Onko metsästyskortti pakollinen jos ei metsästä?

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

Onko metsästyskortti pakollinen jos ei metsästä?

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Pe Heinä 14, 2006 5:12 pm

Pitääkö metsästyskortti maksaa jos ei ammu riistaa eikä varsinaisesti metsästä koskaan? Ajatan vain jäistä ja harjoitutan koiraani. Miten te muut teette? Onko tähän jokin lakipykälä ihan?
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Pe Heinä 14, 2006 5:24 pm

Metsästys katsotaan alkaneeksi kun laskee koiran irti, eli koiran omistajalla on oltava riistanhoitomaksu suoritettuna (valtion kortti ) ja metsästysoikeus alueella ( seuran jäsenyys tai vieraslupa).

Koskee periaatteessa kaikkia koiria eikä vain metsästysrotuja.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja jf29 päivämäärä Pe Heinä 14, 2006 5:53 pm

metsästyslain mukaan koiran ohjaaja ei tarvitse metsästyskorttia. Lupa koiran irtipitämiseen pitää olla maanomistajalta. Nykyisen lain mukaan metsästys katsotaan alkaneeksi kun on varsinainen pyyntitarkoitus. Vanhan lain mukainen käytäntö oli nimenomaan edellisen vastauksen kaltainen.

toivottavasti vastauksesta on apua

terveisin jarkko fagerström
jf29
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Pe Heinä 14, 2006 7:13 pm

Pitipä kirjautua kun meni mielenkiintoiseksi, eli tuon ensinmäisen vastauksen kirjoitin minä. Tosiaan tuo minun tieto oli 80 luvun puolivälistä joten hyvä kun korjattiin. Sitten oma kysymys eli jos vaaditaan maanomistajan lupa, niin voiko metsästysoikeuden haltija myöntää lupaa harjoittaa koiraa alueilla jossa on metsästysoikeus vai pitääkö kysyä aina maanomistajalta?

Meillä päin on esimerkiksi omalla mets,seuralla maanvuokraajia n,500kpl joten siinä mielessä olisi aina selvempi kun saisi seuralta luvan treenata koiraa niin olisi ainakin riitävän iso tontti käytössä.

Ja eiköhän yleensä liki kaikista seuroista löydy sen verran ajokoiramies henkeä että lupa koiran treenaamiseen irtoaa ja voipa joku vieläpä tulla kuuntelemaan koiraa.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja J.K päivämäärä Pe Heinä 14, 2006 7:17 pm

Pukkasi linjat poikki välillä ja eikä jättänyt kirajautumista. Edellisen kirjoitin minä.
J.K
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Pe Heinä 14, 2006 7:40 pm

Metsästysoikeus ja koiran kouluttaminen ovat lainsäädännollisesti eri asioita. Maanomistaja päättää kaikesta toiminnasta, jota hänen maillaan harjoitetaan. Vuokratessaan metsästysoikeuden maanomistaja antaa vuokramiehelle oikeuden käyttäää koiraa metsästyksessä. Toisaalta maanomistaja voi myös antaa koirankoulutusluvan ilman metsästysoikeutta. Käytännössä metsätysvuokrasopimuksessa sovitaan siitä kuka päättää koirien koulutuksesta ja irtipidosta vuokra-alueella. Siis jos maanomistaja antaa ko. oikeuden vuokraajalle, niin silloin koulutuslupa voidaan siirtää kolmannelle osapuolelle, mutta jos maanomistaja jättää koirankoulutus- ja irtipitämisen luvan itselleen, niin silloin lupa on erikseen haettava maanomistajlta.


Terveisin jarkko fagerström
Vieras
 

ViestiKirjoittaja J.K päivämäärä Pe Heinä 14, 2006 8:57 pm

Tämä olikin hyvä kun tuli esille, eli metsästysseurojen on syytä tehdä tämä varaus maanvuokrasopimuksen yhteyteen, vähän samaan tapaan kuin nuotion tekolupa.

Kiitos tiedoista.
J.K
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä La Heinä 15, 2006 4:54 am

:oops: Minä -keskustelun aloittaja - olen niin typerä etten ymmärrä lakipykäläkieltä. :oops:
Kuulun erääseen metsästysseuraan ja sain viimeisen Metsästäjä-lehden mukana maksuosoituksen ja metsästyskortin. Saanko olla maksamatta sen jos en metsästä, minulla ei ole asettakaan, harjoitutan vain ajokoiraani kokeisiin?
Vieras
 

Metsästyskortti

ViestiKirjoittaja UrpoM päivämäärä La Heinä 15, 2006 10:23 am

Jos olet nähnyt niin paljon vaivaa, että olet suorittanut metsästystutkinnon niin pidä huoli että kortti pysyy voimassa ( oliko maksettava viiden vuoden välein ???). Jarkon vastaukseen viitaten; tarkista seuraltasi onko ko. koirankoulutuslupa kirjattu vuokrasopimuksiin. Viimeinen vaihtiehto; ota mukaan joku seurasi jäsen joka on maksanut metsästyskortin ( ja tietysti seuranjäsenmaksun) ja eikun koira hakemaan elokuun 20 päivä.
UrpoM
UrpoM
 

ViestiKirjoittaja olli76 päivämäärä La Heinä 15, 2006 10:56 am

Jeps viiden vuoden välein on kortti maksettava, että pysyy tutkinto voimassa.

Yksinkertaisin malli on maksaa metsästyskortti ja seuran jäsenmaksu jonka jälkeen saa treenata vapaasti. Vaikkei metsästys muuten kiinnostakaan on mielestäni reilua koiraa kohtaan jos yhden jäniksen silloin tällöin sille ampuu.

Jos ei itse halua ampua, niin voi ottaa kaverin ampumaan. Jos on hyvä koira, löytyy kavereita.
olli76
 


Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron