Muutos AJOK yleisohjeeseen

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

Re: Muutos AJOK yleisohjeeseen

ViestiKirjoittaja Pentti Alhosaari päivämäärä To Huhti 02, 2015 2:40 pm

Herrat viisaat ja myös rouvat..monta ajoerää on hyväksytty ilman näköhavaintoa pelkän kuullun perusteella syystä tai toisesta, sääntöhän lähtee siitä, että koira ajaa jänistä ellei sitä muun otuksen ajoksi todeta. Se asia, että koiran kaulassa roikkuu gps-panta tai muu paikannuslaite, ei muuta em. asiaa miksikään!

Kalevin läpimennyttä muutosehdotusta ei pidä lukea kuin piru raamattua, alkaa muutoin kasvamaan sarvet päähän :wink:. Mielestäni koulutus-/sääntötoimikunnalla olisi pienempi urakka määritellä ne seikat, jolloin tutka-ajoa ei hyväksyttäisi ajoksi, kuin määritellä ne edellytykset, joilla tutka-ajo hyväksytään ajoksi.

Olisi hyvin toivottavaa, että tulkinnat tulevan koekauden aikana ja siitä etiäpäinkin perustuisivat terveellä järjellä laadittuun ja riittävän yksinkertaiseen ohjeistukseen!

Kalevin muutosesityksessä on hyvää se, että se selkeyttää tutkan roolia koiran arvostelussa, lisäksi se on nähtävä mahdollisuutena, ei peikkona..se mahdollistaa nopean siirtymisen ajon tuntumaan, jolloin työskentelyn mahdollisimman tarkka seuraaminen ja kokonaisvaltainen arviointi ylipäänsä on mahdollista. Muutosesitys tekee myös oikeutta koiralle, koska teennäiset rajoitukset tutka-ajon hyväksymisen minuuttimäärästä ja hyväksymiskerroista poistuvat.
Pentti Alhosaari
 
Viestit: 661
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:06 pm

Re: Muutos AJOK yleisohjeeseen

ViestiKirjoittaja Mari Lyytikäinen päivämäärä La Huhti 04, 2015 8:32 pm

Kaikella kunnioituksella Pentti, kirjoitit:
"Kalevin läpimennyttä muutosehdotusta ei pidä lukea kuin piru raamattua, alkaa muutoin kasvamaan sarvet päähän :wink:."

Luettuani joulukuussa Kalevi Rytkyn muutosehdotuksen oletin ettei se sellaisenaan tulisi menemään läpi SAJ:n vuosikokouksessa, se vaikutti ja vaikuttaa edelleen liian tulkinnanvaraiselta. Olin väärässä. Minä ainakaan en täysin tiedä mitä Kalevi on esityksellään tarkalleen tarkoittanut, eikä taida tietää Kalevikaan :D

Pentti kirjoitit:
"Olisi hyvin toivottavaa, että tulkinnat tulevan koekauden aikana ja siitä etiäpäinkin perustuisivat terveellä järjellä laadittuun ja riittävän yksinkertaiseen ohjeistukseen!"

Tässä olen aivan samaa mieltä. Selkeä ja yksinkertainen ohjeistus mahdollistaa säännön yhtäläisen noudattamisen jokaisen kennelpiirin alueella, jokaisessa kokeessa, jokaisessa maastossa ja jokaisen palkintotuomarin arvostelussa. Kuluneella kaudella käymässäni n 10 ajokokeessa (koiranomistaja/-ohjaaja, sihteeri, palkintotuomari) lähes jokaisessa ylituomari puhuttelussaan ohjeisti Gepsin käytön hiukan erilailla. Kenenkään etu ei ole jos esim. karsinnoissa eri koemaastoissa on käytössä eri säännöt/jokaisen palkintotuomarin oma tulkinta Gepsin käytöstä.

Eikö edellisessä vuosikokouksessa sääntömuutosesitys ollut äänestettävänä erityisohjeineen, ja se meni Kennelliiton hallituksen hyväksyttäväksi sellaisenaan, kuten ajokokeiden yleisohjeen kohdassa 6 sanotaan.
Mari Lyytikäinen
 
Viestit: 115
Liittynyt: La Marras 03, 2012 5:38 pm

Re: Muutos AJOK yleisohjeeseen

ViestiKirjoittaja Tarmo Leinonen päivämäärä Su Huhti 05, 2015 11:00 am

Sääntöjä ei ole muutettu eikä muuteta nytkään. Muutos tulee ajok ja ketunajokokeen yleisohjeeseen 3.5 Tämän ohjeen viimeinen kohta muutettiin ja muutetaan, siellä luki, tutka-ja radiolaitteilla saatuja havaintoja koiran haukusta ei hyväksytä ajoksi.
Uuden ohjeen mukaan ajoaikaa voidaan ottaa gepsin kautta kuuntelemalla tarvittaessa, kun koira kaikilta muilta osin on voitu arvostella. Tarkoittaa että koiran ajoa, haukkua on korvin kuultu se riittää. Hyvin yksinkertaista.
Näiden sääntöjen ja ohjeiden kanssa, kun toimii niin kuin on tarkoitettu hyvin pärjää, eikä ala vääntämään, että tässä lukee näin ja tässä näin.
Tarmo Leinonen
 
Viestit: 325
Liittynyt: Pe Elo 31, 2012 4:30 pm

Re: Muutos AJOK yleisohjeeseen

ViestiKirjoittaja Kalevi Vänskä päivämäärä Su Huhti 05, 2015 10:39 pm

Uuden ohjeen mukaan ajoaikaa voidaan ottaa gepsin kautta kuuntelemalla tarvittaessa, kun koira kaikilta muilta osin on voitu arvostella...
Sulkee pois "piipparit", garminin ja muut tutkat, joihin ei voi soittaa. Vajavainen päätös, ei oo loppuunasti mietitty. Suosii paria tutkavalmistajaa, sekö on tarkoitus ?
Kalevi Vänskä
 
Viestit: 729
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 4:23 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Muutos AJOK yleisohjeeseen

ViestiKirjoittaja Toni Krouvi päivämäärä Su Huhti 05, 2015 11:14 pm

Luulisin, ettän tarkoitus on oikeasti KUULLA ajoa puhelimesta, eikä niin, että kenties asetuksia muuttamalla vain vilkkuvan valon perusteella otettaisiin minuutit talteen. Ehkä se saattaa suosia joitakin tutkamerkkejä, muttei omalle kohdalle ole sattunut kuin muutama garminin omistaja enää vuosiin, piippareita ei ole näkynyt. Ja jos jollakin sellainen on, niin eihän tuo sääntö estä sen kanssa kokeisiin menoa.
Toni Krouvi
 
Viestit: 134
Liittynyt: To Elo 23, 2012 5:03 pm

Re: Muutos AJOK yleisohjeeseen

ViestiKirjoittaja Kalevi Vänskä päivämäärä Ma Huhti 06, 2015 1:49 am

Minä vaan ihmettelen esim. ajonopeutta joidenkin gps- merkkien osalta , antavat melko erillaisia nopeuksia. Tai sitten Garminin keskinopeutta, joka on selvästi UP:tä tai Trackeria pienempi. Kumpi sit lienee todenmukaisempi. Sanoovat, että esim tracker näyttää jopa 40 haukkua/min. vaikka koira etenee haukkumatta !? Garminissa minimi haukkumäärä on 20/min ja en oo vielä huomannu, et ponnahdusikkuna hyppäis esille, jos koira ei oikeasti hauku !! Up vibrassa (piippari) on satavarma haukunilmaisin, jopa vähän "tiukka". Jos vihreä vilkkuu, koira varmasti myös haukkuu... no hyvä, että jotain saatiin eteenpäin tässä tutka-asiassa. Käytännössähän mennään kuuloetäisyydelle, tutkalla ku tutkalla kun ajo meinaa karata kuulumattomiin. Tietysti YT:n kannalta olis parempi, jos kaikilla koirilla olis soitettavat gps:ät. Ehkä harrastajilla joskus on varaa ostaa sellaiset tutkat :-D
Kalevi Vänskä
 
Viestit: 729
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 4:23 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Muutos AJOK yleisohjeeseen

ViestiKirjoittaja Pauli Sornikoski päivämäärä Ma Huhti 06, 2015 7:11 am

kyllä kait minä ainakin vejän viivoa jos ultrapointin piipparissa vihreä vilikkuu kun ajo karkaa koira haukkuu kyllä silloin kun vihreä vilikuttaa,, garminista en edes tiijä miten se ilimasoo haukun näkyvyyden, onhan niitä gps tutkan valmistajia useita varmaan puolikymmentä
Pauli Sornikoski
 
Viestit: 1144
Liittynyt: To Elo 23, 2012 3:37 pm

Re: Muutos AJOK yleisohjeeseen

ViestiKirjoittaja Kalevi Vänskä päivämäärä Ma Huhti 06, 2015 11:11 am

Taitaa vaan kaikki antaa ajonopeudeksi eri luvun. Garminista ei saa hetkellistä nopeutta, laskee koko ajan keskiarvoa.
Kalevi Vänskä
 
Viestit: 729
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 4:23 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Muutos AJOK yleisohjeeseen

ViestiKirjoittaja Pentti Alhosaari päivämäärä Ma Huhti 06, 2015 12:43 pm

Muutosesityksessä puhutaan paikannuslaitteesta ja maininta.."kuunneltu ja todettu" hyväksytään..

Nyt mielestäni voidaan sitten lukea hieman raamattua itse Pirun tulkinnalla..jos haravatutkan esim. Ultrapointin vihreätä välkyntää ei hyväksyttäisi..sanamuodon muutoesityksessä olisi pitänyt olla vähintäänkin hieman täsmällisempi.."kuuntelemalla todettu"..

Varmuuden vuoksi olen selvittänyt asiaa kielitoimiston viittaussuhteista vastaavan filosofian maisteri Ingrid Ymmyrkäisen kanssa, hän viittasi siihen yleiseen nykyään voimassa olevaan tulkintakäytäntöön, että "ja" sanalla ei voida luoda yksiselitteistä sitovaa viittausta, vaan se luo aina rinnakkaisen viittausuhteen..eli tässä tapauksessa oikea viittaustulkinta hänen mielestä olisi..paikannuslaitteesta kuunneltu tai paikannuslaitteesta jollain muulla tavalla todettu hyväksytään..

Asian valaisemiseksi allekirjoittaneelle hän mainitsi yksinkertaisen esimerkin.."Roope-Ankka löi Tupua ja Hupua ja Lupua korville kiivastuuksissaan ja malttamattomuudessaan, eikös kaikki saaneet tillikan osakseen"..

Asiaa Ymmyrkäinen perusteli vielä sillä, että jos tarkoitetaan sitä, että vain soittohavainto hyväksytään, lausemuotoilun olisi pitänyt olla "kuuntelemalla todettu" ja vielä mieluimmin "kuuntelemalla kuultu". Hän sanoikin leikillisesti, että ainakin kielitoimiston kanta ja tulkinta sanaparin "kuuntelemalla todettu" suhteen tiukan paikan tullen olisi se, että kaikki kuuntelemalla todettu hyväksyttäisiin ehdolliseksi ajoksi, vaikka kuuntelemalla ei kuultaisikaan koiran haukkuvan.

Vielä Ymmyrkäinen mainitsi, että kaikki sääntö-/sääntömuutosehdotukset olisi hyvä tulkituttaa Suomen kielitoimiston kautta ennen asioiden vuosikokouskäsittelyä. Palkinnoksi ajan ja mielenkiinnon uhraamisesta tämän yksittäisen tulkinta-asian valaisemiseksi allekirjoittaneelle kutsuin hänet Pilkkakankaan laavulle ensi syksyksi hänelle sopivana ajankohtana..kuuntelemaan ajoa ja haistelemaan miesenergiaa :wink:.

Nämä yllä olevat mietteet ja muistion käymästäni keskustelusta filosofian maisteri Ingrid Ymmyrkäisen kanssa kirjasin ylös 1.4..mutta julkaisin vasta nyt ikäänkuin "sosiaalisesta tilauksesta".:wink:
Pentti Alhosaari
 
Viestit: 661
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:06 pm

Re: Muutos AJOK yleisohjeeseen

ViestiKirjoittaja Kari Pehkonen päivämäärä Ti Huhti 14, 2015 4:18 pm

Kalevi Vänskä kirjoitti:Taitaa vaan kaikki antaa ajonopeudeksi eri luvun. Garminista ei saa hetkellistä nopeutta, laskee koko ajan keskiarvoa.

Heitä lepikkoon koko rakkine ja tule tähän päivään :lol: :lol: :lol:
Kari Pehkonen
 
Viestit: 157
Liittynyt: To Elo 30, 2012 4:10 pm
Paikkakunta: Juuka

Re: Muutos AJOK yleisohjeeseen

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Ti Huhti 14, 2015 7:13 pm

Kalevi Vänskä kirjoitti:Minä vaan ihmettelen esim. ajonopeutta joidenkin gps- merkkien osalta , antavat melko erillaisia nopeuksia. Tai sitten Garminin keskinopeutta, joka on selvästi UP:tä tai Trackeria pienempi. Kumpi sit lienee todenmukaisempi. Sanoovat, että esim tracker näyttää jopa 40 haukkua/min. vaikka koira etenee haukkumatta !? Garminissa minimi haukkumäärä on 20/min ja en oo vielä huomannu, et ponnahdusikkuna hyppäis esille, jos koira ei oikeasti hauku !! Up vibrassa (piippari) on satavarma haukunilmaisin, jopa vähän "tiukka". Jos vihreä vilkkuu, koira varmasti myös haukkuu... no hyvä, että jotain saatiin eteenpäin tässä tutka-asiassa. Käytännössähän mennään kuuloetäisyydelle, tutkalla ku tutkalla kun ajo meinaa karata kuulumattomiin. Tietysti YT:n kannalta olis parempi, jos kaikilla koirilla olis soitettavat gps:ät. Ehkä harrastajilla joskus on varaa ostaa sellaiset tutkat :-D


Kun meil on aina kaks pantaa Trackeri ja Garmini Garminiin tulee aina matkaa enemmän kun se ei oikase linnuntietä.
Luulen et nopeus tulee suuremmaks juur oikasun takija.
Autol kun ajaa kovin mutkast tietä oikomal nopeus nousee tietäpitkin mennes matka pitenee.
En ole varma mut laitoin oman oletukseni.
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Muutos AJOK yleisohjeeseen

ViestiKirjoittaja Kalevi Vänskä päivämäärä Ti Huhti 14, 2015 9:42 pm

Kirjoittaja Kari Pehkonen päivämäärä Tänään, 17:18
Kalevi Vänskä kirjoitti:
Taitaa vaan kaikki antaa ajonopeudeksi eri luvun. Garminista ei saa hetkellistä nopeutta, laskee koko ajan keskiarvoa.
Heitä lepikkoon koko rakkine ja tule tähän päivään :lol: :lol: :lol:

Kaikilla ei oo yhtä pullea perstasku :-)
Samsungit ja xgalaksyt ei oo minnuu vakkuuttanu toimivuudellaan, on kaupunkipuhelimia, täällä Suomen keskipisteessä niillä ei tee mittää :-)
Garmin on minusta huippututka, toimii myös P-K:lassa, kokemusta on :wink: :wink: Kettukilvassakin (v2010) kaikki koiranomistajat halus sen koiransa kaulaan :wink:
Kalevi Vänskä
 
Viestit: 729
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 4:23 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Muutos AJOK yleisohjeeseen

ViestiKirjoittaja Kalevi Vänskä päivämäärä Ti Huhti 14, 2015 9:48 pm

Jounille; minua ei häiritse Garminin ja muiden gepsien mittavirhe-ero. Minä oon metällä 5-10 tuntia /vrk lähes joka päivä ja jos koira ajaa jänistä sen ajan, niin aivan sama, montako kilometriä sille tulee mittariin. Kun näköhavaintoja tai hyvinä jänisvuosina kaatoja on useampia, kilometrit ei merkkaa mittän. Niiden tarkemman mittauksen takia en vaihda pois Garminista ja muuten ei oo siinä moittimista. Aina oon osannu jäniksen etteen mennä sen opastuksella ja saaliiksi saada, jos oon tahtonut :D
Hupsista, menipä rajusti ohi aiheen :-(
Kalevi Vänskä
 
Viestit: 729
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 4:23 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Muutos AJOK yleisohjeeseen

ViestiKirjoittaja matti jaakola päivämäärä Ke Huhti 15, 2015 4:56 am

pittää rakentaa oma masto jos meinaa yksin vhf-aalloilla pärjätä vaikka mastojen varassa sitä mobiililaitteetki vain pelittää.
oon kuullut jopa sellaista, eikait tämä salaisuus ole, niin yksi koirainpaikantamis gepsimerkki suunnittelisi kännyverkon lisäksi/rinnalle (hätätapauksiin) vhf-aalloilla toimivaa pantaa...
matti jaakola
 
Viestit: 410
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 9:52 pm

Re: Muutos AJOK yleisohjeeseen

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Ke Huhti 15, 2015 5:57 am

Kalevi Vänskä kirjoitti:Jounille; minua ei häiritse Garminin ja muiden gepsien mittavirhe-ero. Minä oon metällä 5-10 tuntia /vrk lähes joka päivä ja jos koira ajaa jänistä sen ajan, niin aivan sama, montako kilometriä sille tulee mittariin. Kun näköhavaintoja tai hyvinä jänisvuosina kaatoja on useampia, kilometrit ei merkkaa mittän. Niiden tarkemman mittauksen takia en vaihda pois Garminista ja muuten ei oo siinä moittimista. Aina oon osannu jäniksen etteen mennä sen opastuksella ja saaliiksi saada, jos oon tahtonut :D
Hupsista, menipä rajusti ohi aiheen :-(


Matka kiinnostaa silloin jos toinen tutka jättää ajolöysyydet ja hakulöysyydet pois .
Garmin päivittää 5 sek välil jos ajo pyörii 10 m ympyrää minuutin välil päivittävä oikasee monii löysyyksii.
Jos koira on esim tarhas noin 200 m pääs ja haukkuu korval sen kuulee mut 5 sek päivittäväst riipust näkee
ettei koira ole liikkunu sinä aikana enempää kun sen 10 m ympyrää noin 7 ketaa.
5 Kertaa 5 kertaa 3,14
Tarkal tutkal näkee löysyydet koiraa häiritsemät näköhavaintoi saades voidaan häiritä koiraa senverran et
sil tulee virhe.
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

EdellinenSeuraava

Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa