Hakuaikaa käyttämättä 220 min tai alle 20 min

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

Hakuaikaa käyttämättä 220 min tai alle 20 min

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Ke Kesä 24, 2015 6:05 am

Munmielestäni yhteishakuaika on on huono kun tuuril löytävä voi saada haust viivan tai 10 tai koira voi hakulöysyydest
saada haust 10 eikä tuomarit saa omaa tutkaa koiran kaulaan laittaa,esim Garmini kun näyttää joka 5 sek välin näkis
haukkuuk koira yöjälkii.

Sinises kirjas on et koira suljetaan jos tuomari ei tiedä ajaak koira vai haukkuuk yöjälkii.
Mitä pitemmät haut sitä paremmin koira osaa olla haukkumat yöjälkii tai sitä enemmän voi syyttää maasto-opast.
Eli sitä voidaan pitää etunakin kun haut kestää yli 5 minuuttii.

Oletetaan et koira liikkuu hyvin haun aikana ja haku kestää alle 5 min ennenkun kuvitellaan ajon alkavaks se voi olla
löysyyt .

Sinises kirjas ollaan varmoi et koira antaa hakulöysyyt jos haukkuu aamul yöjälkii ennen kun jänis on lähteny.
Jänis voi olla eilisenillan karkko tai viel aamupalal liikkuva mikä on juur ollu liikkeel :D

Munmielestäni päiväl on varmempaa et koira antaa ajolöysyyt jos 20 min vanhoi jälkii haukkuu .

Huonoil alueil yhteishakuajal saadaan koiraa pidettyy vankina 240 min .
On perempi kun kaikki koirat päästetään suoraa autost hakemaan ettei koira taluttaes haista jänist ilmavainul ja saa
haust pelkän viivan .

Kattoin et Miiarinteen Masi oli 6 kertaa hakenu 240 min tyhjän eikä olis tarvinnu yhtään yhteishakuaikaa 9 kokees
On riittäny yhteisajaks
54 min haust pudotettu pisteit 0,5
58 min haust pudotettu pisteit 2,5 Lämpötila +13 ja +14 huono haku vois johtuu siit :D
50 min saanu molemmis eris 10
50 min pudotettu 0,5 Lämpötila + 14 ja +14 kelikin voi vaikuttaa paljaalmaal niin koira ei haista kunnol :D
99 min saanu molemmis eris 10
30 min saanu molemmis eris 10
75 min pudotettu 1,5
67 min pudotettu 1
57 min pudotettu 1
6min 11 min 5 min 8 min 22 min 14 min 15 min 17 min 20 min 15 min ja 84 min hauist 10 ja 2 min 2 min 1 min viiva.
2 min ensimmäisest haust viivan toisest 187 min haust 6,5 sijoitus 1/13 eli haust sai saman minkä 10 haust ja tyhjäst.
2 min ensimmäisest viivan ja 200 min 5 sijoitus 1/14 haust 5 eli huonompi mitä 10 ja tyhjä.
1 min viiva ja 239 min 3 sijoitus 2/3 eli tyhjäst eräst sai paremman numeron kun löytämisest.

Kaikil koiril tarttis ensimmäises eräs antaa hakunumeroks 5 niin toiseen erään jää hakunumeroiks 15 mil pystyy
muuttamaan jos ensimmäinen on löytyny tuuril .

Munmielestäni jos ensimmäinen haku kestää alle 10 min ja koira ei pysty ajamaan kun alle tunnin :wink:
Tuomareil tarttis olla oikeus keskeyttää toisen erän haku tunnin haun jälkeen.

10 min haku 120 min ajoaikaa mis on kuultu ajoo 60 min ja käytetty aikaa yhtees 3 tuntii 10 min hakuaikaa olis
viel lähes 3 tuntii mitä pitäis odottaa.
Munmielestäni 4 tuntii tyhjän hakeval pitäis antaa viel 2 tuntii hakuaikaa mieluummin 3 silloin maasto-oppai
alkais keljuttamaan eivätkä ohjais koirii tyhjäl alueel ,mukavampi on kuulla edes jotain ajoo kun päivän käydä
mettäs turhantakija.
Jollei tyhjäst 240 min päiväst mitään muut saa irti niin lisätään hakuaikaa et nähdään johtuuk tyhjä haku
innonpuutteest ,ei lyhyel päiväl näe intoo vaik koira ajais 2 täyttä jos haut ovat lyhyit.
Parempii koirii voi löytyy mualt kun koepaikalt mil viittii olla mettäs kauemmin kun 4 tuntii. :D

