varhaiskypsyys

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Pe Heinä 21, 2006 8:57 pm

Onko ihan tavallista antaa koiran ajaa 15 tuntia putkeen? Olenko ainut, jonka mielestä tuollainen ei ole ihan tervettä? Koira menee toki viettiensä viemänä, mutta ymmärtääkö se milloin kroppa on piipussa? Ja jos on kyse siitä, ettei koiraa saada pois ajosta, niin pyörittelen silmiäni vielä enemmän :P
Vieras
 

ViestiKirjoittaja -Tara- päivämäärä Pe Heinä 21, 2006 9:35 pm

Anonymous kirjoitti:Onko ihan tavallista antaa koiran ajaa 15 tuntia putkeen? Olenko ainut, jonka mielestä tuollainen ei ole ihan tervettä?

Nuoren koiran ollessa kyseessä (pentu) en ymmärrä minäkään ja toinen asia on se kun kehutaan myös näissä sitkeissä harmaissa miten piti 6 kuinen kantaa metsästä pois, kun ei jalat enää pitäneet ja pissat meni alle.
On näitä esimerkkejä aikuisestakin koirasta että tarpeeksi kun ajoviettiä on niin ajaa itsensä loppuun. Kaksi omaa aikuista koiraa on joskus karannut häkistä ilman tutkapantaa, niin toinen löyty 3 vrk. päästä ihan pirteänä suoraan ajosta kyytiin, mutta eipä enää jalat kantaneet kun autosta olisi pitänyt sisälle mennä ja toinen pentunut narttu, jolla ei vielä ollut kunto kohillaan oli vain vuorokauden reissussa ennenkuin löyty ja tällä sama -> suoraan ajosta autoon ja kantamalla sisälle. Kyllä se aikuisellakin riittää ajo aamusta-iltaan (korkeintaan se 10- 12 h) ja muu on jo liikaa. Harrastustahan tämä on eikä tarkoitus ole koiria polttaa loppuun jo pentuna, eikä niiden tarvitse vielä kaikkea osata (annetaan niiden olla pentuja)
Kohtuus kaikessa varsinkin pennun kanssa...
On vain minun mielipide ja jokainen taaplaa tyylillään :roll:
-Tara-
 

ViestiKirjoittaja jamo75 päivämäärä La Heinä 22, 2006 2:38 am

mulla oma koira 4kk seuraa jälkee mutta ei uskalla mennä vielä hirmu kauas kyllä se syttyminen kohta tapahtuu. toivottavasti!
jamo75
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä La Heinä 22, 2006 6:45 am

tara kun kertoi noista miten pitää harmaitten omistajien kehua YLI sitkeyttä niin olen asiassa sitä mieltä että ps-pk ja kainuussa "valtion koirat" eli sudet poistaa yli sitkeät jalostuksesta....... on erittäin rentouttavaa ootella sitä koiraa voin kertoo..... ouuuuuuuu :!: :shock: :?
Vieras
 

järjenvalo sytyjo

ViestiKirjoittaja vieras päivämäärä La Heinä 22, 2006 7:13 am

täydetputket kirjoitti:ei kannata "mollata"ku ei tiedä mistä epäonnistumiset johtuu!mielestäni viime syksy meni hyvin ku pääsin puolikuntosella koiralla lohkoon asti.ai epäilet että sulan ykkönen on ajettu lumella :?: missähän niin tehdään :?: helppohan se on täällä nimettömänä haukkua ihmisten koiria!mä ny lopetan tän väittelyn tähän,syksyllä näätte mikä ajaa ja mikä ei!nyt on on nimittäin koira saatu kuntoon!


HYVÄ! toivovat myös monet muut enenpi tai vähenpi alan harrastajat
kerrohan sitten sitten syksymmällä mikä ajaa mikä taas vähenpi
(koska on nimuittäin koira satu kuntoon) outoa 20.8. irtilaskuaika
itse tiedän koirani kunnon vasta kun 2 tuntia täynnä ajon alkami
sesta."oppia ikä kaikki"
vieras
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä La Heinä 22, 2006 11:41 am

-Tara- kirjoitti:Nuoren koiran ollessa kyseessä (pentu) en ymmärrä minäkään ja toinen asia on se kun kehutaan myös näissä sitkeissä harmaissa miten piti 6 kuinen kantaa metsästä pois, kun ei jalat enää pitäneet ja pissat meni alle.


Kannattaa kirjoitella vasta sitten kun on kokemusta oikeasti lahjakkaasta pennusta. Siinä muuttuu ymmärrys ja näkemys aika totaalisesti. :wink:
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä La Heinä 22, 2006 3:16 pm

Myöhäsyttyinen koira voi kokemuksen ja taitavan koulutuksen avulla tulla hyväksikin, mutta opitut asiat eivät periydy. Tämä on syytä muistaa kun pennutetaan niitä "käyttelyvalioita". Kannattaa tutkia parhaiden periyttäjien ominaisuuksia kaikissa metsästyskoiraroduissa. Siellä on taustalla yksi yhteinen tekijä, varhaiskypsyys!
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Mauno päivämäärä La Heinä 22, 2006 3:51 pm

Meikäläisen ajuri syttynyt 4kk iässä ajohommiin.Tuli mulle 9kk iässä valmiina koirana. Tämän koiran poika syttyi eka reissulla n.5kk (tuli viikkoa aikaisemmin minun leipiini) iässä.Olen antanut koiran kasvaa rauhassa kasvunsa vähillä metsäpäivillä. Nyt 2v. ja tavoite on viivalle syksyllä, edellyttäen että on ykkösen mahdollissuudet. Kyllä lahjakkaan koiranalun näkee heti. Ei siinä tarvita kummia ennustajan lahjoja. Tämäkin nuorukainen säntäsi metsään saman tien ilman mitään käpyjen keruuta vaikka ei varmasti ollut mitään hajua mikä on homman nimi. Metsäveret on tai sitten ei. Siihen ei voi vaikuttaa mitenkään siinä vaiheessa kun ollaan korvessa ja pitää aloittaa tositoimet.
Mauno
 

ViestiKirjoittaja sekuli päivämäärä La Heinä 22, 2006 4:47 pm

täydetputket kirjoitti:juuri näin,sehän on ainut varma asia jalostuksessa että opittu ei periydy.jos aletaan tutkimaan periyttäjä narttujakin ni suurin osa on ollu alle vuoden ikäsenä "koe"koira.en pidä semmosta koira yhtään minään joka alkaa olla parhainmillaan 7.vuotiaana,siis jos koe koirasta puhutaan.kyllä ne ykköset täytyy saavuttaa jo nuorena.


Milloinkahan se nim,"täydet putket avaa salaiset arkkunsa ja paljastaa
muillekin alanharrastajille minkälaista kasvatus
tulosta on saanut aikaan. lukuisat kannanotot eri
aihepiireihin pitäisi olla myös tae sille mitä itse on
saanut aikaan alan harrastajana mikäli on kyseessä
kasvattajana toimiva henkilö.
sekuli
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä La Heinä 22, 2006 4:52 pm

sekuli kirjoitti:lukuisat kannanotot eri
aihepiireihin pitäisi olla myös tae sille mitä itse on
saanut aikaan alan harrastajana mikäli on kyseessä
kasvattajana toimiva henkilö.


Saa kai täällä ottaa kantaa kuka tahansa, varsinkin jos perustelee mielipiteensä asiallisesti?

Mitä mieltä nimim. "sekuli" on varhaiskypsyydestä? Millaisia kokemuksia?
Vieras
 

ViestiKirjoittaja -Tara- päivämäärä Ma Heinä 24, 2006 5:02 pm

Anonymous kirjoitti:
-Tara- kirjoitti:Nuoren koiran ollessa kyseessä (pentu) en ymmärrä minäkään ja toinen asia on se kun kehutaan myös näissä sitkeissä harmaissa..........

Kannattaa kirjoitella vasta sitten kun on kokemusta oikeasti lahjakkaasta pennusta. Siinä muuttuu ymmärrys ja näkemys aika totaalisesti. :wink:

:roll: tokkopa tuo enää näkemys muuttuu miksikään...

täydetputket kirjoitti:juuri näin,sehän on ainut varma asia jalostuksessa että opittu ei periydy.jos aletaan tutkimaan periyttäjä narttujakin ni suurin osa on ollu alle vuoden ikäsenä "koe"koira.en pidä semmosta koira yhtään minään joka alkaa olla parhainmillaan 7.vuotiaana,siis jos koe koirasta puhutaan.kyllä ne ykköset täytyy saavuttaa jo nuorena:

Täytyy kysyä täydeltäputkelta sellaista asiaa, että onko sellainen koira parempi periyttäjä+koekoira, joka on aloittanut ajonsa 3 kk ja ajaa täyttäpäivää 1.5 v(harjoittelua 2 syksyä-talvea) vai sellainen koira joka on ajonsa aloittanut 1 v. ja ajaa täyttä päivää 1.5 v.
Eikös ne tällä pennulla ole enempikin opittuja asioita ja tällä vanhemmalla joka on yhden syksyn ajanut, niin perittyjä ominaisuuksia :roll:
Sama se minkäikäinen koira on kyseessä, vaan se oppimisen nopeus se ratkaisee. Tiedän yhden metsästyskoiran (eri rotu), joka ei metsässä ollut ennen 1v. 10kk päässyt käymään, niin ensimmäisessä irtilaskussa toimi jo kuin vanha tekijä, eikä jäänyt epäselväksi tämän koiran riistaveret ja perimä :shock:
-Tara-
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ma Heinä 24, 2006 7:48 pm

Olen Maunon kanssa samaa mieltä, kun nuori koira syttyy ajamaan
niin kun sen jälkeen käyttää koiraa n 5-10 kertaa metsällä niin huippulahjakkaasta koirasta näkee merkit kyllä heti mistä tulee tekijä.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja -Tara- päivämäärä Ke Heinä 26, 2006 4:54 am

Hienoa ! Ettei edes tarvinnut sitä ''näkölähtöä'' kun jo ääntä tuli.
Monelle pennulle vaatii melkein sen näköhavannon ennenkuin ääni irtoaa ja takaa ajovietti sen sitten laukaisee :wink:
Yksi ''pentutapaus'' monta kuukautta seurasi tuoreita jälkiä (jänis karkottui aina ennen pesälle menoa) ja pientä vikinää välillä tuli, mutta 5.5 kk kun ensimmäisen kerran ajettavan näki niin johan ääni irtosi :lol:
-Tara-
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ti Elo 01, 2006 6:03 am

ei aikamiehet kehuskele kesällä ajattamisella

toiselta foorumilta tuli jo lähtö

mitenkähän pitkään täällä annetaan mellastaa ?
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ti Elo 01, 2006 7:28 am

mikäs sen kieltää ettei pentu saa olla irti?rajahan oli ennen 6kk,nykyään 5kk.
Vieras
 

EdellinenSeuraava

Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa