Koekauden kestävä ajokoe

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

Koekauden kestävä ajokoe

ViestiKirjoittaja Jouni Leppänen päivämäärä Ti Maalis 01, 2016 12:17 pm

Mitä mieltä olette esityksestä koskien koekauden kestävää ajokoetta? Vuosikokouksessa asiaa käsitellään. Eikö kahden viikon koe ole riittävä? Muistatte varmaan millä ajatuksella kahden viikon koe markkinoitiin? Onkohan niitä harrastajia tullut lisää? Itse en moisesta kokeesta välitä. Olisi hienoa saada monenlaista mielipidettä asiasta, mutta muistakaa pysyä asiassa, eikä mentäisi henkilökohtaisuuksiin.
Jouni Leppänen
 
Viestit: 147
Liittynyt: Ma Syys 03, 2012 10:46 am

Re: Koekauden kestävä ajokoe

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä Ti Maalis 01, 2016 2:25 pm

En kannata kokokauden koetta. Kokokaudenkoe ei tuo mukanaan mitään mikä oleellisesti parantaisi halukkuutta osallistua koetoimintaan kahdenviikon kokeeseen verrattuna, päin vastoin. Hirvikoira harrastuksessa kokokaudenkokeesta on kokemuksia jotka on ratkaisevasti heikentämässä koeharrastuksen arvostusta, samasta syystä kokokauden kokeiden jalostuksellinen anti on olematon.
Kokokauden kokeessa koetoiminta jää lähestulkoon kokonaan vaille valvontaa.
Kaikki harrastukset joissa on mukana kilpailullisuus välillisesti, tai välittömästi vaatii valvontaa säilyttääkseen edes jonkinlaisen tason ja luottamuksen.
Ihmiset joilla on kova kilpailuvietti ja halu tuoda esiin itseään ovat taipuvaisia jopa pieneen vilunkiin. Tästä on selvät näytöt kaikilla harrastuksen alueilla, niin jalkapallossa, jääkiekossa ja kaikkissa urheilu lajeissakin, vaikka valvonta ja kontrolli on huomattavasti kattavampi, kun koira harrastuksessa. Mikä nämä lieve ilmiöt sulkis pois koira harrastuksesta ?
Vähäisetkin tapahtumat jotka musertaa harrastuksemme arvostusta ja luottamusta on otettava vakavsti niillä on kauaskantoiset seuraukset, eikä ne ole omiaan tuomaan lisää harrastajia.
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Koekauden kestävä ajokoe

ViestiKirjoittaja Niko Onatsu päivämäärä Ti Maalis 01, 2016 5:02 pm

En kannata tällaista koetta millään muotoa, jos tällainen koemuoto tulee ajokoira puolelle niin tällaisen kokeen tulos ei saisi kelvata kva:n/mva:n arvoon, itse en tule koskaan toimimaan tuomarina tällaisessa kokeessa.
Niko Onatsu
 
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Helmi 16, 2016 7:49 pm

Re: Koekauden kestävä ajokoe

ViestiKirjoittaja Nevalainen Juha päivämäärä Ti Maalis 01, 2016 7:37 pm

Oikein toimien ja sääntökirjan mukaan toimien kokokauden koe on parannus ns. kahden viikon kokeeseen verrattuna. Kynnys osallistua on todella pieni. En tiedä onko pitkä koe tuonut uusia harrastajia kokeisiin. itse en osallistu koirillani, enkä toimi mielelläni tuomarina pitkissä kokeissa. Jos kaikki olisivat rehellisiä, koemuoto olisi erinomainen, mutta mutta ...
Nevalainen Juha
 
Viestit: 86
Liittynyt: Ma Syys 17, 2012 9:44 am

Re: Koekauden kestävä ajokoe

ViestiKirjoittaja erkki allen päivämäärä Ti Maalis 01, 2016 8:13 pm

Nykyinen systeemi riittävä. Vai onko paras unohtaa kokonaan pitkäkoe ?
erkki allen
 