Jos hakuaikaa on viel lähes 3 tuntii ja edellisen erän perusteel ajoo kuullaan vaan tunti ja ajoo tunti niin yhden
tunnin ajonpätkän takija muut saavat koepaikal odottaa 5 tuntii. :D

Se toisen erän 15 hakupistet kannustavat koiraa hakemaan eikä luopumaan . :D

Ensimmäisen erän tuuril 10 saanti ja huono ajo kannustavat luopumaan mut tyhjä tunnin hakukin kannustaa
yrittämään kun pisteit ei sais ilman yrittämät haust kun 5.

Jos ensimmäises eräs jo yritetään pudottaa ykkösensaantimahdollisuut tai nostaa sitä yritys jää turhaks kun 5 on
määrätty .
Jos ykkösensaantiin tarttis huonommas eräs olla ajotaitoo yli 6 loppuu ykkoösensaanti heikompaan ajotaitoon. :D
Munmielestäni ominaisuuspisteit nostamal ei sais hyväst kakkosest ykköst tehdä . :D
Ollaan 5 vankina niinkun huonos maastos ollaan 240 min :D
Jos sijoituskin tarttis olla hyvä niin käyttövalioks tulo tulis vaikeammaks.
Mitä välii sil on jos 80 min pääst saa vaihtaa paikkaa ,saa etelän koirat käydä pohjoisessaki ja pohjoisest saa tulla
tänne paljaanmaan tuloksii hakemaan.
Täs kun kattoo niin koiran suosiokin vaikuttaa miten helpol pisteet putoo.
Eikös 6 kpl 240 min tyhjät erät kannattais kolmel kertoo ,vois saada hakulöysyydest miinustettuu.
Joskus kun olen tuomarina ollu on käsketty odottaa lähtik ajo eli epävarmaa se in joskus 10 hakukin. :D
Mul ei ole koiraa mut iltapäivän hakuun jollei jää aikaa esim 30 min haunkohdal voi laittaa viivan.
Juur toises eräs näkee paljaalmaal millanen hajuaisti koiral on.
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Hakuaikaa käyttämättä 220 min tai alle 20 min

ViestiKirjoittaja Markku Vohlonen päivämäärä Ke Kesä 24, 2015 10:13 pm

Tuomareiden pitäisi tuntea ja tietää jänisten koemaaston makuullemenokäyttäytymiset ja ajat eri keleillä pystyäkseen oikeampaan hakunumeroon.
Esim. sateella monet jänikset syövät pellosta ja loikkivat tietä pitkin pitkiäkin matkoja.Sitten muutamalla loikalla tieltä makuulle.
Se on sitten taitoa saada tuosta janis ylös etenkin toisella erällä ja muutaman auton jälkeen.
Hakunumeron voisi jättää pois ja keskittyä ennemmin siihen,kuinka usein löytyy ne tarvittavat kaksi jänistä hakuajan puitteissa.
Hyvät hakijat erottuvat vasta huonoissa jäniskannoissa,ja ajokoirajalostuksen etu olisi huomioida tämä tosiasia paremmin.
Markku Vohlonen
 
Viestit: 145
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 4:36 pm

Re: Hakuaikaa käyttämättä 220 min tai alle 20 min

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä To Kesä 25, 2015 7:05 am

Munmielestäni oppaal ja tuomareil on suur merkitys.

Olkoon vaik koepäivä Salos 25 .6 .2015 Maasto oppaana Vilajoki ja tuomarina Jouni

Koira löytää jäniksen 20 min ja toises eräs 45 minuutis haust 10 ja toisest haust 9,5 Vilajoki antais 10 Jouni 9 = 9,5 p
Mitä vikaa Jouni mahtoi nähdä täs haus. :?:

Olkoon koepäivä 26. 6 . 2015 Maasto-oppaana Jouni ja tuomarina Vilajoki
Sama koira hakee 240 min tyhjän ,maasto opas vie koiran eri paikkaan ja koiraa vedätetään tyhjil maastoil mitä
enemmän aikaa saa kulumaan tyhjäs maastos sitä vaikeammaks haku tulee.
Kilvassaki ennakkosuosikin voivat epäonnistuu jos niit pystyy vedättämään tyhjil maastoil .
Paljaalmaal on helpompi vedättää koiraa kun lumel.
Lumel nähdään jäljist onko jäniksii.

Kerran mä ittekin vein koiran jäniksel mikä lähtee tietäpitkin kun yks sanoi et sen omistaja sanoi etteivät tiet
vaikuta ,kokeilin niin ajo kesti noin 20 min ja hukkas ,eli otin selvil vaikuttaak tie.
Toisel eräl vein hyväl jäniksel se ajoi melkein täyden.
Eli opas voi tulokseenki vaikuttaa paljon. :D
Huonol koiral on vaikea ottaa yli 100 min ajoi hyväl on helpompi saada minuuttei vähemmäks kun tuntee jänikset. :D

Pidetään kokeit mis koira ja maasto opas kumpikin yrittävät hyvää tulost ja molempien nimet samal viival :D

Juhannuksena pelattiin lastenkans rokettii väänsin ne 12 porttii paksust rautalankast eli niist tuli maastos huonoiks
erottuvii mut kun niit oli 12 tuntus et niihin törmäs jatkuvast jos niit olis ollu vaa yks tai kaks ei niihin olis tuuril
niinhelpol törmänny.

Jos jäniski olis merkattu minkä koira joutuis hakemaan ei mettäs tarttis liikkuu normaalin koiran pitäis ittenäisest
liikkuu hakies mitä jäniski yönaikana liikkuu.
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Hakuaikaa käyttämättä 220 min tai alle 20 min

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä To Kesä 25, 2015 2:53 pm

Laitan viel Masin epäonnistuneis kokeis muiden koirien huonot tulokset ja niis parhaat niin ei erot olis niin suuret.
7 koiraa 32 p
8 koiraa 37,04 p
7 koiraa 26,58 p
7 koiraa 34,21 p
10 koiraa 44,92
2 koiaa 00
9 koiraa 47,13
10 koiraa 46,04
11 koiraa 36,63
13 koiraa 46,67

Näis on suurin osa tullu karsinnois ja kilvas eli muillakin kun Masil on koe epäinnistunu.
Toisil enemmän toisil vähemmän ,siks olen sanonu et koirii tarttis verrata samas kokees.
En laittanu muita tuloksii kun hunommast pääst laketuist parhaan mikä oli alle 50 p .
Elin näis pisteis oli hajonta 0 - 47,13 / yli 80 tulost oli huonompaa kun 47,13 :D
En kattonu kuinkapaljon toiset koirat epäonnistuivat niis mis Masi onnistui :D
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Hakuaikaa käyttämättä 220 min tai alle 20 min

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Pe Kesä 26, 2015 7:42 am

Haku on kaksiosainen ( tai sit ei :lol: )

Munmielestäni koiral kuuluis kylmähaust antaa paljaalmaal 5 jos sen häntä alkaa vispaamaan kun helikopterin ropeli.
Ilmaan ei nouse eikä ajettava lähde jollei pysty jäljittämään.

Munmielestäni koiranomistajaa tarttis jotenkin palkita jos antaa tuomarin laittaa oma tutka koiran kaulaan .
Esim tääl oli 2 koiraa kokeis joil oli garmini ja sain seurata niitten koirien hakuu .

Sinisen kirjan mukaan kumpikin olis kylmähaust saanu 5
Tääl on ollu yli 90 p saaneit koirii eivätkä ole löytäneet muttei niil ole ollu sellast tutkaa mil voisin niit seurata.

Reeneis meil on ollu trackeri gps ja garmini ja hyvin ovat tähänasti kulkeneet mukana.
Parempi kun kulkisivat täst edelleen .

Tääl kehutaan 50 - 70 cm lumes pärjäävii koirii muttei niit koirii jotka jaksavat kahta tutkaa kantaa :lol:

Lyhyt ajo voi olla merkki siit et haku on onnistunu tuuril.

Sinises kirjas on jollei hakua pysty seuraamaan .

Haku arvioidaan käytetyn ajan ja ajon alkamispaikan etäisyyden perusteella.
Jos koira tai koiran omistaja seuraavat toisiaan ei teoriassakaan ajo voi kaukaa lähtee. :D

Itsenäisest hakeva koira on paras kun omistaja istuu irtilaskupaikas ja antaa koiran hakee.

Vieraas mettäs opas tietää paremmin kun koira mis jäniksen pitäis olla.

Hyvil alueil voi ryhmä liikkuu koiran peräs ja antaa koiran olla oppaana. :D

Säännöt tarttis tehdä sellaseks et irtilaskupaikas tarttis istuu ainakin ensimmäinen tunti ja
näköhavainnot koirast olis merkattu.
Koiran tarttis vähän yhteyt pitää mut se voi pitää yhteyt samal kun hakee eli 100 - 200 m pääs
äkkiä siin tunti kuluu jos esin 500 m säteelt jokapuolelt hakee.

On edes vähän tasoitust siihen kun joutuu 240 min olemaan paikas mist jänist ei löydy :D

Huonoil alueil opas tietää paremmin kun koira mis jänis on,eli siel mis on vaan yks jänis mikä on henkis selvinny,
ei sitä löydy jos koiran annetaan olla oppaana eli täytyy istuu ja odottaa jos tahtoo et koira sen löytää :wink:

Munmielestäni ympyräl on keskipiste ja koiran tarttis ittenäisest liikkuu ja olla tietoinen siit mis isäntä on.
Parempi kun koepaikan peräs olis oppaan nimi .
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Hakuaikaa käyttämättä 220 min tai alle 20 min

ViestiKirjoittaja petri kujanpää päivämäärä Su Kesä 28, 2015 7:48 pm

jos jouni ei oo jo eläkkeellä,ni nyt on hyvä mahollisuus päästä,on jutut sitä luokkaa :mrgreen:
petri kujanpää
 
Viestit: 863
Liittynyt: To Elo 23, 2012 1:36 pm

Re: Hakuaikaa käyttämättä 220 min tai alle 20 min

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Su Kesä 28, 2015 8:09 pm

Olen täyttäny jo 65 .
Ei ennenvanhaan jääny viimeiseen erään kun 120 minuuttii hakuaikaa ,eikä hyvil jänisalueil pitäis enemmän tarvitakkaan.
Haun aikana joutuu koko ryhmä liikkumaan mut ajo kun alkaa koiranomistaja ja tuttu tuomari lähtevät kahdenviikon
tulost hakemaan ja toinen tuomari jää yksin mettään ,ei osata jänisten kulkureittei et saatais näköhavaintoi.
Munmielestäni sahalaitariipuu vedettäes on niinkun väärentäis paperei kun nimikirjoitukset täytyy vetää vaikkei ajoo
kuulekkaan.
Oikein olis kun kumpikin tuomari antais pisteet oman kuulemansa mukaan silloin koiranomistaja sais keksii miten
saa toisen tuomarin kuulemaan ajoo enemmän kun 20 min ja ajotaito 1.
Munmielestäni näköhavainnot ajettavast 56 kohtaan tarttis jokaisest havainnost laittaa 54 minuutit ylös jos koira
ajaa 90 % tuntumas vaikuttais löysyys epätodennäköiselt mutta jos peräs on 20 min ja haukkuu vaikuttais löysyydelt
enemmän.
Liveseuranta olis hyvä niinkun yks vuosi oli kilvas,näkis ajolöysyyden mis koira ajaa niin et on jatkuvast tuntumas
ja koiran ajon joka on paljon peräs ,paljon peräs olevan ajos on vaikea ajettavaa nähdä jos yrittää ajoo kohti
mennä liikkuva ajettava voi 10 -20 min pääst olla kaukana.
240 min tyhjäs haus koira pystyy hiljaa olemaan mut 10 haus ja lyhyes haus voi tulla hakulöysää jos kaik todettais.
Säännöt tarttis tehdä sellaseks et kohta 52 tieajo tarttis todeta kuulon tai tutkan mukaan kaikil koiril ettei vaan
muutaman ei kaikki koirat aja tieetä yhtähyvin ykkösensaanti voi tyssätä tiel.
Lumel ei koirien tartte välttämät osata hakeekka jos koirii tarttee haus kuljettaa pitkin mettii. :D
Viimeksi muokannut vilajoki jouni päivämäärä Ma Kesä 29, 2015 6:26 am, muokattu yhteensä 1 kerran
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Hakuaikaa käyttämättä 220 min tai alle 20 min

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Su Kesä 28, 2015 8:10 pm

petri kujanpää kirjoitti:jos jouni ei oo jo eläkkeellä,ni nyt on hyvä mahollisuus päästä,on jutut sitä luokkaa :mrgreen:


Olen eläkkeel ja olen paljon tuomarina ollu .
Olen täyttäny 65 ja mun järjes ei pitäis suurempaa vikaa olla :lol:
Katso karsinnois ja kilvas koirien tuloksii .
Itte en ole alentunu toiten kirjoituksiin puuttumaan .
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Hakuaikaa käyttämättä 220 min tai alle 20 min

ViestiKirjoittaja Toni Krouvi päivämäärä Ma Kesä 29, 2015 11:00 pm

vilajoki jouni kirjoitti:Itte en ole alentunu toiten kirjoituksiin puuttumaan .

Tuntuu olevan ihan riittävästi hommaa kirjoitella yksinkin näitä juttuja tänne :lol:
Toni Krouvi
 
Viestit: 134
Liittynyt: To Elo 23, 2012 5:03 pm

Re: Hakuaikaa käyttämättä 220 min tai alle 20 min

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Ti Kesä 30, 2015 6:08 am

Toni Krouvi kirjoitti:
vilajoki jouni kirjoitti:Itte en ole alentunu toiten kirjoituksiin puuttumaan .

Tuntuu olevan ihan riittävästi hommaa kirjoitella yksinkin näitä juttuja tänne :lol:


Ei tääl ole kielletty kirjoittaminen :D

Voit kattoo kuinkapaljon mun kirjoituksii on luettu.
Vertaa luettui niihin jotka valittavat .

Ei taida olla mitään asiaa mist ei valittaa voi .

Joku ei tykkää perunast ja läskisoosist
joku kaurapuurost
joku hernesopast
jne,
Mut pystyvät kattomaan kun toiset syövät.

Mä katton koirien sijoitust samas kokees.
Miten kaurapuuro maistuu ,toinen koira voi tykätä kelist ja maastost ku hullu puurost. :D toinen ei :(

Päivälehtiikin ostetaan ja luetaan vaikka niis on ikäviiki uutisii .
Mun kirjoituksissaki voi ikävät kohdat koskettaa toisii enemmän kun muita.

Mä laskin et kolme oli mul vastannu ja 882 oli katselukertoi ,en tiedä mitenmonta kertaa nää kolme ovat lukennet
mun kirjoituksii mut yks oli vastannu asiallisest. :D
Vaikkei mun kirjoituksii olis lukenu kun kolme 882:3 = 294 mut uskoisin ettei yhden tartte lukee 294 kertaa ennenkun
ymmärtää mitä mä tarkoitan jos näin on on varmaan parempi kun lopettaa kirjoittamiset. :D
Kokoajan luetaan lisää eikai siel ole vaan yks joka yrittää selvää saada mitä kirjoitan . :?:
Kylläkai tääl on muutamat huomannu et joskus lasken leikkii :wink:
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Hakuaikaa käyttämättä 220 min tai alle 20 min

ViestiKirjoittaja Kalevi Vänskä päivämäärä Ti Kesä 30, 2015 10:43 am

Sinulla Jouni on mukavia vertauksia, niitä mukava lueskella. Monesti olen samaa mieltä, vaikka itse olen laiska vastailemaan... jatka vaan kirjoittelua :)
Kalevi Vänskä
 
Viestit: 729
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 4:23 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Hakuaikaa käyttämättä 220 min tai alle 20 min

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Ti Kesä 30, 2015 10:47 am

Kalevi Vänskä kirjoitti:Sinulla Jouni on mukavia vertauksia, niitä mukava lueskella. Monesti olen samaa mieltä, vaikka itse olen laiska vastailemaan... jatka vaan kirjoittelua :)


Lasken usein leikkii ,kaik ei taida leikkii ymmärtää.
Kiitti jos olet joskus tykänny et tänne kirjoitan .
Ohjeiski on et saa räväkästiki kirjoittaa ,mä olen yrittäny olla loukkaamat ketään ,ainakaan tahallani. :D
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Hakuaikaa käyttämättä 220 min tai alle 20 min

ViestiKirjoittaja Kalevi Vänskä päivämäärä Ti Kesä 30, 2015 10:57 am

Uskoisin ymmärtäväni, milloin kirjoitat leikkiä ja milloin pohdiskelet, miten kannattais ajokoiraa arvostella paremmin ominaisuuksien esillesaamiseksi. Vertauksesi ovat hauskoja... jatka samaan malliin :-)
Kalevi Vänskä
 
Viestit: 729
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 4:23 pm
Paikkakunta: Tornio


Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa