Haettava ja Ajettava

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

Re: Haettava ja Ajettava

ViestiKirjoittaja petri kujanpää päivämäärä Pe Marras 14, 2014 5:53 am

minä en kattonut kilometrejä,mut olin samana aamuna kuin pauli tuon vajaan 2-vuotiaan nartun kans,ja täällä varmaan aika sama keli,sai yöjälen tutkan mukaan n.600m päästää,ja sen jälkeen tosi monessa kohtaa teki "syheröä",eteni kuitennin kokoajan hiljokseen,ja ajo alkoi 1,6km päästä,meillä on niin huono jänis kanta et oon "sata"varma ettei kyllä vaihellu jälkiä!ja muistan semmosen tapauksen yli 10.vuoden takaa, et tuli ensilumi(10cm)ja mulla oli joku pentu,löydettiin jäljet.ni oli menny 1,5km suoraan toiselle tielle,ja siellä vasta oli syönnökset,oli kauhia homma saaha se ylös,kun oletin et 100m kävelyn jälkeen jänes pomppaa meidän eestä..
petri kujanpää
 
Viestit: 863
Liittynyt: To Elo 23, 2012 1:36 pm

Re: Haettava ja Ajettava

ViestiKirjoittaja Tero Honkanen päivämäärä Pe Marras 14, 2014 11:53 am

Pikkusen on vielä henkilökohtasesti opittavaa tässä kivassa harrastuksessa, että sulalla voi tutkasta sanoa satavarmaksi "ei vaiha jälkeä" tai vastaavia kommentteja. Lumellahan homma on toinen. Ehkäpä hajuaisti hissukseen kehittyy niin voi itekkin todeta asian.

Noita Petrin mainitsemia siirtymiä on ollut useasti kun jänis ei olekkaan ollut paikallinen vaan toisaalta uuteen paikkaan ajettu. On sitten jossain välissä yötä pompotellut omille mailleen takasin. Tuokin tosin oletus, mutta pitkä on lumijälki ollut.
Tero Honkanen
 
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Maalis 04, 2013 9:35 pm

Re: Haettava ja Ajettava

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Pe Marras 14, 2014 3:34 pm

Joka jäniksellä kyllä on oma ominaishajunsa,ja hyvänenäinen koira helposti pystyy sen erottaan muista,siitä ainakin ajolla on todisteita ja muullonkin,lumelta jopa muutama paljaaltakin,jokainen oman koiransa tuntee kuin tyhjät taskunsa,edellyttäen ,että on tyhjät taskut :) Mutta eipä voi väittää etteikö ole koiria jotka vaihtaa haulla jänistä,ettei tahdo laskea ehtiä,mutta eihän siinä mitään,kunhan vaan ylös pukkaa ja mieluiten kohtuu ajassa.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Haettava ja Ajettava

ViestiKirjoittaja petri kujanpää päivämäärä Pe Marras 14, 2014 9:06 pm

tero,tässä tapauksessa kyllä,kun oon monella koiralla ajattanut tuossa kohtaa,ja tuolta puolen tieltä ei oo ajoa lähtenyt kuin yhestä kohtaa :( tai siis hiukan vaihtaa makuupaikkaa,mut oon hyvinkin varma et on vain yksi jänis :shock: kerran ammuin yhestä treenipaikasta kaksi jänistä,joitain vuosia sitten näihin aikoihin,ni ei koko talvena jälkiä,ja muistaakseni kenenkään koira ei siitä ajoa saanut!onneksi meillä on joissain paikoissa kohtuu hyvin jänistä,ja mullakin luvat kolmeen seuraan(45 000ha)ni voi harrastaa,myös ampuakin ihan vapaasti!mutta senkin oon tosiaan laittanut"merkille"et kun näistä "huonoista"maastoista oon ollut vieraana"kanitarhoissa",ni haut ollut muutaman minuutin!ettei oo koirat ihmetellyt jälkien määrää..
petri kujanpää
 
Viestit: 863
Liittynyt: To Elo 23, 2012 1:36 pm

Re: Haettava ja Ajettava

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä La Marras 15, 2014 8:42 pm

Pasi Kontkanen kirjoitti:Minun mielestä pitäis antaa hakkee niin pitkään kun vaan valoisa antaa myöten, että ajut saa valosassa.Kyse kuitenkin ajokokeesta. Annetaan vaikka 0pistettä yli 120min hausta mutta jos isäntä uskoo koiraansa niin antaa hakea... en minä ainakaan metältä lähe neljän tunnin jälkeen... siinä tulis kanssa selevitettyä hakuintoa.


Ainakin kilpaan päässeitten koirien olis tarvinnu antaa hakee 6 tuntii et näkee koealueitten eron .
Sais ainakin innon mitattuu ja haukunki .
Tarttis olla et koira sais hakunumeron huonomman haun mukaan eikä tuuril löydetyn huonoil keleil ja maastoil on liian
suuri vaikutus.
Voitte kilvan koirist kattoo miten tiet kohta 52 vaikuttaa ajotaitonumeroon.
Kunnei koiril vaadita kokees et niiden tarttis tiel ajaa ajattamisaikaa vois lisätä 120 min lisäks tiehukan verran.
Ei kohtuuttomii häiriöit voi edes tiel olla jos koira ne sujuvast ajaa.
Karsinnoist voidaan päästä läpi niin ettei tiel tartte ajaa.
240 ajominuuttii antaa 70 minuuttipisteit .
20 min tiehukka niin pisteet putoo 64,5 Eli pisteit putoo 5,5 ja samal ajotaitonumero putoo 1 - 2 pistet.
Kilvas olis hyvä GPS tutkast kaikkien saada seurata millases maastos koira joutuu ajamaan vaik maaston
numero on 4 jänis voi käyttää paljonki teitä eikä pelkästään sitä hyvää maastoo.
Kun mettäs on paljon peuroi ja supei teitten lisäks vo kuvitella miten tääl pentuu reenaa.
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Edellinen

Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa