Metsästysinto 5. Olosuhteet?

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja petri kujanpää päivämäärä La Huhti 04, 2015 12:01 pm

petri kujanpää
 
Viestit: 863
Liittynyt: To Elo 23, 2012 1:36 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä La Huhti 04, 2015 12:10 pm

On se Markkukin metillä käynyt :) Kyllä jätin juuri tuon mainitsematta,iskee joskus "vinkula" päälle :) Kyllä sulallakin ainakin josku käy niin on sadellut vettä aikaisemmin ja tulee jonkunllainen pakkanen ja joissain maaston kohdissa,esim rämeet koiralla posahtaa jalat läpi jäisen sammaleen,melkein kuin leikkaava hanki on silloin kysymyksessä,mutta kankailla tilanne toinen,sitten riippuu siitä pysyykö jussi rämeellä pitkään ja jos on pitkään ajava koira,pitää miettiä laskeeko 25 tunnin koiraa ollenkaan ,ennenkuin keli muuttuu Pääsiäistä sinnekkin päin
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä La Huhti 04, 2015 12:25 pm

Mistä suvuista Petri se Hitlerin koira olikaan :D :D :D :D :D
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Su Huhti 05, 2015 8:49 am

Ei sitä malta olla lisäämättä J.Kanasen,arvioon ettei minulla ole ajavaa koiraa ollut,mutta en minä tarvikkaan nuin "ajavaa,mitä sulla on ollut :D ,mutta minäpä vastaan kun katselin sun koiran asioita,sulla on tainnut olla YLIAJAVA kun tuomarit oli jonkun kerran käyneet toteamassa mitä koira oikein haukkuu :D
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja aimo koskinen päivämäärä Su Huhti 05, 2015 9:15 am

Olosuhteet pääsiäisen aikaan mainiot: Pilkillä tulee siikaa hyvin vähäisten jäiden alta ja Suivikas oli hyvä Kaustisen Pelimanniajossa 8)
Ei riitä että tähtää tarkasti,..täytyy myös osua
aimo koskinen
 
Viestit: 314
Liittynyt: To Elo 23, 2012 12:40 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Su Huhti 05, 2015 9:21 am

Oliko Suivikkaassa suuremmin ajolöysyyttä ?
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Seppo Laitinen päivämäärä Su Huhti 05, 2015 11:12 am

Kysytään nyt kerran vielä!
Onko koira, joka ottaa tyhjässä maastossa yhteyttä ohjaajaansa esim. 20 minuutin kuluttua, on automaattisesti innoton?
Ja lisätään vielä se, että yhteydenotto ei tarkoita jalkoihin jäämistä, vaan koira jatkaa hakuaan ohjaajan antamassa suunnassa!
Vai onko parempi sellainen "innokas" koira, jota irtilaskun jälkeen haetaan gepsillä ja autolla naapuripitäjästä?
Seppo Laitinen
 
Viestit: 91
Liittynyt: To Marras 29, 2012 3:32 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Olli Pohjola päivämäärä Su Huhti 05, 2015 11:23 am

Sehän on aika pitkälle koulutusjuttu tuo yhteydenotto. Liikkuvan metsästäjän koira ottaa yhteyttä, paikallaan olevan ei enää aikuisena ota jos intoa on riittävästi. Kova into jostain syystä yhdistetään monesti näihin naapurikunnasta haettaviin, eikö viisas ja kovaintoinenkin pyri aina löytämään sen lähimmän jäniksen. Tyhmät haahuilijat joutaa pois jalostuksesta, samaten isännän kaitsijat. Älykäs kovaintoinen koira toimii aina, myös 5 olosuhteissa ja oppii antamaan kiinnikin.
Olli Pohjola
 
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Loka 17, 2012 9:12 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Su Huhti 05, 2015 11:49 am

Säännöis tarttis olla et omistaja köytetään puuhun ja koira päästetään hakemaan.
Tuomarien tehtävä on seurata koiran hakuu ei omistajan.
Omistajaa tarvitaan vast silloinkun koiraa kiinni otetaan muuten koiran kuuluu mettäs yksin pärjätä.
Omistaja voi antaa tutkan tuomaril ja tuomari palauttaa sen silloinkun koiraa kiinni otetaan tai silloinkun
tuomarienmielest koira lähtee päättömäst haahuilemaan.
Olen vieny koiran aina niinlähel oletettuu jäniksen makuupaikkaa et koiran pitäis se löytää.
Hakuaikaa kun koiral on 4 tuntii ja kokeen kokonaisaika on 8 tuntii tarttis maastoon hakee maaston
tunteva koira .
Ilmahajul hakeva voi juosta minuutis yllättävän kauas ja saa hakunumeroks pelkän viivan ,koiraa ei voi
missään tapaukses rankaista liian lyhyest haust muuten täytyy hakuminuuttien alarajaks laittaa 20 minuuttii.
Eikä palkita koiraa tuuril löytämisest kun todellinen haku voi kestää moninkertasen ajan.
Jutelkaa vähän ilmahajul hakevist ja siit mitenpaljon ne kärsivät hakupisteis kun toiset hakee kauan.
Munmielestäni Puurtavan koiran haku näyttää huonolt kun päivitysväli on Garminis 5 sek.
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Su Huhti 05, 2015 12:32 pm

No en kyllä Seppo pidä kyllä sellaista innottomana,ei jos jatkaa vaan matkaa,mutta olen nähnyt omistajia jotka kulkee ja ramppaa metsää sillon kun koiralla ei ole ajoa,kokeisssa ne vois tosiaan Pistää mäntyyn kiinni Jounia mukaillen,etteivät pääse sotkeen koiran hakua ja hae itse sitä jänistä ylös.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Su Huhti 05, 2015 12:43 pm

Pitää se lisätä, huippuintoinen tosiaan ei käy välillä kertaakaan, ainakaan sen mitä näitä näin vähän on ollut vain 3 kappaletta,mikä lie ettei yhteydenpito kiinnosta jos niitä kiinnostaa vain jostain saada ylös ajettava liekkö sitä sitten.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Su Huhti 05, 2015 1:00 pm

Kyllä Olli tiesi mistä kirjoitti,koira joka kyllä lähtee ja pysyy poissa,muttei saa mitään aikaan,joillakin tuntuu niitä olleen,mutta onneksi ei ole vastaan tullut,ja jos tulee elämä lyhyt olemaan,ja myös sellaisella jonka "ykköset" on sellaisia ettei tiedä luottaako niihin 100% vai ei,sellainen "huippuajuri" sattui kerran ja huippusuvut,mutta minä laitoin kiltisti poteroon,sillä en aio elättää koiraa joka kyllä hienosti haukkuu ja mukamas ajaa,mutta sieltä on tultava lopulta jänis eteen,eikä niin että sieltä tulee koira haukkuen ,muttei jänis koskaan ,vaikka varmasti siinä on seisty niin kauan,että sen oikella koiralla olisi varmasti tullut ammuttavaksi,ymmärrän ainoastaan nuoruudessa sattuneet kämmit koiralla,mutta kun se vaan jatkuu ja jatkuu,mulla loppuu naksujen anto sille koiralle,vaikka ajais kuin Anttia päähän.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Su Huhti 05, 2015 3:21 pm

Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Lind Marko päivämäärä Su Huhti 05, 2015 9:57 pm

Olenko minä nyt tässä keskustelussa ymmärtänyt oikein, että JÄNISKOKEISSA jotkut omistajat yrittävät itse potkia jäniksiä ylös kun koira ei sitä tee?

Ai jai ai poijaat, kyllä kettumiehenä nyt hävisi viimeinenkin arvostuksenripe jäniskoiria kohtaan - vai noin laiskoja ovat jäniskoirat hakemaan, heh ;)

Ps. Ajavatko ne isännät vielä itse jäniskokeissa jos koira ei sitä tee?
VOITTAJA - KENNEL - MESTARIKASVATTAJA
Käyttäjän avatar
Lind Marko
 
Viestit: 99
Liittynyt: Ke Marras 13, 2013 10:44 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Lind Marko päivämäärä Su Huhti 05, 2015 10:18 pm

Tuohon Einon erääseen kommenttiin viitaten: voiko tosiaan jäniskoira ajaa täyttä rallia vaikka jänistä ei olisi edessäkään? Siis ihan oikeasti - onko tuo kuinka yleistä jäniskoirilla?

Ps. Ensin isännät itse yrittävät kokeissa potkia jäniksiä puskasta (koska koira haluton hakemaan) - ja nyt sitten vielä tuo, että jäniskoira saattaa ajaa vaikka ei olisi jänistäkään. Kyllä tässä totisesti on "sulattelemista" ainakin yhdelle illalle, ehkä koko loppuelämäksi :shock:

...ja eikun jänismiehet kettukoirillekin sääntöjä väsäämään...
VOITTAJA - KENNEL - MESTARIKASVATTAJA
Käyttäjän avatar
Lind Marko
 
Viestit: 99
Liittynyt: Ke Marras 13, 2013 10:44 pm

EdellinenSeuraava

Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa