ajokokeista

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

ajokokeista

ViestiKirjoittaja jahtis päivämäärä Ke Heinä 12, 2006 11:28 am

Haluaisin tuoda esille erään asian ajokokeisssa, minkä olen pistänyt merkille.
Asia koskee tutuilla mailla pidettäviä kokeita. Kun koemaastot on koiranomistajan tai maasto-oppaan tuttuja ja jos maasto-opas haluaa neuvoa, voi koiran kuljettaa lähes suoraan jäniksen makuupaikalle. Tiedän tapauksia, kun maasto-opas on neuvonut kymmenen metrin tarkuudella, missä pupu makaa.
Koira löytää näin pupun täyden pisteen arvoisesti, mutta hakutyöskentelyä ei voi arvostella juuri lainkaan, kun sitä ei pääse näkemään. Ajopisteitä tosin paukkuu hienosti, kun saadaan perslähtö.
Eikö kuitenkin ole tarkoitus, että koira oppii itse etsimään ja hakemaan jäniksen, eikä sitä viedä suoraan "pesälle"? Kyllähän tuolla tyylillä saa ajopisteitä kissallekin! Haku on kuitenkin erittäin merkittävä osa koiran työskentelystä, joten mielestäni tähän pitäisi jotenkin puuttua!
jahtis
 

ViestiKirjoittaja kokeet on käyty päivämäärä Pe Heinä 14, 2006 8:35 pm

Onhan niitä tuomareita ja on myös juomareita, jotka arvostelevat niin tai näin aina kukin tyylillään ja osin myös tilanteen mukaan. Ei se pesälle vienti ole suurin rikos, jota kokeissa on nähty. Jotkut ovat niin asenteellisia, että korvakuulolla rokottavat rehellistä, jopa tiukkaa koiraa. Jotkut taas saattavat katsoa sormien läpi melkoisen lööperöinnin jne...Viime kokeessa koiraani miinusti ylituomarismies löysyydestä ajolla, vaikka ei nähnyt edes koiraa. Ainoastaan kuuli haukun etenevän katkonaisesti ja samaa metsäpuskaa pari kertaa kiertäen. Tuo oli sitten hänen vakaan käsityksen mukaan löysyyttä. Höpö ukko ja minä höpö kun vein sellaiselle koirani arvosteltavaksi kun olisi ollut muutakin tekemistä. Toinen tuomari oli paikalla joomiehenä. En suosittele kenellekään koiran viemistä kokeeseen.
Y Pakkanen, Kihniö
kokeet on käyty
 

ViestiKirjoittaja kokeet on käyty päivämäärä Pe Heinä 14, 2006 9:10 pm

Joo, kyllä vein ylituomarin aikaisin aamulla pitämästä puhuttelusta ja maastoarvonnasta kaksi tuomaria ja yhden koiran (oma koira) maastoon yli 50 km:n päähän. Toinen tuomari oli ylituomaripätevyyden omaava ja toinen enempi juomaripätevyyden. Kaunis oli ilma, mutta ilkeä oli rikkiviisas ryhmätuomari. Kolmatta kymmentä vuotta on minulla kokemusta koirakokeista, joten periaatteet on minulle selvät. En toivo kenekään pilaavan viikonloppuaan niin ikävässä ja ennenkaikkea ilkeässä (PAHASUOVASSA ) seurassa. Et kai sinäkään sellaista toivo? Minä se kuskasin näitä tuomariherroja ja olin se selvä mies porukassa. Selvänä nytkin toivotan hyvää kesän jatkoa!
kokeet on käyty
 

ajokokeista

ViestiKirjoittaja jahtis päivämäärä Ma Heinä 17, 2006 8:00 am

Edelleenkin alkuperäiseen: Tarkoitan, että mielestäni kokeet tulisi suorittaa niin, että kun koira viedään koemaastoon, ei sitä talutettaisi siellä mahd. pesälle, vaan päästettäisiin irti heti alueelle tultaessa ja koira joutuisi hakemaan ja etsimään itse. Voihan käydä, että pupu on lähelläkin, mutta senkin koira löytäis itse, eikä sitä ohjailtas kulkemalla itse koealueella. Itse ainakin arvostan itsenäisiä ja hyvähakuisia koiria, jotka tietää tehtävänsä, eikä odota, että isäntä vie. Hakutyöskentelystähän saa myös pisteitä ja siksi kokeessa pitäis näkyä myös koiran taidot silläkin saralla!
jahtis
 

ViestiKirjoittaja Seppo K. päivämäärä Ma Heinä 17, 2006 2:02 pm

Ymmärän Sinua täydetputket, mutta se on vähintäänkin epäreilua, se mitä Sinä harrastat.
Taitaa olla siellä ep:llä tapana, että koko tuomariporukka koiran ohjaajan kera hakevat koiralle yöjälkeä, kun se löytyy, ei muuta kuin koira irti!
Olitko juuri Sinä tuomarina sille eteläpohjalaiselle koiravaikuttajelle, jonka nuorehkolle kollille tehtiin juurin noin viime mööpeleissä. Minusta se oli vähintäänkin pöyristyttävää. Toisaalta ymmärrettävää, kun saman miehen edellisen uroksen, joka on kyseisen uroksen isä, lonkkakuvaus epäonnistui niiin, että niitä ei voinut lähettää kennellliitton.
Eikös tästä ole hyvä jatkaa...?!
Seppo K.
 

ViestiKirjoittaja mika24 päivämäärä Ti Heinä 18, 2006 7:31 am

Onhan se niin etteivät ole enää ajokokeita eikä palvele koiran kehittämistä jos viedään suoraan "pesälle".
Itse en rupeaisi edes katsomaan koiraa joka pitää viedä hajuille eikä itse osaisi itsenäisesti hakea.Tuossa rupeaa jo ajatus olemaan pilalla.
No itse alottelevana koeharrastajana jos törmään moiseen niin lupaan kyllä jo lampsia kokeista ulos :!:
mika24
 

ajokokeista

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ti Heinä 18, 2006 10:18 am

Juuri tota mäkin tarkoititin. Kyllä koiran tehtäviin kuuluu myös hakutyöskentely. Jos sen tekee edes osittain joku muu, pitää se näkyä myös pisteissä! Koiran täytyy mielestäni hakea vaikka kauempaakin, jos ei vierestä löydy. Näyttäytyä voi välillä ja sen jälkeen isontaa lenkkiä jne... Sen ajokoira kyllä oppii ja tekeekin, kunhan sitä ei opeteta "helppoon ja jos metsästysinto on kohdallaan!
Vieras
 

ajokokeista

ViestiKirjoittaja UrpoM päivämäärä Ti Heinä 18, 2006 3:39 pm

Voisitko Seppo K tarkentaa kumpana päivänä esille tuomasi tapaus viime Mööpeleissä tapahtui sillä "polttaa" vähän.
Urpo M
UrpoM
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ti Heinä 18, 2006 3:53 pm

Tämä alkaa kyllä muistuttaa juoruilua.
Vieras
 

ajokokeista

ViestiKirjoittaja Urpo M päivämäärä Ti Heinä 18, 2006 5:49 pm

Hyvä vieras ! Aivan päinvastoin ; nyt yritetään saada totuutta esille. Tosiasia on , että kahteen vuoteen Mööpeleissä ei ole voinut laskea koiraa hakemaan, että jänikseen makuuseen olisi ollut esim. puoli kilometriä.
Urpo M
Urpo M
 

ViestiKirjoittaja Seppo K. päivämäärä Ti Heinä 18, 2006 5:53 pm

Sunnuntaina!
Seppo K.
 

ViestiKirjoittaja PS päivämäärä Ti Heinä 18, 2006 7:16 pm

Kun Mööpeleihin tartuttiin, niin kysynkin seuraavaa:
Mikä piru siinä on kun koira jolla ei ole edes tulosta useasta yrityksestä huolimatta ajaa täräyttää Mööpeleissä hirmutuloksen??? Liekkö se koirakin ymmärtää, että nyt on isommat kisat ja syytä ajaa, jotta kirjoihin ja kansiin pääsee...
PS
 

ViestiKirjoittaja PS päivämäärä Ti Heinä 18, 2006 11:40 pm

Tiedän tiedän..., mutta yhtä kesyjähän ne on joka puolella Suomea. Enkä missään nimessä millään pahalla tuota korkeaa tulostasoa ihmetellyt. Mööpeleissä 2007 nähdään.
PS
 

Seuraava

Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa