kynsien leikkuu

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

kynsien leikkuu

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ke Elo 16, 2006 2:15 pm

kuinka usein leikkaattte koiraltanne kynnet? itse olen aika arka leikkaamaan, etten vahingossa satuttaisi. mutta pätkäsen jonkun verran aika ajoin
Vieras
 

ViestiKirjoittaja calle päivämäärä Ke Elo 16, 2006 8:43 pm

Jepp, toi viilailu on todella hyvä homma jos kynnet ovat kasvaneet liian pitkiksi!!
Ja silloin kun on tarve leikata niin silloin tehdään niin. Luppokaudella useammin ja metsästyskautena harvemmin .
Viimeksi muokannut calle päivämäärä Ke Elo 16, 2006 8:45 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
calle
 

ViestiKirjoittaja -Tara- päivämäärä Ke Elo 16, 2006 8:44 pm

¤¤¤
Viimeksi muokannut -Tara- päivämäärä Ma Helmi 11, 2008 10:06 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa
-Tara-
 

ViestiKirjoittaja ErjaH päivämäärä To Elo 17, 2006 10:12 am

Susihukkanen: et oo ainut...minä lainasin äiteen jalkojenhoitokonetta ja yritin siistiä koirien kynnet. Osti nimittäin Giljotiinin malliset kynsisakset ja niillä sain aikaiseksi sen, että kynnet kasvoivat ihan ihmeen näköiseksi. Nyt vaihdoin keron-vanhoihin vempeleisiin, yhtä vaikeeta se kynsien leikkuu on siltikin, mutta vanhassa vara parempi.

Niin se hiomakone...ei kestänyt vaan kuumui...tarvis olla joku laatu vehe.Muuten se ois kyllä hyvä, saa pyöristettyä kynnen pään.
ErjaH
 

ViestiKirjoittaja mettäntyttö päivämäärä Pe Elo 18, 2006 2:14 pm

Ei meillä ole mitään "aikataulua" koska kynnet leikataan. Tutkin koiran tassuja, silmiä ja korvia säännöllisesti viikottain ja leikkaan kynnet jos ne ovat pitkät. Ja sehän on helppoa puuhaa, koira ojentaa tassua että leikkaahan pois vaan. Muutenkin kaikki "huoltotoimenpiteet" ovat tosi helppo tehdä kun koira on siihen opetettu.
mettäntyttö
 

Kynnet leikataan joka viikko tai joka toinen viikko

ViestiKirjoittaja Ämmi päivämäärä Ke Elo 30, 2006 10:08 am

Meillä koirulin kynnet saisi leikata joka viikko, jos vain saa aikaiseksi. Kynnet kasvavat sellaista vauhtia, vaikka Ämmi käy joka päivä ulkoilemassa, joskus asvaltillakin kesäisin. Yleensä leikkaaminen kuitenkin jää joka toiselle viikolle, jolloin kynnet jo näyttävät niin pitkiltä ja rumilta piikeiltä, ettei etes kehtaa koiraa ihmisten ilmoille viedä, ellei kynsiä ole leikattu. Itse leikkaaminen sujuu hyvin, koiruli saattaa jopa maata unisena, eikä muuta tee kuin vähän silmäluomea nostaa. :wink:
Ämmi
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ke Loka 04, 2006 7:28 am

Mistäpäin Suomea löytyy suomenajokoirille tarkoitettuja sorapintaisia maneeseja, joissa voi polkupyörällä juoksuttaa koiraa, niin ettei tarvitse kynsiä leikata eikä viilata.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja vanaja päivämäärä Ke Loka 04, 2006 11:07 am

Enpä tiedä onko tuohon pentuna kynsien leikkaamiseen perää ettei tarvitse vanhanakaan leikata. Itse olen ainakin huomannut että käpälä ja kynsien asento vaikuttaa tähän. Lyhyet varpaat, pyöreä tiivis käpälä ja alaspäin kasvavat kynnet niin ei tarvitse leikata koskaan kun koira saa normaalia liikuntaa. Pätee muihinkin metsästyskoira rotuihin.
vanaja
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ke Loka 04, 2006 12:17 pm

Tässäkin kynsien kasvussa on huomattavia eroja,en väitä olisiko sillä pentuna kynsien leikkuulla merkitystä.Minä en ole pennuilta leikannut kynsiä,eikä tassun muodolla näyttäis olevan merkitystä.Yksi suurin tekijä on koiran luonne,rauhallisella tarhassa makoilijalla kasvaa kynnet pirusti,mutta rauhattomalta kaivelijalta kynnet kuluu.Sitten on selviä kasvueroja,johtuuko perimästä vai mistä.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Jalmar päivämäärä Ke Loka 04, 2006 1:11 pm

En minäkään osaa sanoa onko pentuna leikkaamisella vaikutusta.

Toisilla koirillamme käpälä on semmoinen että kynnet kasvaa, toisilla ei. Mielestäni tämä ei vaihtoehto on se hyvä tassu ajokoiralle.

Verrokkina sk kettuterrin tassun kynnet taas kasvavat, olisiko tassu enempi tehty kaivuuhommin, :lol: Ainakin tassu on matalampi, varpaat "maata myöten" ei "maata vasten".
Jalmar
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ke Loka 04, 2006 6:45 pm

Olettakos koskaan jättäneet pentuna leikkaamatta kynnet?
Ei nimittäin tarvi leikata koskaan, jos ei pentuna leikkaa.
Kokemusta on nyt kolmesta erirodusta
Suomenajokoira, norjanharmaa ja labbis.
Eikä kynnet ole liian pitkät.
Vieras
 

Seuraava

Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa