Viimeisen erän hakunumero 3

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

Viimeisen erän hakunumero 3

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Ke Huhti 06, 2016 8:22 pm

Pudotuspelis eroi löytyy hyvilläkin keleil ja eroi olis hyvä saada ettei kakil olis hakunumero 10.
Alle 20 min haku niin toiseen erään jää hakuaikaa 220 min .
Jos toises eräs löytyy ja 20 minuutis hakuaikaa jäis viel 200 min
Jos kolmannen löytää 20 minuutis hakuaikaa jäis viel 180 min
Jos neljännen löytää 20 minuutis hakuaikaa jäis viel 160 minuuttii
Jos viidennen löytää 20 minuutis hakuaikaa jäis viel 140 minuuttii
Jos kuudennen löytää 20 minuutis hakuaikaa jäis viel 120 minuuttii
Jos seitsämännen löytää 20 minuutis hakuaikaa jäis viel 100 minuuttii
Jos yhdeksännen löytää 20 minuutis hakuaikaa jäis viel 80 minuuttii
Jos kymmenennen löytää 20 minuutis hakuaikaa jäis viel 60 minuuttii
Jos yhdennentoist löytää 20 minuutis hakuaikaa jäis viel 40 minuuttii
Jos kahdennentoist löytää 20 minuutis hakuaikaa jäis viel 20 minuuttii

Yhdes kokees ei ole 12 erää mut koiran kaikki kokeet kun katotaan loppuu hakuaika ja lopuks tulee erä mis hakuaika
on kaikki käytetty .
Kattokaa ihan huviksenne hyvil alueil mis melkein kaikki saavat haust 10 ,sielläkin 240 min tyhjän hakeval on ennen
irtilaskuu annettu kylmähaust 3 mut se 3 ei koskekkaan löytävää koiraa muuten suurin hakunumero olis 8 jos kylmähaku
koskis kaikkii.
Uusi yhteishakuaika on niinkauan hyvä kun hakuajast on kulunu 120 min sit muuttuu vanha 120 + 120 paremmaks.
Uusi yhteishakuaika on hyvä silloinkun toiseenerään jää hakuaikaa lähes 200 min.
Mä puolustan vaan huonoil alueil kilpailevii mis ajokuninkaat ja tähtivaliotki voivat epäonnistuu.
Verratkaa koirii siel mis kaks jänist löytyy .

Olis melkein sama jos 220 min haust sais 10 ja 20 min haust 3 jollei koira löydä siit tulis hakunumeroks 6,5 eli
sama kun tuuril löytävä saa 20 min haust ja 220 min tyhjän haust. :D
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Viimeisen erän hakunumero 3

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä To Huhti 07, 2016 9:36 pm

Olisikohans haun arvostelu täysin tarpeeton, kun sen arvostelu tunttuu olevan mielestäsi noin vaikeaa. Voiko koira ajaa jos ei löydä ajettavaa ? Kokeissa koiran arvostelussa tulisi kiinnittää huomio koiran perimässä olevien ominaisuuksien arvosteluun. Kumpi on mielestäsi tärkeämpi arvostelun kohteena haun aikana koiran; työskentely vaiko kellon näyttämä aika ?
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Viimeisen erän hakunumero 3

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Pe Huhti 08, 2016 5:39 am

kalevi rytky kirjoitti:Olisikohans haun arvostelu täysin tarpeeton, kun sen arvostelu tunttuu olevan mielestäsi noin vaikeaa. Voiko koira ajaa jos ei löydä ajettavaa ? Kokeissa koiran arvostelussa tulisi kiinnittää huomio koiran perimässä olevien ominaisuuksien arvosteluun. Kumpi on mielestäsi tärkeämpi arvostelun kohteena haun aikana koiran; työskentely vaiko kellon näyttämä aika ?


Katso kilvan kokeitten hakui mitä periyttäminen vaikuttaa jänisten löytämiseen.
Kilvas yritetään kaikil saada hyvät maastot mut niit on paljon huonompiiki maastoi mitä kilvas on tää vaikeuttaa
viel niiden hyvien tulosten saantii .
Kilvas ollaan kaks peräkkäist päivää eli 4 hakua .
Olkoon ne vaikka 20 - 50 -30 ja 80 mittasii
Tai 40 - 90 -100 - 110 mittasii
Ylimmäises paikas löytys nopeammin siel käydään vaikka 6 kertaa tai päinvastoin alimmaises 6 kertaa
Siel mis ei käydä pitäis kertoo numerot 3 kertaa mikä tasottaa koealueitten eron.
Et ole varmaan lukenu kun olen kirjoittanu et koira päästetään autolt mettään eikä sitä tartte mihinkään ohjailla.
Oltiin yhden koirankans Ylitornios pakkast oli 17 astet koira haki ensimmäist 2 minuuttii toista 10 minuuttii.
Täälpäin sama koira haki 12 min + 11 min ja 5 min + 40 min ja 72 min + 7 min sit sil tapettiin supikoirii kun
se ei päästäny supikoiraa karkuun ,senjälkeen haut 240 min 240 min 89 min 113 min silti Posiol löytää pian
Tääl jos koiraa torutaan kun ottaa jäniksen kiinni se voi ohjata koiraa vääräl eläimel.
Miksei jokapuolel Suomee laiteta irtilaskupaikal riistakameraa mikä kuvais kuukauden mitenmonta kertaa
jänis -supikoira-peura-kauris-kettu -ilves tai susi tulevat kuvaan kuukauden aikana.
Pennunopetus jää jo jälkeen kunnei ole jäniksii eikä luntakaan ole joka talvi.
Sääntöi tehtäes ei ajatella koiraa eikä maastoo mis koira ajaa vaan sitä et koiranomistajat tekis jatkuvast vilppii.
Kun mä olen ollu tuomarina mul on sanottu et odotetaan lähtik ajo vaikka haukku kertoo et varmast lähti.
Vieraal paikkakunnal sanotaan mis mun pitäis ajoo kuunnella eikä ajost kuulu mitään vedän sahalaitariipuu
olis hyvä kun sais soittaa koiral haukkuuk se ,voi puhelimeskin tulla et valitettavast ei saada yhteyt. :D
On joskus kotona katottava mitenusein koiraa on miinustettu hakulöysyydest ja kuinhyvii tuloksii koira
on ajanu kunnei koemaastos ole sitä kuullu.
Vilpinteko taitaa olla yleisempää kun luullaankaan siks ei kilvan karsinnois ja kilvas enää liveseurantoi ole.
Jos on monta koiraa on varmast vara ostaa GPS mut voiko sen tekemii viivoi julkisest näyttää.
Viimeksi muokannut vilajoki jouni päivämäärä Pe Huhti 08, 2016 7:45 am, muokattu yhteensä 3 kertaa
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Viimeisen erän hakunumero 3

ViestiKirjoittaja Terho Keränen päivämäärä Pe Huhti 08, 2016 5:53 am

Mikään koira ei tee tulosta, jos se ei saa ajettavaa ylös eikä osaa sitä ajaa. Parhaat osaavat ajaa selvästi paremmin kuin aikalaistensa keskitaso. Kun koira jatkuvasti ajaa kelillä kuin kelillä paremmin samoissa kokeissa kuin muut osanottajat, se on jo huomattavasti antanut näyttöä omasta osaamisestaan.
Terho Keränen
 
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Elo 28, 2012 9:32 am

Re: Viimeisen erän hakunumero 3

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Pe Huhti 08, 2016 6:16 am

Terho Keränen kirjoitti:Mikään koira ei tee tulosta, jos se ei saa ajettavaa ylös eikä osaa sitä ajaa. Parhaat osaavat ajaa selvästi paremmin kuin aikalaistensa keskitaso. Kun koira jatkuvasti ajaa kelillä kuin kelillä paremmin samoissa kokeissa kuin muut osanottajat, se on jo huomattavasti antanut näyttöä omasta osaamisestaan.


Koiran ajamisen osaamist ei tahdota tietääkkään ,kun ajo pistetään poikki 120 min kohdalt muttei koiraa vaadita
ajamaan sitä 120 min eli teorias koiral saa tulla ikuinen hukka siin mis ajo loppuu.
Koiran kaikis ajoist tarttis laskee keskiarvo ,se vois olla yli 120 min jos annettais ajaa.
Hakies koira voi löytää näöl liikkeel olevan jäniksen mut ajos sen on nopeast löydettävä jos jänis piilottelee.

Kilvan karsinnat ovat joka vuosi etukäteen määrätty jää kelienkyttääminen pois kun niihi osallistutaan.
Karsintojen aikana voi olla tuomareina koiranomistajii joil pitäis olla hyvii koirii,ei karsintaan menon este ole ettei
niihin kerkii jos kerkii tuomarinakin olemaan munmielestäni ei aina tartte voittaa hyvälläkään koiral .
Koiran koeuraan mahtuu monta karsintaa niihin vois hyvät koirat useammin osallistuu kun karsinnois koirat pistetään
paremmuusjärjestykseen ,ainakin yritetään pistää.
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Viimeisen erän hakunumero 3

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä Pe Huhti 08, 2016 10:02 am

Vaikkakin on kyseessä harrastus olisii järjenkäyttö suotavaa. Kelloa osaa katsoa ja minuutteja laskea jokainen. Reppujakkaralla istuen minuuttjeja laskien ei paljon tieto kartu koiran suorituksesta.
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Viimeisen erän hakunumero 3

ViestiKirjoittaja Jorma Suuronen päivämäärä Pe Huhti 08, 2016 9:19 pm

kalevi rytky kirjoitti:Olisikohans haun arvostelu täysin tarpeeton, kun sen arvostelu tunttuu olevan mielestäsi noin vaikeaa. Voiko koira ajaa jos ei löydä ajettavaa ? Kokeissa koiran arvostelussa tulisi kiinnittää huomio koiran perimässä olevien ominaisuuksien arvosteluun. Kumpi on mielestäsi tärkeämpi arvostelun kohteena haun aikana koiran; työskentely vaiko kellon näyttämä aika ?


Tuo on nimenomaan tärkeää, koiran perimässä olevien ominaisuuksien arvostelu. Pohditaanpa sitä, miten parhaiten voimme arvioida mitä koira on perinyt suvustaan ja mikä on opittua?
Olen testannut kahdella koiralla mitä ne on perineet suvustaan. Olen ottanut kesäpennun jonka olen vienyt vasta seuraavana eli yli vuoden vanhana riistalle, josta ne on itse lähtenyt homma harjoittelemaan.
Väitän että tällä menetelmällä koirasta näkee tyhmempikin heti mitä on peritty, koska se ei ole voinut pikkuhiljaa opetella mitään. No joku voi sanoa, että saman voi nähdä jo puolivuotiaasta näinkin voi olla.
Kuitenkin yli vuoden vanha koira ei saa esimerkiksi tulla enää hukalta pois, jos odotusarvo on keskitason tai parempi koira.
Itse olen ollut ainakin tyytyväinen nimenomaan perimän arviontiin, niin haun ja innon suhteen. Ajopuolestakin jo pystyy näkemään mitä on peritty.

Mielestäni reppujakkaralta näkee tosi hyvin mikä tyyli koiralla on hakea niin tyhjää kuin jälkeäkin. Samoin ajossa siitä jakkaralta näkee ajaako koira paluuperiin vai oikooko se ne.
Samoin paluuperien selvittäminen. Virheitä ei ajopuolelta ehkä kannata vielä toisella vuodella olavasta koira siellä metsässä kytätä sen näkee siitä jakkaraltakin.
Tietysti ne huiput on valmiita jo puolivuotiaan, mutta kuitenkin suurin osa on niitä keskitason tai sitä huonompia.
Jorma Suuronen
 
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Tammi 22, 2014 8:44 pm

Re: Viimeisen erän hakunumero 3

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Pe Huhti 08, 2016 11:44 pm

Huonon haukun periyttämiseen riittä lyhyemmätki ajonpätkät ei ole välii mitenmonta tyhjää hakuu koiran sukulaiset
hakevat .
Joka kokees on joku koira huonoin hakija -huoimman haukkunumeron ja huonoimman ajotaidon saava .

Kun kattoo kokees kaikki nollatuloksen saanutta koiraa ei koiran periyttämises pitäis olla vikaa ,se voi
johtuu koepaikast -maasto-oppaast tai kelist.
Kun uroksel ja sen pojal ja pojanpojal on paljon jälkeläisii ja kokees tulee monta nollatulost niin varmast
löytyy niidenkin jälkeläisist koirii mitkä saavat nollatuloksen .
Eikai sellast koiraa olekkaan ettei sukutaulust löydy joku hyvä uros tai hyvänä uroksena pidetty ,jäkikäteen
on helppo olla viisas ja kattoo et sitä tai sitä urost ei olis ennen kannattanu kenenkään kokeilla.
On paljon hyvä ja huonosukusii koirii mitkä eivät ikinä käy todistamas olevansa niin huono tai niinhuono
tuurinen kun kokeis epäonnistunu koira.
Yks narttu tai vähänkäyteet uros ei voi koko koirakantaa paljon huonontaa,parantaa se voi.
On niinkun mun paskat ja kuset täytyy Saloon johtaa siel ne eivät paljon vaikuta mut jos putki lykkäis
kaik paskat mun tontil se vaikuttaa.
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Viimeisen erän hakunumero 3

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä Su Huhti 10, 2016 7:46 am

kalevi rytky kirjoitti:Olisikohans haun arvostelu täysin tarpeeton, kun sen arvostelu tunttuu olevan mielestäsi noin vaikeaa. Voiko koira ajaa jos ei löydä ajettavaa ? Kokeissa koiran arvostelussa tulisi kiinnittää huomio koiran perimässä olevien ominaisuuksien arvosteluun. Kumpi on mielestäsi tärkeämpi arvostelun kohteena haun aikana koiran; työskentely vaiko kellon näyttämä aika ?


Mä en aina löydä vastaust heti kun tarvitsis ,nyt mä muistan kaks uuden lumen aikast koet ,tääl lunta tulee yleensä
joulun jälkeen ,jos tulee se täytys molempina vuosina olla joskus alkuvuonna .
Yhden vanhan miehen koira haki 120 min paikas mis varmast piti jänis olla ,mä sanoin ettei toi koira löydä ikinä
jänist täst ja melkein väkisin sain siirrettyy porukan noin 2 km silloin kun silloin sai ottaa kolme erää eri paikoist.
Siirtymisen jälkeen koira löysi jäniksen pian kun jänis oli siel mis mä epäilin sen olevanki toinen jänis löytys kun
siirryttiin taas noin noin 500 m .
Toinen tapaus oli taas kun hakuaikaa oli 240 min ja taas oli uutta lunta käveltiin taas noin kaks kilometrii kunnei
jälkii ollu missään eli käveltiin toiseen irtilaskupaikkaan,koiraa ei talutettu sinne ,se haki ja hakuaika kului koko
ajan ,jänis lähti viimeisil minuuteil ja ajos oli kaks jänist .
Jäniksetki lisääntyvät kun niit on mettäs kaks eri sukupuolta olevaa.
Harvan jäniskannan alueellakaan ei jänikset välttämät erakkona elä välttäen toista ,vaik harvoin toisen näkee.
Yleensä täält lähtee sama jänis noin halkaisijaltaan 1 km olevan ympyräks vedetyn alueen sisält eikä koira sais
olla niinlähihakuinen ettei se ohjailematta sitä aluet hae.
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am


Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa