METSÄSTYSINNON ARVOSTELU AJOKOKEESSA

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

METSÄSTYSINNON ARVOSTELU AJOKOKEESSA

ViestiKirjoittaja Koivukoski päivämäärä Ti Heinä 04, 2006 11:51 am

Hienoa,että saimme keskustelupalstamme avatuksi.Siunatuksi aluksi voisimme varmaankin keskustella vaikka mistä,mutta luulenpa,että yksi
tulevan koekauden mielenkiintoisimpia aiheita on metsästysinnon arvostelu.Oman mielipiteeni olen muokannut sääntökirjan ohjeistuksen mukaan eli 5:sta lähdetään, koska yleisohje sanoo selkeästi,että jos koiran
metsästysinnossa on pienintäkään huomauttamista numero alenee.Jos lähtökohtana olisi 0,joutuisimme hankalaan välikäteen,kun nollasta ei pysty paljoa tinkimään.Ei tehdä selvästä asiasta turhan vaikeaa! :D
Toivotaan koirille omistajineen hyvää kesän jatkoa!
Koivukoski
 

ViestiKirjoittaja miccis päivämäärä Ti Heinä 04, 2006 7:34 pm

Metsään lähdetään = pisteitä on ansaittuna 0. Erän päätyttyä katsotaan oliko suoritus viitosen/kympin arvoinen. Sama se on jokaisessa ominaisuudessa, ei niitä aleta laskemaan alaspäin täydestä vaan tarkastellaan ylöspäin. Koe alkaa = 0 pistettä, koe päättyy = max 100 pistettä.

Mitä tulee itse innon arvosteluun, niin voi ristus ku siitä on saatu vaikeaksi koko homma.
miccis
 

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ti Heinä 04, 2006 9:02 pm

Tarkka lainaus sääntökirjasta kohta 4.4. metsästysinto, sivu 35:
"... Mikäli koiran metsästysinnossahavaitaan erän aikana vähäisintäkään puutetta se alentaa aina numeroa."

Eli alentaa sana suomenkielessä tarkoittaa sitä, että sillä on jo jotain tienattuna, eli 5 pistettä.

Ei kannata tingata asiasta enempää, näin se vaan on. Myös tulevan syksyn kouluttajat varmaan sisäistävät tämän suomenkielen sanan oikein ja kouluttavat sen mukaisesti.

Mitä tulee itse innon arvosteluun, niin voi ristus ku siitä on saatu vaikeaksi koko homma.
Voisitko Miccis "suomentaa" tätä vähän.
Olin panevinani merkille, että lyhyistä hau'ista annettiin viime koekaudella hyviä numeroita, mutta jos haku kesti 1,5 tuntia tai yli ja koira otti yhteyttä, hakunumero on kolme. Täst'ä ei kannata kenenkään ottaa hernettä..., yritin katsoa koko suomen käytäntöä ja tällainen mielikuva jäi.
Ruippa
 

ViestiKirjoittaja miccis päivämäärä Ti Heinä 04, 2006 10:00 pm

Ruippa kirjoitti:
Mitä tulee itse innon arvosteluun, niin voi ristus ku siitä on saatu vaikeaksi koko homma.

Voisitko Miccis "suomentaa" tätä vähän.


Joo voisihan tuota tietenkin kirjoittaa vaikka itsensä tainnuksiin asiasta vaan en jaksa. Innokkaat voi käydä lukemassa asiasta eralle.netin foorumilta, jossa samasta asiasta on kirjoitettu jo vuosi.

Sen verran tässä kuitenkin totean, että viime koekauden toiminta innon arvioinnin osalta oli syvältä sieltä missä ei päivä paista. Eikä ilmeisesti ole vieläkään muutosta asiaan tulossa, valitettavasti :cry:
Mitä viime koekauden intopelleily sai aikaan, mm:
- vertailukelvottomat koetulokset
- tyhjää suunsoittoa
- joutavaa ajanhukkaa jokaisessa yt-puhuttelussa ennen koetta

Siinä ihan muutama seikka, joista pahinta tuo ensin mainittu. Naurettavaa koko viitos-kolmos pelleily. Se on ihan sama vaikka annettaisiin papukaijamerkkejä, kun vaan jokainen tekee sen samalla tavalla tässä maassa!!!

(Kumma juttu, on tullut havaittua, että vähiten intoasiasta on pitäneet ääntä ne, joiden koira "aikuisten oikeasti" ansaitsee sen viitosen metsästysinnosta. Mistäköhän se sitten johtuu.)
miccis
 

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ti Heinä 04, 2006 10:17 pm

- vertailukelvottomat koetulokset
- tyhjää suunsoittoa
- joutavaa ajanhukkaa jokaisessa yt-puhuttelussa ennen koetta

Yritysmaailmassa puhutaan tällä hetkellä johtajuusongelmasta, mitä se sit tarkoittaakin, Olisko meillä koulutusongelma :lol:
Tässä vastaus ongelmaan.
Eli alentaa sana suomenkielessä tarkoittaa sitä, että sillä on jo jotain tienattuna, eli 5 pistettä.

Ei kannata tingata asiasta enempää, näin se vaan on. Myös tulevan syksyn kouluttajat varmaan sisäistävät tämän suomenkielen sanan oikein ja kouluttavat sen mukaisesti.
Ruippa
 

ViestiKirjoittaja miccis päivämäärä Ke Heinä 05, 2006 6:40 am

Ruippa kirjoitti:Tässä vastaus ongelmaan.
Eli alentaa sana suomenkielessä tarkoittaa sitä, että sillä on jo jotain tienattuna, eli 5 pistettä.

Ei kannata tingata asiasta enempää, näin se vaan on. Myös tulevan syksyn kouluttajat varmaan sisäistävät tämän suomenkielen sanan oikein ja kouluttavat sen mukaisesti.


Tässä se homman ongelma on, ei suinkaan ratkaisu. Eli "minä olen oikeassa, asiasta ei keskustella" -asenne, siitäpä tuohon ongelmalistaan jo päästiinkin. Eikä ole pelkästään innon arvostelun ongelma!

Itse nuoremman sukupolven ajokoiraharrastajana alan olla kurkkua myöten täynnä ajokoe-ilmapiiriä. Vanhat parrat tinkaavat ja nuorempi väki tympääntyy tähän "ville viisvuotta/ kalle kuusvuotta" tyhjänpäiväiseen ja valitettavaan touhuun. Sitten vielä samat naamat ihmettelevät miksi kokeet eivät kiinnosta nuorempia harrastajia :shock:
miccis
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ke Heinä 05, 2006 6:24 pm

Mun mielestä kolmos-vitos -pelleilyn syy on asiantuntemattomat sääntöjen
laatijat.Kun ei omalle kohdalle ole koskaan sattunu ajavaa koiraa,on haluttu nimi historiaan toissijaisella tavalla.Mun mielestä sääntöjä pitäis laatia henkilöt,joilla on itellä ollu kokeissa menestyneitä koiria,eikä kaiken
maailman rooseveltit,joiden koirat ei pärjää edes nykysenkaltasilla
pelleilysäännöillä.Totuushan on se,että jokainen koira,joka mettässä pysyy ajaa nykysäännöillä ykkösen,ainakin hyvissä olosuhteissa.
Vahinko vaan,että kyseiset herrat pukkaa horsmaa,kun aikanaan nähdään mitä nää säännöt teki suomenajokoiralle ja sen kehitykselle.
Tulee vaan mieleen,että miks oma sairas pätemisentarve pitää kohdistaa
kansallisrotuumme,SUOMENAJOKOIRAAN...
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Seppo K. päivämäärä Ke Heinä 05, 2006 8:07 pm

Väärin vieras väärin! Suomenajokoira on hieno koira. Sitä ja sen perimää pitää vaalia.
Kaiken maailman vieraat sitten sekoilee, eivätkä osaa panna asioita kohdilleen, ensinnäkin suomenajokoira ei ole Suomen kansalliskoira. Mikähän se mahtas olla, no otappa selvää.
Sitten, kun osoitat hieman parempaa tietotasoa, ja kykyä asiallisesti ilmaista itseäsi, voimme vaikkapa jatkaa keskustelua ajokoesäännöistä, ja jopa niiden tekijöistä.
Seppo K.
 

ViestiKirjoittaja vieras2 päivämäärä To Heinä 06, 2006 7:06 am

Kenneliiton sivuilta
Suomessa on viisi kotimaista koirarotua: karjalankarhukoira, suomenajokoira, lapinporokoira, suomenlapinkoira sekä suomenpystykorva, joka on kansalliskoiramme.

Jospa vieras1 onkin vannoutunut ajokoira immeninen kun sanoi ajokoiraa kansallisroduksemme :wink:
Vieras1 kirjoitti
kansallisrotuumme,SUOMENAJOKOIRAAN...
vieras2
 

ViestiKirjoittaja PS päivämäärä Pe Heinä 07, 2006 3:55 pm

miccis kirjoitti:
Ruippa kirjoitti:
Mitä tulee itse innon arvosteluun, niin voi ristus ku siitä on saatu vaikeaksi koko homma.

Voisitko Miccis "suomentaa" tätä vähän.


Joo voisihan tuota tietenkin kirjoittaa vaikka itsensä tainnuksiin asiasta vaan en jaksa. Innokkaat voi käydä lukemassa asiasta eralle.netin foorumilta, jossa samasta asiasta on kirjoitettu jo vuosi.

Sen verran tässä kuitenkin totean, että viime koekauden toiminta innon arvioinnin osalta oli syvältä sieltä missä ei päivä paista. Eikä ilmeisesti ole vieläkään muutosta asiaan tulossa, valitettavasti :cry:
Mitä viime koekauden intopelleily sai aikaan, mm:
- vertailukelvottomat koetulokset
- tyhjää suunsoittoa
- joutavaa ajanhukkaa jokaisessa yt-puhuttelussa ennen koetta

Siinä ihan muutama seikka, joista pahinta tuo ensin mainittu. Naurettavaa koko viitos-kolmos pelleily. Se on ihan sama vaikka annettaisiin papukaijamerkkejä, kun vaan jokainen tekee sen samalla tavalla tässä maassa!!!

(Kumma juttu, on tullut havaittua, että vähiten intoasiasta on pitäneet ääntä ne, joiden koira "aikuisten oikeasti" ansaitsee sen viitosen metsästysinnosta. Mistäköhän se sitten johtuu.)


Olet Miccis aivan oikeassa. "Viitosen-linjasta" ovat vaahdonneet eniten omistajat ja kasvattajat joiden koirilla on taipumusta "vötkyilyyn".
Minulle olisi ihan sama vaikka alettaisiin käyttämään "kakkos-linjaa" kunhan koko maassa käytäntö on yhtenäinen.
Naurettavaa on myös joidenkin perustelut "viitos-linjasta" sillä perusteella, että kolmosen metsästysinnolla ei voi saada KUIN 98 pisteen tuloksen.
Lopettakaamme jo tämä täysin naurettava vouhottaminen intonumerosta. Annetaan sääntötoimikunnan tehdä työ ja toimikaamme sen mukaan - KAIKKIALLA SUOMESSA!
PS
 

ViestiKirjoittaja PS päivämäärä Pe Heinä 07, 2006 3:59 pm

olli-76 kirjoitti:Jeps, kyllähän se näin on että nollat paperilla metsään mennään, mutta jos hyvä keli estää saamasta innosta täysiä pisteitä niin silloin ovat säännöt pahemman kerran metsässä.


Missän ei sanota, ettei hyvällä kelillä ole mahdollista antaa koiralle numero 5 metsästysinnosta!
PS
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Pe Heinä 07, 2006 4:19 pm

PS kirjoitti: Annetaan sääntötoimikunnan tehdä työ ja toimikaamme sen mukaan - KAIKKIALLA SUOMESSA!


Sääntötoimikuntahan on jo työnsä tehnyt ja saanut aikaan niin tulkinnanvaraisen säännön, että jokainen voi lukea sitä täysin mieleisellään tavalla: seurauksena on jo tähän mennessä yhden koekauden yhteismitattomat intonumerot, joiden perusteella ei voi tehdä minkäänlaisia päätelmiä jalostusratkaisuissa.

SAJ:n hallituksen tulee tehdä johtopäätöksensä asiassa ja ryhtyä sellaisiin toimiin, että säännön tulkinta innon arvostelun osalta saadaan koko maassa samanlaiseksi, muuten menetetään tuleva koekausikin tässä asiassa.
Vieras
 

Metsästysinnon arvostelu

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä La Heinä 08, 2006 6:53 am

Vilkkaasti on alkanut keskustelu metsästysinnon osalta. Keskusteluissa on puututtu pelkästään koiran saamaan ansiopisteen määrään ( 0-5 ). Ansiopiste metsästysinnon kohdalla on samanlainen piste kuin muutkin ansiopisteet koiran arvostelussa. Ansipisteellä palkintotuomari palkitsee oman näkemyksensä perusteella ja sääntökirjaan tukeutuen koiran suorituksen sen ansion mukaan. Eikö ole luonnollista antaa vaativasta ja pitkäkestoisesta, koiraa rasittavasta suorituksesta parempi metsästysinnon ansionumero kuin lyhyeestä, helposta ja vaatimattomasta suorituksesta?
Koetoiminnan perustarkoitushan on selvittää koiran jalostukselliset ominaisuudet mahdollisimman oikein. Tätä tarkoitusta varten meillä on käytettävissä kunkin ominaisuuden kohdalla lisätiedot jossa me ilmoitamme kyseisen ominaisuuden tilan koirassa kyseisessä erässä. Myöskin metsästysinnon kohdalla on näin . Lisätiedoissa ilmoitamme metsästysinnon tason aina sellaisena kun sen olemme todenneet. Lyhyestä ja vaatimattomastakin suorituksesta tulee laitaa merkinnäksi no: 5 jos into on ollut täysin moitteeton siinä erässä, kyseisen tapahtuman ( haku / ajo ) osalta. Meillä voi siis olla maastokortti täytettynä niin ,että lisätiodoissa on viitoset ja varsinaiset ansiopisteet ovatkin kolmosia. Näin toimien tuomme koiran metsästysinnon todellisen tason kaikkien tietoisuuteen ja koira saa pisteensä ansioidensa mukaan. :D
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Omani päivämäärä La Heinä 08, 2006 7:25 am

Kertokaa minulle -jos joku osaa - eräs metsästysinnon arvostelun käytännön asia. Eikö ole tavallisinta että koiraa ei näe ollenkaan hakutilanteessa ja se työskentelee ja saa ajon jonka ajaa loppuun. Sama tilanne toisessa erässä.
Miten metsästysinto tällaisessa tavallisessa tilanteessa arvostellaan?
Minä antaisin 5: koira on toiminut niin kuin siltä odotetaan. Pitääkö sen arvostelijoiden nähden tehdä vielä pari volttia jotta saisi sen paljon puhutun viitosen innosta?
Omani
 

ViestiKirjoittaja miccis päivämäärä La Heinä 08, 2006 11:00 am

PS kirjoitti:Minulle olisi ihan sama vaikka alettaisiin käyttämään "kakkos-linjaa" kunhan koko maassa käytäntö on yhtenäinen.
Naurettavaa on myös joidenkin perustelut "viitos-linjasta" sillä perusteella, että kolmosen metsästysinnolla ei voi saada KUIN 98 pisteen tuloksen.
Lopettakaamme jo tämä täysin naurettava vouhottaminen intonumerosta.


Juuri näin. Kuten jo aiemmin sanoin, aivan sama kuinka se arvostelu tehdään, kunhan jokaisessa kokeessa tehdään samalla tavalla.

Ja tuo max. 98 pistettä vouhottaminen on täysin älyvapaata touhua. Näyttäkää minulle se koira, joka kelistä riippumatta haukkuu 10 arvoisesti, ajaa täydet erät päivän aikana, ajotaito on mahtava ja löytää jänikset nopeasti. MUTTA ei silti olisi erittäin innokas koira :shock: Ne kerrat kun olen itse päässyt noita lähes sadan pisteen koiria kuuntelemaan, niin ne viimeiset pisteet ei kyllä koskaan ole jääneet innosta pois!

(Ajokoiramiehessä oli aivan loistava vertaus aikoinaan. Nimittäin s.eksihullusta i.mpotentista...)
miccis
 

Seuraava

Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 1 vierailijaa