J-E Jussilas skrivelse i AKM 5/2015

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

J-E Jussilas skrivelse i AKM 5/2015

ViestiKirjoittaja Jorma Kangas päivämäärä Su Marras 01, 2015 10:24 am

Hoppas att svenskspråkiga läsare förstår att jag har inte makt över innehållet i Ajokoiramies. Jag bara översatte John-Eriks skrivelse enligt hans önskan.

Nedan originalet:

Sursik  skola och Pedersöre gymnasium   firar 30 år i jaktens tecken
 
 Sursik skola i Pedersöre har  satsat på jakt och friluftsliv under 30 år.  Verksamheten inleddes i 1985 som klubbverksamhet i jakt och viltvård.  Målsättningen med kursen var jägarexamen avklarad, med betoning på god jaktetik och vapensäkerhet , och är  fortfarande en central del av verksamheten.   Sedan 1995 har jakt och viltvård vari tillvalsämne i åk 8 och 9  1,5 timme per vecka.  och  sedan 2011 har Pedersöre gymnasium en jaktlinje på programmet.
 
 Jag har varit   stövarjägare sedan tidigt 1970-tal och började som patronbärare åt stövarprovdomare   Gunnar Rudnäs  som hade  rävhunden  Jack- 1972   moder  Lola  fader  Reku- 68. Jag har haft egna  stövare  sedan 1981. Jag har haft  förmånen att ha två egna  bra  stövare men ett flertal som inte har fyllt mina fordringar på en bra hund .
Eftersom jag har varit stövarjägare har  stövarjakten varit en central del av den praktiska undervisningen.
I början  var vi på ett par stövarjakter per läsår men eftersom verksamheten utvecklats under de senaste åren  har jag haft    ca 15  jaktdagar per år med elever  från högstadiet och gymnasiet.
Under   Sursik skolas idrottsdag i slutet av februari har jakt varit ett alternativ för jaktintresserade .  Elever har ofta haft egna stövare med på jakten.
Den praktiska jakten har möjliggjorts av ett utmärkt samarbete  med jaktklubbar i Pedersörenejdens jaktvårsförening. Den praktiska undervisningen går  ut på att elever  som har  jägarexamen avklarad i åk 9  och vapeninnehavstillstånd kan delta i harjakt med stövare i  smågrupper om 3-4  jägare. Deltagande i jakten förutsätter  besök på skjutbanan med undervisning i  lerduveskytte med betoning på vapensäkerhet.
Jaktklubbar har bjudit in oss till jakt med någon äldre jägare som ansvarig och för några jaktklubbar har det blivit en tradition. Här kan nämnas den årliga jakten på Kållby –Edsevö marker i Latick. I regel har jaktföreningen bjudit på dagskortet.
Att under en skoldag få tillbringas dagen i samvaro med äldre jägare runt brasan laddar batterierna både för yngre och äldre .
Lerduveskytte har också varit en  hörnsten i verksamheten.  Verksamheten har skett på Jakobstad skytteförenings   ( JSF) skjutbana efter skoldagens slut oftast kvällstid med betoning på vapensäkerheten.  Ifall en elev har prickat alla 5 första duvorna har  har jag bjudit på patroner ur egen ficka  tills eleven  bommar. Rekordet är 23 träffar i en följd.
 
Sursik skola har också varit medarrangör i Jaktlerduvan  som ordnats 1991, 1992  i Jakobstad  och  en nystart  2007. Då   bildades en förening   Jaktlerduvan r.f.  hemsida http://WWW.jaktlerduvan.fi.  och kan jämföras med stafettkarnevalen för idrottsintresserade.
Jaktlerduvan består av en jaktstig och lerduveskyttetävling och ordnas  av jaktvårdsföreningarna i kustösterbotten med ca 100 deltagare från svenskspråkiga högstadier från Karleby i norr till Kristinestad i söder.  Arrangemanget cirkulerar  sedan 2007 och ordnas årligen i slutet av maj  i   Jakobstad , Korsholm och Närpes.
 
Under detta läsår planeras en jaktresa för Pedersöre gymnasium till Saarijärvi som språkbad för eleverna med finskspråkiga värdar.
Under de senaste åren har överdomare Kim Bondegård informerat eleverna om  stövarprovverksamheten. Nytt för i år är att intresserade elever bereds möjlighet att avlägga provdomarkort med en teoretisk del på skolan och en praktisk del i form av ett stövarprovtillfälle  under skoltid.
Verksamheten har möjliggjorts av att Pedersöre  kommun  har beviljat  medel  åt ungdomar intresserade  av jakt och sportskytte.
 
John-Erik Jussila
Jorma Kangas
 
Viestit: 77
Liittynyt: To Syys 27, 2012 7:38 am

Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa