Irtilaskupaikka

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

Irtilaskupaikka

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä La Joulu 05, 2015 8:09 am

Koiran täytyy itsenäisest hakee ei koiraa tartte vedättää.
Tyhjän hakeva ei löydä vaikka jänis olis maastos.
Tuomareitten ei tarttis liikkuu jos koira on 10 hakija.
Hakulöysyydest saa miinuksii vaik koira olis haunaikana tuoreemmil jäljil kun ajon aikana,toteaminen on vaikeaa:D
Kohta 40 tarttis olla ja miinuksiin johtava ,eli istutaan autonvieres ja merkataan miinuksii laiskuudest. :D
Koiran omistajal tarttis miinuksii antaa jos epäilee ettei jänist ole sellasel alueel minkä koiran tarttis tutkii ,jollei
jänis ole liikkunu ei jälkii ole aarin ala on helpompi tutkii kun 100 h:n ala jos kuusenalustat kaikki kattoo.
Ei hakulaiskuut huomaa jos liikkuu haunaikana ,ei niinlaiskaa tuomariikaan taida olla ettei porukan mukana liiku. :D

Tyhjän hakevan jälkeen olis hyvä jos ennen hakuajan loppuu soittais metsään maaston tuntevan koiran ,voi olla et
20 min riittää niin jänis on ylhääl autolt irtilaskettuna. :D

Täs tarkistukses ei maaston tuntemisel olis välii ,pääasia olis et ajon saa sielt mis ei ole jänist :D
Ei syy olis maasto-oppaan jos ajo lähtee. :D
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Irtilaskupaikka

ViestiKirjoittaja Pauli Sornikoski päivämäärä La Joulu 05, 2015 6:09 pm

tuomareil pitäs laittoa miinuksii jos autol istuvat, onneks noit tuomareit on vain yks viidestkymmenest, muut 49 ovat kuitenki järkevii ja arvostelevat sääntöin mukaan
Pauli Sornikoski
 
Viestit: 1144
Liittynyt: To Elo 23, 2012 3:37 pm

Re: Irtilaskupaikka

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä La Joulu 05, 2015 6:23 pm

Niin se haku,pitääkö koiraa alkaa kuljettaan metsään,vaikka metsä alkaa heti ravin takaa,itse istun heti reppujakkaralle ja sanon koiralle,ollaan nyt metsässä täällä pitäs sinulla alkaa jotain tapahtuun,pitää ensin hakea ja sitten ajaa,ja mieluummin aikahyvin,tai meillä loppuu kaikki yhteistyö,yhteistyötä on vain se kun minä tulen tuntien ajon päästä ampumaan sen jäniksen koiralle,paitsi alkukaudesta aikaisemmin,muuta yhteistyötä isäntä ja koira ei sitten kaipaakkaan,no hyvä se tietysti olisi iltasella antautua kiinniotettavaksi,tämä on metsästäjän metsäkoiran parhainta yhteistyötä.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Irtilaskupaikka

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä La Joulu 05, 2015 6:50 pm

Pauli Sornikoski kirjoitti:tuomareil pitäs laittoa miinuksii jos autol istuvat, onneks noit tuomareit on vain yks viidestkymmenest, muut 49 ovat kuitenki järkevii ja arvostelevat sääntöin mukaan


Kuka on tehny säännöt et mettään tarttis mennä koiran voi sulkee ajolöysyydest pikemmin autol istues.

Tutka kun piirtää samal aaril ajoo ei jänis niin pienel alal ajos pysy.

Mä tekisin säännöt mis tieajotaito tarttis selvil ottaa ,kyllä koira mettäs ajaa 120 minuuttii tai 240 minuuttii ,mut
ajo voi katkee tiel niinkun seinään.

Ei ykkösen tieajo kovin vakuuttavalt tunnu ,jos kattoo eteläs pidettyi kokeit tiel ajo on yleisempää kun lumikelil ajo.

Mitävarten tieajos on niintarkat säännöt jollei koiran tieajotaitoo selvitetä :?:

Säännöis tarttis olla niin et kumpikin tuomari täyttää oman korttinsa eikä laita toisen kortilt sahalaitariipuu.
Tuntuu et joutuis väärennyksen alle nimen vetämään jollei itte kuule ajoo eikä saa tutkast edes kattoo mis koira on.
Korttien tiedot voi ylituomarin pöydäl sahalaitariipuil yhdistämään samal ylituomari voi epäselvis kohdis kysyy
mist johtuu ettei toinen tuomari ole kuullu paljon ajoo.
Ykkösensaanti tulee enemmän yllätyksenä kunne tiedä mitä toisen kortis on :D
Säännöis tarttis olla ettei tuomarit sais porukas olla tuuril löytävä ajaa pätkän ,sit joutuu yksin istumaan lähes
4 tuntii odottamas saak koira ajettuu paremmin kun ensimmäises eräs. :D

Ties on suorii väylii mist näkee kauas,jos mettää on tien molemmil puolil tavallaan ollaan mettäs mis näkyvyyt
on pitkält.

Anna GPS seurannan jakonimi ja salasana niin mä katson miten saat ajavanedes ajettavan pysymään mettäs :D
Tietysti jos koiraa joutuu taluttamaan mettään muutama kilometri ei jänis tiel menekkään jollei koira pysty
painostamal sitä tiel ajamaan.
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Irtilaskupaikka

ViestiKirjoittaja Pauli Sornikoski päivämäärä La Joulu 05, 2015 9:42 pm

minä kun oon mettällä niin peästän koiran kyllä autolta irti jopa pennunkin ja istuskelen ite autossa ja minun koirat kyllä hakee mutta kokeissa käy monenlaista porukkaa ja koirat on opetettu erilailla, jotkut ovat opettaneet että koira viedään metsään, jotkut opettaneet että kun koira ottaa yhteyttä haulla niin silloin siirrytään ja taas ootellaan, sääntöjen mukaan pitää ottaa koiranomistajan kohtuulliset toivomukset huomioon ja tietenkin jos on niin huonokuntoinen ettei voi autolta poistua tai petojen takia ei uskalla niin se on eri juttu mutta kaveriks pitäs sitten laittoa rohkeampi kaveri jota ei mettä pelota, sen verran jounille että eilenkin 10,5 vuotias tähtivalio ajeli 5,5 tuntia jänistä ja havaintoja 11 kappaletta kun junnu käytti paljon teitä, sitten poksautin junnun nurin kun rupes jo käymään ykstoikkoseks ku ei pannu junnua hukkaan eikä ajossa kyllä ollu katkojakaan kuin muutama kymmenen sekunnin tauko, jos tuollaisille tuomareille jotka ei liikkumaan suostu yhtään sattuu joku nuori ajokoira harrastaja tuomaan koiransa arvosteltavaksi ja koira opetettu metsästettäessä sellaiseksi että koiran kanssa liikuskeltu haulla kun ei ole jälkiä ja ottaa yhteyttä mutta tuomarit vain sanoo että tästä ei lähetä mihinkään niin luulempa että siinä menetetään taas yksi ajokoiraharrastaja omien mieltymysten mukaan toimivien tuomareitten takia
Pauli Sornikoski
 
Viestit: 1144
Liittynyt: To Elo 23, 2012 3:37 pm

Re: Irtilaskupaikka

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä La Joulu 05, 2015 10:19 pm

Pauli Sornikoski kirjoitti:minä kun oon mettällä niin peästän koiran kyllä autolta irti jopa pennunkin ja istuskelen ite autossa ja minun koirat kyllä hakee mutta kokeissa käy monenlaista porukkaa ja koirat on opetettu erilailla, jotkut ovat opettaneet että koira viedään metsään, jotkut opettaneet että kun koira ottaa yhteyttä haulla niin silloin siirrytään ja taas ootellaan, sääntöjen mukaan pitää ottaa koiranomistajan kohtuulliset toivomukset huomioon ja tietenkin jos on niin huonokuntoinen ettei voi autolta poistua tai petojen takia ei uskalla niin se on eri juttu mutta kaveriks pitäs sitten laittoa rohkeampi kaveri jota ei mettä pelota, sen verran jounille että eilenkin 10,5 vuotias tähtivalio ajeli 5,5 tuntia jänistä ja havaintoja 11 kappaletta kun junnu käytti paljon teitä, sitten poksautin junnun nurin kun rupes jo käymään ykstoikkoseks ku ei pannu junnua hukkaan eikä ajossa kyllä ollu katkojakaan kuin muutama kymmenen sekunnin tauko, jos tuollaisille tuomareille jotka ei liikkumaan suostu yhtään sattuu joku nuori ajokoira harrastaja tuomaan koiransa arvosteltavaksi ja koira opetettu metsästettäessä sellaiseksi että koiran kanssa liikuskeltu haulla kun ei ole jälkiä ja ottaa yhteyttä mutta tuomarit vain sanoo että tästä ei lähetä mihinkään niin luulempa että siinä menetetään taas yksi ajokoiraharrastaja omien mieltymysten mukaan toimivien tuomareitten takia


Kun kirjoitit ,kirjoitat ihan niinkun mä toivoisin koiran toimivan ,ajatat jänist 5,5 tuntii,näet sen tiel 11 kertaa.

Miks tahdot et mettään mennään ja muiden toivomuksii kuunnellaan :?:

Kasvattajakin voi toivoo et koiril käytäis kokeis niinkauan et jokaisest tulee käyttövalio.
Mut ostaja voi kattoo yrittämisen turhaks .

Mul on tehty toivomuksii liikkumisest joskus jänis lähtee irtilaskupaikan vierest ,sitä ei toivota jos mettäs
ohjaillaan koiraa 4 tuntii.

Koiran tarttis olla hyväkuntoinen ei tuomarin ,vaikkei mettäs viitti koiranperäs juosta niin päätä voi käyttää .
Monta kertaa järki voi voittaa kunnon ,jos koira on 10 - 20 min jäniksest jäljes järki voi sanoo et odotellaan :D

Yhdes 240 min ajos nähdään kaikil koiril mitenpitkään ne pystyy ajamaan.

Sääntöi tehtäes on saatu työpäivän pituudeks 480 min vaikka kalenteris päivän pituus voi olla paljon lyhyempi :D
On ittestään selvää ettei viimeisel tunnil saada näköhavaintoi pimeyden takija. :D
Viimeksi muokannut vilajoki jouni päivämäärä Su Joulu 06, 2015 7:25 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Irtilaskupaikka

ViestiKirjoittaja Risto Kuivalainen päivämäärä Su Joulu 06, 2015 1:06 am

Pauli, kun on taas innostunut, kirjoittaa asiaa.
Täällä on pari liian yksioikoisesti asioihin suhtautuvaa hemmoa. Pitäisi miettiä asioita hieman omaa ohioma laajemmalti.
Risto Kuivalainen
 
Viestit: 275
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 10:08 pm

Re: Irtilaskupaikka

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Su Joulu 06, 2015 6:07 am

Risto Kuivalainen kirjoitti:Pauli, kun on taas innostunut, kirjoittaa asiaa.
Täällä on pari liian yksioikoisesti asioihin suhtautuvaa hemmoa. Pitäisi miettiä asioita hieman omaa ohioma laajemmalti.


Mä katson isoi kokeit joihin koira on lunastanu paikkansa ,koira on karsittu koko sukunsa koirist parhaimmaks.
Silloin ei olis varaa epäonnistuu jos toiset koirat pärjää kelis ei pitäis olla valittamist. :D
Kilvas koira voi pettää luottamuksen monestaki syyst.
Tää osoittaa et kelit-maastot ja ajettavat vaikuttaa tuloksiin.
Koirien hakutaitonumeron sais laittaa pistelaskun ulkopuolel.
Hyväl kelil ei hakutaidos ole hyvil alueil mitään eroo,hakutaitonumerol erotellaan huonoil keleil kilpailevat.
Mä antaisin koiran ajaa 6 pistet yli 120 min ja niil 4 pisteel antaisin 2 pistet kummastaki eräs jossa jänis on nähty.
Ei yhteishakuaikaa tartte olla kun 60 minuuttii niin hakutaidois saa eron hyvilki alueil.
Tuuril löydetty 10 hakuaikaa käyttämät 10 - 50 min tyhjän hakeva 3 =6,5.
Näin kun kiristetään toisen erän minuuttei saadaan tyhjiiki hakui.
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Irtilaskupaikka

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Su Joulu 06, 2015 7:56 am

Niin mielipiteitä on vaikka minkälaisia,mutta kun koira on syttynyt,niin ainakin mettäintoinen on sellainen,ettei sitä kerkiä mennä ohjailleen/ on yhtäkuin(avuiksi ylössaantiin) kun se jo kadonnut satojen metrien päähän,voihan sitä koettaa silläkin perustella, että on opetettu,että kuljetaan koiran kanssa pitkin mettiä toivossa ,että jompaa kumpaa jänis säikähtää ja koira ajon,mutta jos koira on syttynyt, kyllä sillä senverran pitää olla sisälle saatuna mettäintoa,että irtaantuu isännästä hakemaan ITSENÄISESTI,mikä entisaikojen koirilla oli lähes järkijään tallella,pahoin olen alkanut pelkäämään se on nykyisessä koirakannassa katoamaanpäin oleva HYVE ,sille kunnon omatoiminen KYLMÄHAKIJA siitä minun mielestä alkaa vasta jalostuskoiran elkeet joka edes YRITTÄÄ.Lopullinen sellainen tulee sitten muista hyvistä ominaisuuksista jos sillä niitä on.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Irtilaskupaikka

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Su Joulu 06, 2015 8:40 am

Risto Kuivalainen kirjoitti:Pauli, kun on taas innostunut, kirjoittaa asiaa.
Täällä on pari liian yksioikoisesti asioihin suhtautuvaa hemmoa. Pitäisi miettiä asioita hieman omaa ohioma laajemmalti.


Mä rupesin miettimään niin keksin et haunaikana vois laittaa kortil kohdan 9 mitenkauan koira on haunaikana näkyvis,
koivis pyörivä ja isännält apuu odottava on yleensä kauemmin näkyvis itsenäisest hakevaa näkee vähemmän aikaa.

Ajonaikana vois kortil laittaa kohta 10 mitenmonta minuuttii koira nähdään ajon aikana kun ohjeis yritetään koiraa
seurata eikä ajettavan näkemisel ole mitään välii :D

Olen ehdottanu et huonoil alueil sais 80 min haunjälkeen siirtyy vaikka autol toiseen hakupaikkaan.
Tänverran hyvil alueil kilpailevilt voi pyytää.

Pitkäs 200 min haus kolmosen hakutaito voi tuuril kääntyy kahden jäniksen löytämiseen kun hakupaikkaa vaihdetaan
vaik koiraa vedättämäl.

Jos ajattelee et hyvä koira löytää toisen jäniksen vaik 10 minuutis se tekee ensimmäises eräs helvetist turhaa työtä
jos hakee 200 minuuttii ,jos sitä ohjaillaan 190 min ja hakutaito on sama mitä toises eräs.
Irtilaskupaikas on eroi nää kaks ajoo voivat lähtee niin et 200 min hakevas eräs koiran jäljitys on vaan 5 min:D
Viimeksi muokannut vilajoki jouni päivämäärä Su Joulu 06, 2015 5:39 pm, muokattu yhteensä 3 kertaa
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Irtilaskupaikka

ViestiKirjoittaja Pauli Sornikoski päivämäärä Su Joulu 06, 2015 4:50 pm

semmosta
Viimeksi muokannut Pauli Sornikoski päivämäärä Ma Joulu 07, 2015 10:55 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa
Pauli Sornikoski
 
Viestit: 1144
Liittynyt: To Elo 23, 2012 3:37 pm

Re: Irtilaskupaikka

ViestiKirjoittaja teppo tuomola päivämäärä Su Joulu 06, 2015 7:37 pm

Minusta nuo tuomarit jotka miinukset korttiin laittaa jos koira ne ansaitsee ei ole tehnyt mitään väärää.noita paulin kaltaisia tuomareita taitaa olla kuitenkin aika vähän tai sitten meillä on tosi rehellinen ajava rotu
teppo tuomola
 
Viestit: 1219
Liittynyt: To Elo 23, 2012 12:26 pm


Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 1 vierailijaa