100 pisteen koira

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

ViestiKirjoittaja miccis päivämäärä Pe Heinä 21, 2006 9:34 am

Anonymous kirjoitti:Kateellisia toki on, mutta siihen "paskan puhumiseen" vaikuttaa monet muutkin asiat kuin koiran menestyminen. Liian usein näillä "pelikoirilla" aloitetaan kenneltoiminta, tarkoituksena rahastaa ihmisiä.


Malliesimerkki, erittäin tyypillinen kanta tämä vieraan ajatusmaailma! Hyvää koiraa "ei saisi" käyttää kenneltoimintaan, koska omistaja saattaa siinä sivussa tienata pari euroa... :shock: Vai olisikohan sittenkin niin, että sitä hyvää koiraa käytetään jalostukseen niiden hyvien ominaisuuksien saamiseksi myös jälkeläisiin. Ei muuta ku siirrytään jalostuksessa raakkeihin, jotta kukaan ei olisi kateellinen omistajalle.
miccis
 

ViestiKirjoittaja PS päivämäärä Pe Heinä 21, 2006 9:41 am

Miccis on aivan oikeassa. Ajokoiraihmisilläkin on taipumus mahdottomaan kadehtimiseen. Tuskin se uroksen omistaja linnaa rakentaa astutusmaksuilla. Ja mitäpä siitä vaikka rakentaisikin. Minulle tärkeintä on kuitenkin se, että saan syödä vatsan täyteen lähes joka päivä.
Käytetään jatkossakin keskivertoa parempia uroksia, mutta pyrkikäämme vierassiitokseen jotta populaatio säilyy leveänä!
PS
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Pe Heinä 21, 2006 10:55 am

miccis kirjoitti:Malliesimerkki, erittäin tyypillinen kanta tämä vieraan ajatusmaailma! Hyvää koiraa "ei saisi" käyttää kenneltoimintaan, koska omistaja saattaa siinä sivussa tienata pari euroa... :shock: Vai olisikohan sittenkin niin, että sitä hyvää koiraa käytetään jalostukseen niiden hyvien ominaisuuksien saamiseksi myös jälkeläisiin. Ei muuta ku siirrytään jalostuksessa raakkeihin, jotta kukaan ei olisi kateellinen omistajalle.


Hyviä koiria pitää kokeilla jalostukseen, mutta jos jälkeläisistä ei tule rodun keskitasoa parempia, ei pennuttaminen ole enää aiheellista. Hyvä metsästys/ koekoira ei ole sama asia kuin hyvä periyttäjä! Tätä ajoin takaa ja siitä on kyllä riittävästi esimerkkejä joka rodussa.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Pe Heinä 21, 2006 11:04 am

PS kirjoitti:Tuskin se uroksen omistaja linnaa rakentaa astutusmaksuilla.


Kenneliä ei pyöritetä pelkästään uroksilla, siihen tarvitaan myös narttuja. Narttu tekee pentuja, joista saa rahaa huomattavasti enemmän kuin astutusmaksuista, etenkin jos pennutettavilla koirilla on "mainetta".

PS kirjoitti:Käytetään jatkossakin keskivertoa parempia uroksia, mutta pyrkikäämme vierassiitokseen jotta populaatio säilyy leveänä!


Jalostukseen tulee käyttää ennenkaikkea keskivertoa parempia narttuja. Tällä tavalla koirien taso pysyy hyvänä ja jopa nousee.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja PS päivämäärä Pe Heinä 21, 2006 11:20 am

Taas se raha putkahti esille. Otin astutusmaksut esille vain sen vuoksi kun kuulee niin usein ihmisten laskevan uroksen omistajan lisätienestit...
Ja tiedänpä narttujen omistajia jotka urosta valitessaan kysyvät ensimmäisenä astutusmaksun suuruutta - miksikähän?
Pentujen hinnoista olen sitä mieltä, että ajokoiranpennut ei ole niissä hinnoissa kuin ne kuuluisivat olla. Pentuja kasvattajien kuuluu saada huomattavasti parempi hinta.
Olen muuten itsekkin sitä mieltä, että narttulinja on tärkeäpi valintakriteeri pentua valittaessa. Ei se uros autuaaksi tee!
Ja niin kuin "PS" on ottanut jo aiemmin esille on nartuista hyvä saada uroksia vastaavat tilastot!
PS
 

ViestiKirjoittaja -Tara- päivämäärä Pe Heinä 21, 2006 12:27 pm

PS kirjoitti:Ja tiedänpä narttujen omistajia jotka urosta valitessaan kysyvät ensimmäisenä astutusmaksun suuruutta - miksikähän?
Pentujen hinnoista olen sitä mieltä, että ajokoiranpennut ei ole niissä hinnoissa kuin ne kuuluisivat olla. Pentuja kasvattajien kuuluu saada huomattavasti parempi hinta.

Itse olen sitä mieltä että turha on kenenkään kadehtia uroksen omistajan astutusmaksuja ja myöskään kasvattajan pennuista saamaa hintaa. Näillä hinnoilla ei kyllä rikastu uroksen omistaja eikä niillä pennuillakaan(jos muutaman pentueen teettää), kun kyllä siihen koiraan on uponnut paljon enempi rahaa kuin mitä niistä astutusmaksuista tai pentujen hinnoista saa. Eri asia tietenkin jos nartulla teettää sen elinaikana joka vuosi pennut, siitä jo jotain ylimääräistä voipi pussin pohjalle kertyäkkin (mutta tämä toiminta on jo jotain ihan muuta, kuin koiran kasvatusta)....
Itse ainakin kysyn uroksen omistajalta sen astutusmaksun(en kyllä ensimmäisenä) siksi että jos sattuu olemaan ns. hyppymaksun vaatija (tyhjäksi jäämisestäkin rahastaa), niin tiedämpähän jättää kyseisen uroksen väliin ihan siksi koska se on mielestäni rahastusta. Harvoinpa taitaa kyllä olla metsästyskoirien keskuudessa tällaista käytäntöä, vaan on enempi tuon seurakoira puolen vaatimuksia(hyppymaksu).
-Tara-
 

ViestiKirjoittaja -Tara- päivämäärä Pe Heinä 21, 2006 4:22 pm

Susihukkanen kirjoitti:Tuossapa sellaista faktaa mikä kannattaa pitää mielessä kaikkien rahan kiilto silmissiä hiippailevien "koiraharrastajien"!

Tuosta rahankiiltosilmillä hiippailevista ''koiraharrastajista'' surullinen esimerkki :( (valitettavasti tosi)
Luulipa eräs että pentujen kauppaaminen on tuottoisaa pisnestä, niin hommasi uroksen ja nartun (metsästyskoiria) ja kasvatti nartun 1.5 vuotiaaksi ja uroksen 1vuotiaaksi ja eikun pentuja hommailemaan.
Syntyi kymmenkunta pentua, mutta kas kummaa kun ei pennut menneet kaupaksi, kun ei muuta näyttöjä vanhemmilla ollut kuin että ''kaiken häkistä haukkuut'' Joutui antamaan ilmaisin ja mikä ei mennyt niin tietäähän sen kohtalon (kun kalliiksi olisi rokottaminen ja syöttäminen kasvattajalle tullut).
Joten käyttökoirarotuja ei kannata ottaa rahankiiltosilmissä ettei tule pettymystä ja jos ei metsästä tai harrasta niin ei niitä pennutuskoneiksi kannata hommata ainakaan metsästyskoira rotuja.
-Tara-
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Pe Heinä 21, 2006 8:51 pm

Susihukkanen kirjoitti:
Välikevennys, ote keväisestä puhelinkeskustelusta...

"Sulla on koiranpentuja?" (ostaja)
"Juu, ovat nyt kaksiviikkoisia ja yksi uros on vapaana" (Minä)
"Paljo maksaa"
"Viisisataa euroa"
"Herrajumala, ompas kallista"
"Joo no laatu maksaa"
"Saako siitä tinkiä"
"No ei"
"Mulle tarjottiin pentua *******(paikkakunnalta), saan valita päältä ja pennun heti mukaan 250:lla"
"Aha, no, mun koirilla on paperit kuitenkin"
"Joo niilläkin on paperit ja molemmat vanhemmat on valioita"
" :shock: Ahaa. No, ehkä kannattaa ostaa sieltä, mulla nää nyt joka tapauksessa maksaa ihan oikeeta rahaa..."



Tyypillistä :D Meillä (ei ole ajokoiria kasvatettu mutta kuitenkin) on tämä, hinnan kysyminen heti ekana, johtanut siihen että koiran ei ko. henkilön mukaan lähde :P Mielestäni se kertoo ihmisestä ja hänen koiraharrastuksestaan tarpeeksi.
Ja tosiaan, turha puhua siitä miten kasvattaja tekee "hyvät rahat" pennuilla...Järkevässä koirankasvatuksessa on kyse aivan muusta kuin tienaamisesta. Ensin nartulle tuloksia, terveystutkimukset, sitten astutus(maksu), mahd. ultraääni, laadukas odotusajan ruokinta jne. Lisäksinartun pennuttaminen on aina suuri riski, ja hyvissäkin lähtökohdissa ja hyvällä hoidolla saattaa käydä huonosti. Tiedän esim. tapauksen, jossa narttu astutettiin, synnytys ei mennyt normaalisti ja jouduttiin keisarileikkaukseen. Kohdussa oli kaksi pentua, joista toinen kuoli leikkauksessa, toinen alle viikon iässä. Narttu sai pahan kohtutulehduksen ja jouduttiin steriloimaan. Aika pahasti jäätiin siis miinukselle.
Eri juttu ovat sitten ns. kasvattajat, joiden nartuilla on pentue vuodessa, parhaana kaksi, ja pennutus hoidetaan minimikustannuksin mutta pennut ovat toki normaalihintaisia tai kalliimpiakin...Mutta heitä en sitten kasvattajiksi kutsuisikaan.
Vieras
 

Re: 100 pisteen koira

ViestiKirjoittaja eräs päivämäärä La Heinä 22, 2006 2:00 pm

Anonymous kirjoitti:Minne hävisi se 100 pisteen koira?

Oliko se läpilöysä vai jäikö auton alle, hukkuiko heikkoihin jähin vai veikö hukka? :oops:
EI kannate kenenkään olla huolissaan kun
katselee tämän syksyn koekalenteria. Satasia tulee (kun siihen on annettu
mahdollisuus) tämä pitkäkoe antaa juuri mahdollisuuden siihen kelpaa vali
on arvoon jahtikallenmaljaan kaikkiin kasvattaja kilpailuihin tarvitaviin tuloks
iin. ihmettelen sitä varsinkin kokenenpaaajokoira väkeä miten ne luonnehtisivat.
vat tämmöistä ompeluseuratoimintaa. voiko puhua enää ajokoirajalostuks
sesta ts.missämittakaavassa. toivottavasti on nähtävissä lohkovalinnassa
ja viela KILVASSA SE 100 pojoa tai vähintään 99,50 Yksi toinen asia tuli
mieleeni Arvokisoista lähinnä PM koe ihmettelen niitä piirejä jotka järjestä
vät ko.koken yksipäiväisenä? poikkeus pohjsavo,pohjkarjala.eteläpohjnmaa
OLEN KAKSIPÄIVÄISEN KOKEEN KANNALLA SILLOIN KÄSITTÄKSENI OL
ISI KOKO SUOMI SAMALLA LÄHTÖVIIVALLA KILVAN KARSINTOIHIN.
eräs
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä La Heinä 22, 2006 2:17 pm

Koetulokset ovat ennenkin olleet yhtä luotettavia kuin tuomarit- kaikki ne kuurot, kierot, juomarituomarit ja huonosti liikkuvat. Aika pian varmasti seuloontuvat yleiseen tietoon löysät tuomarit (jos sellaisia ilmaantuu) ja koirat jotka eivät menesty kuin kotikulmilla.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja kotkapie päivämäärä Su Heinä 23, 2006 2:55 pm

ANMAR kirjoitti:Minusta pitkäänkokeeseen ei saisi osallistua koira jolla on jo ykkönen ajettu. Ja näitä pitkänkokeen tuloksia ei saisi ottaa mukaan esi. Jahti-Kallen malja, Urmaksen-palkintoon ja vastaaviin kilpailuihin.
Tuossa voisi olla ihan järkeä, varsinkin pinnojen keruusysteemissä.
kotkapie
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ma Heinä 24, 2006 6:26 am

kotkapie kirjoitti:
ANMAR kirjoitti:Minusta pitkäänkokeeseen ei saisi osallistua koira jolla on jo ykkönen ajettu. Ja näitä pitkänkokeen tuloksia ei saisi ottaa mukaan esi. Jahti-Kallen malja, Urmaksen-palkintoon ja vastaaviin kilpailuihin.
Tuossa voisi olla ihan järkeä, varsinkin pinnojen keruusysteemissä.


Olen edellä mainutun kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä
ns.pitkästä kokeesta koska nykyinenkin uskottavuus on ko.
kokeeseen täysin sanoisinko Pers... mutta on myöhäistä
rykäistä kun tavara on jo... mitä tästä opimme toivon että
ainakin ne jotka ovat olleet tämmöistä höpö... höpö.. hommaa
virittämässä. nimim. vähintään 99p tai 100p
:roll:
Vieras
 

EdellinenSeuraava

Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 1 vierailijaa