Paljaanmaan kokeet

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Su Huhti 24, 2016 10:29 am

Mutta palataan noihin asiattomuuksiin ,kun muutama näytti tuolla edellä olleen,ei ole tuomarikorttia tällä hetkellä,mutta on ollut,ja nyt on uusin sininenkirja ja opettelin lukemaan :) Onko Aimolla ja Tarmolla kasvatettuna Tähtivalio ja monta pentuetta tartti tehdä jos on, eipä mahtanut olla Kalevillakaan,pitääkö kasvattamiseen olla tuomarikortti :) Minä kyllä olen elämäni aikana paljonkin höpöjä kuullut,mutta kaikista eniten näillä sivuilla,toki asiallista asiaakin on,mutta kun ei ole missään klikissä mukana,ja kun tutuuuksia pistää esille,niin ottasuonet pullistuu ja alkaa sonnan jauhaminen,kattellaan tuleeko uusia Tähtivalioita aika näyttää,ettei tartte entisillä "ratsastaa" :D
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä Su Huhti 24, 2016 2:09 pm

Eino, kun puhut kasvattamastasi valiosta, niin älä puhu monikossa, jos haluat laajemmin kertoa kasvattaja urastasi, niin kerroppa niistä kaatuilevista kasvateistakin. Juttusi olisivat vähän uskottavampia, jos olisit joskus esim. viimmeisen 10 vuoden aikana käynyt kokeisa koiralllas tai edes maasto-oppaana kuuntelemassa ja seuraamassa koirien työskentelyä. On paljon helpompaa kaivella yksittäisiä tapauksia tietokannasta ja soittaa suutaan, kun esim, menestyä edes keskinkertaisesti omalla koiralla kokeissa. Arvostelioita on paljon, eikä siihen vaadita paljon. Huomattavasti vähemmän on heitä, jotka tekee ja menestyy.
Viimeksi muokannut kalevi rytky päivämäärä Su Huhti 24, 2016 2:25 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Su Huhti 24, 2016 2:23 pm

Kyllä se vaan niin on sivistys ei näitä sivuja liiemmin vaivaa,jos ei onnettomuuksia ollut edellisessä ja yksi joka ei mennyt kokeisiin,niin useammasta sellaisesta olisi voinut sanoa,sehän olikin tulevista kysymys,ne on tilauksessa,palataan asiaan 3-5 vuoden päästä aiheeseen,kaatu niitä koiria millon mihinkin,sekin ajoi 2ykköstä se ei ole ogelma,taulussa riittää aina ongelmia vaikka mihin,mutta suurin ongelma on se mistä saa ajavan ,intosen ,rehellisen,sieltä ne ongelmat löytyy ei yksittäisestä koirasta,mutta millä "ponilla" ne Aimo ja Tarmo ratsastaa,ja onko Kalevin hevonen jonkun muun kasvattama,ja koeta Kalevi kasvattaa sinäkin se Tähtivalio,niin pääset samalle viivalla ,ei tartta itkukurkussa samaa laulua laulaa :D
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä Su Huhti 24, 2016 2:30 pm

Esitämpä omantunnon kysymyksen Einolle, kun tuot jatkuvasti esille kasvattamasi tähtivalion; kumpi on pahempi "vika" koirassa, pentue sisaressa ja suvun perimässä ilmenevä kaatumatauti vaiko herkkyys koirassa ?
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Su Huhti 24, 2016 2:44 pm

Kaatumatauti aiheet koko koira kannassa ,ja sitäkin lienee monen laista,se odottaa hetkeä milloin iskeä,niinkuin sydän tauti,ja näistä ei kyllä taudit lopu,siellä lukee monen suomen ajokoiran kohdalla kuollut ilman sairauden diagnosointi 1-6 paikkeilla ja joku myös tutkittu ja kas kummaa on niitä kaatunut muuallakin :D :D :D ,ei semmosta sukua löydy ettei noita näkyisi,mutta näyttää vain Kalevin silmissä olevan vikaa mene tutkiin koiranettiä ja kolua kaikki niinkuin minä olen tehnyt ,niin alat itsekkin nauraan vain yhden koiran kaatumisesta ,mutta Ajolöysyys ja Heikko metsästysinto nykykoirissa on suurimpia tauteja normaalien koko kannassa olevien lisäksi
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä Su Huhti 24, 2016 2:51 pm

Eino Niemelä kirjoitti:Kaatumatauti aiheet koko koira kannassa ,ja sitäkin lienee monen laista,se odottaa hetkeä milloin iskeä,niinkuin sydän tauti,ja näistä ei kyllä taudit lopu,siellä lukee monen suomen ajokoiran kohdalla kuollut ilman sairauden diagnosointi 1-6 paikkeilla ja joku myös tutkittu ja kas kummaa on niitä kaatunut muuallakin :D :D :D ,ei semmosta sukua löydy ettei noita näkyisi,mutta näyttää vain Kalevin silmissä olevan vikaa mene tutkiin koiranettiä ja kolua kaikki niinkuin minä olen tehnyt ,niin alat itsekkin nauraan vain yhden koiran kaatumisesta ,mutta Ajolöysyys ja Heikko metsästysinto nykykoirissa on suurimpia tauteja normaalien koko kannassa olevien lisäksi


Ymmärsinkö oikein; kaatuilla saa koira ja sairastaa vaan herkkyyttä ei saa ilmetä :?
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Su Huhti 24, 2016 3:02 pm

Ymmärsit ihan väärin, kuollut koira ei jälkeläisiä saa,mutta Ajolöysä voi saada :D
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä Su Huhti 24, 2016 3:17 pm

Eino Niemelä kirjoitti:Ymmärsit ihan väärin, kuollut koira ei jälkeläisiä saa,mutta Ajolöysä voi saada :D


Jos SAJ noudattaisi yhtä tiukkia terveys vaatimuksia, kun esim Suomen Pystykorvajärjestö olisi kasvattamasi tähtivalio jalostus kiellossa. ps. näyttäähän tuon jälkeläisiä vielä kaupan olevan.
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Su Huhti 24, 2016 3:23 pm

Tuuhhan Kalevi hakeen seuraavasta pentueesta(3) kolmas ,rehelllisesti ajava Tähtivalio,saat sinäkin tarhaan semmosen kun ei sitä näytä muuten tulevan :) ,mutta niissä on aivan varmasti uudet uhat ,mutta mistä minä voin tietää mitkä,kun sukutaulusssa on niin monta koiraa,mutta tämmösestä lähtökohdasta vanhempien suhteen pidetään kiinni silloinkin.Mettäinto normaalia suurempi Rehellin ajotaito ja se ajotaito pitäs sinullekkin riittää,jos sinä sitä ihan helekatin hyvää ajotaitoa tarvitset ,niin sitten siihen pitäs lisätä laiskuutta jonkin verran ja se ei taas minulle käy,joten niillä ensiksi mainituilla,mutta muuta takuuta ei ole kuin että ne varmasti on nyky suomenajokoiria :)
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Su Huhti 24, 2016 3:33 pm

Ne on myyty aikoja sitten :) näyttäs periyttävänkin ,muttei ainakaan sitä mitä luulet :D
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä Su Huhti 24, 2016 3:35 pm

Eino Niemelä kirjoitti:Tuuhhan Kalevi hakeen seuraavasta pentueesta(3) kolmas ,rehelllisesti ajava Tähtivalio,saat sinäkin tarhaan semmosen kun ei sitä näytä muuten tulevan :) ,mutta niissä on aivan varmasti uudet uhat ,mutta mistä minä voin tietää mitkä,kun sukutaulusssa on niin monta koiraa,mutta tämmösestä lähtökohdasta vanhempien suhteen pidetään kiinni silloinkin.Mettäinto normaalia suurempi Rehellin ajotaito ja se ajotaito pitäs sinullekkin riittää,jos sinä sitä ihan helekatin hyvää ajotaitoa tarvitset ,niin sitten siihen pitäs lisätä laiskuutta jonkin verran ja se ei taas minulle käy,joten niillä ensiksi mainituilla,mutta muuta takuuta ei ole kuin että ne varmasti on nyky suomenajokoiria :)


Et niinpaljon maksa, että minä pennun ottaisin Sinun nartusta ja syy ei ole ajotaidossa.
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja Eino Niemelä päivämäärä Su Huhti 24, 2016 3:42 pm

No tuu kuunteleen metsään siellä ne hyveet selviää,ja jos paheita löydät niin nekin samalla ,luulinhan minäkin kerran sukutaulun perusteella saavani Huipun,mutta käteen tuli paska :D ,ja toisella kertaa ei mikään kummonen ,niin puski huipun,mutta myös tällä kertaa olin onnekas,älä ole Kalevi varma mistään vielä,tämä saattaa kääntyä periyttäjä nartuksi.oireita jo on,mutta aika lopulta näyttää.
Eino Niemelä
 
Viestit: 1425
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2013 1:03 pm

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja Tarmo Leinonen päivämäärä Su Huhti 24, 2016 4:24 pm

Eino Niemelä kirjoitti:Kyllä se vaan niin on sivistys ei näitä sivuja liiemmin vaivaa,jos ei onnettomuuksia ollut edellisessä ja yksi joka ei mennyt kokeisiin,niin useammasta sellaisesta olisi voinut sanoa,sehän olikin tulevista kysymys,ne on tilauksessa,palataan asiaan 3-5 vuoden päästä aiheeseen,kaatu niitä koiria millon mihinkin,sekin ajoi 2ykköstä se ei ole ogelma,taulussa riittää aina ongelmia vaikka mihin,mutta suurin ongelma on se mistä saa ajavan ,intosen ,rehellisen,sieltä ne ongelmat löytyy ei yksittäisestä koirasta,mutta millä "ponilla" ne Aimo ja Tarmo ratsastaa,ja onko Kalevin hevonen jonkun muun kasvattama,ja koeta Kalevi kasvattaa sinäkin se Tähtivalio,niin pääset samalle viivalla ,ei tartta itkukurkussa samaa laulua laulaa :D

Ei Tarmo ole kasvattanut yhtään pentuetta eikä ole tainnut omia koiriaan täällä kehuskella. Minun tarpeisiin ne ovat riittäneet kaikkine hyveineen, täydellisiä ei ole olleet. Kyllä terveys on kuitenkin A ja O. Edellisen koirani lopetin terveenä 14 vuoden vanhana.
On se vaan Eino niin etten kovin paljon anna arvoa vaikka kuinka selailet siellä peräkammarissa sitä sääntökirjaa. Kokeissa käymällä alkaa näkemys laajentumaan. Tämän päivän ajokoirien ajotaito on ihan eri tasolla mitä oli joskus 30 vuotta sitten , virheetkin on paljon helpompi havaita , kun ne yleensä tulee jäniksen tullessa tielle. Sinun jauhamasta metsästysinnosta , sitä löytyy varmasti nytkin saman verran mitä ennenkin. Suurin tekijä on tämä ,aika kultaa muistot.
Tarmo Leinonen
 
Viestit: 325
Liittynyt: Pe Elo 31, 2012 4:30 pm

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja kalevi rytky päivämäärä Su Huhti 24, 2016 5:18 pm

Kyllä Einolla riittää vielä paljon tutkittavaa sielä peräkammarissakin. Kehoittaisin ensin alkamaan omien koirien tutkimisesta, ennenkun takertuu kovin syvällisesti toisten koiriin ja kokeissa menestyneiden koirien herkkyyksiin ja intoihin.
kalevi rytky
 
Viestit: 1447
Liittynyt: Su Elo 26, 2012 6:47 pm

Re: Paljaanmaan kokeet

ViestiKirjoittaja aimo koskinen päivämäärä Su Huhti 24, 2016 5:47 pm

Aimon kasvattamana on rekisteröity yksi pentu yli 40v sitten. Ihan muiden kasvattamilla olen harrastanut. Tähtivalio on 2000-luvulla käyttöön otettu epävirallinen titteli, minkä on saavuttanut jo lähes 100 koiraa. Suoritusvarma koira ja kilpaverinen isäntä, niin siinä ne on tittelin ainekset. Usein titteli tulee sivutuotteena kilvan valintaruljanssissa.Vilkasin tähtivalioiden listaa http://www.ajokoirajarjesto.fi/ajokoirista/tahtivaliot/ ja äkkiä laskettuna olen päässyt kuuntelemaan n. tusinaa Tähtivalioa koepäivän verran. Suoritusvarmuus taitaa kyseisistä koirista tulla päälimmäisenä mieleen,- ja tietenkin Pykäläahon Jokken komia haukku..
Ei riitä että tähtää tarkasti,..täytyy myös osua
aimo koskinen
 
Viestit: 314
Liittynyt: To Elo 23, 2012 12:40 pm

EdellinenSeuraava

Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa