Metsästysinto 5. Olosuhteet?

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Alpo Kananen päivämäärä Ma Huhti 06, 2015 6:57 am

Lind Marko kirjoitti:Tuohon Einon erääseen kommenttiin viitaten: voiko tosiaan jäniskoira ajaa täyttä rallia vaikka jänistä ei olisi edessäkään? Siis ihan oikeasti - onko tuo kuinka yleistä jäniskoirilla?

Ps. Ensin isännät itse yrittävät kokeissa potkia jäniksiä puskasta (koska koira haluton hakemaan) - ja nyt sitten vielä tuo, että jäniskoira saattaa ajaa vaikka ei olisi jänistäkään. Kyllä tässä totisesti on "sulattelemista" ainakin yhdelle illalle, ehkä koko loppuelämäksi :shock:

...ja eikun jänismiehet kettukoirillekin sääntöjä väsäämään...


Elä Marko ole noin tiukka kommentoimaan ja jakamaan koiria kahteen leiriin, sinun kasvateissa on hemmetin hyviä niin jänis kuin kettukoiriakin, miksi siis
pilaat imakoasi tahallaan. Olen ollu sun kasvateille kummassakin lajissa tuomarina ja ei moittimista ollu ainakaan sillon !!!
Eino on ihan oikeilla linjoilla löysien suteen niistä ei ole kuin matojen ruuaksi, sama koskee innottomia, ja niitä vaan valitettavasti aina sillon tällön
tupsahtaa kun koiria jalostellaan.
Alpo Kananen
 
Viestit: 386
Liittynyt: To Elo 23, 2012 4:39 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Ma Huhti 06, 2015 7:58 am

Tuohon Markon kysymykseen voiko koira ajaa täyttä rallia vaikkei jänis ole mennyt kuin vuosia sitten siitä kohtaa,sen olen ihan omin silmin nähnyt omalla huippusukuisella ja useamman kerran ,vaan ei se kauan elänyt sen jälkeen kun aloin toteamaan ja eräällä toisella erisukuisella myös ,olin sille pasissa se sai ajon (lumikeli) noin 50 metrin päästä ,ei siinä mitään ajo eteni tietä kohden ja koira pisti siinä haukun seis ,hetken hiljaisuus ja komeaa haukkua alkoi melkein kuin perslähtö,koira kaarratti melkein minun taakse ja aloin ropeloimaan haulikkoa ,että kohta jussi puskee tuleen,mutta mitä vielä sieltä puskee koira tuleen ,ohittaa minut täydellä haukulla melkein vierestä eikä jäniksen jälkiä missään vaikka kuinka toivois,painaa haukulla sitä tietä kohden jossa haukku lopulta loppui,menin paikan päälle tutkaileen ja sehän paljastu jänis oli painanut tietä melkein kilometrin ja vasta sieltä hypännyt syrjään koira sitä ei ikinä olisi löytänyt,mutta menin ja viisasin koiran sinne,mutta no jonkun päästä ajo alkoi ja kesti noin 40min sitten hetken hiljaa ja haukku alko melko kiivaana ja alko lähestyyn tietä,menin passiin lähemmäs että josko jussin kohtalo nyt on sinetöity,mutta ei koira sieltä haukkuen tulee ilman että jänistä missään loppuu haukku tiellä ja koira palaa metsään sinne mistä tuli 10min alkoi uusi "ajo"mutten enään jäänyt olemattomia kuunteleen,vaikka mistä sen tietää vaikka olisi pätkän ajanut oikeinkin taas,hyvä koekoira jos ois pystynyt luottamaan :) Kyllä tollaisia on ja miten se alkaa vaikuttaan että vain entistä enemmän,pankaa aikonaan poteroon kun sellaisen löydätte,mutta elkää nuorta joka ensimmäisiä ajoja noin voi tehdä vasta seuraavana jos jatkaa samaa rataa,nuoruuden piikkiin voi ensimmäisen kauden hölmöilyt pistää ,seuraavana se on jotain muuta ,elikkä pää ei ole kunnossa.Ps On joku muukin kaveri kohdannut tällaisen.Mutta on niitä täysin rehtejä ajolla ja sentään enemmistö uskoisin ,vaikkei kaikkia pääse itse toteamaan ,ja vaikka ajo luistaa kuin siimaa vaan.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Ma Huhti 06, 2015 8:53 am

Pitää kuitenkin olla varma asiasta kun alkaa epäileen koiran ajolöysyyttä,esim vanha rouva kun oli nuori,enkä vielä silloin tiennyt sen olevan täysin rehti ajolla,niin olin sulalla pasissa ja ajo oli siinä lähistöllä ja sujunut hyvin noin 1.5tuntia sinnä oli traktori ura minusta vasemmalle ja molemmin puolin tiheä vesaikko,ajo alko lähestyyn ja vilkuilin aina väillä uralle,ja ihmettelin kun koira paahtaa uran yli haukkuen,ja katsoin vähän kumissaan onko siinä ajolöysyyttä,mutta vielä mitä melkein 15m päästä siitä urasta melkein takaani lähti perslähtö,jussi oli mennyt juuri silloin yli kun muistin ainakin kerran katsoneeni toisaalle.Lumella asiat selviää helpommin kun näkee jäljet.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Ma Huhti 06, 2015 1:23 pm

Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja petri kujanpää päivämäärä Ma Huhti 06, 2015 2:37 pm

tiiän yhen tapauksen,jossa koira on ollut kovalla koiramiehellä,palautunut sitten kasvattajalle sen takia kun omistaja on koiran kiinniotettuaan lähtenyt hiihtelemmän mettään,ja silloin,koiran ollessa kotona,"todennut"että koirassa on ollut"selvästi"ajolöysää :mrgreen: muistaakseni kyseinen koira ei koskaan saanut miinuksia kokeissa,ja siitä tuli tosiaan myöhemmin ajokuningas :wink: en viitti mainita koiran nimeä.mut näin kuulin silloin aikoinaan,ja kuninkuuden voitti sitten tosiaan myöhemmin.
petri kujanpää
 
Viestit: 863
Liittynyt: To Elo 23, 2012 1:36 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Ma Huhti 06, 2015 2:46 pm

Käsitinkö oikein, koiran kotona ollessa todennut ajolöysyyden :roll: :roll: :roll: Minä ainakin olen ne koiran metsässä ollessa sellaisen todennut,siellä sen parhaitten toteaa :D ja katsonut vielä tarkasti,oisko ollut hevosmiesten juttuja :D
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Ma Huhti 06, 2015 2:54 pm

No siinä tapauksessa kun se kerran lumikeli oli,että merkannut kohdan missä kohtaa koira on haukkunut ja käynyt sitten kattomassa ja siinä kohtaa ei ollut jänis mennyt,mutta aika huteraa :D Voihan ajokuningaskin löysä olla,en ihmettele siinä mielessä yhtään.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Ma Huhti 06, 2015 3:21 pm

Vaikkei ehkä liity otsikkoon ,vaikka ei sitä varmaan tiedä :) ,niin ajolöysyys ,jos katsoo viime Kilvan kävijöitä montako koiraa löysitte joilla juuri sitä pahetta oli ,tai oli ollut ja siihen lisättynä innon puutetta,niin kysynkin ,meneekö meillä oikein hyvin,ei muutaman metrin yliajo tee koirasta ajolöysää,mutta mieluummin täysin rehtiä ajolla jalostukseen,mutta kunnia kierrokset on jo liikaa.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Ma Huhti 06, 2015 3:55 pm

Munmielestäni kannattais käydä kilvan karsinnois siel ovat tuomarit tarkempii kun niil ovat omat koirat tarhas ja tarhas
olevat ajavat reeneis helvetin hyvin eli pakko on pudottaa numeroi ainakin parhaiten sijoittuvilt.
Miiarinteen Masin huonojen tulosten salaisuus on ettei se ole valikoinu kokeit mihin osallistuu.
30.9.2006 lämmint +13 sijoitus 3/10 haust 11 min + 47 min haust 8,75
30.9.2007 lämmint +14 sijoitus 2/8 haut 45 min +5 min haust 9,75
11.10 2008 lämmint +11 sijoitus 1/16 haut 77 min + 94 min haust 6,25
9.10 .2009 lämmint +2 ja +10 sijoitus 4 /13 haut 61min + 14 min haust 8,5
9. 10.2010 lämmint +9 ja +10 sijoitus 3/15 haut 147min + 93 min haust 4,5
9 .10.2011 lämmint +1 ja +2 sijoitus 3/14 haut 37 min +114 min haust 9
7 .10.2012 lämmint +8 sijoitus 14/15 haku 240 min haust 3
Kun kattoo niin huonoil tuloksilki pärjää sijoitukses kunnei tarhoisolevat osallistu.
Täs on numerot niinkun haukus ettei kymppiin ole molemmis eris mahdollisuuttakaan
lähel kun pääsee kaks tuomarii ovat erimieltä eikä ylituomari pysty korottamaan.
Jurvas sai molemmil päivil ,molemmist hauist 10.
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Ma Huhti 06, 2015 5:02 pm

Ja itsellä taas vaan vahvistuu käsitys koiran on hyvä olla REHELLINEN AJOLLA,ja onneksi olen aina jonkun muunlaisen lyönyt surutta poteroon,ja tulen lyömään vastakin,mutta ei voi olla taaskaan kuin mielissään uusi narttu on rehellinen ajolla ja mitään erikoista "kötkää" ei haullakaan ja tärkein ihan tapissaan.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Ma Huhti 06, 2015 6:39 pm

Eino Niemelä kirjoitti:Ja itsellä taas vaan vahvistuu käsitys koiran on hyvä olla REHELLINEN AJOLLA,ja onneksi olen aina jonkun muunlaisen lyönyt surutta poteroon,ja tulen lyömään vastakin,mutta ei voi olla taaskaan kuin mielissään uusi narttu on rehellinen ajolla ja mitään erikoista "kötkää" ei haullakaan ja tärkein ihan tapissaan.


Mä otin v 1996 koiran ja v 2002 sen pojan myin vanhan pois kunnen kerinny molemmil mettään sit myin sen pojan kun
ostettiin mökki Varpaisjärvelt meil oli vaan Fiat Uno ja Nissan Micra kahdel autol ei mökil menty ja meit oli 5.
Niist molemmist koirist tuli käyttövalio jos ne olisivat mul jääneet ei kummastakaan olis käyttövalioo tullu.
Nyt ei mul ole koiraa eikä vieläkään kallist autoo se on 20 v vanha Corolla.
Ei kannata koirii ottaakka kun nyt joutuu omat paskatki puhdistamon kaut laittamaan. :D
Mä pidän koiraa riittävän innokkaana kun tarhas näkyy vaan yks koira.
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Ti Huhti 07, 2015 6:54 am

Juu ei köyhyys ole ilo kenellekkään,mutta minua se vaan naurattaa :D Ja auto "ruostevaurio" luokkaa,mutta ei poliisit vielä ajamista estäneet,mutta eipä sitä kokeisiin tuolla viiti lähteä,tiiä millon on matka seis :) Niin kyllä sillon koira on hyvä jos pysyy jäniksen lihassa(jos on senverran jänistä) ja välillä emännälle saa kettupuuhkan uusittua :) Sen kun vaan koira pitää mielessä,silloin kun ajaa,niin siittä on jänis tai kettu varmasti mennyt,harhautteleen minua koiran ei kestä alkaa,ne on siinä tapauksessa päivät pulkassa.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Ti Huhti 07, 2015 9:47 am

Eino Niemelä kirjoitti:Juu ei köyhyys ole ilo kenellekkään,mutta minua se vaan naurattaa :D Ja auto "ruostevaurio" luokkaa,mutta ei poliisit vielä ajamista estäneet,mutta eipä sitä kokeisiin tuolla viiti lähteä,tiiä millon on matka seis :) Niin kyllä sillon koira on hyvä jos pysyy jäniksen lihassa(jos on senverran jänistä) ja välillä emännälle saa kettupuuhkan uusittua :) Sen kun vaan koira pitää mielessä,silloin kun ajaa,niin siittä on jänis tai kettu varmasti mennyt,harhautteleen minua koiran ei kestä alkaa,ne on siinä tapauksessa päivät pulkassa.


Mä olen ajanu Corollal 2 vuodes n 38000 ei siin vikoi ole ollu öljyt olen vaihtanu noin 10000 välil kolmel 5 litran purkil
saa 4 kertaa vaihdettuu.
Uudemmis autois on huoltoväli ja hinta putoo alus enemmänkun lopus.
Eli voi sanoo et se parhaiten nauraa joka viimeks nauraa :D
Muista tää kun huollos käyt tai vaihtamas autoo uudempaan:D
En ole kuullu et Jyris tai Masis olis mitään huoltoo kaipaavaa vikaa ollu eli senpuolest ne ovat kauan liikkuneet Masi
liikkuu vieläkin .
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Ti Huhti 07, 2015 1:24 pm

Noin kyllä minullakin kasvatti liikkui vielä 10v 5kk ja kaksi paljaan ykkösen verran ainakin,ja eiköhän tämä nyky narttu jos elää saa liiku melko kauan A/A lonkat ja suvussa koira joka eli yli 17 vuotta vaikka ei se suku kaikissa asioissa ole sitten niin tae mistään,eipä sitä tiedä enenkuin näkee,Auto on vasta 14vuotta,mutta elää se ja liikkuu ,uskon että jopa melko kauan,on sillä niin paljon ajointoa :)
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Ti Huhti 07, 2015 1:59 pm

Eino Niemelä kirjoitti:Noin kyllä minullakin kasvatti liikkui vielä 10v 5kk ja kaksi paljaan ykkösen verran ainakin,ja eiköhän tämä nyky narttu jos elää saa liiku melko kauan A/A lonkat ja suvussa koira joka eli yli 17 vuotta vaikka ei se suku kaikissa asioissa ole sitten niin tae mistään,eipä sitä tiedä enenkuin näkee,Auto on vasta 14vuotta,mutta elää se ja liikkuu ,uskon että jopa melko kauan,on sillä niin paljon ajointoa :)


Olisin utelias tietämään sun nartun nimen. :?:
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

EdellinenSeuraava

Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa