Pennun kotiuttaminen...

Täällä voit vaihtaa mielipiteitä. Kirjoitukset voivat olla "räväköitäkin" mutta niiden tulee olla asiallisia.

Pennun kotiuttaminen...

ViestiKirjoittaja juju päivämäärä Su Huhti 25, 2010 9:19 pm

Laitetaan tänne ajokoira foorumille oma otsikko, kävin lueskelemassa shhj sivuilla tästä samasta aiheesta. Eli miten kotiutatte koiran kun haette sen uuteen kotiin? Ite olen pitänyt aluksi sisällä jonkun yön ja pikku hiljaa totuttanut olemaan kopissa ja tarhassa. Mutta tapojahan on varmaan monia.
juju
 

Re: Pennun kotiuttaminen...

ViestiKirjoittaja Hönä päivämäärä Su Huhti 25, 2010 11:32 pm

Kyllä mä olen sitä mieltä, että on se koira kuinka tarhakoira tahansa, niin pitää sen koko pentuajan (ainakin pikkupentuajan) olla isäntänsä kanssa. Suhteen luominen kun on jokseenkin vaikeaa, kun isäntä katsoo televisiota ja pentu huutaa yksin tarhassa. Tietenkin tarhaan totuttaminen on tärkeää, mutta ei pientä pentua saa laittaa tarhaan koko päiväiseksi asukiksi. :roll:

Puhutaan, että ajokoirat ovat arkoja.. luulen, että sekin johtuu pitkälti siitä, ettei koirat ole pentuina leimautuneet ihmisiin. Tarhassa syntyneet pennut eivät kurjimmissa tapauksissa näe ihmisiä, kuin ruokinta-aikana sekä maastoon lähdettäessä ja sieltä palatessa.
Hönä
 

Re: Pennun kotiuttaminen...

ViestiKirjoittaja Ida päivämäärä Ti Huhti 27, 2010 9:50 am

Hönä kirjoitti:mutta ei pientä pentua saa laittaa tarhaan koko päiväiseksi asukiksi. :roll:

Puhutaan, että ajokoirat ovat arkoja.. luulen, että sekin johtuu pitkälti siitä, ettei koirat ole pentuina leimautuneet ihmisiin. Tarhassa syntyneet pennut eivät kurjimmissa tapauksissa näe ihmisiä, kuin ruokinta-aikana sekä maastoon lähdettäessä ja sieltä palatessa.



Olen kanssasi täysin samaa mieltä! Kyllä pennun täytyy saada olla ihmisten kanssa ja oppia tavoille.

Reilun kuukauden kuluttua meillekin tulee uusi ihana pentunen. Ja näin olen ajatellut toimia:
Ensiksi rauhoitetaan koti vajaaksi viikoksi. Pentu saa rauhassa tutustua kotiinsa ja oppia tuntemaan se turvallisena paikkana. Tuttuja koirakavereita moikkaillaan tilaisuuden tullen. Mahdollisimman paljon tietysti, mutta pennun ehdoilla! Suurempia matkoja en pennun kanssa lähtisi ihan heti tekemään ennen kuin pentu on ottanut talon kodikseen ja minut ihmisekseen. Pieni pentu menee helposti sekaisin jos sen elämässä ei ole mitään pysyvää kohdetta, johon turvata. Olen siinä mielessä eri tilanteessa kuin suurin osa ajokoiraihmisistä, koska asun kaupungissa ( ja uskokaa tai älkää niin tässä asumismuodossa on paljon plussia koiran kannalta verrattuna maalla asumiseen ;))

Jos koira pitäisi tarhaan asuttaa, alkaisin sen totuttamisen vasta tuolla puolen vuoden iässä. Tarkoitan että silloin pentu voisi alkaa asustaa tarhassa töissä oloni aikana. Silloin kun lauman johtajat ovat töissä voivat koirat olla tarhassa, mutta kun johtajat palaavat kotiin saavat koiratkin liittyä lauman touhuihin!

Moni varmasti ajattelee että onhan sillä pennulla hyvä olla tarhassa muiden koirien kanssa. Mutta haluavatko ihmiset todella että koira ennemin leimautuu toiseen koiraan kuin ihmiseen.

Kun koiran kanssa elää perheen arkea oppii tuntemaan sen jokaisen piirteen. Kannustan kaikkia elämään pennun kanssa, onhan se välillä rasittavaa ja hermoja koettelevaa mutta lopputulos on varmasti parempi kuin teljetä koiruus tarhaan.. Eihän pennun tarvitse koko asuntoa vallata, sen asuttamaa tilaa voi rajoittaa vaikka porteilla. Kun pennun tarpeet huomioidaan se luottaa ihmiseen koko sydämestään! :D

Onnea pentujen omistajille!!
Ida
 

Re: Pennun kotiuttaminen...

ViestiKirjoittaja jänes päivämäärä Ti Huhti 27, 2010 10:50 am

Liekkö omistajan laiskuus suurin syy, että ajureista suurin osa asustaa tarhassa. Tarhakoiran kanssa pääsee paljon helpommalla, viisen minuuttia ruokintaan ja joskus tyhjentää tarhan paskoista. Pennut on kotiutettu yleensä niin, että ensin pirtissä uuden tulokkaan tervehtii nelijalkaiset ja sitten ihmiset. Tarhassa olo on opittu aikuisten koirien avustuksella.
jänes
 

Re: Pennun kotiuttaminen...

ViestiKirjoittaja pete päivämäärä La Touko 01, 2010 4:43 pm

Kyllähän ajokoiran arkuudet juontuu pentuajan kokemuksista suurelta osin. Olen pentueet pitäny aina sisällä luvutukseen saakka, lisäruokinta kaudella ruokkinu ulkona jolloin pennulle tulee luonnostaan pissat ja kakat ulos ruokailun jälkeen, josta sisäsiisteyteen ei olekkaan pitkä matka. Usein pennun hakijat soittavat seuraavana päivänä kuinka oot saanu pennun miltei sisäsiistiksi. Olen myös omia pentuja pitäny sisällä vähintään 6 kk:n ikään sakka, sinä aikana olen opettanu tottelevaisuutta pillille ja myöskin muulle yhteistyölle. Usein sanotaan ettei voi pitää sisällä ku ne hökeltää, varmasti hökeltää jos pääsee kerran viikossa sisälle, jatkuvasti yhteistyössä olevasta pennusta tulee huomattavasti rauhallisempi yhteiskunta kelposempi ja luottavaisempi koira jonka kans on kivempi reissata kisamatkoja. :roll:
pete
 

Re: Pennun kotiuttaminen...

ViestiKirjoittaja passimies päivämäärä La Touko 01, 2010 11:25 pm

Narttukoirani täyttää kesäkuussa parivuotta.Tänään olemme olemme olleet lenkillä yhteensä kolme tuntia.Koiria tapaamme ja haisteltavaakin löytyy kaneista lähtien.Koiralla päivätarha .Illat ja yöt omilla makuuksilla sisällä.Joka päivä opin jotain uutta ajokoiran luonteesta.Illalla oli taas pakko käydä isännän iltalenkki koiran kanssa.Ei jätä rauhaan ,jos en mene.Näykkii ja kiusaa niin kauan ,että on pakko lähteä ulos.Ensisyksynä näen tulokset luottavaisesta ja metsästysintoisesta koirasta.Itse metsästellyt ajokoiran kaverina 1980 luvun alusta.Ensimmäinen oma ajukki.Useamman reppumiehenkin pitäisi
kasvattaa kotikoira ,niin voisi yllättyä ajokoiran luonteesta ja viisaudesta.Koira kouluttaa minua joka päivä.Tulevana syksynä olemme hyvä pari tuleviin koitoksiin.
passimies
 


Paluu KESKUSTELUPALSTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 1 vierailijaa