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 6:30 am

Re: Koekauden kestävä ajokoe

ViestiKirjoittaja teppo tuomola päivämäärä Ti Maalis 01, 2016 9:08 pm

En kannata.perusteluna tällaiselle koemuodolle ei ainakaan voi olla koirien jalostustiedon keruu.olen seurannut joitain hirvikoiria tässä koemuodossa eikä kaikki suoritukset ihan ole edellyttänyt 1tulosta mutta sellaisia niillä on kun paperit on tehty.ei missään nimessä tällaista koe muotoa.kyllä kahden viikon kokeessa on mahdollista testata koira.ja jos tämä koemuoto menee läpi niin ei saa hyväksyä mva ja kva arvoon
teppo tuomola
 
Viestit: 1219
Liittynyt: To Elo 23, 2012 12:26 pm

Re: Koekauden kestävä ajokoe

ViestiKirjoittaja jussi kananen päivämäärä Ti Maalis 01, 2016 9:53 pm

Ja kaikki tulot menisivät kennelpiirille eikä kennelkerhoille joille nyt pitkän eli puunokkien kokkeitten tuotot nyt menevät! Se on hyvä tulon lähde pienille yhdistyksille !! EI MISSÄÄN NIMESSÄ kokokauden koetta!!!
jussi kananen
 
Viestit: 227
Liittynyt: La Elo 25, 2012 6:22 pm

Re: Koekauden kestävä ajokoe

ViestiKirjoittaja Pauli Sornikoski päivämäärä Ti Maalis 01, 2016 10:09 pm

onhan niihin jokkaisen mahollisuus osallistua mutta kun niihin ei löydetä rehellisiä tuomareita mistään joittenkin mielestä, mikähän se tuossakin koemuodossa nyt niin vaikeata on hyväksyä kun samoilla säännöillä mennään kun muissakin kokeissa, ilman muuta koko kauden koe, ite en ainakaan yhtään vähempi arvosta kahden viikkon kokeita kuin normaali kokeitakaan, samalla viivalla ovat, monesti puhutaan että etitään sopiva keli koiralle, nytkin on ollut huippukelejä kuukausi tolokulla normaali kokkeissakin että pittääkö nuokin jättää ommaan arvoonsa ku hyvillä kelleillä päässeet kokkeisiin, nytkin näky olevan pitkä rivi kahen viikon kokkeitten tuloksia mutta eihän niillä oo joittenkin mielestä mittään arvoa mutta onhan siinä katteellisille toas seleviteltävää pitkäks aikaa
Pauli Sornikoski
 
Viestit: 1144
Liittynyt: To Elo 23, 2012 3:37 pm

Re: Koekauden kestävä ajokoe

ViestiKirjoittaja Heikki Kinnunen päivämäärä Ti Maalis 01, 2016 11:26 pm

Ilman muuta koekauden koe pitäs saaha. Jos kaks viikkonen toimii niin miksei toimis koekauden koekkin. Jos vilppiä tekee tuossa koe muodossa tekee sitä myös muissakin.
Kannatan koekauden koemuotoa.
Heikki Kinnunen
 
Viestit: 60
Liittynyt: La Elo 25, 2012 7:15 pm

Re: Koekauden kestävä ajokoe

ViestiKirjoittaja Markku Sippari päivämäärä Ke Maalis 02, 2016 11:16 am

Niin...miksi korjata sellaista joka ei ole rikki.
Markku Sippari
 
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Tammi 18, 2016 11:00 am

Re: Koekauden kestävä ajokoe

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Ke Maalis 02, 2016 3:39 pm

Oikeastaan sillä koemuodolla ei mitään merkitystä,mutta sillä on MERKITYSTÄ,että mennään Sinisenkirjan tai sen Toisenvärisen kirjan mukaan AJOLÖYSÄT ja METTÄINTOPUUTTEISET vain kiinni ottaa jos kiinni kerran saadaan oli koemuoto mikä hyvänsä JA MYÖS KIRJATAAN REHELLISESTI mitä se koira esitti siellä metsässä,palvelee jalostusta eniten,ettei koko Suomea tarvitse kierrellä hakemassa jalostukseen sopivia koiria,paras tilanne on se ,että kun lukee koiran tulokset siihen voi luottaa kuin vuoreen,mutta ainakin itse en tällä hetkellä luota muuhun kuin Metsään luki niissä koetuloksissa mitä vaan,ei se minua vakkuuta vielä ollenkaan(tarkoitan ,että minun pitää päästä itse se koira toteamaan,mutta jalostuksen kannalta pitäisi VAIN normikokeet hyväksyä valion arvoihin,siinä edes askel vaikka pienikin parempaan suuntaan.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Koekauden kestävä ajokoe

ViestiKirjoittaja Tarmo Leinonen päivämäärä Ke Maalis 02, 2016 4:12 pm

Kokokauden kokeissa ei kilpailla , ne ovat vain jalostustietoa varten, sen vuoksi siellä ei tarvitse tehdä vilunkia. Ihmettelen miten kokokauden kokeiden tuloksiin ei voi luottaa, kun tuomarit ja ylituomarit ovat samoja henkilöitä kuin muissakin kokeissa,..niin ainahan ne toiset on epärehellisiä, mutta minä itse tiedän ja osaan kaiken, tämähän se ongelma on.
Onko oikea periaate rahan takia pitää kokeita, niin kuin joku tuntui kantavan huolta?
Jokainen voi valita minkälaisiin kokeisiin osallistuu, tuomariksi tai koiransa kanssa.
Niemelä kuvaa aika hyvin tätä porukkaa keskusteluineen tästäkin koemuodosta luotettavuuden suhteen. :mrgreen:
Tarmo Leinonen
 
Viestit: 325
Liittynyt: Pe Elo 31, 2012 4:30 pm

Re: Koekauden kestävä ajokoe

ViestiKirjoittaja Sakari Poti päivämäärä Ke Maalis 02, 2016 4:55 pm

Olen ehdottomasti koekauden kestävän ajokokeen kannalla. Siis vain yksi neljästä ja käyttövalion arvo on selvä.
Koettahan esiteltiin jo Ajok.lehdessämme.
Olen koekauden aikana ollut havaitsevinani, että 2-viikon kokeissa on ollut lukuisia kertoja, että koiraa ei koeteltu. Mitäs hyötyä noista on jalostuksen kannalta?
Aloituspalaveriin runsaasti kilometrejä. Ja loppupalaveriin taas runsaasti kilometrejä.
Hirvikoepuolella koko kauden koe on otettu ilolla vastaan. Koekäynnit ovat ryöpsähtäneet ylös päin. Esim Etelä-Pohjanmaan alueella lyhyehkön koekauden aikana oli n 500 koekäyntiä. Oikeassa reunassa näkyy hienosti tuomareiden nimet. Kynnys on tosi matala.
E-P:n kennelpiirin alueella on jo tehty periaatepäätös, että kokeen järjestää maakunnallinen ajokoirayhdistys eli Ajokoirakerho. Näin kolikot siis tulevat alan harrastajille.
En halua millään tavalla käännyttää Jounia, Kalevia ja kumppaneita. Keskustelu on hyvää. Mutta kun koulutuspäällikkö Mika Elgland esittelee asian vuosikokouksessamme, uskoisin, että jopa kaikki voisivat olla hallituksen kanssa samaa mieltä.
Ns. normaalikokeessakin kaikki siellä pääsäännön mukaan ovat samoja alan harrastajia ja kavereita/tuttuja, ei se sen kummempaa ole. Rehellisyys maan perii.
Asiaa valmistellaan hyvässä uskossa jo niin, että uusi koemuoto olisi voimassa 1.8.2016. Toivottavasti näin.
Kaikille hyvää maaliskuuta!
Sakari Poti
 
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2014 10:10 pm

Re: Koekauden kestävä ajokoe

ViestiKirjoittaja Janne Korpela päivämäärä Ke Maalis 02, 2016 5:18 pm

Ehdottomasti kannatan koko kauden koetta. Olen jo jonkin aikaa seurannut tätä kehitystä jossa ajokoiratoiminta hiipuu hiipumistaan. Syitä tähän on varmaan monia mutta tätä joka asiassa esiintyvää negatiivista vastustus-mentaliteettia en jaksa oikein ymmärtää. Mitä koko kauden kokeessa oikein pelätään? Perustelkaa asiallisesti joku tämä asia.
Ei ole kaukana se aika kun käyttövalion arvon sai kolmella ykkösellä, nyt sen saa neljällä ja yksi saa olla pitkästä kokeesta. Mikä tässä voi olla niin ahdistavaa?
Sama juttu tutkan käytön kanssa, siitäkin saatiin aikaan kauhea haloo vaikka ei ollut kyse sen kummemmasta asiasta kuin että otetaan kuulumattomissa oleva ajo talteen koiran hyväksi kun tämän mahdollistava vehje on olemassa. Ihmeellistä.
Sitten ruvetaan puhumaan hirvikoirista että siellä olisi jotain suuremman luokan ongelmia koko kauden kokeen suhteen. Päin vastoin ainakin itselläni on pelkästään hyviä kokemuksia. Helppo on ollut puhua uusia pennunottajia tulemaan kokeeseen koirallaan, joku on vieläpä ääneen ihmetellyt että näinkö helppoa tämä kokeisiin tulo olikin, ja näin on saatu aikaan positiivinen kokemus koiran omistajalle ja mahdollisesti kipinä jatkaa koiran kanssa koeuraa. Miten tämä voisi olla huono asia?
Itse ylituomaroin toista kymmentä koko kauden hirvikoetta mennä kautena eikä ollut minkäänlaisia ongelmia.
Kun tarkastellaan hirvikoiria niin voidaan todeta että kolmella yleisimmällä hirvikoira rodulla oli vuonna 2015 koesuorituksia (HIRV+KARH) yhteensä 9050 kpl. Kolme yleisintä ajokoira rotua pääsi samana vuonna yhteensä 3975 suoritukseen (AJOK+KEAJ) kaksi kuukautta pidemmällä koekaudella.
Kun omassa pienessä paikallisessa hirvikoirayhdistyksessä järjestetään tuomarikursseja niin paikalle ilmaantuu parikymmentä uutta naamaa joka vuosi. Ajokoira puolen koulutuksiin ei tahdo saada ketään tulemaan vaikka kuinka yrittää houkutella.
Jalkoihin ollaan jäämässä ja pahasti!
Mikä tämä ihmeellinen "valvonta" on joka jäisi puuttumaan jos nykyinen pitkä koe muuttuisi koko kauden kokeeksi?
Monet sanoo että eivät tule koskaan tuomariksi pitkään kokeeseen ja seuraavaan hengenvetoon antavat ymmärtää että toiminta niissä on niin epärehellistä. Miten tällainenkin pitäisi ymmärtää?
Toteaako tällaisen lausunnon antaja itse itsensä niin epärehelliseksi ettei pysty oikein arvostelemaan pitkän kokeen suoritusta?
Eiköhän sama sääntökirja ole käytössä kuin yhden päivän kokeissakin, en näe minkäänlaista ongelmaa tässä asiassa.
Kaikki mikä vähänkään voi alentaa koiran kokeisiin tuonti kynnystä on loistava asia!
Iloista kevättä ja kesän odotusta kaikille!

Iloisesti koko kauden puolesta liputtaen :D
Janne Korpela
Janne Korpela
 
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Elo 28, 2012 10:54 am

Re: Koekauden kestävä ajokoe

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä Ke Maalis 02, 2016 6:39 pm

Minulle ei ole kynnyskysymys kokokauden koe. On vain parempi käydä keskustelut ja tuoda mahdolliset epäkohdat esiin. Tärkeintä ei ole muutokset, vaan mitä muutos tuo tullessaan, onko lopullinen hyöty todellisuudessa mitä muutoksella on haettu.
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Seuraava

Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron