ANTEEKSIPYYNTÖ, TOIVOMUS JA HAASTE:

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

KOETKO YHTEISEN HARRASTUKSEMME UHATUKSI YLISUUREN SUSIKANNAN TAKIA?

KYLLÄ
18
85%
EN
2
9%
EN TIEDÄ
1
4%
 
Ääniä yhteensä : 21

ANTEEKSIPYYNTÖ, TOIVOMUS JA HAASTE:

ViestiKirjoittaja Marko Lind päivämäärä To Marras 15, 2012 8:55 am

SUHTEELLISUUDEN TAJUA HYVÄT HARRASTAJATOVERIT:
- JALO HARRASTUKSEMME ON UHATTUNA

Me ajokoiraharrastajina liian usein kinastelemme helposti ajokoe- ja ketunajokoesäännöistä, joskus jopa lähes verissäpäin. Me purnaamme erilaisista sääntötulkinnoista, tuomarityöskentelystä ja koiranomistajien kokeissa käyttäytymisestä. Me kulutamme aikaamme haukkuaksemme joitakin koirasukuja nostaaksemme taas puolestaan niitä sukuja joihin itse olemme mieltyneet. Me syömme liian usein sisältäpäin tätä jaloa harrastusta ja tilanteet kärjistyvät joskus jopa niin, että emme edes tervehdi kenneltapahtumissa harrastajakollegoitamme ja saatamme sortua puhumaan selän takana hyvin ikäviä asioita kollegoistamme. Surullisinta tässä on se, että samaan aikaan kun me liian usein keskitymme taistelemaan toisiamme vastaan, ulkomaailma hyökkää kiivaasti valtamedian kautta tuhotakseen yhteisen harrastuksemme ja ylipäätänsä metsästysharrastuksen. Me väitämme olevamme valveutuneita vaikka oikeasti olemme liian usein lähes sokeuden partaalla; hapuilemme kuin juopuneet yhä tummenevassa yössä ymmärtämättä laisinkaan, että ulkopuolisten silmissä näytämme lähes huvittavilta, suorastaan typeryksiltä.

Ei ole huono asia pyrkiä kehittämään yhteistä harrastustamme, mutta olisi hyvä säilyttää myöskin edes jonkinlainen suhteellisuudentaju ja oikeat mittasuhteet. Meillä suomenajokoiraharrastajilla - kuten myös muilla metsästyskoirarotujen harrastajilla - on edessä vaikeat ajat jos sudensuojelijat onnistuvat pyrkimyksissään. Jos me kulutamme aikaamme toistemme nälvimiseen "tavalla tai toisella" niin kohta olemme tilanteessa jossa meistä kukaan ei uskalla päästää parasta ystäväämme, eli metsästyskoiraamme, vapaaksi luontoon ylisuuren susikannan takia. Nyt jos koskaan meidän pitää unohtaa vanhat kaunat, erimielisyydet, erilaiset näkemykset harrastuksemme eteenpäin viemisestä, oikeat ja väärät ajokoirasuvut ja keskittyä turvaamaan yhteisen harrastuksemme tulevaisuus.

Sanotaan, että "rakkaus ottaa aina ensimmäisen askeleen" ja siksi pyydän nyt julkisesti anteeksi kaikilta niiltä harrastajakollegoilta joita olen jotenkin loukannut joko tahallisesti tai tahattomasti. Pyydän erityisesti anteeksi Kouvolan suunnalla asuvilta harrastajakollegoilta joiden kanssa minulla on viimeaikoina ollut erilaisia näkemyksiä koekulttuurista sekä erilaisista harrastukseen liittyvistä toimintatavoista. Anteeksipyyntöni tulee sydämestäni ja tarkoitan mitä kirjoitan. Pyydän anteeksi siksi, että tahdon omalta osaltani yhdistää meitä harrastajia taistelemaan järjetöntä sudensuojelupolitiikkaa vastaan joka uhkaa jaloa metsästyskoiraharrastustamme ja koko metsästystä. Kouvolan suunnalla on innokas ajokoirakoekulttuuri ja paljon aktiivisia toimihenkilöitä ja tulevaisuudessa aion ainakin itse olla tukemassa sitä, en painamassa alas kuten joiltakin osin tähän asti olen tehnyt. Minulla on varaa siis myöntää virheeni ja pyytää anteeksi riippumatta siitä, miten toinen osapuoli asian näkee. Anteeksipyyntö kun ei ole koskaan sidottu lopputulokseen, vaan sydämen asenteeseen.

Olin eilen Kouvolan suunnalla järjestetyissä ketunajokokeiden PM- kokeissa. Vaikka nuori koirani ei onnistunut löytämään hyvästä koemaastosta huolimatta kettua, tulin yhtä upeaa muistoa rikkaammaksi. Tuomari sekä opastyöskentely oli upeaa ja sain viettää metsässä upean päivän rakkaan harrastuksen ja mukavien tuomareiden sekä oppaan parissa. Tällaiset upeat hetket jäävät muistoihin elämään ja tällaisten hetkien puolesta olen ainakin itse valmis uhraamaan aikaani taistellakseni jalon harrastuksemme puolesta järjetöntä sudensuojelupolitiikkaa vastaan.

Rakkaat harrastajakollegat; me kaikki teemme joskus virheitä, me kaikki sorrumme joskus ylilyönteihin, vääriin tulkintoihin, itsekkyyteen ja oman kunnian hakemiseen. Me kaikki olemme joskus erehtyväisiä ja kuitenkin uskon, että meillä kaikilla on samat toiveet harrastuksemme jatkuvuuden suhteen. Ajokoiraharrastus on sosiaalinen tapahtuma eikä kenelläkään ole ystäviä liikaa ja vaikka en voikaan kirjoittaa muiden puolesta, niin ainakin minulla on erittäin lämpimiä muistoja ystävien kanssa metsästysretkiltä sekä yhteisistä kenneltapahtumista. Vuosien aikana olen tutustunut harrastuksemme tiimoilta lukemattomiin upeisiin ihmisiin ja kun ikää tulee lisää (kuten minulla), niin tällaisia asioita arvostaa rikkauksina joiden puolesta on valmis taistelemaan.

Meillä ajokoiraharrastajilla on jotakin liian arvokasta menettääksemme sen keskinäisten kinastelujen takia; meillä on upea ajokoiraharrastus jonka eteen meidän jokaisen kannattaa panostaa. Se onnistuu vain, jos kunnioitamme sekä tuemme toinen toisiamme. Harrastajakollegat: meillä on taatusti enemmän sitä joka yhdistää kuin sitä joka erottaa; meillä on yhteinen jalo suomenajokoiraharrastus ja siksi pyydän teitä kaikkia tulemaan mukaan uuteen kansalaisaloite- projektiimme kerätäksemme mahdollisimman paljon nimiä suurpetokantojen rajoittamiseksi maassamme ja näiltä osin turvaamaan jalon sekä rakkaan harrastuksemme tulevaisuus. Lisätietoa tästä projektista saat internetsivuiltamme osoitteesta http://kansalaisaloite.kotisivukone.com/

Jos tahdot tulla mukaan projektiimme, eikä sinulla ole käytössäsi internettiä, niin lähetämme sinulle postitse esitäytettyjä kansalaisaloitelomakkeita, joihin voit kerätä ystäviesi, metsästäjätoveriesi ja metsästysseurasi sekä riistanhoitoyhdistyksen jäsenten nimiä. Meillä on aikaa 6 kuukautta tehdä mahdottomasta mahdollinen ja toivon sydämestäni, että me yhdessä onnistumme tässä. Toivon siksi, että ainakin minä rakastan suomenajokoiraharrastusta sydämestäni ja olisin hyvin onneton, jos joutuisin luopumaan siitä vain sen takia, että ylisuuri susikanta joka on uhka metsästyskoiraharrastukselle toteutuu sudensuojelijoiden suunnitelmien mukaisesti maanlaajuisesti yhteiskunnassamme.

KUUNTELE MITÄ VANHALLA ERÄMIEHELLÄ ON MEILLE SANOTTAVAA:
http://www.youtube.com/watch?v=lk6ERAI-2qc

* Aikoinaan tekemäni laulu jossa pyrin tuomaan esille niitä rikkauksia,
joita metsästys ja metsästyskoiraharrastus parhaimmillaan tarjoaa
:
MIES, KOIRA JA ERÄMÄÄ
http://www.youtube.com/watch?v=fsC22P9z ... ure=relmfu
(kuuntele sanat ajatuksella)

Imatralla 15.11.2012

Yhteisen harrastuksemme puolesta ja teitä kaikkia kollegoita kunnioittaen:
SjL - Suurpedot ja Luonto ry
Puheenjohtaja
(innokas suomenajokoiraharrastaja - Voittaja Kennel)
Marko Lind

HAASTAN MEIDÄT KAIKKI TAISTELEMAAN YHTEISEN HARRASTUKSEMME PUOLESTA:
Internetsivumme: http://kansalaisaloite.kotisivukone.com/
Puhelinnumeroni johon voi soittaa ja tilata esitäytettyjä kansalaisaloitteita
Gsm: 046 6590565
Liitteet
KMESTARI.jpg
YKSI UPEA MUISTO MENNEILTÄ VUOSILTA...
KMESTARI.jpg (134.64 KiB) Katsottu 22524 kertaa
Metsästysintoiset suomenajokoirat Voittaja-Kennelistä:
http://suomenajokoira.nettisivu.org
Käyttäjän avatar
Marko Lind
 
Viestit: 135
Liittynyt: Ke Syys 05, 2012 3:04 pm
Paikkakunta: Imatra

Re: ANTEEKSIPYYNTÖ, TOIVOMUS JA HAASTE:

ViestiKirjoittaja Marko Lind päivämäärä To Marras 15, 2012 9:47 am

KÄYKÖ NIIN, ETTÄ KOHTA SUDET AJAVAT MAANLAAJUISESTI SUOMENAJOKOIRIA EIKÄ SUOMENAJOKOIRAT KETTUJA:
http://www.youtube.com/watch?v=Bbmd3DqH ... e=youtu.be
Metsästysintoiset suomenajokoirat Voittaja-Kennelistä:
http://suomenajokoira.nettisivu.org
Käyttäjän avatar
Marko Lind
 
Viestit: 135
Liittynyt: Ke Syys 05, 2012 3:04 pm
Paikkakunta: Imatra

Re: ANTEEKSIPYYNTÖ, TOIVOMUS JA HAASTE:

ViestiKirjoittaja erkki allen päivämäärä Pe Marras 16, 2012 5:57 am

Tämän harrastuksessa joutuu myöntämään oman kyvyttömyytensä, koitamme ymmärtää mitä koirat meille kertovat. Aistimme ovat rajalliset, jokainen meistä tietää koiran olevan viisain porukasta metsällä oltaessa. Koiran kanssa yhteistoiminta ilman luottamusta on mahdotonta, en aina ymmärrä kaikkien harrastajien käsityksiä koirien tekemisistä ja välillä ilmaisen mielipiteeni toisia loukkaavastikin. Anteeksipyyntö kaikille joita olen tohkeissani arvostellut heidän eriävistä mielipiteistään. Ajokoiristani yritän pitää huolta, että tulevat huomennakin isäntänsä luokse ettei tarvi pitkin pitäjiä jahdata. Ihmiset on vähän vaikeampi juttu.
erkki allen
 
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Elo 24, 2012 6:30 am

Re: ANTEEKSIPYYNTÖ, TOIVOMUS JA HAASTE:

ViestiKirjoittaja Hannu Hämäläinen päivämäärä Pe Marras 16, 2012 8:15 am

Reino Lackström kirjoitti:Tällä kertaa olen eräässä kohdin Markon kanssa samaa mieltä.
Ei ole huono asia pyrkiä kehittämään yhteistä harrastustamme, mutta olisi hyvä säilyttää myöskin edes jonkinlainen suhteellisuudentaju.

terveisin Reino


No sittehän olet eri mieltä liian monesta ja tärkeästä asiasta

Esim. Koiriemme turvallisuus,harrastusmahdollisuutemme mitä tulee ajokoirilla metsästämiseen ja kokeissa kulkemiseen.

Ihmisten turvallisuus. Mitä sanot sen pienen koululaisen vanhemmille joka on joutunut jossain savon tai karjalan salomailla susien hampaisiin.

Luulempa Reino, että sillon et osaa muuta ku pitää turpas kiinni.

Marko on mikä on,ja vaikka hän liikkuu idealismissaan eri polkuja kuin minä niin tässä susiasiassa olen hänen kanssaan samoilla polulla.

Jotenkin minusta tuntuu että sinä Reino olet samanlainen monen muun täällä "rääkyvän" ja asiattomuuksia kirjoittelevan kanssa----koiraton, kaje ja asioista ja niittenoikeellisuudesta tietämätön tumpelo :mrgreen:
"Moon oikiasa..soot vääräsä.... muilta ei tarvihte kysyäkkään...non kuitenki mehtäsä"
Hannu Hämäläinen
 
Viestit: 261
Liittynyt: To Elo 23, 2012 6:33 pm

Re: ANTEEKSIPYYNTÖ, TOIVOMUS JA HAASTE:

ViestiKirjoittaja teppo tuomola päivämäärä Pe Marras 16, 2012 3:20 pm

minä ainakin tulen tekemään kaikkeni yhdenkin suden kaatoluvan saamiseksi.
meillä on peura ja kauriskanta jo pienentynyt roimasti ja sehän on ajokoira ihmiselle hyvä juttu,mutta nuo mitkä ne on hävittäneet ja lisäntyneet koko ajan niin ne ei ole millekkään koirametsästykselle hyvä juttu.
Ja täällä sanotaan,että kun susi tulee omalle kohdalle niin kuuluu poks.tosiasiassa menee aika monelle pupupöksyyn,eikä ne noin vain tule sitä poksauttelemista hakemaan.ensin ne syö monta koiraa ennen kun edes ketään pääsee niitä näkemään.
usean lapsen isänä ja maalla asuvana ei susikannan kasvu tunnu kovin kivalta kun kouluun on noin 3 km matka pimeää hiekkatietä.ja yksi ajokki syötiin talosta noin 1 km päässä.
ei täällä kannata huutaa kenenkään yhdistyksestä kun eipä ole noita muitakaan yhdistyksiä paljon näkynyt ajavan susiongelmaa eteenpäin.
teppo tuomola
 
Viestit: 1219
Liittynyt: To Elo 23, 2012 12:26 pm

Re: ANTEEKSIPYYNTÖ, TOIVOMUS JA HAASTE:

ViestiKirjoittaja Marko Lind päivämäärä Pe Marras 16, 2012 7:49 pm

Teppo Tuomola kirjoitti:

"minä ainakin tulen tekemään kaikkeni yhdenkin suden kaatoluvan saamiseksi."

OMA KOMMENTTI:
Mielestäni tässä on esimerkillistä asennetta sekä kunnioitusta yhteistä harrastustamme kohtaan sillä nykyisen sudensuojelupolitiikan takia se on uhattuna. Jo tällä hetkellä joissakin paikoin (esim. Kiuruvesi) ajokoiraharrastus monissa maastoissa on mahdotonta ylisuuren susikannan takia.

* Meille on tänä päivänä tullut useita lomakepyyntöjä, eli monet ovat halukkaita keräämään nimiä kansalaisaloitteeseen, mikä on mielestäni ihailtavaa sekä rohkaisevaa; tuntuu, että eihän tässä "sodassa" yksin olla. Tutustukaa te muutkin lomakkeeseen ja kerätkää ystäviltänne, metsästysseuranne kavereilta, riistanhoitoyhdistyksen tutuilta ja muilta ystäviltä kansalaisaloitteeseen nimiä -ja ihan tiedoksi; yhdistyksemme postittaa maanantaina esitäytettyjä lomakkeita vähän vajaa 1 000 kpl:tta, eli kyllä joissakin paikoin mielenkiintoa lähteä mukaan yhteiseen projektiimme löytyy :D

LOMAKE, JONKA KAUTTA VOI TILATA LOMAKKEITA JOS ITSELLÄ EI OLE TULOSTINTA:
http://www.kansalaisaloite.kotisivukone ... .html?id=5
Metsästysintoiset suomenajokoirat Voittaja-Kennelistä:
http://suomenajokoira.nettisivu.org
Käyttäjän avatar
Marko Lind
 
Viestit: 135
Liittynyt: Ke Syys 05, 2012 3:04 pm
Paikkakunta: Imatra

Re: ANTEEKSIPYYNTÖ, TOIVOMUS JA HAASTE:

ViestiKirjoittaja teppo tuomola päivämäärä La Marras 17, 2012 8:22 pm

eipä ole jänis ja kettu kannatkaan
teppo tuomola
 
Viestit: 1219
Liittynyt: To Elo 23, 2012 12:26 pm

Re: ANTEEKSIPYYNTÖ, TOIVOMUS JA HAASTE:

ViestiKirjoittaja marko heinonen päivämäärä Su Marras 18, 2012 7:49 am

erkki allen kirjoitti:Tämän harrastuksessa joutuu myöntämään oman kyvyttömyytensä, koitamme ymmärtää mitä koirat meille kertovat. Aistimme ovat rajalliset, jokainen meistä tietää koiran olevan viisain porukasta metsällä oltaessa. Koiran kanssa yhteistoiminta ilman luottamusta on mahdotonta, en aina ymmärrä kaikkien harrastajien käsityksiä koirien tekemisistä ja välillä ilmaisen mielipiteeni toisia loukkaavastikin. Anteeksipyyntö kaikille joita olen tohkeissani arvostellut heidän eriävistä mielipiteistään. Ajokoiristani yritän pitää huolta, että tulevat huomennakin isäntänsä luokse ettei tarvi pitkin pitäjiä jahdata. Ihmiset on vähän vaikeampi juttu.


Tuohon erkin tekstiin on helppo yhtyä.Munkin puolesta lähtöö anteeksi pyynnöt,jos olen joitain ihmisiä loukannu tiällä.(tämä ei koske haapaveden puolijumalaa)Varmaan on näillä palstoilla muillakin aihetta pyydellä anteeksi,kuin minulla,markolla ja erkillä.Ps pitäs varmaan meidän kaikkien muistaa tämä EI TÄMÄ HARRASTUS SAA OLLA ELÄMÄÄ SUUREMPI ASIA.MUUTEN HOMMAT MENEE LIIAN TOTISEKSI :D
marko heinonen
 
Viestit: 106
Liittynyt: To Elo 23, 2012 6:59 pm

Re: ANTEEKSIPYYNTÖ, TOIVOMUS JA HAASTE:

ViestiKirjoittaja Marko Lind päivämäärä Ma Marras 19, 2012 9:17 pm

Reino Lakströöööm vai mikä se nyt oli, voisi pyytää anteeksi meiltä kaikilta ajokoiraharrastajilta kun tahtoo maahamme lisää susia haittaamaan harrastustamme vaikka itse esiintyy harhaanjohtavasti ajokoiraharrastajana. Mutta anteeksipyyntökin vaatii ymmärrystä - joten sitä lienee "Juudas" Reinon tapauksessa turha odottaa :D

* Mutta annetaan me anteeksi hänelle hänen ymmärtämättömyytensä takia; eihän hän tiedä mitä tekee :shock:
Metsästysintoiset suomenajokoirat Voittaja-Kennelistä:
http://suomenajokoira.nettisivu.org
Käyttäjän avatar
Marko Lind
 
Viestit: 135
Liittynyt: Ke Syys 05, 2012 3:04 pm
Paikkakunta: Imatra


Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa