Sääntömuutos esitys

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

Sääntömuutos esitys

ViestiKirjoittaja Tapio Rantanen päivämäärä Su Helmi 01, 2015 11:32 am

Vuoden ensimmäisen Ajokoiramies-lehden ilmestyttyä lienee syytä perustella muutamin sanoin kohdassa vuosikokous olevaa SAJ:n sääntömuutos esitystä. Lähtökohtana on omat huomioni hallituksen päätöksenteosta viimeisten vuosien aikana.(esim. viimevuosien lähes 20 % jäsenmäärän pieneminen, julkaisutoimikunnan "ylikävely") Puuhaan ryhtymistä edesauttoi arvovaltaiselta taholta julkaistu kannanotto hallituksen suuresta jäsenmäärästä. Hallituksen taannoinen päätös surkuhupaisen kalenteri-projektin toteuttamisesta vahvisti päätökseni muutosesityksen julkaisemiseksi. Esityksestä olen yksin vastuussa, siihen ei liity minkäänlaisia taustaryhmiä tai toimikuntia.
On syytä mainita ettei esitykseeni liity minkäänlaisia henkilökohtaisia tavoitteita järjestötasolla.
Sääntömuutospäivityksen perimmäinen tarkoitus on saattaa hallituksen jäsenmäärä ajan vaatimusten mukaiseksi. Päätöksenteko saadaan näin joustavammaksi ja hallituksen toiminta kustannustietoisemmaksi, suhteessa kokousmääriin. Kokousmäärät sellaiseksi, jotta ne mahdollistaisi vallan palauttamisen hallitukselle.
- Esityksen mukaisesti valittaisiin 2 jäsentä/lohko+varajäsenet ja 1 jäsen+varajäsen vuosikokouksessa. Lohkokotaisista valintatilaisuuksista vastaisi SAJ. Parhaimmillaan tilaisuudessa valittaisiin etukäteen avoimesti hallitustavoitteensa ilmoittaneista henkilöistä jäsenehdokkaat SAJ:n hallitukseen(Samalla olisi mahdollisuus keskustella lohkotasolla tärkeistä asioista). Tämä muuttaisi kokonaan nykyisen edustukseen perustuvan hallitus paikan.
-Hallitustyöskentelyyn ehdotetaan myös uudenlaista avoimmuutta, esittämällä hallituksen kokouspöytäkirjojen julkaisemista vähintäinkin jäsenistölle.
-Esitetään myös olevien sääntöjen pykälän kuusi poistamista tarpettomana. On varmaan aikoinaan ollut pätevät perustelut tällaisen pykälän kirjaamiseen järjestön sääntöihin. En ole löytänyt minkään muun vastaavan järjestön säännöistä vastaava. Eikä kukaan arvovaltaista henkilöistä joilta olen asiaa tiedustellut, ole sen olemassaoloa osannut/halunnut perustella.
Minusta tämä sitoo järjestön päätäntävaltaa tavalla joka ei vastaa tämänpäivän toimintaa. Ääritilanteessa saatta pykälä kuusi tulla jäsenistölle kalliiksi.(tähän osaa lakimiehet vastata). Jäsenmäärän laskeva trendi ei ainakaan puolla säännöissä tällaista pykälää.
Esitys koskee vain sen kirjauksen poistamista, siinä ei ole takana muita innovaatioita.
-Lisäksi esitetään nykyisen avoimien valtakirjojen valtavan määrän puolittamista. Tällä tavoitellaan järjestön ylintä valtaa käyttävän vuosikokouksen demokratian paratamista. Ne joita asiat kiinnostavat, tulevat paikalle ja heillä olisi myös todellista päätösvaltaa.

Ennkuin solvaaminen alkaa on syytä todeta, ettei esitykseni ole suunnattu yksittäistä hallituksen jäsentä tai ketään muutakaan vastaan.
Tapio Rantanen
 
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2013 10:17 am

Re: Sääntömuutos esitys

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä Su Helmi 01, 2015 4:43 pm

Tivaanpa vielä vastausta Rantaselta:

6 § Toimihenkilöt.
Käytännöllisten asioiden hoitoa varten yhdistyksellä on toimisto sekä tarpeellinen henkilöstö.

Voisitko vastata rehellisesti mitä ajat takaa edelläolevan 6 § poistamisella ?
Muilla yhdistyksillä ei ole säännöissä kyseistä pykälää, koska heillä ei ole omaa toimistoa eikä henkilökuntaa, jotenka 6 § on heidän säännöissään tarpeeton, jotenka edelläoleva ei kelpaa selitykseksi.

Kun vihjaat 6 § tulevan jäsenille kalliiksi viittaatko mahdollisesti "Kemilä- ilmiöön" ja yrität halpamaisesti kyseenalaistaa toimistosihteerin rehellisyyttä ?

Jokainen vähääkään asioihin perehtynyt ymmärtää mihin johtaa 6 § poistaminen. Kehtaatkin väittää, että kyseessä on vain kirjauksen poistaminen ei muuta. Valehteletko jälleen? Jos ei näin ole miksi vihjailet, että 6 § voi tulla jäsenistölle kalliiksi ? Järjestöllämme on vain yksi toimihenkilö, joten vihjailujesi kohteesta ei voi erehtyä.
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Sääntömuutos esitys

ViestiKirjoittaja Tapio Rantanen päivämäärä Ti Helmi 03, 2015 7:32 am

Millainen on järjestömme yhteisesti hyväksytty tulevaisuuden suunnitelma? (En tarkoita jalostuksen tavoiteohjelmaa, jonka ylläpito on rotujärjestön velvollisuus.)
Tarkoitan suunnitelmaa (visiota) johon mm. päätöksen teko nojaa. SAJ:n kokoisella järjestöllä pitäisi olla käytössään vähintään viidelle tulevalle vuodelle yksilöity suunnitelma. Taustalla vielä suuntaviivat 10 seuraavalle vuodelle?
Viimeksi muokannut Tapio Rantanen päivämäärä Ti Helmi 03, 2015 2:46 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Tapio Rantanen
 
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2013 10:17 am

Re: Sääntömuutos esitys

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä Ti Helmi 03, 2015 9:53 am

Miten tuo edellinen liittyy 6 § poistamisee ?
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Sääntömuutos esitys

ViestiKirjoittaja Tapio Rantanen päivämäärä Ke Helmi 04, 2015 4:33 pm

SAJ:n jäsenien perusoikeus on tiedonsaanti järjestön toimista ja tilasta.
Millainen on istuvan puheenjohtajan ja hallituksen tiedoitusstrategia? SAJ:n kokoisella järjestöllä pitää mielestäni olla selkeä strategia siitä miten hoidetaan sisäinen- ja ulkoinen tiedotus!
Palveleeko Ajokoiramies-lehti riittävästi ja halutunlaisilla asioilla jäsenistöä?
Onko järjestön nettisivut ajanmukaiset, löytyykö sieltä ajankohtaista tietoa? Antaako järjestön nettisivut suomen suurimmasta rotujärjestöstä, sen ajankohtaisista asioista, visiosta, päätöksenteosta, jne. selkeän kuvan?
Tapio Rantanen
 
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2013 10:17 am

Re: Sääntömuutos esitys

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä Ke Helmi 04, 2015 5:35 pm

Eikös julkaisutoimikunnan tehtäviin kuulu esim. jäsenhankinta Ajokoiramieslehden kehittäminen ja julkaisutoiminta. Itse olet kuulunut julkaisu toimikuntaan pitäisihän Sinun tietää mitä olette tehneet ja minkälaisen strategian olette luoneet asioitten eteenpäin viemiseksi. Ette mitään. Onko osaamattomuutta asioiden hoidossa jos esityksenne on johtanut vain "törmäys kursille" ? Vai onkohan niin, että ainoastaan Sinä olet oikeassa ja 18 hallituksen jäsentä ja puheenjohtajamme väärässä ?
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Sääntömuutos esitys

ViestiKirjoittaja Tapio Rantanen päivämäärä Ke Helmi 04, 2015 6:07 pm

Julkaisutoimikunta on esittänyt Ajokoiramies-lehdelle omien fb-sivujen luomista. Näin olisi saatu jäsenistöltä suora yhteys lehteen. Julkaisutoimikunta tarjosi osaamistaan järjestöstä ulospäin suuntautuvaan tiedottamiseen.
Hallitus hylkäsi esitykset perustelematta.
Uudessa sääntömuutosehdotuksessa ehdotetaan hallituksen pöytäkirjojen jukaisemista.
Eo. on tyypillinen esimerkki siitä miksi!
Tapio Rantanen
 
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2013 10:17 am

Re: Sääntömuutos esitys

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä Ke Helmi 04, 2015 6:53 pm

Rantasen pitäisi tietää, että hallituksien pöytäkirjat eivät ole julkisia asiakirjoja esim. osakkeen omistajallakaan ei ole oikeus vaatia nähtäväksi hallituksen pöytäkirjoja. Hallituksen tekemät päätökset pöytäkirjan tarkistuksien jälkeen kylläkin voisi julkaista. Ajokoiramies lehti on sidoksissa jäsenmaksuun ja sitäkautta järjestön jäsenyyteen ja tulee myös säilyttääkin sellaisena. Lehden sisältöä kylläkin olisitte voinut kehittää esim. Suomenajokoiran käyttöominaisuuksien jalostukseen liittyvillä julkaisuilla. Suomenajokoirajärjestöllä on FB sivut joidenka luulisi riittävän. Julkaisutoimikunnalle kuuluu jäsenhankinta sillä saralla olisi puuhaa riittänyt, jos teillä haluja olisi ollut. Oletta vain tyytynyt syytteleen toisia jäsenmäärän vähenemisestä.
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Sääntömuutos esitys

ViestiKirjoittaja Tapio Rantanen päivämäärä Ke Helmi 04, 2015 8:19 pm

Julkaisutoimikunta ehdotti mm.1,5 v ennen MV-näyttelyä ajanmukaisen ja mielenkiintoisen messuosaston suunnittelua ja toteutusta. Huolellisesti toteuttuna tämä olisi luonut laajalti myönteistä imagoa järjestölle.
Ei saanut innostunutta vastaanottoa tämäkään esitys.
SPJ ja SHHJ sen sijaan onnistuivat osastoillaan loistavasti. Siellä oli nuoret kielitaitoiset ihmiset esittelemässä järjestöjään jne. SAJ:n messuosastolle ei ole edelleenkään tehty juuri mitään. SHHJ:n osasto valittiin Voittaja-näyttelyn yhteydessä näyttelyn parhaaksi osastoksi. Parhaat Onnittelut Heille.
Kannattaa muuten käydä heidän sivuillaan tutustumassa. Siellä saa lukea mm. hallituksen kokousten pytäkirjat.
Tapio Rantanen
 
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2013 10:17 am

Re: Sääntömuutos esitys

ViestiKirjoittaja Tapio Rantanen päivämäärä Ti Helmi 10, 2015 9:31 am

Miksi 9+1 hallitus olisi tehokkaampi kuin 18+1?
SAJ:n tapauksessa hyötyä tulee jäsenten valintatavasta. Valitaan ehdokkaat demokraattisesti, ilman määrääviä paikkaan tai alueeseen liittyviä mandaatteja - edustuksia.Kuitenkin lohkokohtaisesti.
Nykyaikainen päätöksenteko vaati asioihin nopeita reagointeja - 9 hlön hallitus on tällöin tehokkaampi hallinnollisesti.
9 hlön hallitus on mahdollista mobilisoida kykeneväksi tarvittaessa tehokkaaseen yhteydenpitoon,vieläpä kustannustietoisesti. Tämä helpottaa mm. pj:n tehtävää kun hallitus on ns. "napin" takana.
9 hlön hallitus vastaa nykyistä tarvetta tehokkaaseen päätöksentekoon.
9 hlön hallitus mahdollistaa asiallisen, SAJ:n tarpeita vastaavien kokousmäärien pitämisen kustannustietoisesti.
9 hlön hallitus luo nykyaikaiselle päätöksenteolle oikeanlaisen toimintaympäristön - luo mahdollisuuden keskustella käsiteltävistä asoista perusteellisesti.

Esimerkki asioiden kästittelystä: 6-7 hallituksen kokousta vuodessa, asialistassa 5 keskusteltavaa asiaa. Jokainen hallituksen jäsen käyttää näiden viiden kohdan osalta puheenvuoroja yht. 5 min (1 min/asia),
tarkoittaa tämä 9 hlön hallitukselta lähes neljää kokoustuntia/kokous! Tähän on lisättävä vielä kokousrutiinien viemä aika.
Tunnen nykyisestä hallituksesta henkilöitä, joiden tieto/taito mahdollistaa järjestön eteenpäin viemisen tulevaisuuteen, kunhan toimintaympäristö vain on oikeanlainen.
Tapio Rantanen
 
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2013 10:17 am

Re: Sääntömuutos esitys

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä Ti Helmi 10, 2015 12:45 pm

Eiköhän päätöksen teon tehokkuus ole enemmän kiinni hallituksessa istuvista henkilöistä, kun lukumäärästä. Hallitukselle ei kuulu kaiken maailman sooloilut. Hallituksen tulee noudattaa vuosikokouksessa hyväksyttyä toimintasuunitelmaa. Tämä Rantasen ehdotus hallituksen pienentämisestä voi pahimmillaan johtaa SAJ:n alasajoon. Onkohan aivan varma ettei hallituspaikan menettämisellä ole iso lamaannuttava vaikutus maakunnalisten yhdistysten toimintaan ? joka olisi tuhon tie. Jos hallituksen kokoa aiotaan muuttaa tulee se tehdä pitkän harkinnan tuloksena yhteishengessä. Ei Rantasen konstein kostotoimenpiteenä omien etujen jouduttua törmäys kurssille.
Suomenajokoiran jalostusta ja harrastustemme ei Suomenajokoirajärjestön tarvitse kaikessa ohjailla markkinatalous periaattein. Sekin Tapio hyvä on hyvin tiedossa, että pienempi joukko on aina helpompi manipuloida omien mielipiteiden ja tavoitteiden taakse :lol:
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Sääntömuutos esitys

ViestiKirjoittaja Tapio Rantanen päivämäärä Ke Helmi 11, 2015 6:17 pm

SAJ:n sääntöjen 6 §.
Kalevi Rytky sai mielenkiintoni heräämään tämän pykälän olemassa oloon järjestön säännöissä. Heti alkuun on todettava, että järjestön säännöt ja palkkaa tai palkkiotoita nauttivien toimihenkilöiden työsopimukset ovat aivan eriasioita. Niillä ei ole mitään tekemistä keskenään tai ei ainakaan saisi olla. Työsopimuksista vastaa hallitus.
Selailin kakkien niiden järjestöjen/yhdistysten säännöt, joilla on työsuhteessa toimihenkilö/-henkilöitä. Joitain koiraharrastuksen ulkopuoleltakin. Vastaavaa sääntöpykälää en löytänyt mistään muualta.Tämä pykälä on historiallinen jäänne, jollaista ei nykysäännöissä lainkaan tarvita, eikä mielestäni saa myöskään olla.
Yrittäjä- ja työnantajataustaisena ymmärrän hiukan nykyisestä työlainsäädännöstä.
SAJ jäsenineen on työnantaja.
Työantajan ja työntekijän välisissä asioissa ratkaisee aina ja vain se mitä lukee papereissa - millään muulla ei ole merkitystä. Näiden asiakirjojen, tehtävän kuvauksineen on aina oltava ajantasalla, ilman minkäänlaista kummankaanpuolista epäselvyyttä.
Pyydän jokaista miettimään tilanetta missä järjestön omistamaan osakehuoneistoon kohdistuu osakkeiden kpl määrän mukaan määräytyvä esim. kalliin putkiremontin tuoma useamman kymmenen tuhannen kuluerä?
Tai tilanetta kun jatkuvasti pienenevään jäsenmäärään kohdistuu kohtuuton jäsenmaksun korotustarve toimiston ja toimihenkilöiden ylläpitämiseksi?
Palkat on aina maksettava ensimmäiseksi, samoin yhtiövastikkeet yms. Sen jälkeen toimitellaan muita asioita jos rahaa on käytettäväksi. (Ymmärtääkseni järjestöllä on ainakin kolme toimihenkilöä tällä hetkellä).
Kiinteät kulut toteutuvat aina ja varmasti. Näin se menee ollaan markkinataloudessa tai ei.
(Hallituksella on luonnollisesti järjestön taloudellista tilaa ennustava selvitys ainakin viideksi seuraavaksi vuodeksi. Olisi hyvä esitellä ko. selvitys jäsenistölle, yleisen huolen häventämiseksi).
Omalta osaltani sääntöjen kuudennen pykälän käsittely päättyy tähän.
Tapio Rantanen
 
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2013 10:17 am

Re: Sääntömuutos esitys

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä To Helmi 12, 2015 12:26 pm

Mielenkiintoinen näkökulma Rantasella SAJ:n omistamaa kiinteistöä kohtaan. Itse olen saanut sellaisen kuvan, että imiset ostavat kiinteistöjä sijoitusmielessä saaden niistä tuottoa ja euroja tililleen. Rantanen pelottelee suurilla ja sietämättömillä menoilla :roll: Todellisuudessa putkiremonti joka pitää sisällään käyttövesi järjestelmän uusimisen kokonaisuudessaan nostaa yhtiövastikkeen neliöhintaa 1 - 1,5 £ neliö taloyhtiön ottaman rahoituksen takaisinmaksuajasta riippuen. Tehdyt kunnostustyöt ja putkiremontit nostavat yleensä kustannuksia enemmän osakkeiden arvoa. Onko sulle Tapio SAJ:N kiinteistöstä luopuminen niin tärkeää, että pitää jopa "lapsellisin" keinoin yrittää manipuloida jäseniä kannattamaan esitystäsi ?
Suomenajokoira harrastajissa on varmasti useita yritystaustaisia henkilöitä jotka tietää että kirjoituksesi esim. työsopimuksista on kuin huonolla musiikkikorvalla laulettu laulu "sinne päin" :lol:
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Sääntömuutos esitys

ViestiKirjoittaja Tapio Rantanen päivämäärä La Helmi 14, 2015 9:45 am

Ohessa sääntömuutosesityksen 5§ HALLITUS.
5 § HALLITUS
Suomenajokoirajärjestön asioita hoitaa hallitus.
Hallituksen muodostavat kahdeksi vuodeksi kerrallaan valittavan puheenjohtajan lisäksi, kolmeksi vuodeksi kerrallaan valittavat yhdeksän (9) varsinaista jäsentä ja heille valitut henkilökohtaiset varajäsenet. Jäsenet varajäsenineen valitaan siten, että kultakin neljältä lohkolta valitaan kaksi (2) jäsentä varajäsenineen. Jäsenet varajäsenineen pyritään valitsemaan mikäli mahdollista huomioiden eri rotujen harrastajat. Yhdeksäs jäsen varajäsenineen valitaan sen mukaan mitä vuosikokous kulloinkin päättää.

Vuosittain on erovuorossa henkilökohtaisine varajäsenineen kahtena vuotena kolme (3) varsinaista eri lohkoilta olevaa ja yhtenä vuotena kaksi (2) eri lohkoilta olevaa ja yksi (1) eli yhdeksäs hallituksen jäsen. Kolmen ensimmäisen vuoden aikana erovuoroiset ratkaistaan arvalla. Erovuoroiset voidaan valita uudelleen. Jos joku valituista eroaa kesken toimikauden valitsee seuraava vuosikokous hänen tilalleen uuden jäljellä olevaksi toimikaudeksi. Valittujen henkilöiden toimikaudet alkavat valinnasta. Hallituksen jäsen voidaan valita enintään kolmeksi toimikaudeksi peräkkäin.

Hallitus valitsee vuosittain keskuudestaan varapuheenjohtajan ja nimeää tehtäviinsä sihteerin, kirjanpitäjä / rahastonhoitajan, tarpeen vaatiessa jäsensihteerin ja mahdollisesti asettaa tai palkkaa muut tarpeelliset toimihenkilöt. Hallitus voi asettaa avukseen työvaliokunnan, toimikuntia ja työryhmiä valmistelemaan tai hoitamaan niille asetettuja asioita ja vahvistaa niiden tehtäväkuvauksen. Hallitus määrittää myös mahdollisen toimistohenkilön työnkuvauksen .Eri tehtäviin valitut ja asetetut henkilöt voidaan valita hallituksen ulkopuoleltakin järjestön jäsenten keskuudesta.

Hallitus kokoontuu puheenjohtajan tai hänen estyneenä ollessaan varapuheenjohtajan kutsusta tai kun vähintään viisi (5) hallituksen jäsentä sitä vaatii. Kutsu kokouksiin on esitettävä kirjallisena vähintään yhtä (1) viikkoa ennen kokousta, sähköpostiosoitteensa antaneelle kutsu voidaan lähettää myös sitä käyttäen. Järjestön hallitus voi halutessaan kutsua jaostojen ja toimikuntien puheenjohtajia tai muita toimihenkilöitä sekä erilaisia asiantuntijoita hallituksen kokouksiin. Heillä on läsnäolo- ja puheoikeus, mutta ei äänioikeutta

Hallitus on päätösvaltainen, kun puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja ja
vähintään viisi (5) jäsentä on läsnä. Asiat ratkaistaan yksinkertaisella
ääntenenemmistöllä.

Hallituksen pöytäkirjat julkaistaan kolmen (3) viikon kuluessa kokouksesta järjestön nettisivuilla.
Tapio Rantanen
 
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2013 10:17 am

Re: Sääntömuutos esitys

ViestiKirjoittaja Tapio Rantanen päivämäärä Ma Helmi 16, 2015 1:21 pm

Huomaathan viisauden (ei ole minun keksimä) joka sisältyy esitykseen hallituksen jäsenmäärästä? "Yhdeksäs jäsen varajäsenineen valitaan sen mukaan mitä vuosikokous kulloinkin päättää."
SAJ:n vuosikokouksella tarjoutuu uudenlainen mahdollisuus vuosikokouksessaan päättää valitaanko hallitukseen 9. jäsen? Se voidaan siis myös jättää valitsematta!
Päätös tehdään vuosikokouksessa, perustellusta esityksestä.
Tämä nostaa osaltaan vuosikokouksen painoarvoa SAJ:n korkeimpana päättävänä elimenä.
Tapio Rantanen
 
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2013 10:17 am

Seuraava

Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa