Hakulöysyyden arvostelu AJOK ja KEAJK:ssa

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

Re: Hakulöysyyden arvostelu AJOK ja KEAJK:ssa

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä La Maalis 14, 2015 10:36 am

Minulla on voimassaolevat ketunajokokeen sääntövihko .

Lisätiedot.

- 33 Herättely ja hakulöysyys no. 2 vähäistä hakulöysyyttä

Yleisohje 2 Palkintotuomareiden toiminta eri tilanteissa.

2.3 toiminta haun aikana. koira suljetaan kokeesta, "kun hakulöysyyttä on kertynyt 40 minuuttia".

En tiedä missä on sääntötoimikunnan jäsenten ajatuksen harhailleet, kun he tämänkin yleisohjeen ovat laatineet, joka on täysin ristiriidassa "kettukoiralle" asetettujen vaatimusten suhteen..
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Hakulöysyyden arvostelu AJOK ja KEAJK:ssa

ViestiKirjoittaja jari huttunen päivämäärä La Maalis 14, 2015 11:24 am

Tarvetta koulutukseen?,1.8 pyhäjärvellä kettukurssi.
jari huttunen
 
Viestit: 283
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 9:32 pm

Re: Hakulöysyyden arvostelu AJOK ja KEAJK:ssa

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä La Maalis 14, 2015 12:12 pm

Tässä harrastuksessa ei ole mitään uutta se, ettei kouluutukset ja kouluutus teemat noudata voimassaolevia sääntöjä.
Mitä virkaa on säännöillä, kun niitä ei noudateta eikä sääntöjen mukaan arvostella koiria, vaan itse kukin soveltaa sääntöjä oman mieltymyksensä mukaan.
Käytännön tosiasia on. Jos sääntöjä noudatettaisiin tiukasti menisi 90% tämänpäivän "kettukoirista" sulkuun hakulöysyydestä ensimmäisellä haulla, haun kestäessä yli tunnin. Tämä osoittaa selvästi, että sääntöihin tulisi kiireesti tehdä muutos.
Tiedoksi, minä olen käynyt jatkokouluutuksessa vuosittain.
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Hakulöysyyden arvostelu AJOK ja KEAJK:ssa

ViestiKirjoittaja jari huttunen päivämäärä La Maalis 14, 2015 12:40 pm

Paljon kiitoksia Kaleville suoraselkäisyydestä.Tervetuloa kaikille tuomarikurssisille pyhäjärvelle 1.8.Kouluttajana Seppo Korpela.Keskustellaan säännöistä.
jari huttunen
 
Viestit: 283
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 9:32 pm

Re: Hakulöysyyden arvostelu AJOK ja KEAJK:ssa

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä La Maalis 14, 2015 2:54 pm

Vaikka ainakin minulla tullee Kalevin kanssa riita ajokoira-aiheesta päivä kuin päivä :D ,niin ei voi olla kuin samaa mieltä tässä,MITÄ VIRKAA SÄÄNNÖILLÄ JOS NIITÄ EI NOUDATETA EIKÄ ARVOSTELLA SÄÄNTÖJEN MUKAAN,kuinka hyvin sanottukaan,ja silloinhan ne ei palvele jalostuksessa jos niihin ei voi luottaa,ja siksi ainakin itse pyrin vastakappaletta kuulemaan ja näkemään metsässä,ellei sitten ole sata varma muuten,mutta harvon on.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Hakulöysyyden arvostelu AJOK ja KEAJK:ssa

ViestiKirjoittaja Lind Marko päivämäärä La Maalis 14, 2015 3:45 pm

Vohlonen toi esille kirjoittaen:
- Pitäisikö herättely tai hakylöysyyttä/ verrata koiran omaan ajohaukkuun ja ajossa harvahaukkuista tukistettaisi enemmän ja tiheähaukkuista vähemmän. Jos hakuhaukahtelua ei verrata koiran omaan ajohaukkuun,niin harvahaukkuiset hyötyvät enemmän.

Samaan aiheeseen liittyen Rytky kirjoitti:
- Ei esim. 30-40 haukkua minuutissa ole enään sopivaa herättelyä.

OMA KOMMENTTI:
- Lähtökohtaisesti 30-40 haukkua minuutissa EI OLE KYLLÄ AJOAKAAN; ei ainakaan sellaista mitä kehtaisi kuunnella, vink (joten mieluummin sen vaikka hakupuolelle laittaa - kevennys)

* Olen täsmälleen samaa mieltä Vohlosen kanssa ja tässä siis vielä KERTAALLEEN VIISAUS jonka Hän kirjoitti: "Pitäisikö herättely tai hakylöysyyttä/ verrata koiran omaan ajohaukkuun ja ajossa harvahaukkuista tukistettaisi enemmän ja tiheähaukkuista vähemmän. Jos hakuhaukahtelua ei verrata koiran omaan ajohaukkuun,niin harvahaukkuiset hyötyvät enemmän."

Ps. Tiheästi ajossa haukkuva koira saattaa antaa TIHEÄN sarjan jäniskokeessa joskus myös siellä hakupuolella (samoin kettupuolella). HARVAHAUKKUINEN KOIRA kun rupeaa ajamaan, niin HYVÄÄ HAUKKUA KUULLUT epäilee automaattisesti, että kysymyksessä on HAKULÖYSYYS koska eihän 30-40 haukkua minuutissa antava koira voi vielä ajaa (hyvähaukkuinen koira - jota pitää jalostuksellisesti arvostaa - antaa AJOSSA ÄÄNTÄ 100-140 HAUKKUA MINUUTISSA, VINK)

KYSYMYS RYTKYLLE:
- tahdotko, että alkaisimme kasvattajina jalostamaan HARVAHAUKKUISIA KOIRIA?

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Rytky kirjoitti:
- Tosiasija on, että miltei kaikille hakuherkille koirille joilla on ns. hyvin kertova haukku, hyväksytään ajon jossain vaiheessa vähäisempää äänenantoa ajoksi, mitä koira on haukkunut haun aikana. Tämä on ketunajokokeissa aivan yleistä.

OMA KOMMENTTI:
- sama on jäniskokeissa, vink

Rytky kirjoitti:
- Ajokokeissa ei ole hakuherkkyys mikään huolestuttava, ketunajokokeissa se on vakava ongelma. On todella hyvijä koiria joita ei tuoda kokeisiin vähäisen herättelyn vuoksi, koska huonon tuurin sattuessa ne saisivat nyky ohjeilla paljon miinuksija, voisivat mennä jopa sulkuun.

OMA KOMMENTTI:
- Väität, että ketunajokokeissa hakuherkkyys olisi vakava ongelma JA SAMAAN HENGENVETOON kirjoitat, että "on todella hyvijä koiria joita ei tuoda kokeisiin vähäisen herättelyn vuoksi, koska huonon tuurin sattuessa ne saisivat nykyohjeilla paljon miinuksija, voisivat mennä jopa sulkuun". En voi todeta muuta, kuin että aika yleistä tuntuu kirjoituksesi mukaan tuo "HERKKYYS" jäniskoirissa olevan - ja vielä kutsut niitä hyviksi koiriksi, heh ;)

Rytky kirjoitti:
- Ketunajokokeissa päinvastoin kokeisiin ei tuoda herättelemättömiä koiria sääntöjen typeryyden vuoksi.

OMA KOMMENTTI:
- Tässä olen kanssasi samaa mieltä itsekin yhdellä herättelemättömällä koiralla kilpailleena vaikka toista mieltä suhteessa siihen, ettei niitä kokeisiin tuoda (kilpailinhan minäkin Voittaja Paronittaren kettuvalioksi joten kaikki eivät pelkää tuoda kokeisiin täysin herättelemätöntä koiraa, vink).

On OUTOA, että herättelemätön koira ei voi kettukokeissa saada niin hyviä hakupisteitä kuin herättelevä. Ps. Itse tykkään niin herättelevistä kuin herättelemättömistä; on hienoa kun koira parkaisee ja tietää, että NYT ON LIIKKEELLÄ - toisaalta on hienoa kuunnella herättelevän koiran ketun jäljitystä sen muuttuessa ajoksi :)

Toni Krouvi kirjoitti:
- Minun mielestäni tuloksellisesti hakevan koiran tulee noissa aikamäärissä jo saada puppe matkaan, joten en oikein ymmärrä mitä tässä nyt haetaan? Hakulöysyys kuitenkin on helposti todettavissa ja siitä palaa lähes aina jos koiran hakua yhtään seurataan."

OMA KOMMENTTI:
- Täsmälleen samaa mieltä: JÄNISPUOLELLA oikea koira hakee ilmasta eikä siihen tunteja tuhraannu - hyvin hakeva jäniskoira eksyessään jäniksen yöjälkikenttään nostaa pupun ajoon muutamasta minuutista pariinkymmeneen minuuttiin ;) JA VAIN TÄLLAISIA NOPEITA HAKIJOITA MEIDÄN PITÄÄ JALOSTUKSESSA ARVOSTAA, tuplavink ;)

* HUONOSTI HAKEVIA JÄNISKOIRIA MEIDÄN EI KANNATA EDES JALOSTAA, tuplavink.

Pekka Ylönen kirjoitti:
- Kettukoirat ajaa myöskin Ilvestä , herättelöimätön hakija tapattaa herkästi itsensä pentuporukkaan osuessa.

OMA KOMMENTTI:
- Hyvä näkökulma tähän keskusteluun, joka pitäisi myös ns. "jänismiesten" huomioida :)
VOITTAJA - KENNEL - MESTARIKASVATTAJA
Käyttäjän avatar
Lind Marko
 
Viestit: 99
Liittynyt: Ke Marras 13, 2013 10:44 pm

Re: Hakulöysyyden arvostelu AJOK ja KEAJK:ssa

ViestiKirjoittaja Paavo Lossi päivämäärä La Maalis 14, 2015 5:25 pm

Mun mielestä olisi suotavaa, että edes koiran omistaja pystyy ajon aikana haukun tiheydestä arvioimaan etäisyyden ajettavaan edes puolen tunnin tarkkuudella. Matkasta ei ole niin väliä. :wink:
Paavo Lossi
 
Viestit: 24
Liittynyt: La Tammi 25, 2014 10:30 pm

Re: Hakulöysyyden arvostelu AJOK ja KEAJK:ssa

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Su Maalis 15, 2015 10:04 am

Ei noita Ilmahakijoita suomenajokoirissa kyllä koko populaatiossa ole hirveästi jos heitän vaikka luvun 15% koko kannasta,ei se suuntaantai toiseen paljon heitä,itsellä koko elämän aikana sattunut vasta yksi ja jokunen koira kyllä on tarhassa ollut,joten eiköhän sitä kuulla "kolinaa" yöjäljellä tästakin eteenkin päin silloin tällöin,ja kun kerran alkaa yöjäljellä tulla KUURAKELILLÄ useammallakin koiralla kuin niillä jotka poksuu ensimmäisellä haulla joskus muulloinkin kuin kyseisellä kelillä,niin kysympä miksi sitten määrä lisääntyy JUURI kuurakelillä?
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Hakulöysyyden arvostelu AJOK ja KEAJK:ssa

ViestiKirjoittaja jari huttunen päivämäärä Su Maalis 15, 2015 1:35 pm

kalevi rytky kirjoitti:Tässä harrastuksessa ei ole mitään uutta se, ettei kouluutukset ja kouluutus teemat noudata voimassaolevia sääntöjä.
Mitä virkaa on säännöillä, kun niitä ei noudateta eikä sääntöjen mukaan arvostella koiria, vaan itse kukin soveltaa sääntöjä oman mieltymyksensä mukaan.
Käytännön tosiasia on. Jos sääntöjä noudatettaisiin tiukasti menisi 90% tämänpäivän "kettukoirista" sulkuun hakulöysyydestä ensimmäisellä haulla, haun kestäessä yli tunnin. Tämä osoittaa selvästi, että sääntöihin tulisi kiireesti tehdä muutos.
Tiedoksi, minä olen käynyt jatkokouluutuksessa vuosittain.

Aivan.Kysymys Kalevi Rytkylle? Oletko sulkenut 90% tuomaroimistasi koirista?
jari huttunen
 
Viestit: 283
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 9:32 pm

Re: Hakulöysyyden arvostelu AJOK ja KEAJK:ssa

ViestiKirjoittaja heikki sikilä päivämäärä Su Maalis 15, 2015 10:27 pm

Niin niin, mites Lind ja kumppanit sitte arvostelevat hakulöysyyden jos ajoa ei tule mihin he vertaavat haukun määrää. Kyllä vieraankin tuomarin pitää pystyä haukusta arvioimaan mitä mettässä tapahtuu . Nythän on niin että varsinkin kettukokeissa koiranomistaja kertoo tuomareille missä mennään , kun haukku haulla on usein ajohaukkua muistuttavaa äänen antoa.
heikki sikilä
 
Viestit: 376
Liittynyt: Ti Syys 04, 2012 2:41 pm

Re: Hakulöysyyden arvostelu AJOK ja KEAJK:ssa

ViestiKirjoittaja pekka ylönen päivämäärä Su Maalis 15, 2015 10:52 pm

Meilläpäin arvostelun hoitaa tuomarit ei koiran ohjaaja.
pekka ylönen
 
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Joulu 31, 2013 11:28 am

Re: Hakulöysyyden arvostelu AJOK ja KEAJK:ssa

ViestiKirjoittaja jari huttunen päivämäärä Su Maalis 15, 2015 10:59 pm

heikki sikilä kirjoitti:Niin niin, mites Lind ja kumppanit sitte arvostelevat hakulöysyyden jos ajoa ei tule mihin he vertaavat haukun määrää. Kyllä vieraankin tuomarin pitää pystyä haukusta arvioimaan mitä mettässä tapahtuu . Nythän on niin että varsinkin kettukokeissa koiranomistaja kertoo tuomareille missä mennään , kun haukku haulla on usein ajohaukkua muistuttavaa äänen antoa.
,
Niin Heikki,oranssi kirja auki,ei tämä sen vaikeampaa ole.
jari huttunen
 
Viestit: 283
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 9:32 pm

Re: Hakulöysyyden arvostelu AJOK ja KEAJK:ssa

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä Ma Maalis 16, 2015 7:37 am

jari huttunen kirjoitti:
kalevi rytky kirjoitti:Tässä harrastuksessa ei ole mitään uutta se, ettei kouluutukset ja kouluutus teemat noudata voimassaolevia sääntöjä.
Mitä virkaa on säännöillä, kun niitä ei noudateta eikä sääntöjen mukaan arvostella koiria, vaan itse kukin soveltaa sääntöjä oman mieltymyksensä mukaan.
Käytännön tosiasia on. Jos sääntöjä noudatettaisiin tiukasti menisi 90% tämänpäivän "kettukoirista" sulkuun hakulöysyydestä ensimmäisellä haulla, haun kestäessä yli tunnin. Tämä osoittaa selvästi, että sääntöihin tulisi kiireesti tehdä muutos.
Tiedoksi, minä olen käynyt jatkokouluutuksessa vuosittain.

Aivan.Kysymys Kalevi Rytkylle? Oletko sulkenut 90% tuomaroimistasi koirista?


Minä en lukeudu niihin joiden tavoitteena on sulkea koira kokeesta.

Niin kun aiemmin kirjoitin, tuo sääntöjen "typeryys" estää koirien oikean arvostelun, joka johtaa siihen, että mielletään sopivaksi herättelyksi jo lievä ja selkeääkin hakulöysyyttä. Säännöillä pitäisi pyrkiä ohjailemaan jalostusta. Kenenkään tavoitteena en usko olevan koira, joka herättelee ajoa muistuttavasti, siihen nykyinen käytäntö "pitkässajuoksussa" johtaa.
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Hakulöysyyden arvostelu AJOK ja KEAJK:ssa

ViestiKirjoittaja Lind Marko päivämäärä Ma Maalis 16, 2015 1:35 pm

Heikille:
- paljaan maan kokeissa koiran vauhti (ja liikkumisen loogisuus) kertoo kyllä osaavalle tuomarille missä mennään. Jos koira haukahdellen menee 10-15 km tunnissa (tai enemmän) niin kyllä koiran nenän alla on tuore haju - tai sitten koira on harvinaisen hyvänenäinen kun vanhaa jälkeä pystyy kovaa vauhtia menemään, vink ;)

Ps. Lumikelillä tuomareiden helppo käydä tarkistamassa :)

* Helppoa kuin "heinänteko tammikuussa", heh :)
VOITTAJA - KENNEL - MESTARIKASVATTAJA
Käyttäjän avatar
Lind Marko
 
Viestit: 99
Liittynyt: Ke Marras 13, 2013 10:44 pm

Re: Hakulöysyyden arvostelu AJOK ja KEAJK:ssa

ViestiKirjoittaja Lind Marko päivämäärä Ma Maalis 16, 2015 1:55 pm

Joskus - ja aika useastikin - kun tällä palstalla olevia kirjoituksia lukee, tulee mielikuva että aika osaamatonta porukkaa. Koiran liikkumisnopeus suhteutettuna loogiseen liikkumiseen maastossa koeaikana ja kyllä on helppoa arvioida tuomareiden onko eläin ajossa vai yöjälkiäkö siellä vielä "posautellaan" :)

Ps. Pitäisikö minun tulla pitämään noita koulutuskursseja ;) Ai niin, unohdin - Kymen Kennelpiirin muutamat "kateelliset" johtomiehet pitää siitä huolen ettei Lindin opetusta osaamattomat saa. Minun pitää tyytyä vain pokkailemaan pokaaleja ja kasvatustyöstä palkintoja, heh :)

* Neljän vuoden kuluttua - kun minulle auliisti myönnetään Mestarikasvattajan titteli - voisin kyllä kirjoittaa opaskirjan osaamattomille. Selvästikin tulisi tarpeeseen 8)
VOITTAJA - KENNEL - MESTARIKASVATTAJA
Käyttäjän avatar
Lind Marko
 
Viestit: 99
Liittynyt: Ke Marras 13, 2013 10:44 pm

EdellinenSeuraava

Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa