uskoo koiraansa niin antaa hakea... en minä ainakaan metältä lähe neljän tunnin jälkeen... siinä tulis kanssa selevitettyä hakuintoa.
Pasi Kontkanen
 
Viestit: 280
Liittynyt: To Elo 23, 2012 11:14 am

Re: Haettava ja Ajettava

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Ma Marras 10, 2014 5:15 pm

Pasi Kontkanen kirjoitti:Minun mielestä pitäis antaa hakkee niin pitkään kun vaan valoisa antaa myöten, että ajut saa valosassa.Kyse kuitenkin ajokokeesta. Annetaan vaikka 0pistettä yli 120min hausta mutta jos isäntä uskoo koiraansa niin antaa hakea... en minä ainakaan metältä lähe neljän tunnin jälkeen... siinä tulis kanssa selevitettyä hakuintoa.


Tyhjän 240 min haun jälkeen Ruotsin ja Norjan säännöt taitavat muuttuu paremmiks.
Eikös siel ole koetteluaika 6 tai 7 tuntii :?:
Nähdään paremmin koiran into ja kuullaan jopa haukku.
Eli kyseisestä koirasta saatais enemmän tietoo .
Munmielestäni tätä ei vois vastustaa kun innottomien omistajat.
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Haettava ja Ajettava

ViestiKirjoittaja Kalevi Vänskä päivämäärä Ma Marras 10, 2014 7:13 pm

...Annetaan vaikka 0pistettä yli 120min hausta mutta jos isäntä uskoo koiraansa niin antaa hakea...


Nolla pistettä 240 min hausta, 120 edelyttää vielä viittä pistettä, jos jänis nousee... (saivartelua).

Mulla toisella nartulla pennut, niin joutunut käyttämään vain toista narttua metsässä. Neljä vkoa/ 5 pvää vko, viikonloput lepoa ( saavat töissäkäyvät ja hirvimiehet jahdata rauhassa).
Viime perjantaina koira haki muutamaa minuttia vaille neljä tuntia, hakumatkaa kertyi garminin mukaan 18 km. Ajo kesti 68 minuttia, sit tuli totaalinen hukka.
Otin koiran pois vilkkaasti liikennöidyn tien varresta.

Heikoilla jäniskannoilla maantiet kiinnostaa jäniksiä luvattoman paljon, aina ei ehdi "hätiin".
Kalevi Vänskä
 
Viestit: 729
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 4:23 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Haettava ja Ajettava

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Ti Marras 11, 2014 6:30 am

Kalevi Vänskä kirjoitti:
...Annetaan vaikka 0pistettä yli 120min hausta mutta jos isäntä uskoo koiraansa niin antaa hakea...


Nolla pistettä 240 min hausta, 120 edelyttää vielä viittä pistettä, jos jänis nousee... (saivartelua).

Mulla toisella nartulla pennut, niin joutunut käyttämään vain toista narttua metsässä. Neljä vkoa/ 5 pvää vko, viikonloput lepoa ( saavat töissäkäyvät ja hirvimiehet jahdata rauhassa).
Viime perjantaina koira haki muutamaa minuttia vaille neljä tuntia, hakumatkaa kertyi garminin mukaan 18 km. Ajo kesti 68 minuttia, sit tuli totaalinen hukka.
Otin koiran pois vilkkaasti liikennöidyn tien varresta.

Heikoilla jäniskannoilla maantiet kiinnostaa jäniksiä luvattoman paljon, aina ei ehdi "hätiin".


Kokeis tarttiskin käyttää tutkaa niin näkee kuinkapaljon koiral on haus tuurii.
Munmielestäni tarttis ottaa haus huomioon miten määrätietoist on koiran kylmähaku .
Jos se on kiitettävää eikä koira vaan hortoile mettäs ,sil voi antaa tyhjästäki haust 5.
Kyseenalaisempaa on voik kylmähaust antaa hyvää numeroo jos koiral on hyvä tuuri.
(Kakspäiväsis kokeis näkee neljäst haust mikä on tuurin vaikutus.)
Koira kilpailee itteään ,koealuet ja jänist vastaan (Neljä erää )
Koira kun kilpailee vaan itteään vastaan koetuloksist näkee mikä ero on Koekelil ,koemaastol ja tuuril.
Mistä se ero erien välil tulee jollei tuurist :?:
Munmielestäni 5 on ainoa numero minkä kilpaan asti päässeil koiril kuuluis ,löytävät tai
eivät löydä.
Ne ovat niinmonis karsinnois olleet parempii kuin moni muu koirat ,huonol tuuril ei ain voi mitään.
Jos joku epäilee ettei tuuril ole vaikutust niin kysyn (Miksei itte ole kilpaan menny tai päässy :?: )
Kilpaan pääsyy helpottais jos parhaas iäs olevien kilpaan pääsyy helpotettais niin ettei kilpaan
pääsis lapset eikä vanhukset eli vaan 3 - 8 vuotiaat.
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Haettava ja Ajettava

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Ti Marras 11, 2014 3:52 pm

Pasi Kontkanen kirjoitti:Minun mielestä pitäis antaa hakkee niin pitkään kun vaan valoisa antaa myöten, että ajut saa valosassa.Kyse kuitenkin ajokokeesta. Annetaan vaikka 0pistettä yli 120min hausta mutta jos isäntä uskoo koiraansa niin antaa hakea... en minä ainakaan metältä lähe neljän tunnin jälkeen... siinä tulis kanssa selevitettyä hakuintoa.


Koiran intoo pidetään tärkeänä muttei päivän pituut ole määrätty.
Munmielestäni jos intoo katotaan vast illal silloin kaikkien tarttis tehdä se 6 tunnin päivä.
Tarkoitan et annettais koiran hakee 6 tuntii jo innon takia koska into katotaan vast 5 t 59 - 8 tunnin pääst.
Voiko intonumeroo edes laittaa 4 tunnin tyhjäst haust :?:
Jos koira löytää 1 jäniksen päiväst tulee pituudeltaan yli 6 tuntii.
Jos koira löytää 2 jänist päivä voi jäädä alle 5 tunnin ,into viel :?:
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Haettava ja Ajettava

ViestiKirjoittaja Pauli Sornikoski päivämäärä Ti Marras 11, 2014 9:10 pm

minun mielestäni 2 tunnin hausta voisi antaa paremman numeron kuin 5 minuutin hausta jos koira joutuu tekemään töitä koko rahan edestä, 5 minuutin haussa koiran ei vielä tarvitse töitä tehdä, esim tänä päivänä ensimmäinen haku 2 tuntia mutta koira joutui liikkumaan haulla 8 km ennen kuin lähti eikä olisi muillakaan tuo jänis noussut ripeämmin, koko ajan eteni, kepsistä näki syönnöspaikat joita oli 6 kpl, aina syönnöspaikalla koira rengasti komeasti ja taas edettiin seuraavalle syönnöspaikalle, vettäkin tuli rankasti koko yön ja aamunkin, minusta tämä haku oli kiitettävä haku vaikka aikaa kuluikin mutta kokeessa antavat tälläisestä hausta jonkun 5-6, 2 seuraavaa hakua olivat muutaman minuutin mittaisia että koira pääsi niissä helpolla, olen kanssa sitä mieltä että hakua voisi jatkaa niin kauan kuin isäntä arvelee koiransa virran riittävän vaikka iltaan asti, muuten nuo kolme tämänpäiväistä junnua ovat tuossa oottamassa purkittamista
Pauli Sornikoski
 
Viestit: 1144
Liittynyt: To Elo 23, 2012 3:37 pm

Re: Haettava ja Ajettava

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Ke Marras 12, 2014 7:53 am

Pauli Sornikoski kirjoitti:minun mielestäni 2 tunnin hausta voisi antaa paremman numeron kuin 5 minuutin hausta jos koira joutuu tekemään töitä koko rahan edestä, 5 minuutin haussa koiran ei vielä tarvitse töitä tehdä, esim tänä päivänä ensimmäinen haku 2 tuntia mutta koira joutui liikkumaan haulla 8 km ennen kuin lähti eikä olisi muillakaan tuo jänis noussut ripeämmin, koko ajan eteni, kepsistä näki syönnöspaikat joita oli 6 kpl, aina syönnöspaikalla koira rengasti komeasti ja taas edettiin seuraavalle syönnöspaikalle, vettäkin tuli rankasti koko yön ja aamunkin, minusta tämä haku oli kiitettävä haku vaikka aikaa kuluikin mutta kokeessa antavat tälläisestä hausta jonkun 5-6, 2 seuraavaa hakua olivat muutaman minuutin mittaisia että koira pääsi niissä helpolla, olen kanssa sitä mieltä että hakua voisi jatkaa niin kauan kuin isäntä arvelee koiransa virran riittävän vaikka iltaan asti, muuten nuo kolme tämänpäiväistä junnua ovat tuossa oottamassa purkittamista


Hyvä et joku sentään ymmärtää mitä yritän kirjoittaa :D
Jos jäniksen syöntipaikat ovat niinkun kuuset niit metsurillaki menee aikaa niiden karsimiseen .
Tarkoitan et jos koira sattuu tuuril jo viimeisen karsitun kuusen kohal on helpompaa edetä .
Munmielestäni ainakin kilvas tarttis hakuu seurata niin et ryhmätuomari pystyis seuraamaan
minkä hakunumeron antaa.
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Haettava ja Ajettava

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä Ke Marras 12, 2014 8:36 am

Pauli Sornikoski kirjoitti:minun mielestäni 2 tunnin hausta voisi antaa paremman numeron kuin 5 minuutin hausta jos koira joutuu tekemään töitä koko rahan edestä, 5 minuutin haussa koiran ei vielä tarvitse töitä tehdä, esim tänä päivänä ensimmäinen haku 2 tuntia mutta koira joutui liikkumaan haulla 8 km ennen kuin lähti eikä olisi muillakaan tuo jänis noussut ripeämmin, koko ajan eteni, kepsistä näki syönnöspaikat joita oli 6 kpl, aina syönnöspaikalla koira rengasti komeasti ja taas edettiin seuraavalle syönnöspaikalle, vettäkin tuli rankasti koko yön ja aamunkin, minusta tämä haku oli kiitettävä haku vaikka aikaa kuluikin mutta kokeessa antavat tälläisestä hausta jonkun 5-6, 2 seuraavaa hakua olivat muutaman minuutin mittaisia että koira pääsi niissä helpolla, olen kanssa sitä mieltä että hakua voisi jatkaa niin kauan kuin isäntä arvelee koiransa virran riittävän vaikka iltaan asti, muuten nuo kolme tämänpäiväistä junnua ovat tuossa oottamassa purkittamista


Jospa koira vain loirusi ympäri mettää ja vaihteli yöjälkeä, kun ei ensimmäisiltä jäljiltä heti noussut :wink: Tämäkin tulkinta on gepsistä seurattuna täysin mahdollinen.
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Haettava ja Ajettava

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Ke Marras 12, 2014 4:25 pm

kalevi rytky kirjoitti:
Pauli Sornikoski kirjoitti:minun mielestäni 2 tunnin hausta voisi antaa paremman numeron kuin 5 minuutin hausta jos koira joutuu tekemään töitä koko rahan edestä, 5 minuutin haussa koiran ei vielä tarvitse töitä tehdä, esim tänä päivänä ensimmäinen haku 2 tuntia mutta koira joutui liikkumaan haulla 8 km ennen kuin lähti eikä olisi muillakaan tuo jänis noussut ripeämmin, koko ajan eteni, kepsistä näki syönnöspaikat joita oli 6 kpl, aina syönnöspaikalla koira rengasti komeasti ja taas edettiin seuraavalle syönnöspaikalle, vettäkin tuli rankasti koko yön ja aamunkin, minusta tämä haku oli kiitettävä haku vaikka aikaa kuluikin mutta kokeessa antavat tälläisestä hausta jonkun 5-6, 2 seuraavaa hakua olivat muutaman minuutin mittaisia että koira pääsi niissä helpolla, olen kanssa sitä mieltä että hakua voisi jatkaa niin kauan kuin isäntä arvelee koiransa virran riittävän vaikka iltaan asti, muuten nuo kolme tämänpäiväistä junnua ovat tuossa oottamassa purkittamista


Jospa koira vain loirusi ympäri mettää ja vaihteli yöjälkeä, kun ei ensimmäisiltä jäljiltä heti noussut :wink: Tämäkin tulkinta on gepsistä seurattuna täysin mahdollinen.


Hyvil jänisalueil kilpailevil tulee mieleen et mettäs vaihdetaan jälkii niinkun viestijuoksus.
Täälpäin ei ensmäseks tulis sellanen mieleen.
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Haettava ja Ajettava

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä Ke Marras 12, 2014 8:54 pm

Minä luulin, että teilpäi on iha kamala vilkas mielikuvitus :roll:
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Haettava ja Ajettava

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä To Marras 13, 2014 6:45 am

kalevi rytky kirjoitti:Minä luulin, että teilpäi on iha kamala vilkas mielikuvitus :roll:


Laita oman koirasi GPS jakonimi ja katselijan salasana tänne kaikkien nähtäväks niin katsotaan mikä ero on
ihmisten mielikuvitusten ero.
Jos kilpailet alueel mis jäinkset odottaa purkitust katso esim kilvan koirii kun siel pitäis olla kokeneit tuomarei
joiden kuuluis koirien hakuu ja ajoo seurata ,jänis ei viel odota purkitust jos sen vilauksel jossain näkee.
Munmielestäni tutkast kattominen riittää jollei ajettavast näköhavaintoo vaadita.
On juur se sama seurataak ajoo tutkal ja käytetään mielikuvitust.
Ajolöysyydest joka muistuttaa ajoo ei tartte olla kun 10 min ,sitä ei ehdi näkemään jos kuuntelee ensin 5 min
ja sit vast alkaa epäilemään et koira löysii haukkuu,kun paikal ehtii voi viralliseen sulkemiseen kulunu aika
olla menny jo umpeen ,tai koira on selvittäny hukan välttäen sulkemisen.
120 mis ajos on monta 10 minuuttist joita ei näe . :?:
Eli näköhavainnoist ei teorias ole muutakun haittaa.
Miks vaaditaan tuomareil sellast mihin kukaan ei pysty. :?:
Garmini kun päivittää 5 sek välil erottaa 10 min paikallaan olevan haukkumisen ,silloin kun koiraa ei häiritä
löysyys on varmempaa,ihmisten liikkuminen ajon joukos muuttaa jäniksen kulkureittii.
Munmielestäni näköhavainnot ovat tärkeitä harvoin nähdään koiran löysyyt haukkuvan jollei mettäs mitään
nähdä.
Lumellakin kun koira hakee lakanakelil koira joutuu ennen ajoo tekemään mettään omii jälkii ,ei ajolöysyyt
eikä takajälkeenaoo eikä kertaamieks voi laskee jos jänis ensimmäisel lenkil juoksee koiran hakujälkee väärinpäin
pitkäs haus voi koiran hakujälkii olla paljonki .
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Haettava ja Ajettava

ViestiKirjoittaja Alpo Kananen päivämäärä To Marras 13, 2014 9:12 pm

kalevi rytky kirjoitti:
Pauli Sornikoski kirjoitti:minun mielestäni 2 tunnin hausta voisi antaa paremman numeron kuin 5 minuutin hausta jos koira joutuu tekemään töitä koko rahan edestä, 5 minuutin haussa koiran ei vielä tarvitse töitä tehdä, esim tänä päivänä ensimmäinen haku 2 tuntia mutta koira joutui liikkumaan haulla 8 km ennen kuin lähti eikä olisi muillakaan tuo jänis noussut ripeämmin, koko ajan eteni, kepsistä näki syönnöspaikat joita oli 6 kpl, aina syönnöspaikalla koira rengasti komeasti ja taas edettiin seuraavalle syönnöspaikalle, vettäkin tuli rankasti koko yön ja aamunkin, minusta tämä haku oli kiitettävä haku vaikka aikaa kuluikin mutta kokeessa antavat tälläisestä hausta jonkun 5-6, 2 seuraavaa hakua olivat muutaman minuutin mittaisia että koira pääsi niissä helpolla, olen kanssa sitä mieltä että hakua voisi jatkaa niin kauan kuin isäntä arvelee koiransa virran riittävän vaikka iltaan asti, muuten nuo kolme tämänpäiväistä junnua ovat tuossa oottamassa purkittamista


Jospa koira vain loirusi ympäri mettää ja vaihteli yöjälkeä, kun ei ensimmäisiltä jäljiltä heti noussut :wink: Tämäkin tulkinta on gepsistä seurattuna täysin mahdollinen.


Nyt olen kyllä Kallun kanssa samaa mieltä, jänis ei kyllä vesisatteella liiku kahdeksaa kilometriä eikä yhden yön aikana millonkaan, mutta sillä kyllä nostetaan
koiran suoritusta monesti että seurasi yöjälkiä niin pitkälle ja todellisuudessa vaihtaa jälkiä kun ei vaan nouse totuus on näin valitettavasti :wink:
Alpo Kananen
 
Viestit: 386
Liittynyt: To Elo 23, 2012 4:39 pm

Re: Haettava ja Ajettava

ViestiKirjoittaja Pauli Sornikoski päivämäärä To Marras 13, 2014 10:12 pm

valitettavasti tämä koira joka silloin haki ei vaihda jälkiä, teijän koirista en tiijä, tulleehan siinäkin jo matkaa kun huonossa hajussa selvittää syönnöskentät, tänäkin päivänä kenolla toinen haku kesti tunnin ja kilometrejä tuli neljä ja puoli että äkkiä niitä tulloo kun selvittää junnun koko yön jäljet.
Pauli Sornikoski
 
Viestit: 1144
Liittynyt: To Elo 23, 2012 3:37 pm

Seuraava

Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa