Paljaanmaan kokeet

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä La Huhti 23, 2016 5:34 pm

Kalevi se kyllä on valitettavasti niin,että sitä seuraamalla asioita ja tarkasti selviää paljon ja minä seuraan , tämänpäivän Suomenajokoiran ongelmat HYVIN tarkkaan tiedossa,siitä et voi vastaan väittää,no tietysti voi,mutta se ei hyödytä ketään,tämänpäivän suomenajokoira kannassa on lisäänynyt AJOLÖYSYYS,katso Kilpojen koirakohtaisia,niitä on runsaati ja Mettäinto on laskenut laajasti koko kannassa,minä kuitenkin kuljen monien koirien matkassa ja ne on kokeissa käyneitä ja ns hyväsukuisia,siellä on kilvan kävijöitäkin ollut monen monta muuta,plus muutama kokeissa paljon käyneitä tuomareita ja ylituomareita ja kyllä ainakin tähän mennessä kaikki ollut samaa mieltä,saahan erimieltä olla mutta ei se totuutta muuksi muuta.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä La Huhti 23, 2016 5:39 pm

Munmielestäni ne jotka eivät kokeis käy ja teettävät nartullaan pennut silloinkun ittel tarttee ottaa kasvamaan uusi
koira kun nartul ei ole kokeis käyty ja silt puuttuu kaikki rastit ,niin pennut harvoin joutuvat koemiehil niin on niinkun
kusis järveen vesi ei siit paljon pilaannu.
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä La Huhti 23, 2016 5:53 pm

Mutta kun on tarpeeksi hyvä jalostusnarttu,hyvä kello kauas kuuluu,vaan paha vielä kauemmas :D ,niin lopulta pennuille löytyy myös se koehenkilö,edellytäen että pennuista tulee hyviä :D mutta sen tietää vasta parin vuoden päästä,mutta ei rastit tee kesää se on jo nähty,niistä saattaa tulla syksy eteen,niinkuin on muutaman kerran käynyt,tämä havainto perustuu siihen ,ei ole laitettu MIINUKSIA koiralle vaikka olisi PITÄNYT,siksi minua ei vielä sytkäytä ruksit yhtään, varsinkaan näinä päivinä,ne vaan yksinkertaiseti tuo esille niitä vaatimuksia mitä sattuu itsellä olemaan,metsä on minun toinen koti seillä ainakin tähän mennessä on selvinnyt kaikki oleellinen,tokinhan koekoirakin siellä on käynyt pyörähtämässä,mutta se ei siellä' ole voinut 8 tuntia kauempaa olla,jos ei sitten ole sattunut se minun jalostuskoira sinnekkin ja se on suljettu tottelemattomuudesta joka minulle kelpaa hyveenä,kaikkea sitä kuuleekin sotkee kokeen kulkua vaikka koira haluaa töitä tehdä :D on vähän provoakin myönnetään,mutta totta toinen puoli
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä La Huhti 23, 2016 6:16 pm

Ei koiranomistaja siit tykkäis jos tuomareil olis haulikko mettäs ja ammuttais koira heti kun se virheen tekis.
Ihminen voi olla virheetön muttei sitä ole pakko vaatii koiralt.
Kokeiskävijät tekevät sääntöi ja niil pitäis rahaa olla kun on varaa kokeis käydä,silti kilvas ei määrätä liveseurantaa
mis karsinnois pudonneet voisivat seurata miten se paremmin sijoittunu sai pudotettuu karsinnois pois toisen hyvän
koiran .
Eikai sääntöi tehtäes säälitä köyhempii.
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja Pauli Sornikoski päivämäärä La Huhti 23, 2016 6:30 pm

yli 40 vuotta oon kulukenu kokkeissa tuomarina ja mettällä yli 50 vuotta eikä sinä aikana oo mitään merkittävää tapahtunut suomenajokoirien jalostuksessa, ainahan noita on ollut ajolöysiä hakulöysiä ja puutteellista intoa omaavia koiria ja tullee aina olemaankin , niillehän on kokeissa säännöt miten toimitaan kun virheitä tulee, kyllä valintakokeiden säännöt on nykyisellään ihan hyvät, tappiopisteet vähennetään tuloksesta ja koirat valitaan tulosten mukaisesta järjestyksessä ja se on hyvä tapa ei kannata entisiin systeemeihin mennä, 70 luvulla koirista yritettiin jo välillä tehä täysin mykkiä kun oltiin muutamasta haukahuksesta jo miinustamassa, mullakin oli kerran yks ylituomari arvostelu kaverina ja arvosteltavana oleva koira ajoi tiellä 30 metriä pitkäks niin heti tuli mulle sanomaan että näitkö mitä tuo koira teki on kyllä löysä koira ja tämmöisiä aina riittää mettään nykyäänkin, tottakai selvät virheet laitetaan ylös mutta pitäisi kyllä järkikin mukana pittää ja käsittää mikä on todellista löysyyttä, riittää kun joissain piireissä on kaiken maailman sääntöjä joilla rajataan pois esim sellaiset koirat joilla ei ole ykköstä kokeissa jolla varmistetaan että kukkaan uus ei tule yrittelemään valintoihin mukkaan.
Pauli Sornikoski
 
Viestit: 1144
Liittynyt: To Elo 23, 2012 3:37 pm

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja aimo koskinen päivämäärä La Huhti 23, 2016 6:49 pm

Paulin kanssa kovasti samaa mieltä. Kokemuksia on minullakin valitsijamiessysteemistä ja miinustamisista. Kokemäen lohkossa 90-luvun puolivälissä kyytilläni oli ryhmätuomari, maastontunteva tuomari meni edellä omalla autollaan. "Edellä menevä kaveri oli satakunnan PM:ssä lauantaina johdossa, onneksi pääsin sunnuntaina vähän rokottamaan,-heh heh. Siinäpä on nyt maastotuomarina". V..u minua oikein oksetti kaverin käytös. Pää märkänä juoksi koiraanikin arvioimassa, sotki niin paljon kun kerkes ! Aika uusi olin silloin koetoiminnan "keskiössä", mutta niitä aikoja ja suhmurointeja en todellakaan kaipaa. Eino Niemelä nyt voi höpöttää mitä tykkää, eihän hän käy kokeissa eikä ole tuomarikorttia,- ratsastaa vain Kortesjärvellä olevalla muiden omistamalla ehtoopuolella olevalla yksilöllä :roll:
Ei riitä että tähtää tarkasti,..täytyy myös osua
aimo koskinen
 
Viestit: 314
Liittynyt: To Elo 23, 2012 12:40 pm

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja Tarmo Leinonen päivämäärä La Huhti 23, 2016 7:22 pm

aimo koskinen kirjoitti:Paulin kanssa kovasti samaa mieltä. Kokemuksia on minullakin valitsijamiessysteemistä ja miinustamisista. Kokemäen lohkossa 90-luvun puolivälissä kyytilläni oli ryhmätuomari, maastontunteva tuomari meni edellä omalla autollaan. "Edellä menevä kaveri oli satakunnan PM:ssä lauantaina johdossa, onneksi pääsin sunnuntaina vähän rokottamaan,-heh heh. Siinäpä on nyt maastotuomarina". V..u minua oikein oksetti kaverin käytös. Pää märkänä juoksi koiraanikin arvioimassa, sotki niin paljon kun kerkes ! Aika uusi olin silloin koetoiminnan "keskiössä", mutta niitä aikoja ja suhmurointeja en todellakaan kaipaa. Eino Niemelä nyt voi höpöttää mitä tykkää, eihän hän käy kokeissa eikä ole tuomarikorttia,- ratsastaa vain Kortesjärvellä olevalla muiden omistamalla ehtoopuolella olevalla yksilöllä :roll:

Hyvin ilmaistu monta totuutta lyhyessä kirjoituksessa. :wink:
Tarmo Leinonen
 
Viestit: 325
Liittynyt: Pe Elo 31, 2012 4:30 pm

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja jussi kananen päivämäärä La Huhti 23, 2016 7:48 pm

On se kyllä ku miehestä ei oo muuhun ku heittämään paskoo toesten ihmisten kenkiin..Näistä keskusteluistakin voi aistia sen että jos olis valitsiamies järjestelmä tahi nollatoleranssi miinusten suhteen jäisi liikaa pelivaraa niille jotka eivät sen jäniksen perässä siellä vatukossa paena.. Eli pelattas kanssakilpailiat ulos.. Tässä lajissa kun on aekasa seorannu ni on jo ihan tarpeeks tuota pelaamista.. :mrgreen:
jussi kananen
 
Viestit: 227
Liittynyt: La Elo 25, 2012 6:22 pm

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä La Huhti 23, 2016 8:07 pm

Totuuksiahan niitä halutaan,mutta tässäkin on yksi Lisää,mitä on tuota suomenajokoiraa sieltä 60 luvulta tullut omistettua ja tarkasteltua ja sieltä peilattuna on PALJONKIN muuttunut tähänpäivään mennessä laajasti koirakannassa,mutta jos ei halua uskoa silmiään eikä korviaan ,niin sillehhän ei voi mitään,mutta lähdetään vaikka koirien haukkukynnyksistä,niin menneessä ajassa löysi hyvin helposti vähän liian tiukan,niitä oli enemmistö koirista ja ne oli myös rehellisiä ajolla,en minä ainakaan ajolöysää silloin tavannut ,tokihan joku on silloinkin jossain ollut,mutta ei varmaan elänyt kovin pitkään ,eikä ihmeemmin päässyt jatkaan virhettään ainakaan laajasti,ja toinen asia vaikka kuinka kovasti haluais uskoa että nyky suomenajokoiran metsästysinto olisi laajasti samaa luokkaa kuin silloin 60-70-80 luvuilla,joka tuohon uskoo valehtelee ihan varmasti.Kehoitan edelleenkin koetuomareita nuoria ja vanhoja käymään ajon silmässä katselemassa kuuntelemassa MITÄ se koira touhuaa,jos se tekee virhettä se pitää lappuun laittaa,ei nämä nykyongelmat häviä katsomalla kaikkea läpi sormien,tätä mieltä olen ja pysyn kannassani
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja vilajoki jouni päivämäärä La Huhti 23, 2016 8:23 pm

Kun on kuunnellu entisajan jalostust on pistetty monttuun koirat mis on liikaa valkost värii ja kun lukee viel vanhempaa
tietoo miin ajokoira oli selkäpuolelt ruskea mut manttelis rupes olemaan niinpaljo mustaa et rotumääritelmää joutus
muuttamaan värienosalt ,ennenvanhaan taidettiin kaikki hyvähaukkuset kaivaa maantäytteeks.
En tiedä olenko lukenu nää satukirjast vai mist.
vilajoki jouni
 
Viestit: 806
Liittynyt: To Syys 13, 2012 10:09 am

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja aimo koskinen päivämäärä La Huhti 23, 2016 8:39 pm

Ajot paljaalla maalla on varmasti huippuhienoja ja pitkiä, kun saa parhaat suoritukset muistikuvistaan poimia. Kun kaksi tuomaria kirjaa suorituksen tapahtumat huonoistakin olosuhteista niin saattaa monella olla "selitysten paikka". Tosiasia meikäläisen kokemuksella on , että hyvissä olosuhteissa saattaa olla paljonkin onnistumisia. Huonommissa keleissä hyvä koira usein "kituuttaa" ja pitää jänistä liikkeellä silloinkin vaikka ei ajettavaa oikein ahtaalle saakkaan. Huonointoiset ei niillä keleillä pärjää, ja muulloinkin vain satunnaisesti :?
Ei riitä että tähtää tarkasti,..täytyy myös osua
aimo koskinen
 
Viestit: 314
Liittynyt: To Elo 23, 2012 12:40 pm

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja teppo tuomola päivämäärä Su Huhti 24, 2016 7:51 am

Säännöissähän se kerrotaan miten ajoa ja hakua seurataan.itse henk koht menen seuraamaan koiran ajoa sotkematta sitä vaikka omistaja toivoisi ettei mentäisi.epäillykset heräävät aina silloin
teppo tuomola
 
Viestit: 1219
Liittynyt: To Elo 23, 2012 12:26 pm

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Su Huhti 24, 2016 8:33 am

Noin se Teppo pitää tehdä,ei tosiaan saa sitä ajoa ryminällä mennä sotkeen,voi sen tehtä varoenkin,mutta tutkia sitä ajoa pitää,ei siellä tarvi eikä aina voikkaan heti mennä,mutta 2 tunnissa asiat pitäisi selville saada ajonkin puolesta, sininen kirja on hyvä kirja,siihen on tämänhetken säännöt kirjattu jos sen mukaan toimii ei kellään pitäs olla selittelyille sijaa ei koiran omistajallakaan
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja Tapani Mikkola päivämäärä Su Huhti 24, 2016 8:42 am

Pauli Sornikoski kirjoitti:yli 40 vuotta oon kulukenu kokkeissa tuomarina ja mettällä yli 50 vuotta eikä sinä aikana oo mitään merkittävää tapahtunut suomenajokoirien jalostuksessa, ainahan noita on ollut ajolöysiä hakulöysiä ja puutteellista intoa omaavia koiria ja tullee aina olemaankin , niillehän on kokeissa säännöt miten toimitaan kun virheitä tulee, kyllä valintakokeiden säännöt on nykyisellään ihan hyvät, tappiopisteet vähennetään tuloksesta ja koirat valitaan tulosten mukaisesta järjestyksessä ja se on hyvä tapa ei kannata entisiin systeemeihin mennä, 70 luvulla koirista yritettiin jo välillä tehä täysin mykkiä kun oltiin muutamasta haukahuksesta jo miinustamassa, mullakin oli kerran yks ylituomari arvostelu kaverina ja arvosteltavana oleva koira ajoi tiellä 30 metriä pitkäks niin heti tuli mulle sanomaan että näitkö mitä tuo koira teki on kyllä löysä koira ja tämmöisiä aina riittää mettään nykyäänkin, tottakai selvät virheet laitetaan ylös mutta pitäisi kyllä järkikin mukana pittää ja käsittää mikä on todellista löysyyttä, riittää kun joissain piireissä on kaiken maailman sääntöjä joilla rajataan pois esim sellaiset koirat joilla ei ole ykköstä kokeissa jolla varmistetaan että kukkaan uus ei tule yrittelemään valintoihin mukkaan.


Onko Pauli oikein, että esim, 9 miinusta ajolöysyydestä saanut koira pääsee kilpaan ?.
Minun mielestä ei ole.
Valitsijamiehiä en kaipaa, mutta jokin roti pitää olla, että löysyys saataisiin vähenemään.
Tapani Mikkola
 
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2014 6:05 pm

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Su Huhti 24, 2016 9:52 am

Ja olihan siellä koira joka oli saanut -8 aikaisemmin ja koira joka oli saanut -6 aikaisemmin mutta kilvassa tuli jätti potti-10 mutta koiran kannalta väärään lokeroon ja muutama muu jolle oli ripsitty pikkuvilppi - ,montakohan miinuskoiraa pääsi mukaan vanhoissa kilvoissa :?: ,mutta eihän se kuulemma mikään ole muuttunut,on se hulvatonta menoa,mutta saapahan jokainen kohta "haukkuvan" koiran,ei tartte kohta kuin ovi autosta aukaista, alkaa iloisesti haukku raikaan on se lystiä hommaa.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

EdellinenSeuraava

Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa