Metsästysinto 5. Olosuhteet?

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Ke Huhti 01, 2015 3:14 pm

Hannu Hämäläinen kirjoitti:Mielestäni tässä intoasiassa on menty mettään ja pahasti.
Mitä helevataa tekee semmoisella koiralla jota ei saa metästä pois vuorokauteen.

Intoa osoittaa koira silloin kun se uudestaan ja uudestaan lähtee hakulenkille pitkin päivää.
Ajolla pysyminen vaatii sitte rautaista kuntoa...innon lisäksi.

Koesääntöihin pitää saaha kohta missä arvioidaan koiran ja ohjaajan yhteistyö.
Sillä sitähän tarvitaan metsästyskoiralta.
Muissa koemuodoissa tämä taitaa olla..miksei sitten ajokokeessa.

Mikään ei vituta niin paljo ku ootella millon koira suvaittee "saapua kaajolle" :mrgreen:


Jos asuisit eteläs huomaisi et se vituttaa viel enemmän kun joku ampuu sen viimeisen jäniksen mitä
koira laitetaan hakemaan 240 minuutiks. :D
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja teppo tuomola päivämäärä Ke Huhti 01, 2015 7:00 pm

Into ja tottelevaisuus aivan eri asia.jos ei koira tottele niin ei innotonkaan koira kiinni anna.ja huippu intoisenkin saa vaikka ajosta pois jos on tottelevaisuus mennyt perille
teppo tuomola
 
Viestit: 1219
Liittynyt: To Elo 23, 2012 12:26 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä To Huhti 02, 2015 8:06 am

Aivan totta Jari ,katsoin vain järjestön tietokannasta siellä oli vain sen verran Raikulla,mutta kyllä niitä oikeasti huomattavasti enämpi oli "sorry" kyllähän nyt sellaisella uroksella paljon enämpi pitikin olla :)
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Seppo Laitinen päivämäärä To Huhti 02, 2015 9:12 am

Eikös metsästys tarkoita yhteistyötä koiran ja ohjaajan kanssa?
Ei se yhteyttä pitämätön koira aina ole se huippuintoinen koira, vaikka usein niin väitetään! Koira, joka ottaa yhteyttä ohjaajaan mikäli maastossa ei ole riistaa, on yhteistyökykyinen metsästäjän kaveri, jota pystyy jossakin määrin ohjaamaan maastossa.
Sellaista koiraa minä arvostan! Mutta tämähän onkin vain minun mielipiteeni! :D
Seppo Laitinen
 
Viestit: 91
Liittynyt: To Marras 29, 2012 3:32 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja teppo tuomola päivämäärä To Huhti 02, 2015 9:16 am

Seppo Laitinen kirjoitti:Eikös metsästys tarkoita yhteistyötä koiran ja ohjaajan kanssa?
Ei se yhteyttä pitämätön koira aina ole se huippuintoinen koira, vaikka usein niin väitetään! Koira, joka ottaa yhteyttä ohjaajaan mikäli maastossa ei ole riistaa, on yhteistyökykyinen metsästäjän kaveri, jota pystyy jossakin määrin ohjaamaan maastossa.
Sellaista koiraa minä arvostan! Mutta tämähän onkin vain minun mielipiteeni! :D

Ja minun
teppo tuomola
 
Viestit: 1219
Liittynyt: To Elo 23, 2012 12:26 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä To Huhti 02, 2015 10:53 am

Mutta onko kuitenkin niin,ja tämä taas on oma mielipide,oikein huippuintoinen ei tule katselemaan kesken pitkänkään päivän aikana kertaakaan ,oli se löytämättä tai ei,perustuu lähinnä siihen kun 3 niitä on tähän mennessä ollut ja kaikki niin on tehneet,linkku auki ja kun metsään on kadonneet,ei vapaaehtoisesti sieltä palanneet ennenkuin se metsäinto on loppuun kaluttu,ja nälkä voittanut,ja kaikilla näillä se on yli vuorokauden kestänyt,en tiedä on siitä yli menneitä joskus ollut,niin väitetään,mutta onko se todistettu,on toinen tarina,tokihan normaali-intoinen suorittaa päivän ja varsinkinkoepäivän ihan miehekkäästi,ja niitähän on paljon ja varmasti käypäsiä koiria ja hyviäkin ajureita,ei siinä mitään,mutta kun katselee suurta kuvaa,niitä vötkylöitä vain on liikaa nykykoirissa ja siksi ainakin itsellä on tarkoitus yrittää säilyttää sitä menneiden vuosien tasoa innonkin suhteen,mutta jokainen tyylillään menee,mutta vahinko jos ei pidä mielessä jalostuksessa edes sitä normi-intoa joka sentään on minimi ,minun mielestä jalostuskoirissa.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä To Huhti 02, 2015 11:08 am

Pitää laittaa Sepolle,en malta olla laittamatta :) ja taas oma havainto,jos metsässä ei ole riistaa(tosin useammassa on ainakin jossain),niin mitä tekee huippuintoinen koira,ei se tule isännältä sitä kyseleen,vaan jatkaa matkaa ja hakee sen jostain missä sitä on,mutta tämä koskee huippuintosta,normi koira tosiaan tulee katseleen mihin nyt.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja erkki allen päivämäärä To Huhti 02, 2015 11:36 am

teppo tuomola kirjoitti:
Seppo Laitinen kirjoitti:Eikös metsästys tarkoita yhteistyötä koiran ja ohjaajan kanssa?
Ei se yhteyttä pitämätön koira aina ole se huippuintoinen koira, vaikka usein niin väitetään! Koira, joka ottaa yhteyttä ohjaajaan mikäli maastossa ei ole riistaa, on yhteistyökykyinen metsästäjän kaveri, jota pystyy jossakin määrin ohjaamaan maastossa.
Sellaista koiraa minä arvostan! Mutta tämähän onkin vain minun mielipiteeni! :D

Ja minun


Niemelä arvostaa vain koiria jotka ajavat 25 tuntia vuorokaudessa uppolumessa, mieluummin lumen sisällä, teksteistään ainakin olen näin ymmärtänyt. Sammumattomat jalostuskoiransa ei metsästä omistajan kanssa, isäntä saa vetää lonkkaa.
erkki allen
 
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 6:30 am

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Olli Pohjola päivämäärä To Huhti 02, 2015 12:03 pm

On se mahtava juttu, että jotku vaalii hullua intoa, niitä rakkeja tullaan tarvimaan tulevaisuudessa. Pysyhän Eino uskollisena näkemyksillesi.

Kaksi suurinta vikaa mitä minun ostamissa ajokeissa on ollut niin innon puute ja tyhmä hukkatyöskentely, joskus menty hukalta kilometritolkulla takajälkeen. Nuo muuten on monesti samassa paketissa, eikä tyhmyys tule kovan innon aiheuttamana, kuten monet näilläkin palstoilla väittää. Toki kovasti tekevä koheltaakin enemmän kuin pesän tekijä.
Olli Pohjola
 
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Loka 17, 2012 9:12 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja aimo koskinen päivämäärä To Huhti 02, 2015 12:58 pm

Olen ollut vuosikymmenten aikana ajokokeissa paljon tuomarina, eikä ole jäänyt mieleen jalostukseen käytettyjä vötkylöitä isommassa määrin. Sellaisia on silloin tällöin tullut vastaan, mutta koetulos on ollut heikko ja ovat häipyneet kuvioista. Omista koiristani (joita on yleensä yksi kerrallaan tarhassa) yhdestä nartusta olen luopunut, koska toiselle erälle lähtö ilman käryjä oli tahkiaa. Koira oli sen jälkeen jahtielämyksiä järjestävän yrityksen tarhassa. Ainut huono puoli koirassa oli kuulemma, että jäi usein yöksi ajamaan !
Ennen tutka-aikaa minulla oli Kyrö-Ukkolainen uros, joka viihtyi pimeässä metsässä. Yökaudet piti ajella ja kuulostella mistä sitä voisi yrittää kiinni,- ja aamulla piti olla töissä kaupungissa ! Näiden kokemusten jälkeen arvostan suuresti yhteistyökykyistä koiraa, susihan yöllä on pyynnissä.
Ei riitä että tähtää tarkasti,..täytyy myös osua
aimo koskinen
 
Viestit: 314
Liittynyt: To Elo 23, 2012 12:40 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä To Huhti 02, 2015 2:44 pm

Väärin ymmärretty erkki,PITÄÄ MYÖSKIN :) Turhaan kannatte alkaa huonontaa mitään aluetta,pitääkö tässä alkaa ihmetteleen ,että huippuinto olisi joku "huono"ominaisuus,ei kyllä minä ainakin jatkan tällä linjalla mikä on metsästyksessä hyväksi havaittu,jos joku haluaa koekoiriksi jotain muuta eipä sitä kannatte estää,siitä vaan jos onnelliseksi tulee :)
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä To Huhti 02, 2015 2:48 pm

Ja sekin vielä,noista jotka koheltaa,ei ole ollut kuin yksi kolmesta joka piti lujaa vauhtia,kaksi muuta erittäin rauhallista työstämistä,eri temperamenttaja koirissa on,mutta metsäinto voi olla samaa luokkaa.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä To Huhti 02, 2015 3:05 pm

Omasta mielestä liiaksi yhteyttä pitävä koira,ei ensinkään tiedä minkä vuoksi metsässä ollaan,tulee mieleen ei ole ihan lopullisesti syttynyt koira,tai sitten sillä on niin suuri halu pitää yhteyttä,ettei se pärjää yksin metsässä,siitä on hyvin lyhyt matka "saappaan kiillotukseen" ja Suomenajokoira ei taida olla jalostettu siihen hommaan.mutta kukin elättää koiraa minkä hyväksi omasta mielestään tuntee.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja jari huttunen päivämäärä To Huhti 02, 2015 4:05 pm

Eino Niemelä kirjoitti:Omasta mielestä liiaksi yhteyttä pitävä koira,ei ensinkään tiedä minkä vuoksi metsässä ollaan,tulee mieleen ei ole ihan lopullisesti syttynyt koira,tai sitten sillä on niin suuri halu pitää yhteyttä,ettei se pärjää yksin metsässä,siitä on hyvin lyhyt matka "saappaan kiillotukseen" ja Suomenajokoira ei taida olla jalostettu siihen hommaan.mutta kukin elättää koiraa minkä hyväksi omasta mielestään tuntee.

Lainaus suomenajokoiran rotumääritelmästä."Vaikeissakin olosuhteissa metsästysintoinen.Itsenäisesti ja vaihtelevalla vainutavalla työskentelevä koira".
jari huttunen
 
Viestit: 283
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 9:32 pm

Re: Metsästysinto 5. Olosuhteet?

ViestiKirjoittaja Pauli Sornikoski päivämäärä To Huhti 02, 2015 7:03 pm

nyt on vuosi 2015 eikä niistä vanhoista joskus olleista koirista enää kannata puhua, puhutaan näistä mitä nyt omistetaan, suurin osa noista jotka kirjoittelevat sammumattomasta innosta eivät saa niitä koiriaan ollenkaan kiinni kun niitä ei näy viivalla, ne vain ajavat päivästä toiseen että kokkeetkin jo livahtavat ohi.
Pauli Sornikoski
 
Viestit: 1144
Liittynyt: To Elo 23, 2012 3:37 pm

EdellinenSeuraava

Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa